Daaleman of Hulsebos?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

taxi

Re: Daaleman of Hulsebos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:26

larixfire schreef:
Circa 2,5 jaar geleden NIEUW gekocht bij Horseland te Bilthoven. Zij verkopen dit zadel als een Hulsebos zadel, maar het is een imitatie uit Engeland. Zij importeren deze zelf. Aankoopbon aanwezig. Ziet er exact zo uit en heeft dezelfde zit; Heerlijk zacht dus!

Dit is wat dat meisje bij haar advertentie had gezet. Er staat een foto bij en dat zadel ziet er precies uit als een echt Hulsebos zadel alleen staat er geen merkje van hun op.

Iemand een verklaring hiervoor ????????????????????????????

Dit verhaal kan kloppen.
de Hulsebos zadels komen uit engeland.
Deze fabriek maakt ook (dezelfde) zadels voor andere klanten.
iemand die ik ken heeft ook zo'n zadel gekocht.
Hier is eerlijk bij verteld dat het hetzelfde was als een hulsebos, maar dan met een ander merkje erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:28

Hulsebosch maakt geen zadels op maat, Daaleman wel. Het enige maatwerk dat Hulsebosch kan leveren zit hem in de vorm van de kussens en de wrongen.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:38

Zep schreef:
Hulsebosch maakt geen zadels op maat, Daaleman wel. Het enige maatwerk dat Hulsebosch kan leveren zit hem in de vorm van de kussens en de wrongen.

Hier ben ik het dus niet mee eens. Bij mijn zadel is er wel degelijk ook ander maatwerk geleverd, namelijk dat het zadel breder is gemaakt als een 'normaal' zadel, zodat mijn paard zijn ruggegraat vrijer ligt. Omdat hij vrij veel beweging heeft in zijn rug worden zijn bewegingen nu niet meer belemmerd doordat zijn wervels tegen het zadel aan komen in bijv. een volte. Dat het zadel breder is, is ook duidelijk aan het zadel te zien.

Of de zadels nou uit Engeland komen of niet en wie het op maat maakt, maakt mij verder niet uit, maar ik heb mijn zadel in ieder geval precies gekregen zoals ik het hebben wil en ben er tot nu toe nog erg blij mee.
Natuurlijk kan ik het best begrijpen als andere mensen er minder goede ervaringen mee hebben maar dat wil niet zeggen dat Hulsebos geen maatwerk levert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:39

Een bredere boom bestellen is imo geen maatwerk. Hij bestelt gewoon standaard maten, en ja daar zit wel wat variatie in. Op die manier kun je van ieder A-merk een zadel krijgen hoor! Daar hoef je niet perse voor naar Hulsebosch.

Daaleman of Röösli bouwen een boom echt zelf op, en nemen daarbij de vorm van je paard als uitgungspunt. Dat is imo maatwerk.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:43

Ik had het niet over de boom......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:44

waar had je het dan wel over Verward

even een edit:

Hulsebosch werkt met standaardmaten. Hij kan wel wat variatie aanbrengen door een boom van verschillende breedtes aan te leveren, of de vorm van de kussens en de wrongen te wijzigen. Maar dat is geen maatwerk, dat valt gewoon binnen de standaardmaten. Passierzadels kun je ook in diverse uitvoeringen en verschillende boombreedtes krijgen, en dat geldt voor ieder merk.

Een zadelmaker als Röösli of Daaleman neemt de maat bij je paard en bouwt daaromheen een zadel vanaf de grond op. Dat is imo maatwerk. Maar zij werken ook met standaarden en als je paard binnen die standaarden past is het mooi meegenomen. Valt je paard buiten de standaarden dan zijn zij in staat een echt passend zadel op te bouwen. Hulsebosch kan dat niet, want die kan alleen zijn standaardmaten aanleveren.

Dat heeft niks te maken met wel of niet tevreden zijn erover. Het heeft gewoon te maken met de definitie van maatwerk Lachen

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:49

De boommaat is tussen maat 3 en 4, dat is idd een standaardboom, maar daarachter is tussen de zadelkussens over de gehele lengte van het zadel wat meer ruimte overgelaten. Het hele zadel is dus eigenlijk breder gemaakt. Imo is dit maatwerk.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:54

taxi schreef:
Ben inderdaad nieuw.
heb de nodige ervaring met zadels.
wat ik maar wilde zeggen: 95 % van de zgn. maatzadels zijn eigenlijk gewone confectiezadels, die in de fabriek ietsje aangepast worden.
Vaak wordt hier veel meerprijs voor gerekend.
Mijn ervaring is dat als een goede zadelmaker de rug van je paard heeft gezien, je laat proefrijden op een bepaald model zadel, en dan indien nodig een confectiezadel besteld met eventueel een kleine aanpassing, je niet zo extreem duur uitbent en toch een heel goed passend iets hebt gekocht.
Misschien noemen die zadelmakers die interessant willen doen dit al wel een maatzadel.
Heb zelf goede ervaringen met Bestfit.
Zij maken er niet zo'n moeilijk verhaal omheen, maar zeggen gewoon duidelijk wat voor (goede) opties er voor jouw en je paard mogelijk zijn.

