Zadelbontjes.. Slecht of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charlotte_F

Re: Zadelbontjes.. Slecht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:18

gekke_koei schreef:
als je mij nou eens een berg geld kwam brengen dan zou willem een perfect passend zadel hebben.. al betwijfel ik oftie wel bestaat

Die bestaan denk ik ook niet.
In paard in training veranderd permanent dus dan is het logisch als er altijd wel een mini dingetje aan je zadel beter kan. Maar je probeert het natuurlijk zo goed mogelijk...

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:09

met willem is het een ander verhaal. 19 jaar, karperrug en geen bespiering op de rug en rond de schoft.
als ik het geld kon vinden zou ik er een maatzadel op kunnen maken, maar is dat rendabel voor zo'n paard?
ik geloof nl niet dat een maatzadel ook zulke grote kussens heeft om het gat op te vullen.
je hebt de normale keilkussens, die liggen vrijwel direct op zijn ruggegraat. wat voor een kussens moeten ze er dan op naaien, 2 keer zulke grote?? ik vraag me af of het uberhaupt wel bestaat.

ik moet dus een bontje of onderlegger gebruiken die het zadel aan de zijkanten ophoogt(ruggegraat is vrij bij de pads die ik gebruik) dan ligt het zadel ook ruim boven de schoft en ruggegraat.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:29

romatjuh schreef:
kimlinda schreef:
ik rijd ook met bontje, omdat mijn pony vrij slank is en een hoge s hoft heeft vind ik dit beter ..

Mijn paard heeft ook een vrij hoge schoft, daarom heb ik een goed passend zadel aan laten meten, en aan laten passen.. Mijn zadel was niet erg goedkoop maar heb nu wel iets wat goed is en ligt op het paard..

@Marije1984: Volgens mij wil ze hiermee zeggen dat als je zadel goed ligt, er dus eigenlijk niet veel meer onder kan omdat het anders te strak op de rug gaat liggen.. Onder een goed passend zadel zou dus eigenlijk niks diks meer onder kunnen/mogen aangezien je zadel dan strakker op de rug ligt en dus eigenlijk niet meer goed passend is..

Ja dat snap ik, maar ik doelde op de ''nee hoor''.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:36

Icie schreef:
In principe ben ik van mening dat je zadel zonder bontje ook perfect moet liggen. Maar ik vind niet dat een bontje de ligging van je zadel ten nadele verandert. Baat het niet dan schaad het niet!

een zadel wat goed past waar je een bontje onderlegt maakt het altijd krapper,dus ligt het gewoon niet meer optimaal.
je zadel past dan niet nét aan als ie met bontje te krap is,je zadel past dan goed.
want zo hoort het

en het schaadt zeker wel,als het je kamer krapper maakt.

aknir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:52

tja moeilijke vraag maar ik weet er wel een antwoord op.

bij sommig paarden doet het zadel zeer op de rug.
en als iemand geen geld heeft voor een nieeuw zadel kun je netzo good een bontje kopen.
want het is dik.
en het is van wol gemaakt.
of ze willen gewoon geen nieeuw zadel kopen.
of ze doen het voor de sier.
waroom voor de sier weet ik nie.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:55

.. Wat is het verschil tussen een echt of een nep bontje??
Voor het paard dan..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:58

een echt bontje is van echt schapenvacht gemaakt,een nepbontje van dat pluche achtige spul(weet niet hoe het heet)
een schapenbontje vangt evt. schokken beter op,verdeelt de druk beter en bij een nepbontje gaat het ook sneller 'broeien'

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:00

Ahá.. Lachen

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:42

car0linee schreef:
ik vind een bontje helemaal niks..
ik heb wel een tijdje met een bondje gereden.. dit omdat ik dacht dat het beter was voor mijn paard..
ik heb er 1x mee gereden en k vond het zo slecht..
ik voelde helemaal niks meer en volgens mij lag het zadel ook niet goed meer (niet zoals het lag..) ben er meteen vanaf gestapt! Lachen

Idem, ik heb er toen ook 1 aangeschaft, maar ik kan er simpelweg niet mee rijden
Voelt alsof ik niet meer "een ben" met mijn paard maar te hoog op mijn paard zit, heel naar...
Eens en nooit weer Clown
Ligt dus nu fijn werkeloos op de zolder Bloos

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:59

Naja, mijn zadels liggen iig goed met en zonder bontje. Lachen

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:03

Ik rijd zonder bontje omdat wij met een goedpassend zadel rijden.Ook vind ik dat je het niet op moet lossen met een bontje,gelpad oid.Geef er één keer goed geld aan uit zodat het zadel gewoon goed past zonder gefrutsel. Voor de sier is het zonde, als je zadel goed past verslechter je er júist de paardenrug mee.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:19

