Invloed van Myler bitten op het rijden? graag discussie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Invloed van Myler bitten op het rijden? graag discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:43

Citaat:
Elk bit raakt toch het gehemelte? Zou jij mij één bit kunnen vertellen wat niet het gehemelte raakt?

Een dubbel of ongebroken trens kantelt maar zo dat het niet in het gehemelte prikt.
De dubbelgebroken bitten zijn daar speciaal voor gemaakt.

Afbeelding

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:07

Update over mijn gebruik van de Myler Comfort Snaffle Haha!

Toch gisteravond nog met mijn Myler gereden, slikken / kauwen ging beter dan dagen ervoor. Alleen hij was wel enorm aan het uitproberen met het bit, kostte meer moeite dan 1e dag om hem ook lekker in kaak te laten ontspannen. Hangen op bit doet hij vrij makkelijk zeker als je zelf vasthoudt, maar dat krijg ik wel opgelost met rijden, maar je merkt dat hij dat hierop weer wat meer probeert dan op zijn standaard bit.

Maar ik ben nog maar net weer aan het trainen na bijna 3 maanden stil staan, dus dat speelt ook mee. Hij begon echter op en duur ook met dit bit te klikken, teminste soort los / vast pakken, dit kreeg ik ook wel opgelost, hij neemt dan geen druk meer in de mond, maar de oorzaak hiervan ben ik nog niet achter. Maar vermoed dat het toch rijtechnisch probleem is omdat ik het er ook wel weer opgelost krijg.

Ook nog eens onderzoek gedaan, paard heeft volgens mij vrij dikke tong, komt ook iets buiten tanden waar plaats is. Als je na Myler bit een enkel of dubbelgebroken bit indeed leek het ook echt propvol te zitten ineens, maar misschien psychologisch van mijn kant Haha! Knipoog

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 09:38

@Skipper: Misschien even van iemand een bit met tongpoort lenen om uit te probeen, ook al is het geen Myler, whatever, iets met tongvrijheid?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 10:03

Ken niet zo snel iemand die zo'n bit heeft.

Mag je officieel toch niet mee starten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 10:06

Met een scholingsbit mag je wel starten

beau_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:55

MSQuincyTE schreef:
Dit is een level 1 bit met een koperen rolletje in het midden hij wordt gebruikt voor het western rijden

Afbeelding

ik rij geen western, maar ik zoek dus een bit voor een 16 jarige d-pony b dressuur..
hij heb een "normaal gebit" want de tandarts is een aantal maanden terug nog geweest.

en op het plaatje hierboven ziet het bit er een beetje "benauwd uit" voor mijn pony

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:02

Zo benouwt is zo'n bit echt niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:03

Maar als dressuurmiepje zijnde heb je niets aan dat bit.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:36

Mijn Myler is volgens mij precies hetzelfde alleen zonder koper rolletje in het middenstuk en watertrens uitvoering.

Benauwd is het zeker niet, veel minder zelfs dan normaal bit, is puur omdat het zo hangt, in mond zit het heel anders.
Als je dan naar mijn enkelgebroken kijkt hoe die zo los hangt, dan is die wel erg extreem nauw Clown

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:50

ik heb zelf een mylerbit 1e fase met gleuven gekocht.
Ik had deze eerst een keer geleend en dat beviel mij meteen geweldig...
Toen dus meteen dat bit besteld en ondertussen gewoon weer op mijn dubbelgebroken bitje gereden en dat ging ook heel goed.

uiteindelijk heb ik mijn myler gekregen en ging ik er dus meteen mee rijden en wat dachtje....Het was een ramp!!!
Bij elke ophouding tegen de draad ingaan.....
Daarna nog geprobeerd zonder de gleuven te gebruiken, maar ook dat maakte geen verschil.....helaas
Nu rijd ik weer op opmijn dubbelgebroken bitje en dat gaat in ieder geval weer stukken beter. laatst toch nog even een keer geprobeerd, maar helaas.....

