[WN] Western zadelkunde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Western zadelkunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:16

Aha, nu begrijp ik het! Bedankt voor de uitleg! Lachen

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 22:57

Op de site www.steeleequifit.com staat ook nog informatie over zadelbomen. Klik op: why Equi-fit? Is wel in het Engels.

06csma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:23

AafkeB schreef:
Op de site www.steeleequifit.com staat ook nog informatie over zadelbomen. Klik op: why Equi-fit? Is wel in het Engels.

Een van onze leveranciers ook ,met 150 jaar ervaring .
Waar wij ook dankbaar gebruik van maken (als er vragen zijn hebben zij vaak wel een antwoord )
betreffende toegepaste bomen in welke zadels.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 19:44

Een nieuw tweedehands-zadel...

Een westernzadel van redelijke kwaliteit móet minstens €1000,- kosten, voor minder kan het niet gemaakt worden.
Nu hebben we dat écht niet. Een goedkoper zadel is geld weggooien, en misschien ook nog je paard verknallen. Dan moet je rond kijken naar een tweedehandszadel. Je kan beter eenzelfde bedrag uitgeven aan een goed tweedehands kwaliteitszadel, dan aan een middelmatig nieuw zadel. je kan zelfs beter meer uitgeven aan een écht goed tweedehandszadel.

De Nadelen:
Het zadel is natuurlijk gebruikt, er zitten butsen, krassen, of misschien de bekende spoorkras midden over de seat op.
Je moet het zadel extra goed inspekteren voor je het koopt.
Je hebt geen garantie

De Voordelen:
Je krijgt meer waarde voor je geld.
Bevalt het tóch niet kan je het weer verkopen zonder (veel) waardeverlies. (als je er netjes mee geweest bent) zo kan je ook verschillende zadels uitproberen.
Zeker in Europa heb je met een model van 10/15 jaar een kwalitatief veel beter zadel als de huidige modellen.
Een écht kwaliteitszadel kan 50 jaar mee, dus daar hoef je het niet voor te laten.
Je hebt zo de kans een zadel dat heel duur was, toen het nieuw was, te kopen, bv een zadel dat custom gemaakt was, of een hele dure manufactured.

Waar koop je zo'n zadel?
Bij een winkel, bij particulieren, of het internet. Marktplaats en E-bay zijn hele goede plekken om een enorm aanbod te vinden. Let op dat je wel een afspraak maakt dat je het zadel kan passen. Van te voren!

Waar moet je op letten?
Als allereerste: DE PASVORM!!! Hoe? lees het begin van dit topic!
Kwaliteit leer. Dikte, gladde achterkant,(geen vellen en fliebers!)
Kwaliteit stirrupleathers > Hele stirrupleathers! Koop geen zadel waarbij je gewicht aan de Fenders hangt! Niet doen!
De boom. de boom mag natuurlijk niet gebroken zijn. Koop nóóit een zadel met een gebroken boom. Leg het zadel met de voorkant op de grond, dus de vork naar beneden. Nu duw je hard op de cantle: er mag niets bewegen of buigen!!!
Hoe ziet het fleece eruit? Het moet niet helemaal kaal zijn.
Let op het stikwerk; de metalen onderdelen, de tooling.
Het leer mag niet opkrullen: opgekrult leer wijst op slechte kwaliteit, of leer dat áf is
Zit alles erbij? De hobblestraps, latigo, halfbreed, saddlestrings, beugels? Als je een heleboel onderdelen bij moet kopen, moet de prijs omlaag.
Is het goed onderhouden? Als het te droog is heeft het leer zijn kracht verloren, als het helemaal zompig is: (je buigt het en de olie druipt eruit) kan dat een poging zijn achterstallig onderhoud te verdoezelen.
Succes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:36

Kom ik weer !!! Kan het toch niet laten Knipoog
Citaat:
Kwaliteit stirrupleathers > Hele stirrupleathers! Koop geen zadel waarbij je gewicht aan de Fenders hangt! Niet doen!
Mee eens dat dubbel beter is, maar is enkel nu echt zó slecht ??
Die engelse zadels hebben niet anders als enkele riemen, nog dunner qua breedte én dunner qua dikte leer ook. Ze doen er jaren mee !!
Let op de slijtplekken waar ze altijd gebogen hebben gehangen, als die door beginnen te gaan direkt vervangen !!
Maar verder is het een onderdeel wat vervangbaar is en als je niet van enkel houdt heel makkelijk verstevigd kunnen worden.

