Kettingbit ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Re: Kettingbit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:04

Neon schreef:
Heb je je al eens verdiept in de anatomie van een paardenmond? Daar is amper plaats voor 1 bit... laat staan plaats om dit ding er ook nog eens bij te duwen...

Stang & trens zeker ook zielig?

Het nut ontgaat mij ook een beetje, maar zolang je er niet aan trekt... Och....

Overigens, als ik buiten met m'n paard aan de hand loop, dan heb ik ook een hengstenketting onder z'n kin door en raad eens wat hij graag met het uiteinde doet... Vork Vingers aflikken Kan 'm bijna niet gelukkiger maken en hij is kipmak Haha!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:44

Margreet schreef:
Overigens, als ik buiten met m'n paard aan de hand loop, dan heb ik ook een hengstenketting onder z'n kin door en raad eens wat hij graag met het uiteinde doet... Vork Vingers aflikken Kan 'm bijna niet gelukkiger maken en hij is kipmak Haha!

Die van mij stopt ook altijd alles in haar mond, halstertouwen e.d. Clown

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:52

wat eengedoe... als ik met een hengst moet lopen, en hij zich op loopt te fokken en niet te houden is met ketting onder kin door krijgt hij het ook door zijn mond. Is niet bij alle ndoig, maar als er 1 echt loopt te klieren en het gevaarlijk word... liever een ketting even door mond dan een ongeluk

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:59

Margreet schreef:
Het nut ontgaat mij ook een beetje, maar zolang je er niet aan trekt... Och....

idd zolang je er niet aan trekt. Jij stuurt je paard toch niet met die ketting hij pakt hem zelf vast. Dan komt er geen druk/beweging in de schakels waardoor zijn tong of andere delen van zn mond tussen de schakels kunnen gaan zitten.

Als bit vind ik deze ketting een waarachtig martelwerktuig

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:46

WendyBZ schreef:
Snoevie schreef:
en over dat kettingbit,ook als er geen spanning op staat,het lijkt me een rotgevoel in de mond.
ik vraag me af wat de werkelijke reden van 'gebruik' is

*zucht* Als speelketting dus.

De paarden spelen dus met hun tong en de ketting. Als de een ketting gewoon met alle schakels glad in de mond ligt komt er echt niet zomaar een velletje ofzo tussen. Omdat het de ketting vrij los ligt geeft deze dus geen druk op de lagen etc.

Wat betreft twee dingen in een mond kan je je inderdaad afvragen of een stang en trens dan ook verboden moeten zijn.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:50

Dit bit werkt erg scherp in. Het zou wel helpen dat het paard het bit niet vast pakt. Maar ik zou het niet aanraden; lijkt me zeer paard onvriendelijk.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 21:11

WendyBZ schreef:
Snoevie schreef:
en over dat kettingbit,ook als er geen spanning op staat,het lijkt me een rotgevoel in de mond.
ik vraag me af wat de werkelijke reden van 'gebruik' is

*zucht* Als speelketting dus.

*zucht*

maar leg dan eens uit hoe ze daarmee zouden moeten spelen,en waarom moeten ze ermee spelen?
als afleiding ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:58

Dat vraag ik me ook af ^^

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:52

Sorry, ik weet niks over het bit, maar ik lees hier berichtjes van een heleboel mensen die vinden dat als je een hengstenketting door de mond van een paard doet dat je het niet waard bent om met paarden om te gaan. Nou, dan ben ik het ook niet waard, ik doe het namelijk ook!
Bij mij op stal staat een paard, een vierjarige hengst.
Dat is echt een ontzettende kl**tzak, steigeren, slaan, bijten en alles wat ie maar kan verzinnen.
Bij dit paard heb ik normaal gesproken de ketting over de neus, maar als ie echt vervelend doet gaat de ketting door de mond.
Om ongelukken te voorkomen, zowel bij mezelf als de hengst en eventuele andere paarden.
Ongelukken of blessures bij dat beest kan ik me absoluut niet veroorloven, dat beest is meer waard dan ik in de komende vijf of tien jaren bij elkaar kan verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:53

ikje schreef:
Sorry, ik weet niks over het bit, maar ik lees hier berichtjes van een heleboel mensen die vinden dat als je een hengstenketting door de mond van een paard doet dat je het niet waard bent om met paarden om te gaan. Nou, dan ben ik het ook niet waard, ik doe het namelijk ook!
Bij mij op stal staat een paard, een vierjarige hengst.
Dat is echt een ontzettende kl**tzak, steigeren, slaan, bijten en alles wat ie maar kan verzinnen.
Bij dit paard heb ik normaal gesproken de ketting over de neus, maar als ie echt vervelend doet gaat de ketting door de mond.
Om ongelukken te voorkomen, zowel bij mezelf als de hengst en eventuele andere paarden.
Ongelukken of blessures bij dat beest kan ik me absoluut niet veroorloven, dat beest is meer waard dan ik in de komende vijf of tien jaren bij elkaar kan verdienen.

