paard pakt bit vast, bij welk bit onmogelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cleo_

Re: paard pakt bit vast, bij welk bit onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 23:44

elke dag rijden! 3x met halster en daarvoor longeren
en je kunt proberen met een rubberen bit!

heeft bij mij echt gewerkt

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 17:00

Ik heb niet alles gelezen...

Vele paarden met problemen in de mond hebben vooral problemen in de rug.
Een paard met rugproblemen kan proberen voor de pijn weg te lopen en dat geeft jou het gevoel dat hij dor het bit heen loopt....

Daarbij komt nog dat een extra controle van je zadel nooit kwaad kan!

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 17:26

Ik heb het hele topic gelezen en je weet al dat je het in de basis moet zoeken.

Maar als ik het zo lees zou een thiedeman teugel niet iets voor je zijn? (werkt in als een soort van slof maar alleen als hij zijn hoofd er uit drukt en je hebt maar 1 teugel).
Ben overigens ook goed te spreken over de genoemde Robbart bitten. en ben een absolute tegenstander van de Myler bitten, want jongens wat zijn die toch vriendelijk dun, en lijken ze dubbel gebroken maar het is eigenlijk een stang. en als je pech hebt ook nog met hefboom werking. je mag niet voor niets maar met 1 type op wedstrijden komen en met de rest niet (sorry moest ik even kwijt.)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 00:39

Heb verschillende paarden gereden die het bit vastpakten, jonge paarden doen dit ook vaak en altijd is er een oorzaak en dat is nooit het bit! Tanden, haken, wellicht een losse tand, last van de nekwervels,rug. Je zegt dat je het alleen met druk hebt. Probeer vanuit een lang teugeltje langzaam de teugels in te korten (niet in een uur!), met minder druk te rijden. Breng ook het basis tempo omlaag. Bij veel paarden die te voorwaarts gereden worden en het in hun lijf niet meer kunnen bolwerken gaan ook het bit vastpakken. UIt ervaring kan ik je ook vertellen dat een ander bit NIET helpt tenzij je er een stangachtig bit in hangt. Hoe loopt je pony onder je instructrice, doet hij/zij het dan ook? En als het echt puur verzet is ben ik meer voor een slof (mits goed gebruikt) dan een scherper bit. Want een volgend probleem is, als je een scherper bit gebruikt dat hij/zij niet meer gaat rennen maar juist omhoog komt. Al is dit een fjord dus zal dat wel meevallen. succes ermee in ieder geval

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 07:36

harnessmaker schreef:
Ik heb niet alles gelezen...

Vele paarden met problemen in de mond hebben vooral problemen in de rug.
Een paard met rugproblemen kan proberen voor de pijn weg te lopen en dat geeft jou het gevoel dat hij dor het bit heen loopt....

Daarbij komt nog dat een extra controle van je zadel nooit kwaad kan!

Zou natuurlijk kunnen. Maar ze schrijft dat het paard ook met d'r aan de haal gaat als ze er naast loopt. Daaruit maak ik op dat de verhouding tussen baas en paard niet helemaal kloppen.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 08:54

Absoluut mee eens, als je al op de grond niks te zeggen hebt....