Citaat:
De boom mag natuurlijk niet gebroken zijn. Koop nóóit een zadel met een gebroken boom. Leg het zadel met de voorkant op de grond, dus de vork naar beneden. Nu duw je hard op de cantle: er mag niets bewegen of buigen!!!
Wederom helemaal mee eens, maar je hebt behoorlijk wat kracht nodig om door de leerlagen de boom te laten knikken én een boom hoeft niet altijd overdwars gebroken te zijn; alleen de cantle of pommel kunnen gebroken zijn, of de bars in de lengterichting.
Verder kan een zadel wat wel meebuigt een flexibele boom hebben. Overigens zal dit meestal wel terug te vinden zijn in iets van 'flex' op het naamplaatje.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 20:47

Ik vind wel degelijk dat een stirrupleather die ophoud bij de fender niet de vereiste kwaliteit is. Eerde in dit topic heb ik uitgelegt waarom dat zo is.
Bovendien vind ik het een aanwijzing. Een fabriek die zo gierig met materiaal is dat als hij de belangerijkste lederen onderdelen van het zadel niet in orde heeft, hij bij de andere onderdelen ook zal sjoemelen. Wil je daar je veiligheid aan toe vertrouwen? En we willen toch een kwalitatief goed zadel voor ons geld? Waarom genoegen nemen met middelmatig of slecht als je voor hetzelfde geld Goed materiaal kunt krijgen?

Een vergelijking met engelse zadels vindt ik hier niet van toepassing. Kan je beter een nieuw topic voor starten.

ik had het inderdaad niet over "Flex" zadels. Die bewegen natuurlijk wel.

En met op leer letten heb je gelijk, stirrupleathers over de boom naar beneden trekken en checken, en ook de latigo en halfbreed, die verslijten nog sneller. Nou ja, goed opletten dus.
Maar versmaad de gebruikte zadels niet als je een kleine beurs hebt.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:10

Mijn continental zadel heeft geen volledige stirrups.
Ze stoppen bij de fenders.
Wat zou het bv kosten om ze te verstevigen??
Het is vor de rest wel erg dik kwaliteits leder over de gehele fender.
Heb ik dus veel risico om er door te gaan??

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 19:56

Savath, je weet nu hoe ik over incomplete stirrupleathers denk, maar dat wil niet zeggen dat je je nu direkt onveilig moet voelen. ze zullen heus niet opeens doormidden scheuren.
Ik zie dit soort ophang methodes voornamelijk bij zadels die ik van mindere kwaliteit vind. Het grootste probleem is dat de fenders nu een hele zware taak moeten doen. Het gevolg is vaak dat ze niet mooi om je been gaan vormen, maar uitgerekt worden. En omdat ze bij een fabrikant die zo gierig met leer omgaat waarschijlijk niet uit het mooiste, en vooral niet uit precies hetzelfde stuk leer gesneden zijn, ze niet gelijk uitrekken.
We hebben ze wel eens in de werkplaats gehad, dat er verschillende centimeter verschil in lengte ontstaan was! En de ene was wel 4 cm smaller geworden. Dat zie je met het blote oog!
Maar nóg erger, door het verschil in lengte ga je je paard ongemerkt scheef belasten.

