Peesbeschermers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:40

Dan zul je bokt wel vaker vreemd vinden schat ik zo Lachen
Die reactie is helemaal niet gek bedoeld, en ja, je l*lt daar toch ook onzin Lachen

Koken doet iets pas bij 100 graden Lachen
En spieren zitten er geen Lachen

Wil je zeggen dat je daar dan ze waarheid verkondigt?

En nee dit is niet kwaad bedoeld, zie lachende en vriendelijke smiley Lachen

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:43

Nee ik banketstaaf geen onzin jongenjongen je kan ook over elke woordje zeiken. Ik vraag me af wat er gebeurd dan in dat been. Hoor je mij ook maar een keer vertellen dat wat ik dacht (waar ik je op je woord geloof dat het niet waar is het was maar een onwijze wilde gok) dat dat waar is?

Nee, dus als je weet wat er WEL gebeurd, geef dna antwoord en niet om even duidelijk te maken dat ik iets heel doms heb verteld, dat is duidelijk

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:43

Overigens zeg ik niet dat er iets gebeurd ik VRAAG ME AF of iets gebeurd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:45

Reageer jij altijd zo?
Wat zul je het nog zwaar krijgen...

De meningen zijn er over verdeelt of het te heet word.
Koken doet het iig niet.

Echter is mijn mening dat het met het heet worden wel meevalt, anders rijden topruiters er in dagelijkse training niet mee.

edit..
ik zie het al een jonge puber die je niet op haar woorden mag wijzen
snap 'm al

Veel bokt plezier nog....

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:47

Je vat mij gewoon verkeerd op en ik jou.

Ik bedoel het niet boos, ik wil gewoon aangeven dat ik niet weet wat er gebeurd enzo omdat ik het nog nooit gehoord had, dus vroeg ik het. Ik vond gewoon dat je er raar op reageerde. Ik wil namelijk ook gewoon weten of het dan wel veilig is.

That's all.

Sowieso, je weet niks van me kent me niet dus zon opmerking voegt niet echt wat toe Pling

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:49

Nogmaals je kent me niet dus je weet niet hoe ik ben, je kan me namelijk makkelijk op mn woorden wijzen maar snapte je reactie niet Lachen Je kan je zo blijven opstellen maar dat is nergens voor nodig. Ik beschuldig je nergens van (misschien heb ik het verkeerd verwoord) maar dat was niet mijn bedoeling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:50

Je bedoeld het niet boos, maar schrijft wel in hoofdletters?
Enig idee wat hoofletters betekenen op internet of in een chat?
Dat je boos bent of schreeuwt.

maar goed, zand erover Lachen

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:51

Nee joh! Dat was echt mijn bedoeling niet! Echt niet. Ik bedoelde het om het aanteduiden. Sorry!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:53

Maar wat ik me af en toe nog steeds afvraag... Hoe kan zo'n stukje plastic nou een klap van een paardenbeen opvangen? Af en toe verbaas ik me daar nog steeds over. Haha!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:34

Een peesbeschermer beschermt de pezen van het paard. Dat het er warm onder wordt valt bij mijn paard wel mee, al weet ik niet of het in de pezen dan wel warm is zoals hier gezegd word.
Maar ik heb liever dat mijn paard d'r benen heel houd dan dat ik de DA kan bellen omdat ze weer eens lekker lomp is geweest. Als ze schrikt draait ze namelijk gewoon om en rent als een kip zonder kop rechtdoor, maakt niet uit wat er dan staat.
Ik gebruik trouwens 3 in 1 beschermers omdat die ook de voorkant van het been beschermt.
In de wei doe ik niks om daar is namelijk niks te vinden dat haar benen kan beschadigen buiten haar eigen benen om dan.