De percentages die je noemt ben ik niet bekend mee, maar ik kan je geen ongelijk geven in je verhaal. Maar naar mijn visie is dat ook eigenlijk geen maatwerk maar een service die ik vind horen bij het aanmeten van een zadel (bij de aankoop van een nieuwe auto kun je ook de kleur etc uitkiezen indien je dit wenst) Het is al veel beter dan een zadel uit het rek bij de ruitersportzaak al ging het alleen maar om de wensen van de klant.

Het proefrijden met een zadel op standaardmaten kan een heel goeie oplossing zijn voor een "saddle fitter" om uit te vinden wat de wensen van een klant zijn (en wat er goed voor die ruiter is) en wat er goed zou zijn voor het paard waar het zadel op ligt. Het doel is dan ook een drieeenheid te creeeren tussen paard zadel en ruiter. Hierin kan een op standaard maten geproduceerd zadel ook wel een oplossing zijn die best goed past als het bijv. correct wordt opgevuld in de kussens. Dit is echter ook in een redelijk aantal gevallen geen oplossing en daarvoor is er het maatwerk (voor zowel paard en ruiter)

Maar zoals je roept dat deze extreem duur zouden zijn ben ik niet met je eens. Kijk je naar de prijzen van goed bekend staande merken "confectie" zadels dan zijn de prijzen voor echt maatwerk niet veel hoger.

Daarnaast is het in heel veel gevallen zo dat er over zadels geklaagd worden die best goed gemaakt zijn maar alleen niet voor die ruiter en dat paard. Daarin zit het element van correct aanmeten in plaats van verkopen wat er veelal in nederland gebeurd in de ruitersport handel. Er moeten voorraden verkocht worden omdat er op een dergelijke wijze grotere winsten te behalen vallen. Daarnaast zijn er ook veel consumenten die zich laten leiden door prijzen en niet goed op de wijze van werken letten bij het aanmeten en verkopen veelal zie je ook dat deze situatie een slechte naam bezorgen aan zadelmerken.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:08

integra123 schreef:
De boommaat is tussen maat 3 en 4, dat is idd een standaardboom, maar daarachter is tussen de zadelkussens over de gehele lengte van het zadel wat meer ruimte overgelaten. Het hele zadel is dus eigenlijk breder gemaakt. Imo is dit maatwerk.

wat is maatwerk?? is dat niet een leuk nieuw topic.... Haha! Ik geloof dat het maatwerk is zodra er vanaf de boom (dus ook de boom) een zadel geproduceert wordt waarbij de betreffende zadelmaker precies weet waarvoor hij het zadel maakt (dus de gegevens van de ruiter en het paard heeft). Maar goed dat is gewoon een tendens die heerst in Nederland (veel voor weinig en we vergeten dan vaak de vakkundigheid voor het gemak Huilen ). Ik weet ook uit eigen ervaring dat er bijv. goed maatwerkzadels voor ruiter en paard goed aangepast kunnen worden door de zadelmaker die het zadel geproduceert heeft zodat het ook weer goed past op een ander paard (natuurlijk alles binnen grensen!!)

Ook maatwerk zadels worden van maten voorzien in het zweetblad. Ik heb hier bijvoorbeeld een zadel liggen waar de boom in een hellingshoek op de graad precies wordt aangegeven (dus net even anders in boomaanduiding) en het zitvlak in gewoon inches wordt aangegeven (17 1/3"). Dit geeft zo enige indicatie net als de zweetblad lengtes.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:16

[quote="Micha"]
wat is maatwerk?? is dat niet een leuk nieuw topic.... Haha! Ik geloof dat het maatwerk is zodra er vanaf de boom (dus ook de boom) een zadel geproduceert wordt waarbij de betreffende zadelmaker precies weet waarvoor hij het zadel maakt (dus de gegevens van de ruiter en het paard heeft).
[quote]

En zo is het in mijn geval ook gegaan, zoals ik al eerder gezegd had.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 23:22

ik vraag me wel af wat ze bedoelen met maten van de ruiter opmeten,maken ze dan een kont-afdruk van je om de inchmaat te bepalen Haha!