De stirrupleathers worden uit het allersterkste, allerbeste leer van de huid gesneden: bovenin bij de rug. Naast elkaar: zo zullen de stukken leer dezelfde eigenschappen hebben.
In Amerika snijdt een customzadelmaker zo wel eens de de fenders uit, en dán heb je dit probleem niet. maar een fabriek doet dat echt niet. Die snijden niet ieder stuk leer van het zadel uit een bepaald stuk van de huid; die snijden zo economisch mogelijk, zovéél mogelijk uit een huid.

Nu je dit weet zal je daar natuurlijk goed opletten, en zo snel uitvinden als de lengte niet meer symmetrisch is.
Een goede tip hier is: zoveel mogelijk met een opstapje opzitten. Is niet schischi, is goed voor je paard en je harnachement. Links en rechts opstappen afwisselen is ook altijd goed. Op deze manier hebben de fenders in ieder geval dezelfde krachten te verduren.

Je zadel is nog nieuw, voorlopig heb je dus geen zorgen. En je kán altijd complete stirrupleathers toevoegen. Ik stuur je een pb.
En wees gerust, gevaarlijk is het in eerste instantie niet, maar kwaliteit vind ik het ook niet.
Als je wilt kan je mij je adres mailen, dan stuur ik je een stukje écht goed leer, dan weet je wat ik bedoel.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 00:59

Nog een belangerijk punt voor de ligging van het zadel

Ik wil hier nog iets uitleggen over de "rigging" en hoe belangerijk die is voor de ligging van het zadel op de rug van het paard.
De "rigging" is de ring, of meerweg-rigging (sorry, ik weet hier gewoon geen nederlandse naam voor) Ok, de ring of ringen waaraan je de cincha (singel) vastmaakt.
Een belangerijk punt is ook: waar de rigging bevestigd is.

Ik beperk me nu voor de duidelijkheid tot twee veel voorkomende riggings. (er zijn bv ook nog dubbel d's, sam-stagg, etc)
Inskirt-rigging bij de inskirtrigging is de rigging bevestigt aan de saddleskirt. Dus aan de skirt waar de boom óp ligt.
Hier is mijn persoonlijke mening: Ik vind dat geen optimaal systeem: Omdat er nu constant getrokken wordt aan de saddleskirt, krijg je na verloop van tijd, als de rigging niet op de voor jouw paard perfecte plaats zit, dat de skirt een vouw gaat vormen, die áls hij zich vormt altijd eindigt onder de voorkant van de boom, achter de schouder, en gaat daar, áls hij zich vormt, onherroepelijk een drukplek veroorzaken. Dus je paard krijgt lelijke drukplekken terwijl er met de pasvorm niets mis is.
De druk van het zadel is voornamelijk op één punt geconcentreerd, en niet direkt aan de boom. De singel is aan de saddleskirt bevestigd, oefend dáár druk uit, en dan pas op de boom die weer aan de saddleskirt bevestigd is.
Een tweede, in mijn ogen, nadelig punt is dat de saddleskirt zelf, nu ook als een corset, strak om je paard getrokken wordt, wat het zadel niet luchtiger maakt.

Een veel mooier systeem is (in mijn opinie) de:
Flatplate-rigging, dat is de rigging die bij mijn eigen zadel gebruikt is. (natuurlijk)
De flatplate-rigging ligt óver de boom en los over de saddleskirt. Doordat hij voor, midden, en achteraan de boom vastgemaakt is, wordt de druk gelijk, en evenwichtig over de boom verdeelt.
De saddleskirt heeft meer vrijheid en het zadel is luchtiger.
Het kost meer leer, en meer werk, en wordt daarom minder vaak bij fabriekszadels toegepast.

De plaatsing van de rigging-ring is héél belangerijk
Ik had het al over een ring en de meerweg-rigging. In fabriekszadels zie je vaak een enkele ring als bevestiging voor de cincha. Dit is het goedkoopste en het makkelijkste.
Nu is het heel belangerijk dat die rigging ook op de juiste plaats voor je paard zit. Is dit niet het geval, dan zal het zadel (ondanks goed passende boom) steeds fout gaan liggen, je paard hinderen en drukplekken of erger veroorzaken.