Aniita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:39

Matsjo stelt een vraag, en waarom wordt dat meteen als onzin aangeduidt? Het is een vraag en geen bewering. Een normaal antwoord is ver te zoeken. Maar het is opgelost en dus over. Alleen jammer dat meteen het hele topic erdoor wordt beinvloed. Maarja dat wilde ik even kwijt.

groetjes

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:58

Je overtuigd mij echt niet om met peesbeschermers te gaan rijden, door te zeggen dat bekende ruiters dit doen. Las ergens dat je hoofd ook niet superheet wordt onder een cap, dus met de pezen zal het ook wel meevallen. Ten eerste heeft mijn cap luchtgaten en peesbeschermers niet. Ten tweede levert mijn hoofd niet zo'n zware lichamelijke arbeid tijdens het rijden, en paardenbenen wel. Laat twee mensen een gigantisch warm thermopak aantrekken. Laat de ene fietsen, en de andere achteropzitten. Wedden dat de voorste het stikheet krijgt (bewegende, vergelijkbaar met paardenbeen) en degene achterop niet?

xxappiexx: hoe kun je zien dat de pezen bij jouw paard niet warm worden dan? Het lijkt me best wel handig als ze een of ander apparaatje uitvinden waarmee je de temperatuur van de pezen van je paard op kan meten/kan voelen. Alleen een beetje onmogelijk, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 23:16

In je lichaam zitten spieren, geen vergelijk met het onderbeen dus

Maar jij hebt liever een peesblessure, fijn ga je gang Lachen
Ik denk dat topruiters met paarden van tonnen wat hun broodwinning is, zoveel mogelijk risico uit willen sluiten.
Als peesbeschermers zoveel risico gaven reden ze er niet mee, heel simpel Lachen
Ik denk dat hun het beter weten dan wij allemaal samen op bokt
Ze hebben goede da's en fysio's

Overigens heb ik een gewone cap, zonder sleuven Haha!

be_super

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 23:34

ik heb mijn paard even in de bak gedaan en ze maakte een gekke bokkesprong, helaas, precies tegen een plank aan de kant.
vandaar haar blessure.
mijn paard gaat dus nooit meer de bak in zonder peesbeschermers.
als ze bang is of ergens van schrikt vlucht ze niet maar gaat ze bijna op dr kont zitten
aangezien ze al 4 x op die manier een wond(je) opliep hebben we ook tijdens het rijden peesbeschermers om, en sindsdien heeft ze geen wond(je) meer gehad.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:36

xElienx schreef:
een pees bestaat uit golvende vezels in de vorm van een springveer(efficient energieverbruik). door regelmatige spanning wordt deze sterker.
doordat de temperatuur onder de beenbeschermer stijgt, neemt de vervormbaarheid van de pees af, en wordt de pees dus zwakker.
een blessure onstaat eerder doordat de pezen niet regelmatig belast worden. door regelmatige spanning blijft hij strak, de pees draait dan iets uit elkaar, hiervoor heeft een paard minimaal 16 uur beweging per dag nodig.
paarden in de natuur dragen toch ook geen beenbeschermers?! het probleem ontstaat als het paard 23 uur op een dag op stal staat en vervolgens er even uit mag.
het gebeurd maar zelde dat een paard zichzelf bezeerd, als het voldoende beweging krijgt.

gebruik van beenbescherming tijdens zeer zware arbeid (springen, eventing, marathons ed.) vind ik nog tot daar aan toe, maar maak dan wel gebruik van zeer goed ademend materiaal. (dus geen bont of iets in die richting)

daarnaast kan zand of een steentje dat in de peesbeschermer terecht komt meer schade aan richten dan een tikje met een ijzer doet.

tegenwoordig dienen peesbeschermers meer voor de versiering van je paard.
Verder vind ik het allemaal 1 grote marketing hype die heel goed is aangeslagen, mensen denken allemaal dat hun paard van porcelein is en op alle vlakken beschermd moet worden wat vaak ten koste gaat van het paard.

En om bovenstaande redenen rijd ik ten alle tijden zonder peesbescherming, en dat terwijl mijn paard vroeger een peesblessure heeft gehad. Ook op wedstrijden (endurance) rijd ik zonder bescherming. Hij krijgt vanzelf harde en sterke pezen door het trainen Ja

Daarbij is het indd dat als er zand of een steentje tussen komt dat het meer kwaad dan goed doet, en natte peesbeschermers gaan schuren Ja
Je maakt de pezen alleen maar zwakker als je er mee rijdt!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:59

Dan zou m'n paard door haar benen moeten zakken inmiddels! Met losgooien of rijden heeft ze altijd peesbeschermers of bandages om.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:56

griebels schreef:
Je maakt de pezen alleen maar zwakker als je er mee rijdt!