Ik ben het nog steeds van plan om het over een tijdje weer te gebruiken, wie weet... Maar voorlopig rijd ik ze maar eerst goed door op het gewone bitje

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 12:51

Skipper schreef:
Ken niet zo snel iemand die zo'n bit heeft.

Mag je officieel toch niet mee starten?

neen dat klopt, daar heb jij helemaal gelijk in, maar je zou voor de wedstrijden eventueel dan een ongebroken trens kunnen gebruiken, verandering is niet slecht, dat is eigenlijk wat we uit de verschillende reacties kunnen "lezen".
Je hebt je paardje dan getraind naar de wedstrijd toe, en nou in die 4 of 5 min moeten ze het wel kunnen laten zien. Uiteindelijk laten ze ook zien wat ze gewend zijn want paarden zijn gewoontedieren? Tenminste, we hópen dat ze laten zien wat ze gewend zijn... Clown

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 12:55

runningkawa schreef:
Maar als dressuurmiepje zijnde heb je niets aan dat bit.

dat ben ik niet met je eens, wie ziet nou welk bit jouw paard in heeft wanneer hij het in heeft? Clown

nee hoor ik ben ook een "drezzzzzuurmiep" maar ik rij ook gewoon met een westernhoofdstel in de drezzzzuurles, en weet je waarom? omdat mijn paardje dat op dát moment nodig heeft! Niet ík moet het doen, maar zíj en dan zij samen met mij(n handen)!
Lovers

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:04

Alleen wie zegt dat het paard goed reageert op ongebroken trens Knipoog

Immers na 'goed' bitje daarna ineens bitje dat hem niet zo comfortabel is zou hij best op andere manier in protest kunnen gaan, minder fijn in aanleuning, etc.
Of al vind hij het fijner, het is weer wennen, dus kan hij daarop ook reageren, immers het zijn gewoonte dieren zeg je net zelf Knipoog

Dus het is voor mij geen optie om steeds te gaan wisselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:45

Nogmaals, ongebroken met tong boog, het scholingsbit mag wel op wedstrijd.

En met dressuurmiepje bedoelde ik beau_diva, die dat in haar onderschrift heeft staan.

En vincenza
Wel zo eerlijk om op wedstrijd je aan de regels te houden.
Genoeg bitten keuzen die wel gewoon mag.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:20

Hier nog een dressuurmuts die niet tevreden is over de Myler.
Ik heb Level 1 en 2 zonder sleuven gehad.
Mijn paard was erg bang voor het bit en durfde rechts niet los te laten.
Verder kreeg ze van de bitringen kapotte wangen.
Mijn paard was zo bang voor het bit dat ze erg diep ging lopen en de neus er niet meer uit durfde te drukken.
Ik ben van mening dat voor de oprichting in de dressuur deze bitten niet geschikt zijn.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:24

Ik ga volgende week level 1 comfort snaffle proberen, Utah heeft ook een grote tong en klein mondje. Daarnaast gaan van alles der mondhoeken open Ziek Iemand daar nog tips voor Knipoog

Dus ik hou jullie op de hoogte Knipoog

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:34

hetzusjevan: mijn paard had ook last van kapotte wangen, wel leuk om te lezen dat er nog iemand is die dat heeft, maar daarbij moet ik ook wel zeggen dat mijn paard daar erg gevoelig voor is, ook in de zomer met het halster...
Maar met het gewone bitje heb ik er gelukkig geen last van..

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:38

hetzusjevan schreef:
Mijn paard was zo bang voor het bit dat ze erg diep ging lopen en de neus er niet meer uit durfde te drukken.
Ik ben van mening dat voor de oprichting in de dressuur deze bitten niet geschikt zijn.

Ik denk niet dat het specifiek gericht is op discipline maar eerder op combinatie van anatomie van mond van het paard en hand van de ruiter. Dat het daarom per definitie niet geschikt is voor dressuur omdat het bij jou niet bevalt vind ik kort door de bocht.