Waar moet de rigging op je paard liggen? (vb. een enkele ring)
Ik had al uitgelegd waar de boom moet liggen: de rand van de boom moet minstens twee cm achter het schouderblad van het paard liggen.
Dus, je paard wordt opgemeten en er ligt een kale boom op zijn rug. Die past goed. Dan kijk je naar de vork. Je trekt een vertikale lijn van de vork naar beneden. Als de rigging-ring van je zadel die plaats heeft, zit hij op de full-positie. Nu trek je de lijn verder door naar onderen. Ligt de lijn precies op de plek even achter de elleboog waar de cincha gaat liggen: is het goed. Is dat níet zo? Is helemaal fout! Dit zadel is niet voor jouw paard.
Je ziet ook dat de rigging ring even achter de vork ligt. Dat is de 7/8 positie. Hier geldt hetzelfde, past deze positie bij de plek waar je cincha ligt? Even verder is het de 3/4 positie.

Dit is heel belangerijk!!!!
Heb je bv. een paard waarbij een full-positie de juiste positie is, en je koopt een zadel (dat verder goed past, want: opgemeten en gepast met boom) maar dat zadel is gemaakt met de rigging-ring op 7/8-positie, zal het zadel bij het rijden te ver naar voren getrokken worden. Simpelweg omdat de rigging te ver naar achteren zit. Het zadel zit dan tóch op de schouders van je paard, en je paard zal op den duur heel veel last krijgen.

Het komt ook voor dat een paard een schouderpartij en schoft heeft die in verhouding verder naar achter ligt dan normaal. Dat zie je zo niet zo snel; het paard ziet er mooi uit, heeft een goede rug. Dan leg je de boom op het paard, en je trekt de lijn van de vork recht naar beneden, en je komt ver achter de elleboog uit. Bij zo'n paard moet je de rigging vóór de full-positie plaatsen. Het gaat erom, dat de rigging op zo'n plek zit, dat de cincha vertikaal hangt.
Zo'n zadel zal waarschijnlijk custom moeten worden, want die kan je niet fabrieks kopen.

Als je dus aan het shoppen bent, en je laat je paard opmeten, en de bomen op de rug leggen, dan kan je dus zelf ook zien wat de plaats van de rigging moet zijn.
Je kunt dus ook beter een zadel kopen met een meerweg-rigging. Bij een meerweg-rigging kan je zelf kiezen: Full, 7/8, of 3/4. Dan is er dus veel meer kans dat het zadel qua rigging ook geschikt is voor jouw paard.
Wij gebruiken altijd een meerweg-rigging, er zijn ook fabriekszadels met meerweg-riggings.
Als je paard verandert is door bv. weidegang, trainen, kan je de rigging ook aanpassen om je zadel optimaal te laten liggen.
Eigenlijk is een meerweg-rigging met onze seizoenen in Nederland onontbeerlijk.

Nog een extra aandachtspunt: bij slecht gemaakte zadels kan het zijn dat de rigging-ringen niet symmetrisch zijn aangebracht: zo'n zadel is een zekere weg om je paard te ruïneren!

Dit is dus iets waar je zelf ook goed op kan letten. En het is dus heel belangerijk dat je dat ook doet!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:29

Ter verduidelijking van de riggingposities een paar plaatjes (met dank aan de site van eclectic horseman)
Afbeelding
Center(fire) positie wordt nu nog zelden toegepast, maar heeft qua drukverdeling zeker een pré
Afbeelding

Double D(= full), vaak gebruikt met een achtersingel om ' doorslaan' bij bokken e.d. te voorkomen.
Afbeelding

Double-plate op de jockey (positie kan verschillen)
Afbeelding

En de verguisde 'ins-kirt' rigging.
Afbeelding
In tegenstelling tot bovenstaande ben ik er niet zo'n tegenstander van, zolang het zadel gebruikt wordt door de gemiddelde recrea-ama ruiter.
Het geeft minder bulk onder je benen en is makkelijker te vervangen bij doorslijten als de Double D.
Het zadel moet qua leer wel voldoende ondersteuning hebben.