Dat ene uurtje per dag dat ik er mee rij.... hij heeft ze 23 uur niet om en dan beweegt ie ook. Zo zwak zullen ze dan niet worden. Ik vind het een veiliger idee dat ik het been bescherm tegen een tik van het achterbeen (waarop imo meer kans is als ik aan het rijden ben als wanneer ie in de wei staat).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:00

Je maakt ze er echt niet zwakker op Lachen
Als je ze bijna een halve dag aan laat kan ik me voorstellen dat het niet goed is, maar dat uurtje of wat langer Lachen

Dan zouden er veel (top)sport paarden erg zwakke benen hebben Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 02:28

Ik kijk ook vanuit mijn trainingen en wedstrijden en die duren heel veel uurtjes Ja

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 22:52

ijslanderfan schreef:
xx_Irisje schreef:
toch zijn de pezen niet veel warmer als ik de peeskap eraf haal..

Omdat de meeste warmte en dan al uit is, de pezen aan de binnenkant zijn dan nog
écht goed warm. Om die reden rijdt ik er alleen mee als ik ga springen. Zeker in de zomer
kan de temperatuur eronder meer als 42 graden worden. Volgens mij kan dat nooit goed zijn..
Hebben ze in de natuur ook van die dingen om? Dus ik blijf erbij dat ze best zonder kunnen. Lachen
ja miss wel, maar voor springen is het toch veiliger, denk ik.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 22:57

ze maken je setje compleet Vork

ik doe niet aan setjes, maargoed Clown

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:17

Hoe kunnen pezen nu in godsnaam zwakker worden van bescherming met een peesbeschermer?
Ik snap niet hoe mensen zich dat voorstellen, en hoe sterk een pees ook kan worden door training, tegen een klap met een ijzer is ook een sterke pees niet bestand.

Wat betreft het warm worden, als ik klaar ben na het rijden is mijn paard heter onder het zadel dan onder zijn peesbeschermers. Zou ik kan voortaan ook maar zonder zadel/zadeldakje gaan rijden?

be_super

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 23:17

Citaat:
_Nicky
Onderwerp bericht: Re: Peesbeschermers
Maar wat ik me af en toe nog steeds afvraag... Hoe kan zo'n stukje plastic nou een klap van een paardenbeen opvangen? Af en toe verbaas ik me daar nog steeds over.
Maar wat ik me af en toe nog steeds afvraag... Hoe kan zo'n stukje plastic nou een klap van een paardenbeen opvangen? Af en toe verbaas ik me daar nog steeds over. Haha!

ik stel voor dat je je hand of wat vinders in een peesbeschermer legt en daar een klap met een hamer op geeft...
herhaal dit daarna, maar dan zonder peesbeschermer ....

zo voel je meteen het verschil van de klap...

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 01:03

Ik heb mijn pees en kogelbeschermers om Puur voor de bescherming.. Shannon wil nog wel eens euuh, Gek doen en ineens keihard gaan en dan vliegt die kont er in één keer ontiegelijk goed onder waardoor ze weleens aantikt en goed strijkt aan de achterkant dus daarvoor heb ik ze om..

Ik rijd 1x in de zoveeltijd als iemand foto's komt maken van het rijden met setje, dus bijpassende bandages.. rijd echter altijd zonder onderlappen ( Bloos ) Voorbenen worden gewoon ingebandageerd, en achterbenen blijven voorlopig nog met kogelbeschermers verpakt..
zo ook vandaag, Vriendin kwam foto's maken, hup in Set.. Voor bandages achter kogelbeschermers.. Voor de zekerheid martigaal eraan (voor als ze wegvliegt, dan doet ze haar hoofd hoog en dan gaan met die banaan Vork wat dus niet lukt door de martigaal)

Zo.. *LOL* ik bedoel maar Tong uitsteken
Edit; Zodra ik onderlappen heb gaan de kogels er ook af en gaat ze met 4bandages.. (als ik met set rijd) dat is dus euuh 1x in de maand ofzo Clown ?!
Laatst bijgewerkt door Liins op 04-02-07 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 01:05

Dubbel post Tong uitsteken