taxi schreef:Ben inderdaad nieuw.
heb de nodige ervaring met zadels.
wat ik maar wilde zeggen: 95 % van de zgn. maatzadels zijn eigenlijk gewone confectiezadels, die in de fabriek ietsje aangepast worden.
Vaak wordt hier veel meerprijs voor gerekend.
Mijn ervaring is dat als een goede zadelmaker de rug van je paard heeft gezien, je laat proefrijden op een bepaald model zadel, en dan indien nodig een confectiezadel besteld met eventueel een kleine aanpassing, je niet zo extreem duur uitbent en toch een heel goed passend iets hebt gekocht.
Misschien noemen die zadelmakers die interessant willen doen dit al wel een maatzadel.
Heb zelf goede ervaringen met Bestfit.
Zij maken er niet zo'n moeilijk verhaal omheen, maar zeggen gewoon duidelijk wat voor (goede) opties er voor jouw en je paard mogelijk zijn.
De percentages die je noemt ben ik niet bekend mee, maar ik kan je geen ongelijk geven in je verhaal. Maar naar mijn visie is dat ook eigenlijk geen maatwerk maar een service die ik vind horen bij het aanmeten van een zadel (bij de aankoop van een nieuwe auto kun je ook de kleur etc uitkiezen indien je dit wenst) Het is al veel beter dan een zadel uit het rek bij de ruitersportzaak al ging het alleen maar om de wensen van de klant.
Het proefrijden met een zadel op standaardmaten kan een heel goeie oplossing zijn voor een "saddle fitter" om uit te vinden wat de wensen van een klant zijn (en wat er goed voor die ruiter is) en wat er goed zou zijn voor het paard waar het zadel op ligt. Het doel is dan ook een drieeenheid te creeeren tussen paard zadel en ruiter. Hierin kan een op standaard maten geproduceerd zadel ook wel een oplossing zijn die best goed past als het bijv. correct wordt opgevuld in de kussens. Dit is echter ook in een redelijk aantal gevallen geen oplossing en daarvoor is er het maatwerk (voor zowel paard en ruiter)
Maar zoals je roept dat deze extreem duur zouden zijn ben ik niet met je eens. Kijk je naar de prijzen van goed bekend staande merken "confectie" zadels dan zijn de prijzen voor echt maatwerk niet veel hoger.
Daarnaast is het in heel veel gevallen zo dat er over zadels geklaagd worden die best goed gemaakt zijn maar alleen niet voor die ruiter en dat paard. Daarin zit het element van correct aanmeten in plaats van verkopen wat er veelal in nederland gebeurd in de ruitersport handel. Er moeten voorraden verkocht worden omdat er op een dergelijke wijze grotere winsten te behalen vallen. Daarnaast zijn er ook veel consumenten die zich laten leiden door prijzen en niet goed op de wijze van werken letten bij het aanmeten en verkopen veelal zie je ook dat deze situatie een slechte naam bezorgen aan zadelmerken.