Zadelbontjes/gelpads, waarom worden deze toch gebruikt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marloezzke

Re: Zadelbontjes/gelpads, waarom worden deze toch gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:12

wat is er in jou ogen zo slecht aan....

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 23:14

marloezzke schreef:
wat is er in jou ogen zo slecht aan....

Als je doelt op het gebruik van een bontje of gelpad heb ik mijn mening uitgebreid belicht in de beginpost.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:19

ik ben het met TS eens. ik gebruikte ook altijd een bontje. Na aanleiding van verschillende topics gebruik ik hem niet meer bij mijn nieuwe goed passende zadel. Op wedstrijd leg ik hem er nog wel onder, en dan puur omdat ik het mooi vind. klinkt wat egoistisch maar heb wel het idee dat die paar minuten niet zoveel kwaas kunnen. gelpad heb ik nooit gebruikt, wist al langer dan vandaag dat die absoluut niet goed zijn.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:04

Even vraagje, we zeggen nu wel allemaal dat het niet goed is blablabla maar waarom zijn de er dan niet alleen om geld te verdienen

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:09

omdat iedereen er verschillende ideeen over heeft.......

ZitAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:51

word zon gelpad niet gebruikt bij paarden met een gevoelig rug ofso?

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:40

Ja, snap daarom ook nier wat iedereen er toch zo slecht aan vind

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:14

Dat het zadel krapper komt te liggen valt overigens wel mee, het zadel komt vooral hoger te liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:07

RicardoOpa schreef:
Dat het zadel krapper komt te liggen valt overigens wel mee, het zadel komt vooral hoger te liggen.

Dat ook, maar door die enorm interessant staande bontrand aan de voorkant, vernauw je de kamer toch al snel 2 á 3 cm in totaal. Dat noemen we normaal, een te klein zadel.....

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 20:44

Jessbub schreef:
Ja, snap daarom ook nier wat iedereen er toch zo slecht aan vind

Als je het topic leest kom je daar vanzelf achter

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:35

Bitch schreef:
RicardoOpa schreef:

Dat ook, maar door die enorm interessant staande bontrand aan de voorkant, vernauw je de kamer toch al snel 2 á 3 cm in totaal. Dat noemen we normaal, een te klein zadel.....

Als het "goed" is ligt die rand om het zadel heen en heeft verder dus geen invloed op de ligging van het zadel.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:02

Mee eens.

Ook werd hier eerder gesproken over een gelpad niet zou doorademen. Kan ik me voorstellen.. Maar een zadel zelf doet dat toch ook niet? Clown

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:03

RicardoOpa schreef:
Mee eens.

Ook werd hier eerder gesproken over een gelpad niet zou doorademen. Kan ik me voorstellen.. Maar een zadel zelf doet dat toch ook niet? Clown

Een leren zadel dus wel.... een leren schoen ademt ook

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:05

harnessmaker schreef:
RicardoOpa schreef:
Mee eens.

Een leren zadel dus wel.... een leren schoen ademt ook

Ook op de plek van de kussens en de boom?
Kan het me eigelijk niet voorstellen :/

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:11

RicardoOpa schreef:

Als het "goed" is ligt die rand om het zadel heen en heeft verder dus geen invloed op de ligging van het zadel.

En zelfs dan nog vernauwt het je zadel. Probeer het zelf eens uit, zou ik zo zeggen.

Om nog even terug te komen op de geldpads:
met de meeste gelpads heb je vaak ook nog het bijkomende probleem dat de gelpad kleiner dan het zadel is. Met als gevolg dat de randen niet onder het zadel uitkomen, maar in de paardenrug wordt geduwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:25

RicardoOpa schreef:

Ook op de plek van de kussens en de boom?
Kan het me eigelijk niet voorstellen :/

Onder de boom, zitten de kussens, deze zijn, over het algemeen, gevuld met wol, wol staat bekend om zijn ademende vermogen. Om die kussens heen zit leer => zie post HM.