dus omdat de hengst veel geldwaarde heeft mag er maar een ketting door me mond

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:57

Olifant schreef:
dus omdat de hengst veel geldwaarde heeft mag er maar een ketting door me mond

Lezen is ook een kunst:

ikje schreef:

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:14

je opmerking kwam zo over omdat je het over de geldwaarde van het paard hebt.

ik blijf het jammer vinden dat dat nodig is om een hengst te leiden.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:32

Snoevie schreef:
je opmerking kwam zo over omdat je het over de geldwaarde van het paard hebt.

Oke, ik heb me net een beetje opgewonden, nu ik het een tijdje later weer overlees zie ik dat je wel een beetje gelijk hebt.... Bloos
Het ging me er om dat ik liever een paard met een ketting door de mond heb dan ongelukken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:39

okee geen probleem hoor Knipoog

maar dan ben ik benieuwd,doe jij al bij voorbaat een ketting erin,of alleen in 'noodgevallen'

emmelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:06

ik heb dat soort bitten ook gewoon in winkels gezien, en ook bij westernstores. ik denk altijd dat ze er ontzettent gemeen uitzien, maar ik kan me ook voorstelle dat ze helemaal de mond volgen. maar als je eraan trekt heb je denkik vooral druk op de tong. Huilen
een bit is natuurlijk zo gemeen of zo zacht als de m/v die eraan trekt.
je ziet ze ook met bolletjes, dan heet het een waterfordtrens bij divoza heb je ook iets dat een vlinderbitje heet, om de trens nóg scherper in te laten werken, dat ziet er ook gemeen uit. Verdrietig
mijn instructeur zei altijd : hoe meer troep je nodig hebt om te rijden, hoe slechter ruiter je bent.
eens kwam iemand met een slofteugel binnen; die vllog er direkt weer uit Haha!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:09

Een woord: AUW?!

Ik weet niet waarvoor ze gebruikt worden, of om welke reden dan ook maar ik zou dat nooit en dan ook maar nooit in de mond van mijn paard hangen.. Nagelbijten / Gniffelen

edit: Omdat hij het niet nodig heeft natuurlijk. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:16

Dagie schreef:
Tja ik los het zo op en werkt prima ketting door de mond heen, dus ga daar veder niet over discusseren of het zielig is of niet ...
Hij is niet van suiker hoor Clown

nee dat niet maar wel een diert

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 02:53

nini wat bedoel je met bovenstaande zin Verward

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 03:19

Het nut van spelen tijdens het werk ontgaat mij enigzins Bloos
Maar het is dus niet zo pijnlijk als het eruit ziet, gelukkig maar Haha!
Ik kan we wel degelijk voorstellen dat sommige mensen hun hengst even een ketting door de mond halen, om ongelukken te voorkomen.
Sommige hensten zijn nu eenmaal in het dekseizoen zo opgewonden dat het gevaarlijk zou kunnen zijn.
Dan liever een paard met even iets ongemakkelijks in zijn mond dan een losgebroken hengst en een boel (persoonlijke) ongelukken

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 10:44

Silviabol schreef:
nini wat bedoel je met bovenstaande zin Verward

ze bedoeld denk ik dat een paard een dier met gevoel blijft.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:08

Wat betreft ketting door de mond bij een lastige hengst: beter mee verlegen dan om verlegen. Als hij begint met etteren, dan ben je te laat... Ik hanteer dan heel streng het principe: paard lief, ik lief. Paard niet lief, ik ook niet lief Het verdient vast niet de penny-prijs, maar m'n eigen gezondheid vind ik toch wel belangrijk.

En nogmaals: als hij de kans krijgt heeft die van mij bijna niets liever dan een ketting in z'n mond Verward Hij pakt 'm zelf en het is blijkbaar erg lekker!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:13

maar dat is toch anders dan al bij voorbaat een ketting in de mond snokken

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:16

Wie zegt er dan dat bij voorbaat al aan de ketting gerukt wordt Verward Dat heb ik even gemist hoor...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:19

niet bij jou.
maar eerder in dit topic was iemand die het wel al bij voorbaat zei te gebruiken

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:22

Dat is hetzelfde als wat ik schrijf. Bij een bekend lastpak kun je je spullen maar beter klaar voor gebruik hebben... Anders krijg je het echt niet meer voor elkaar.

Alvast een ruk geven voordat het dier iets verkeerd doet is niet eerlijk natuurlijk.