Hier wat verschillende riggingplates.
http://www.coloradosaddlery.com/cspdf%2 ... liesp6.pdf

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 20:09

Lieve lezertjes, we hebben alle foto's allemaal op de site. Helaas lukt het mij als digibeet niet om ze hier te plaatsen.
Alles wat je hier leest is niet alleen mijn kennis, maar stoelt ook op de dertig jaar ervaring van willem Muijs, wiens leerling-zadelmaker ik ben. Ik zet onze kennis op dit topic om iedereen die ge:interesseert is te helpen een goed én goedpassend zadel te herkennen. Zeker nu er zoveel bagger op de markt is.
Als ik uren zit te typen en de redenen geef wáárom je beter een flatplate rigging op je zadel kan nemen als een inskirt enkele ring, dan kunnen jullie ervan opaan dat ik dat ook oprecht meen.
Overigens rijdt ikzelf met zo'n flatplate en ik zit zéér strak tegen mijn paard aan. Wat mij zelf verbaasde, aangezien ik daarvoor op een endurancezadel reed zonder zweetbladen,en eendressuurzadel mét zweet bladen dikker aanvoelde als mijn customwesternzadel.

Er zijn voldoende fabriekszadels met flatplate- én meerwegriggings te krijgen.
Ik vind leuk als mensen reageren, vragen stellen, en ik vind het héél leuk als Dubbeldun een leuk plaatje op het topic zet, maar ik moet er wel bijzetten dat ik het irritant vind als een leek mijn informatie direkt gaat afkraken en (in mijn opinie) heel verkeerde informatie eraan toe voegen.
Een centerrigging is absoluut uit de tijd en hoort op een modern paard niet eens overwogen te worden. Dit is niet alleen mijn opinie, dit staat ook in de boeken van bv. Ann en All Stohlman, die door de echte kenners op westernzadel gebied als de autoriteiten gezien worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:16

Leuk he om mij elke keer als leek af te schilderen en wellicht ben ik dat ook wel, maar als ik namen ga noemen waar deze info vandaan* komt dan zou je misschien iets minder autoritair over kunnen komen.
Jullie 'wijsheid' is nl nog steeds niet 'de enige zaligmakende' wijsheid, ondanks dat die gestoeld is op jaren ervaring en ongetwijfeld veel kunde.
Accepteer gewoon dat er mensen zijn die weliswaar een kwalitatief goed zadel willen, maar niet één die 40 jaar meehoeft, waar géén koe aan hoeft te hangen, géén bepakking voor een 14-daagse trip en die ook niet dagelijk 3+ uur in het zadel zitten.

* De info is trouwens uit de plaatjes te achterhalen en via google door iedereen te achterhalen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:47

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 21:56

Lieve lezers, Dit is mijn laatste bericht op Bokt

Een centerfire rigging
Is totaal uit de tijd en hoort niet op een modern paard thuis!!!!!
DD heeft mijn stuk over riggings niet goed gelezen en wil even interessant doen, Een flatplaterigging verdeelt de druk over het hele zadel en is de moderne verbetering op de totaal achterhaalde centerfire-rigging. Koop Géén zadel met zo'n rigging,
Ik heb geprobeert met zoveel mogelijk diplomatie en zonder een enkel vooroordeel jullie te laten delen in de kennis die ik als Professioneel persoon te delen heb.
Ik heb dat gedaan omdat het mij duidelijk is dat er veel vragen zijn op het gebied van zadels en voioral het zadelpassen. En omdat de principes daarvan eenvoudig zijn, en het ook voor jullie zo makkelijk te controleren is, of jullie paard wel écht professioneel opgemeten wordt.
Het leek mij nuttig en behulpzaam om daar veel moeite voor te doen.
Ik dacht ook dat hier een vruchtbare uitwisseling van interesses en leuke en gezellige gesprekken uit voort zouden komen.