We hebben het hier voornamelijk over wollen onderleggers..... Knipoog

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 00:05

Precious20 schreef:
RicardoOpa schreef:

En zelfs dan nog vernauwt het je zadel. Probeer het zelf eens uit, zou ik zo zeggen.

Dat doe ik elke keer als ik rij weer Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 03:18

een zadel ademt inderdaad. bij zadels van normale/ betere kwaliteit zijn de kussens wolgevuld en dus ademen ze, mits je een leren zadel hebt. ik had bij de aanschaf van mijn nieuwe zadel ook een bontsjabrak (dus niet zo'n onderlegger) gekocht voor de mooi, maar de zadelmaker adviseerde om het zadel zonder dekje of met een zo dun mogelijk dekje 'in te rijden', zodat de kussens goed naar de rug vormen. nu, een half jaar later, gebruik ik normale dekjes, ik heb gewone (mooie kwaliteit dus miss. iets dikker dan gemiddeld) en dekjes van pad- dikte.
mijn dure mattes bontsjabrak van 130 Euro is nog ongebruikt, ik heb hem er één keer onder gehad om te proberen en verder niet. mijn zadel past goed, dus het is niet nodig. de kussens passen mooi aan en veren en zijn zacht genoeg, dus die vangen alles mooi op. het bontje is dan ook te koop (voor geïnteresseerden, hihi). ik zie geen reden om het te gebruiken als je zadel goed past, en de kussens in orde zijn. ik vind het ook helemaal niet mooi eigenlijk, terwijl dat wel het doel was waarvoor ik het gekocht had. maar zelfs al vond ik het wel mooi dan gebruikte ik het nog niet. ik denk dat ik er in mijn geval meer kwaad mee doe dan goed.
ik vind er wel wat voor te zeggen als je paard bijv. is afgevallen om wat voor reden dan ook, en je zadel iets aan de ruime kant wordt. dan kan je imo rustig een tijdje een bontje gebruiken om die ruimte een beetje te vullen zodat het zadel comfortabel blijft voor je paard. een stalgenoot van mij heeft dat ook gedaan, haar paard is nu 3,5 en in training en nu ligt zijn zadel goed zonder bontje. het bontje blijft nu dus ook achterwege.

ik heb me altijd al verdiept in de rug van het paard en zadels e.d., en al behoorlijk wat geleerd inmiddels. imo is het het allerbelangrijkste dat een zadel zonder dekje gewoon goed ligt. het dekje dient als zweet- en vuilopvanger voor je dure zadel, en tegenwoordig ook voor de mooi. verder hoort een dekje of onderlegger geen enkele functie te hebben imo. (ik heb dan ook een hele collectie luxe dekjes voor de mooi, hihi)
in de TS post wordt het onderwerp 'dik dekje in de winter want dat is lekker warm' ook nog evne aangekaart. er is geen enkele reden om een dikker dekje te gebruiken in de winter. zeker niet voor de warmte. een paard dat niet geschoren wordt krijgt een dikke vacht dus op die manier werk je dan dubbelop. bovendien zweet een paard in de zomer eerder meer dan in de winter, dus je zou dan juist in de zomer een dikker dekje moeten hebben om te voorkomen dat het zweet door je dunne dekje heenkomt.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:25

Ik gebruik em alleen met springen, dit vangt de klappen dan beter op. Verder gebruik ik em nooit en ligt ie in de kast Clown
Ik denk dat de meeste mensen hem wel voor de mooi gebruiken. Soms leg ik hem weleens op wedstrijd eronder, maar dan omdat ik het mooi vind.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:21

trutje schreef:
Precious20 schreef:

Dan vind ik het heel raar dat je zelf niet eens merkt dat je zadel krapper wordt. Steek je hand er maar eens onder. Doe dan het bontje er onder uit en doe hetzelfde. Als je dan geen duidelijk verschil voelt, scheelt er toch iets hoor Clown

Merrieveulen: heel goed uitgelegd! Je hebt trws ook helemaal gelijk!