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:26

nee bepalen je gewicht en lengte en lengte van je bovenbeen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 23:34

ah oke op die manier....weer wat bijgeleerd

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 00:09

larixfire schreef:

en de rest..... we meten nog wel iets meer van de ruiter maar dit zijn enkele gegevens die wel heel belangrijk zijn (en bij bovenbeen bijvoorbeeld ook heel belangrijk de omtrek)

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 00:46

Citaat:
Maar heb je ook meer info over Bestfit, een website o.i.d.? Ben nu wel nieuwsgierig geworden.

@Taxi:Nog een keer mijn vraag omdat ik nog geen reactie heb gehad, ben best nieuwsgierig....

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 01:00

Jeskoo schreef:
Citaat:
Maar heb je ook meer info over Bestfit, een website o.i.d.? Ben nu wel nieuwsgierig geworden.

@Taxi:Nog een keer mijn vraag omdat ik nog geen reactie heb gehad, ben best nieuwsgierig....

bestfit zit hier gewoon zelf ook op het forum onder de naam bestfit zoek maar eens in de recente topics of pm gewoon.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 01:31

leuk, dan kunnen we eindelijk op niveau gaan discussiëren!

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 09:45

Micha schreef:
larixfire schreef:

en de rest..... we meten nog wel iets meer van de ruiter maar dit zijn enkele gegevens die wel heel belangrijk zijn (en bij bovenbeen bijvoorbeeld ook heel belangrijk de omtrek)

toen bij mij het Hulsebos zadel werd aangemeten hebben ze alleen mijn gewicht en lengte en lengte bovenbeen gemeten en verder niks.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 10:34

wat doen ze eigenlijk met je gewicht,stel je weegt 100 kg(zeg maar wat)wat doen ze dan voor aanpassingen aan het zadel ten opzichte van iemand die bv 65 kg weegt

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:28

Snoevie schreef:
wat doen ze eigenlijk met je gewicht,stel je weegt 100 kg(zeg maar wat)wat doen ze dan voor aanpassingen aan het zadel ten opzichte van iemand die bv 65 kg weegt

even simpel: wat doet 100 kg ten opzichte van 65 kg bij een paard? dit heeft dus uit te staan met o.a. de demping en stijfheid van de vulling van de kussens.

taxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:13

Zep schreef:

klopt.
maar hij zegt wel dat alles maatwerk is

taxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:16

Jeskoo schreef:
Citaat:

website is: www.bestfitzadelservice.nl

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:38

Als ik alles hier zo lees zo mijn voorkeur uitgaan naar daaleman!
Meer maatwerk en in sommige gevallen dus beter passend.
Natuurlijk zijn er ook paarden die goed lopen op standaardmaten maar vooral voor gevoelige paardenruggen is maatwerk ideaal.
Misschien dat ik ook eens wat meer ga informeren voor een daaleman!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:49

Citaat:
Daaleman maakt inderdaad echt maatzadels, helemaal vanaf de boom enz. (als enige in Nederland)
Maar, waarom wil je een zadel op maat laten maken?
Schoenen of kleding laat je toch ook niet maken?
Je wilt toch iets kunnen passen en uitproberen?
Als je een bestaand zadel kiest wat je kunt uitproberen, weet je tenminste waar je voor kiest.
Je moet dan natuurlijk wel een goede zadelmaker hebben die kan zien welke maat jij en je paard nodig hebben en die het desnoods nog aan kan passen.
Ik heb van een paar mensen gehoord dat ze erg tevreden zijn over bestfit.
Deze verkopen alle merken, dus je hebt echt vrije keus.
Ze kunnen echt allerlei aanpassingen aan het zadel maken als dat nodig is.
Als het nodig is laten ze in de fabriek zelfs speciale aanpassingen voor je maken.
Zo heb je een mix tussen maatwerk en confectie werk, maar je kan wel uitproberen wat je wilt kopen.
Echt vakwerk!

Een paar maanden geleden was ik ook op zoek naar een nieuw zadel. Ik heb me (hier in België) ook geïnformeerd betreffende maatzadels. De maatzadels beginnen hier echter vanaf 3000 euro en de prijs loopt ook nog eens op naargelang specifieke wensen. Dit vond ik teveel geld en dus ben ik op zoek gegaan naar een zadelmaker die ocnfectiezadels verkoopt en die speciale wensen doorgeeft aan de fabriek. Die man is mijn paard komen opmeten en heeft zijn gegevens door gegeven aan de Schumacher-fabriek. Na een wachttijd van 8 weken heb ik eindelijk mijn Schumacherzadel. Heerlijk zadel en de prijs (2000 euro) is imo nog dik te doen. Mss ook een te overwegen tip?

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:55

over wegen is het waard maar de prijzen die je noemt zijn niet de prijzen die bijv. bij mij gelden. De prijzen liggen echt veel en veel lager. Daarnaast ben ik van mening dat zoals jij een confectie zadel hebt gekocht de minimale eissen zijn indien je een nieuw zadel koopt.