xElienx schreef:een pees bestaat uit golvende vezels in de vorm van een springveer(efficient energieverbruik). door regelmatige spanning wordt deze sterker.
doordat de temperatuur onder de beenbeschermer stijgt, neemt de vervormbaarheid van de pees af, en wordt de pees dus zwakker.
een blessure onstaat eerder doordat de pezen niet regelmatig belast worden. door regelmatige spanning blijft hij strak, de pees draait dan iets uit elkaar, hiervoor heeft een paard minimaal 16 uur beweging per dag nodig.
paarden in de natuur dragen toch ook geen beenbeschermers?! het probleem ontstaat als het paard 23 uur op een dag op stal staat en vervolgens er even uit mag.
het gebeurd maar zelde dat een paard zichzelf bezeerd, als het voldoende beweging krijgt.
gebruik van beenbescherming tijdens zeer zware arbeid (springen, eventing, marathons ed.) vind ik nog tot daar aan toe, maar maak dan wel gebruik van zeer goed ademend materiaal. (dus geen bont of iets in die richting)
daarnaast kan zand of een steentje dat in de peesbeschermer terecht komt meer schade aan richten dan een tikje met een ijzer doet.
tegenwoordig dienen peesbeschermers meer voor de versiering van je paard.
Verder vind ik het allemaal 1 grote marketing hype die heel goed is aangeslagen, mensen denken allemaal dat hun paard van porcelein is en op alle vlakken beschermd moet worden wat vaak ten koste gaat van het paard.
En om bovenstaande redenen rijd ik ten alle tijden zonder peesbescherming, en dat terwijl mijn paard vroeger een peesblessure heeft gehad. Ook op wedstrijden (endurance) rijd ik zonder bescherming. Hij krijgt vanzelf harde en sterke pezen door het trainen 
Daarbij is het indd dat als er zand of een steentje tussen komt dat het meer kwaad dan goed doet, en natte peesbeschermers gaan schuren 
Je maakt de pezen alleen maar zwakker als je er mee rijdt!