Dit is echter niet zo. Ik heb bemerkt dat er op dit forum een hele agressieve groep mensen zit die kennelijk een zadelmakersfobie heeft. We weten dat er veel mensen meelezen die zo wijs zijn niet te reageren, maar als er constant geniepige prikjes en valse insinueeringen gemaakt worden, dan is het moeilijk niet een keer korzelig te reageren.
Wat hebben jullie tegen eerlijke hardwerkende mensen die hun vrije tijd opgeven om jullie, en vooral jullie paarden ten dienste te zijn?
Waarom staan jullie niet als één man/vrouw op tegen al die 'zadelverkopers' die jullie bagger verkopen die jullie paardenruggen kapot maken?
Je kan ervan opaan dat die mensen helemaal niet blij zijn als ik jullie vertel hoe eenvoudig het is een paard correct in te meten, én hoe belangerijk! Dat is namelijk helemaal niet in hun belang. En reken maar dat die mensen . en hun stromannetjes óók op bokt zitten. En wat zúllen die blij zijn dat ik vanaf morgen niet meer op Bokt zit!!!
Maar ze zijn alleen op Bokt van ons af: wij blijven actief in onze doelstelling: Ieder paard in Nederland een goed zadel voor een redelijke prijs!

Mensen die écht geïnteresseert zijn kunnen bij ons GRATIS les krijgen in alle aspekten van het zadelmaken. Niemand komt langs, nee, want dan kan je je niet meer achter een pseudoniem verstoppen. Bovendien is het veel leuker en minder vermoeiend dubieuze half-weetjes op het net te gooien en je daarmee belangerijk te doen lijken.

Alles wat ik jullie op dit topic gegeven heb komt uit een goed hart, én de diepgaande studie die ik van het zadelmaken gemaakt heb. En de dertig! jarenlange ervaring van Willem Muijs, mijn leraar.

Dat haal je niet zomaar in met wat rondsurfen op het net!!!
Ga eerst zelf maar een paar honderd paarden opmeten en daar zadels voor maken.

Denkt hier écht iemand dat ik wil dat jullie allemaal voor de deur staan om een custom te bestellen? Dat kunnen we helemaal niet aan! Wij kunnen maar zoveel zadels maken. Bovendien zit Willem over drie week in Amerika om ons Amerikaans Atelier op te zetten, en ik moet de Equitana voorbereiden. Wat ík wil is dat jullie wakker worden en je niet laten oplichten met véél te dure zadels die niet op jullie paarden passen. Ik wil dat jullie goede zadels kopen! Ook als het fabrieks of tweedehands zijn. Begrijpen jullie allemaal niet dat jullie bijna allemaal opgelicht worden???? Waar is de zorg voor jullie paarden?
Ik wil dat jullie niet eerst je paarden kapot rijden omdat een verkoper die alleen maar geld wil verdienen zegt dat "dit zadel overal op past"

Ik ben eerlijk en vertel jullie wie ik ben, en ik heb een hoop gegeven. Ik wordt er letterlijk ziek van dat er hier enkelen zijn die het nodig vinden constant negatieve insinuaties naar mij te maken. Ik heb een paar maal, ook in PB-tjes duidelijkproberen te maken dat ik vaak erg diep gekwetst ben door de continue manier waarop álles wat ik zeg op het negatiefste verdraait wordt. Dat het mij écht pijn doet. Maar er is kennelijk geen genade. Nu DD, op wat ik mijn eigen topic vindt, het hier óók nodig vindt te gaan pesten en onjuiste informatie te geven en zichzelf als kenner te profileren is het voor mij afgelopen.

