een ander bit om buitenritjes mee te maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: een ander bit om buitenritjes mee te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:17

Alvaron schreef:
Moraal van het verhaal: een scherper bit is niet altijd de oplossing.

Niet altijd, je zegt het zelf al.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 13:33

zo even niet geweest en meteen 2 pagina's erbij Haha!

ik rijd zelf met een onderlegtrens,de reden daarvoor is dat mijn pony dus een uberklein mondje heeft. elk dikker bit past er gewoon niet in Knipoog
ik heb het idee dat ik zowiezo wel licht met de teugels omspring, meestal is hij superlicht in de mond.
buitenrijden is normaal geen probleem, ik galoppeer nooit op hetzelfde punt aan,en stap zowiezo veel.
maar als we galopperen en ik laat hem even gaan zodat hij kan versnellen...ja dat is dus het probleem.
elke gewone galop kan ik terugnemen,maar net op het moment dat ik tegen hem zeg van toe maar je mag nog wat sneller dan is ie dus weg...

ik heb gelukkig wel de mogelijkheid om op een stuk land achter mijn stalling te oefenen, is een stuk van ongeveer 5 hectare lang.
ik denk dat ik idd maar es bezig moet gaan met het laten versnellen en meteen weer terug nemen.
een scherper bit ben ik nu geloof ik wel achter dat t geen goed idee is Knipoog

stang heb ik zelf ooit es mee gereden..was een dravertje van de drafbaan die ook nogal hard kon gaan..
op het moment dat we er een stangbitje inhingen( bokkebitje geloof ik) ging ie keihard...maar dan achteruit!
was dus echt een geval waarbij t overbodig was om een ander bit in te hangen,ze kreeg later een rubberbitje en toen was ze juist prima te sturen Knipoog

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:38

Heel slim Knipoog!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:40

ellepel schreef:
maar als we galopperen en ik laat hem even gaan zodat hij kan versnellen...ja dat is dus het probleem.
elke gewone galop kan ik terugnemen,maar net op het moment dat ik tegen hem zeg van toe maar je mag nog wat sneller dan is ie dus weg...

Euhm. Dan heb je toch geen probleem?

Je kunt je rit indelen zoals je wilt, je kunt terug vanuit een rustige galop, alleen als je hem laat knallen dan knalt hij ook.

Sorry, maar om daar dan een ander bit voor te gaan gebruiken vind ik echt overdone. Om te gaan oefenen om vanuit rengalop binnen 3 stappen stil te staan ook eigenlijk nogal onzin.

Gewoon niet meer laten knallen en als je dat wel doet alleen op een plek waar je goed overzicht hebt en een langere remweg geen probleem.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:56

Ik ga met Apple mee. Lachen

Ik rijd gewoon met hetzelfde bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:56

In dat geval vind ik het ook een beetje raar om over te stappen op een ander bit...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 20:52

maar in mijn geval vind ik het dus doodeng als ie echt zo hard gaat dat ik hem niet meer terug kan nemen.
heb ooit nogal een zwaar ongeluk gehad met een paard (dik 20 jaar geleden)en vind t wel fijn als ik dan mijn dier terug kan nemen als ik dat vraag.
hij sjeest dus gewoon door in diezelfde versnelling, en nou ja ik vind t dus doodeng,vandaar dat ik dacht dat op zulke momenten een ander bit nuttig zou zijn.
en binnen 3 tellen vanuit rengalop stilstaan hoeft natuurlijk ook niet,maar t zou wel fijn zijn als dat binnen een paar honderd meter zou gebeuren en niet pas als we al in een voortuin van iemand staan Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:11

Als ik het dus goed begrijp, mag ie voluit gaan wanner het tijd is, maar terug nemen is een probleem? Dat is natuurlijk ook niet gek... eerst zeg je dat ie mag gaan, vervolgens moet ie weer stoppen..

Een paard krijgt alle vrijheid en ineens moet ie weer stoppen. Bij ons op stal (renpaarden) worden de paarden ook in een flinke galop gereden, maar nog altijd controleerbaar..
maar ook paarden die op de renbaan koersen zijn niet 123 terug te nemen..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:38

Als mijn doodbrave paard mag gaan dan gaat hij ook. En dan heb ik hem ook niet 123 terug.

Geen raar verschijnsel dus.