Maris89 schreef:
als je zadel goed past verslechter je er júist de paardenrug mee.

precies,dus imo kan een zadel zonder bontje nooit zo goed liggen als met bontje of andersom

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:33

Snoevie schreef:
Maris89 schreef:
als je zadel goed past verslechter je er júist de paardenrug mee.

precies,dus imo kan een zadel zonder bontje nooit zo goed liggen als met bontje of andersom

Ik snap je reactie even niet. Ik bedoelde dus te zeggen dat als je zadel goed past én er ook nog een bontje onder legt, je de paardenrug verslechterd.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:16

Voor mijn pony is heel moeilijk een goed passend zadel te vinden, waar ik ook lekker op ga zitten. Aangezien ik een pony wou, moet ik ook het tuig zelf betalen. Mijn zadel lag eerst goed, maar door intensief rijden werd mijn boom te smal. Door een bontje kwam mijn zadel weer iets hoger te liggen, zodat het breder word en je kunt het geloven of niet, mijn pony loopt weer fijn. Begint te ontspannen.

Je kunt niet alleen paarden in 1 hoekje schuiven net als alle bontjes. Als bontjes zo slecht waren geweest hadden we nu duizenden paarden met rug klachten. Keek gister naar springen op topniveau en denk toch echt niet dat meer dan de helft hun paard wil vergallen door bontjes onder hun zadel te doen. Toch?

_Wieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:52

Alina schreef:
car0linee schreef:
ik vind een bontje helemaal niks..
ik heb wel een tijdje met een bondje gereden.. dit omdat ik dacht dat het beter was voor mijn paard..
ik heb er 1x mee gereden en k vond het zo slecht..
ik voelde helemaal niks meer en volgens mij lag het zadel ook niet goed meer (niet zoals het lag..) ben er meteen vanaf gestapt! Lachen

Idem, ik heb er toen ook 1 aangeschaft, maar ik kan er simpelweg niet mee rijden
Voelt alsof ik niet meer "een ben" met mijn paard maar te hoog op mijn paard zit, heel naar...
Eens en nooit weer Clown
Ligt dus nu fijn werkeloos op de zolder Bloos

dit had ik dus bij een gelpad, bij het bontje gelukkig niet. Maar dat is wel echt heel irritant, had het er toen gelijk onderuit gehaald.

Ik rijd er nou mee omdat mijn zadel iets te breed is (niet zo dat het paard of ik er last van heb) en mijn zadelpasser heeft dat dus als advies gegeven, maar zonder zou ook niet erg zijn. Mijn pony heeft ook nogal moeilijke maten, ze is nl een net iets te klein uitgevallen kwpn. Ik voel in ieder geval niks van het bontje geukkig.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:59

Marijuhhhhh schreef:
Voor mijn pony is heel moeilijk een goed passend zadel te vinden, waar ik ook lekker op ga zitten. Aangezien ik een pony wou, moet ik ook het tuig zelf betalen. Mijn zadel lag eerst goed, maar door intensief rijden werd mijn boom te smal. Door een bontje kwam mijn zadel weer iets hoger te liggen, zodat het breder word en je kunt het geloven of niet, mijn pony loopt weer fijn. Begint te ontspannen.

Je kunt niet alleen paarden in 1 hoekje schuiven net als alle bontjes. Als bontjes zo slecht waren geweest hadden we nu duizenden paarden met rug klachten. Keek gister naar springen op topniveau en denk toch echt niet dat meer dan de helft hun paard wil vergallen door bontjes onder hun zadel te doen. Toch?

Geloof je het zelf?
Je boom is te krap geworden (?) en door een bontje ligt het nu weer goed?

Ga nu eens logisch nadenken, iets is te krap -> je maakt het te passen object nog groter/breder en dan past het wel?
Wannneer jij te kleine laarzen hebt, en je gooit er maar zooltjes e.d. in gaat het dan in 1 keer wel passen? Nee! Je maakt het probleem alleen maar erger.

Zadel + bontje = minder ruimte = smallere kamer = nog minder passend zadel

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:07

Ik heb zelf ook een bontje, maar rij er eigenlijk niet mee. Best wel zonde van het geld , maar mét is het zonde van mn paard.
Ik snap dat niet iedereen het geld heeft om zo een nieuw zadel te kopen, maar aan de andere kant heb je toch gekozen om een paard t ekopen, dus dan vind ik dat je moet zorgen dat je altijd geld achter de hand moet hebben voor zulke dingen.