Omdat dit mijn laatste bericht is krijgen jullie hier onomwonden mijn eigen mening:

EEN CUSTOM IS VEEL BETER, EN VEEL MOOIER, EN VEEL BETER VOOR JE PAARD ALS EEN FABRIEKSZADEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Moderatoropmerking:
Reclame verwijderd

Zo!!! Ik ben namelijk OOK EEN MENS!!!! net als jullie, en waar sommigen hier de hele tijd ongestraft gal spuiten en ik de hele tijd vreselijk mijn best heb gedaan om maar niet aangevallen te worden, en nooit gewoon mijn eigen mening heb kunnen geven:
MIJN EIGEN ZADEL IS HET MOOISTE ZADEL VAN NEDERLAND!!! En het is perfect op mijn paard aangepast en mijn paard heeft de beste en de liefste en de aardigste baas van Nederland.
Eat your hart out!!!!
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 30-12-06 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Sluikreclame is NIET toegestaan!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:06

@AafkeB

oef Gestoord jij laat je even op de kast jagen zeg!

laat de mensen toch,andere zoals ik ,lezen dit met veel belangstelling *LOL* Haha!
ik vind het jammer dat je ver weg woont,want het lijkt me zeer interessant om alles te weten over een passend zadel op mijn pony.
ik hoop dat ik een goed passend zadel heb,ik ben daarvoor naar een zadelkenner gereden.
deze was mij aangeraden! Sigaar
helaas heb ik niet de centjes voor een op maat gemaakt zadel,anders had ik dat zeker gedaan.
jaren heb ik zelf zadels gekocht en op mijn paarden gelegd,en dat wilde ik met mijn jonge pony niet Knipoog
ik heb het zadel ook nog een keer laten checken toen hij bij mijn vriendin was die een nieuw zadel bij hem kocht,waarbij de inruil een grote rol speelde ,anders was ze ook wel voor op maat gemaakt gegaan Knipoog

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:12

Citaat:
Nu DD, op wat ik mijn eigen topic vindt, het hier óók nodig vindt te gaan pesten en onjuiste informatie te geven en zichzelf als kenner te profileren is het voor mij afgelopen.

Ik heb dit topic met veel interesse gevolgd, maar vind het nu een beetje een kinderachtig verloop krijgen. Open dan een topic op Commercieel als je niet met tegenreacties kunt omgaan. Verward

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:37

Heb de zadeltopics met heel veel interesse gevolgd, vanheel veel dingen heb ik heel veel opgestoken, met andere dingen kon ik, misschien vanwege het leek zijn, niet eens zijn.

Wilde al jaren gelden een custom made zadel van Willem, niet één maar zeker twee. Heb ook een bijzonder leerzame dag in zijn werkplaats mogen doorbrengen, de dag was eigenlijk te kort, zo interessant was het. Helaas ondanks alle afspraken etc. is het er nooit van gekomen en daar de paarden toch zadels nodig hebben zijn ze dan elders vandaan gekomen. De laatste is een Big Horn XXL full butterfly (als ik het goed heb begrepen). Er is nu pas een keer op gereden. Hopenlijk vindt het paard het een prettiger zadel als ik. Maar paardje gaat voor.
Ik denk dat hier dus ook een groot probleem begraven is. Want ik wacht ook nog steeds, inmiddels denk ik al drie jaar op de speciale conchos voor mijn in de VS custom made zadel van fantastische kwaliteit, helaas past het niet meer op mijn paarden. Het is een working cowhorse saddle waar je fantastisch in zit. Daarom wilde ik ook weer dergelijke zadels hebben. Ondanks alle goede raad en interessante uitvoeringen en goedbedoelde reclame voor Willem door AafkeB, zal ik dit genoegen niet hebben. Daar ligt ook een boel pijn begraven bij potentiële klanten die naar ergens anders moesten uitwijken en hopen dat de ruggen van de paarden op die manier heel blijven.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 01:06

Het is één voor twaalf hierna is het écht afgelopen! Ja, Wim heeft de afgelopen twee, drie jaar een vreselijke tijd doorgemaakt en daar heeft zijn zaak ook onder geleden.