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:33

Precious20 schreef:
trutje schreef:

Dan vind ik het heel raar dat je zelf niet eens merkt dat je zadel krapper wordt. Steek je hand er maar eens onder. Doe dan het bontje er onder uit en doe hetzelfde. Als je dan geen duidelijk verschil voelt, scheelt er toch iets hoor Clown

Merrieveulen: heel goed uitgelegd! Je hebt trws ook helemaal gelijk!

Natuurlijk is het meer opgevuld maar dat heb je ook met en zonder dekje, mijn merrie heeft een gevoelige rug en loopt gewoon beter met een bontshabrak onder het zadel. Het zadel ligt prima maar ze loopt zo gewoon lekkerder. Ik ben trouwens geen leek hoor, ik heb al meer dan 20 jaar zelf paarden en heb voor meerdere mensen paarden gereden om er "in mijn ogen" genoeg verstand van te hebben.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:38

Ik heb ook nergens gezegd dat je een leek bent. Ik vind het alleen merkwaardig dat je het verschil niet merkt/ voelt.
Ik heb hier ergens een heel duidelijke foto liggen waarop je kan zie hoe je passende zadel uit balans wordt gebracht met een bontje. Je ziet duidelijk dat het zwaartepunt heel wat naar achteren wordt gelegd. Ik zal hem vanavond eens proberen in te scannen.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:01

Precious20 schreef:
sarah1984 schreef:
.... En om dan te zeggen dat ze een goed passend of op maat gemaakt zadel moeten kopen...niet iedereen heeft daar de middelen voor of zullen dat begrijpen/snappen.

Nu zal ik wel half Bokt achter me krijgen maar als je je geen passend zadel voor je paard kan permiteren dan hoor imo geen paard te hebben Ik zeg niet dat iedereen met een op maat gemaakt zadel moet gaan rijden maar je kan er op z'n minst toch wel voor zorgen dat je zadel de juiste boommaat heeft.

Zo'n bontje is eventueel een tijdelijk (!) lapmiddel. Als je zadel écht niet meer past en er ook niets meer aan gedaan kan worden: verkopen! En een ander (nieuw of tweedehands) passend zadel kopen.

en hier ben ik het nou mee eens!

Met een bontje kun je geen jaar mee rijjden!
en waarom niet? omdat:
een bontje gaat indukken (plat wordt) en op 1 plek dukt het en op een andere plek niet.. en dan ja dan krijg je drukplekken!
dit is met de neppe bondjes.
maar ook met de echte gebeurt dit.. mischien niet zo snel , maar het gaat wel gebeuren!

en ik rij ook met een bontje Haha! en waarom??
hier schaam ik me dood voor maar weet zeker dat anderen dit ook doen maar het niet zeggen
ik vindt het mooi Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos
nu moet ik wel zeggen dat het een heel dun bondje is en neit met zon rand.. maar ong 2 cm dik... maar toch doe ik het omdat ik het mooi vindt!!
[b]envanaf nu ga ik er niet meer mee rijden!!
en waarom niet?
omdat ik nu wel weet dat het heel slecht is Ach gut Ach gut

Bloos Bloos Bloos

gr charlotte Knipoog

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:19

en ik heb nog ff een vraag!!]
waarom moet een zadel ademen??
heb het hele topic gelezen maar stond nergens bij waarom.. of omdat het dan het zelfde effecht heeft als een gelpad en dan blaren krijgt?? zoja...... waarom zijn er stoffen(of weet ik wat Tong uitsteken) voor zadels?? want ik moet binnenkort een nieuw zadel nemen.. ik denk dat ik een leren neem maar stof is ook lkr makkelijk... maar met stof kan het niet echt ademen lijkt mij? dus z hier wil ik wel eens een antwoord op weten!! Haha!
gr charlotte

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:00

Gekke is, dat degene die met alle raad en daad omgeven wordt, en met de allerbeste experts overlegt, wel een gelpad onder haar goed passende zelf ontworpen zadel heeft liggen. (Anky dus, voor de minder oplettende lezer).

Toch opmerkelijk.

Overigens gebruik ik zelf geen gelpad of bontje bij een redelijk passend zadel.