Dat hij voor jou en jou paard niet geschikt is geloof ik graag nav je verhaal. Ik als 'dresuurprikker' en wannebe 'springbabe' ben nog steeds heel benieuwd hoe het verder bevalt omdat ik er wel mogelijkheid in zie alleen nu nog tekort vind om definitief keuze te maken.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:55

Skipper schreef:
hetzusjevan schreef:

Ik denk niet dat het specifiek gericht is op discipline maar eerder op combinatie van anatomie van mond van het paard en hand van de ruiter. Dat het daarom per definitie niet geschikt is voor dressuur omdat het bij jou niet bevalt vind ik kort door de bocht.

Dat hij voor jou en jou paard niet geschikt is geloof ik graag nav je verhaal. Ik als 'dresuurprikker' en wannebe 'springbabe' ben nog steeds heel benieuwd hoe het verder bevalt omdat ik er wel mogelijkheid in zie alleen nu nog tekort vind om definitief keuze te maken.

Wat ik voor gevoel had toe ik met de Myler reed was dat ik niet naar het bit toe kon rijden.
Het paard bleef steeds achter het bit, zeg maar.
Omdat mijn paard wel heel heet is had ik wel erg veel controle dacht ik in eerste instantie maar na een tijdje rijden kwam ik er al snel achter dat mijn paard gewoon bang was van het bit.
Ook heb ik gereden met een ongebroken trens (gewoon bit en niet van de Myler). Hier liep mijn paard dwars door mijn hulpen heen.
Rijd momenteeel gewoon met een dubbelgebroken watertrens van KK van Argentan en die bevalt super. Mijn pard heeft wel een heel gevoelig mondje en is erg druk van karakter en snel kwalijk nemend.
Dat is misschien ook een reden dat mijn paard niet goed liep met een myler.
Plus dan nog dat haar wangen steeds van de bitruingen stuk gingen.
Dat is iets wat ik al vaker heb gehoord.
Hoepelijk heb ik het nu wat beter toegelicht.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:58

die kapotte wangen ligt inderdaad ook niet zo specifiek aan het myler bit, want ik heb het ook met een D-trens gehad.....

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:02

Libiris schreef:
die kapotte wangen ligt inderdaad ook niet zo specifiek aan het myler bit, want ik heb het ook met een D-trens gehad.....

Idem Dito

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 15:34

Splinter schreef:
Ik ga volgende week level 1 comfort snaffle proberen, Utah heeft ook een grote tong en klein mondje. Daarnaast gaan van alles der mondhoeken open Ziek Iemand daar nog tips voor Knipoog

jeetje die van mij had dat vroeger ook, zowiezo een halve cm groter bit toen gekocht en we gebruikten vaseline voordat we gingen rijden deden we het op haar mondhoeken, is misschien een tip?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:43

Ik rij sinds een aantal maanden ook met een myler bit. Volgens mij met een hoge tongboog en een wide barrel. Op zich ben ik er wel tevreden over, paard gaat steeds lekkerder lopen, maar de laatste week had ik het idee dat ze wat last had van haar verhemelt. Ze reageerde ook ineens wat sterker op ophoudingen. Heb alles nagekeken, maar kan niks vinden aan het bit of haar mond, dus misschien beeld ik het me maar in.

En ik heb ook last van velletjes aan de wangen. Ik smeer nu gewoon elke dag uierzalf, en dan blijven ze goed weg.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:54

vincenza schreef:
Splinter schreef:

jeetje die van mij had dat vroeger ook, zowiezo een halve cm groter bit toen gekocht en we gebruikten vaseline voordat we gingen rijden deden we het op haar mondhoeken, is misschien een tip?

Ooh ik bedoel eigenlijk der wangen Bloos zag nu dat ik mondhoeken schreef Haha! , vaseline is wel een idee mn huidige bit is al wat groter Ja
Bedankt ik ga het proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:55

Maar als je dit bij je oude bit niet hoefde, wil het toch zeggen dat er iets niet klopt.
Het is niet normaal als je altijd vaseline moet gebruiken Lachen