NEE, Ik maak op dit topic geen reclame voor willem, maar voor het belang van een correcte meting en een goede kwaliteit zadel!!!

Maar kennelijk zijn de mensen die reageren te STOM om dat te lezen!! Het staat er in gewoon Nederlands!! Iedereen kan paarden correct leren inmeten!!!! WIJ HEBBEN AL AANGEBODEN JULLIE DAT GRATIS TE LEREN!!!! LEER LEZEN!!!

Wat zijn jullie stom

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 01:54

Ik kan alleen maar zeggen dat die laatste opmerking een bizonder Kinderachtige opmerking is. En er bij mij maar 1 ding in mijn hoofd opkomt "hoe oud ben je in de godsvrede"

Als je niet tegen kritiek (wel of niet terrecht laat ik geheel in het midden) kunt, moet je niet op Bokt gaan posten.

Voor mij is geen enkele zadelmaker heilig, het zijn allemaal mensen en ook die maken allemaal fouten maar dit slaat (Naast een bepaalde opmerking van je baas op een ander forum, die ook echt niet door de beugel kan naar mijn bescheiden mening) echt kompleet de plank mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:48

AafkeB schreef:
Wat zijn jullie stom

Misschien stom, maar in ieder geval een stuk commerciëler onderlegd dan jullie. Als een van mijn mensen op internet zo onvolwassen bezig was, dan kreeg hij/zij een stevige reprimande en een verbetertrajectje, en daarna was het Doei!
Niet normaal zoals zadelmakers het zichzelf onmogelijk maken op internet... DAT is pas stom...
WIJ als leken snappen het dan misschien niet volgens jou, maar WIJ vreten daar geen boterham minder om. Wat JIJ hier doet kost je gewoon KLANTEN waar je van VREET kippie!!!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:57

@Aafke;
Ook ik proef onderhand een niet aflatende, bijna aanvallende
manier van vragen stellen aan jullie zadelmakers.
Ik vind het een bijzonder leerzaam topic.Het lijkt wel of alle frustraties over niet goed liggende zadels in 1 keer over dit medium gespuugd worden.En ik vind dit topic daar niet de plaats voor,omdat het in mijn ogen informatief en met zeer goede bedoelingen gestart is.En als je daar klanten aan overhoud vind ik een goede zaak.Je offert per slot van rekening nog al wat vrije tijd op.Wat betreft foute reacties,actie is reactie....
Beter is misschien helemaal niet reageren...
Goed uiteinde gewenst!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:31

aafke

ik zou het jammer vinden als je niets meer plaatst
ik vind het een zeer leerzaam topic en heb regelmatig mijn zadel op zijn kop gezet om te kijken hoe het bij de mijne zat

de opmerkingen en vragen van anderen bracht weer nieuwe kennis in het topic
dat sommige het niet met je eens zijn geeft toch niet, ieder zijn mening
jij hebt jouw kennis aan ons proberen door te geven en dat vind ik geweldig en als je wat dichter bij zat was ik zeker komen kijken, horen , luisteren

in ieder geval de beste wensen voor het nieuwe jaar !

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:36

@CC: ik denk dat je iets selektiever de vorige bladzijden moet doorlezen. Weliswaar kan ik hier en daar een kritische noot plaatsen (al dan niet uit 'leken'oogpunt), maar altijd ben ik positief geweest over de manier waarop AB onderwerpen in dit topic heeft behandeld.
Dat wij in sommige dingen van mening verschillen, that's life.
Ook hiermee kun je als klant je voordeel doen.

IK ben niet degene geweest die zich aan aanvallende taal te buiten is gegaan.
IK ben niet degene geweest die mogelijk potentiële klanten kleineer.

Desalniettemin zou ik het ook jammer vinden als AB zich niet meer hier zou laten zien om zadelkennis te delen.
Maar een forum zonder mogelijkheid van weerwoord is geen forum.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:48

Dit topic gaat even op slot om een en ander te bespreken met het team.