En als je dat eng vind, dan laat je hem toch gewoon niet meer rennen Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:40

Dat is eigenlijk ook mijn vraag, waarom laat je hem dan rennen?
Als hij voor de rest braaf is, mag hij dat gewoon niet meer. Lachen

Henry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:45

Lijkt me niet zo'n heel geweldig idee om speciaal voor die buitenritten een ander bit te kopen. Net wat ze zeggen je kan die pony ook gewoon rustig laten galoperen en als je wilt dat ie even knalt dan moet je erop berekend zijn en een goed stuk land voor je uit hebben dat je goed de tijd hebt om de pony terug te nemen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 09:30

hahah grappig te lezen dat t dus doodnormaal is dat je een paard niet 1,2,3 terug hebt vanuit een rengalop?
ja dat er een aantal meters voor staan daat snap ik ook wel,maar ik had geen idee hoe dat bij een ander zat,ik dacht van nou die nemen gewoon hun paard terug en dan is t klaar Haha!
ik rijd nl altijd alleen dus heb echt geen idee hoe dat bij een ander zit. Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:06

hmmm als die van mij voluit gaat...wil ik nooit ben bang voor kuilen enzo..(ik rij altijd in een berm geen bos in de buurt) en ik kan hem niet houden dan stuur ik hem het asfalt op....dat vind hij zelf ook eng...moet hem wel richting de asfalt krijgen he.

Hij is zo slim....asfalt is stoppen en dat wil ik niet dus een tweede gevecht.

Ach ik geniet en mijn pony geniet ondanks dat ie niet keurig is opgevoed buiten

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:10

Ik denk dat je vooral niet moet gaan draven, 20 passen galoperen en dan weer stappen. Mijn pony word daar belachelijk heet van. Waarom galop niet vergelijken met stap en draf. Kies een mooi pad uit en laat hem galoperen (hint niet een pad die naar huis gaat) Zal in het begin voor jouw heel zwaar zijn. Als je pony merkt dat hij toch wel een stuk mag galoperen zal hij veel minder drammen.

Mischien werkt het helemaal niet, maja, niet alle pony's zijn het zelfde.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:11

Marijuhhh, dat is dus niet het probleem van de TS. Ze kan overal galopperen op een tempo dat ze wil. Ze kan hem alleen niet snel terug nemen uit rengalop.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:20

Sorry dan heb ik het niet goed gelezen. In dat geval: de paarden die heel hard gaan kunnen ook niet 123 terug. Meeste paarden vinden dit geweldig en zulllen wat moeilijker terug te krijgen zijn, dan van draf in stap..

_Wieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:44

De eerste keren dat ik met mijn paard naar buiten ging heb ik een bit gepakt dat ook in kan werken als een stang als het nodig is. Dit omdat ze buiten niet gewend was en ook echt niet de liefste is... Ben blij dat ik dat de eerste paar keer heb gedaan. Daarna heb ik gewoon weer mijn dubbel gebroken bit gepakt waar ze het nou ook goed op doet Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:51

Als je bijvoorbeeld op een groot stuk land galopeert, en je kan je paard niet meer houden, kan je eventueel ook een cirkel,volte rijden. Ik had ook dit probleem en vanaf we dan in de cirkel gingen had ik hem weer. Ondertussen is dit bij mij BIJNA dressuurmatig opgelost. Lachen

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:38

Tita, die van jou klinkt precies hetzelfde als die van mij, en ik open net een topic over het buitenrijden met pessoabitje ivm vreselijk draken, grappig Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:22

maar juist die draken zijn de gevoeligste paarden Pling

wonderlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:26

er bestaan ook thiedeman teugels zijn erg fijn ennhelpt heel erg je hebt maar ! teugel in je hand en werkt het zelfde als een slof alleen schakelt de thiede man zich uit een passoa bit is denk ook een goede oplossing Tong uitsteken Clown

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:28

runningkawa schreef:
maar juist die draken zijn de gevoeligste paarden Pling

Klopt, en je moet ze ook vooral niet boos maken, want dan kan je rennen Nagelbijten / Gniffelen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:41

Een thiedeman of slof........... nooit doen!! Ooit een paard over de kop zien vliegen???

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:56

Heb ook regelmatig met een slof buiten gereden. Ik had gewoon geen zin in een gevecht. Zolang je de slof niet tussen zijn benen vast maakt, kan een paard toch moeilijk over de kop vliegen. Desnoods klik je hem vast aan de ringetjes voor aan het zadel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 15:39

slof werkt in mijn geval niet,want meneer galoppeerd rustig door met zijn neus op zijn kin Knipoog