Zadelmarkt-zadel in stukjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Zadelmarkt-zadel in stukjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:33

Wat ik niet zo goed begrijp is dat mensen genoeg geld hebben om een paard te kopen, om de stalhuur te betalen, en dan willen beknibbelen op iets wat ze dagelijks op de rug van het paard leggen en waarschijnlijk intensief gebruiken. Dan kan dat kleine beetje extra voor een goed zadel er toch ook wel vanaf? Dat zijn echt de verkeerde bezuinigingen imo.

Van engelse zadels heb ik geen verstand, maar je kan op zn minst rvs spijkertjes gebruiken en je metaal mooi afwerken...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:38

Ik geloof toch niet dat ik mijn reactie als overdreven heb neergezet.

Ik heb neergezet wat me als eerste opviel.
Dit zadel ziet er kwa kwaliteit beter uit dan het westernzadel in de link. Maar als ik die zadels danb vervolgens op paarden zie liggen staan mijn haren overeind.

Wil je echt een dergelijke vergelijking en ECHT commentaar zul je met het zadel naar een erkende goede zadelmaker moeten en daar de verschillen laten zien.
Dus een boom van de zadelmaker naast die van een zadel uit de goedkopere klasse en ga zo maar door.

Dan kan er ook commentaar gegeven worden om de gevolgen van het gerbuik van zo'n dergelijk zadel.

Verder zou ik ook graag eens goede foto's willen zien van ZM zadels/goedkope zadels uit andere winkels die op de paarden liggen.

Wellicht is er iemand anders die nog zo'n zadel uit elkaar wilt halen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:40

Arme paarden.. Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:41

porscherider schreef:
Ik denk dat die conclusie een beetje te kort door de bocht is, MSQuincyTE. Lachen

Dit is niet kort door de bocht dit is de waarheid over zo wel western als engelse zadels van ZM

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:45

mariz schreef:
er bestaat geen goed zadel...

elk zadel belemerd het paard in zijn beweging...
....
En dit is natuurlijk de grootste onzin die er bestaat.
Er zijn zeker goede zadels, alleen zijn die vaak iet goedkoop en hebben dus weinig mensen er een, simpelweg omdat ze het geld niet hebben of het er niet voor over hebben.

Verder belemmerd een goed passend zadel een paard niet in zijn bewegingen. Dat deze fabel dus bestaat duidt er alleen maar op dat er zo weinig paarden met een echt goed passend zadel rondlopen.

Zadelmarkt hoeft niet per defintie slechte spullen te verkopen; ze kopen voorraden op van failiete winkels en daar kunnen goede merkspullen tussen zitten. Je kunt dus geluk hebben.
Maar het grootste gedeelte komt uit 3e wereldlanden, wordt (soms) door kinderarbeid in elkaar gezet met materialen van slechte kwalliteit.
Een nieuw goed zadel kún je nu eenmaal niet kopen voor een klein bedrag !!

Ik heb niet zoveel verstand van engelse zadels en de foto's zijn niet overal even duidelijk. Maar voor de veiligheid zou ik graag een andere bevestiging zien van de singel; schroeven lijkt mij een stuk beter als spijkeren nl.
Dat men piepschuim/foam gebruikt als vulling heb ik niet zo'n probleem mee, maar ook hier heb je kwaliteitsverschil in.

Het probleem is dus vaak dat de koper niet weet wat kwaliteit is en of de waar naar het geld is.
Vaak laten we als koper onze oren dus hangen naar de mooie verkooppraatjes van een verkoper, terwijl het handiger zou zijn om zelf eens op onderzoek te gaan en er achter te komen hoe een goed zadel in elkaar steekt d.m.v internet, clinics e.d.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:47

MSQuincyTE schreef:
Dit is niet kort door de bocht dit is de waarheid over zo wel western als engelse zadels van ZM

En waar baseer je dit op? Alleen op basis van dit topic? Of heb je zelf ervaring met álle zadels van ZM?

Er zijn nl. merken bij ZM die ook in andere zaken worden verkocht, zoals Merovech en Ascot. Wat ik al zei: met een beetje opletten kun je er best een leuk zadeltje halen.

Ik ben overigens geen voorstander van ZM, dus denk niet dat ik hun handel wil goedpraten. Ik vind 't ook troep wat ze verkopen (afgezien van de twee eerder genoemde merken). Ik heb daar een zadel vandaan gehad, maar ik was er alles behalve tevreden over. Dus mijn zadels worden daar niet meer gekocht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:48

Overigens wordt hier veel de naam van ZM gescandeerd, maar vergeet niet dat er talrijke winkels met soortgelijke 'kwaliteit' zijn.

Op EA wordt nu al veelvuldig geroepen dat iets NIET bij ZM vandaan komt, terwijl de kwaliteit net zo bagger is.

CrackerHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:49

roxiie schreef:
xkusssx schreef:
me 2... maar ben ook wel heel nieuwschierig naar hoe
een duur bijv kieffer zadel eruit ziet als die helemaal
"gesloopt" is.... Dussee... wie durft?

Dat zou ik idd ook wel eens willen weten..

Ik heb hier een ouder Kieffer Garmisch zadel liggen met een gebroken boom.
Ik wilde het eerst laten maken, maar ik heb al een ander zadel dus:
ik bied hem aan voor 30 euro, is er iemand die graag wil weten hoe een kieffer er van binnen uitziet ?leef je uit Clown
Laatst bijgewerkt door CrackerHorse op 26-08-06 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:51

DubbelDun schreef:
Overigens wordt hier veel de naam van ZM gescandeerd, maar vergeet niet dat er talrijke winkels met soortgelijke 'kwaliteit' zijn.

Op EA wordt nu al veelvuldig geroepen dat iets NIET bij ZM vandaan komt, terwijl de kwaliteit net zo bagger is.

Inderdaad..
Ik weet nog wel iemand die de (western)zadels op maat laat maken en passen ze niet dan mag je ermee terug komen..

Ook een heerlijke kleur heeft dat ene zadel wat ze verkopen paars met bloemetjes..
Schattig! En wat wil je nog meer voor die prijs!

Vork

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:56

Die ken ik ook, helaas mag ik wel zeggen.
Sommige zadels zouden alleen als decoratie verkocht mogen worden en nooit op de rug van een paard belanden.
Natuurlijk kan een zadel van 10.000 euro net zo slecht passen als een zadel van 300 euro, maar die dure zit dan iig wel veilig in elkaar.

Voor onder de 650 euro kun je geen kwalitatief redelijk westernzadel vinden, dat is gezien de prijs van de materialen en het uurloon gewoon niet mogelijk. En dan zit je nog aan de meest matige kwaliteit voor dat geld.
Een 2e hands kun je al kopen van 450 tot ... afhankelijk van merk en bewerking.

Hetzelfde zal ongetwijfeld ook gelden voor 'engelse' zadels.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:58

OMG! Het ziet er niet zo veilig uit zeg. Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:16

Je hoeft geen Daaleman uit elkaar te halen om te zien hoe hij er van binnen uitziet...
Je gaat gewoon naar Empe en gaat een middagje in de werkplaats zitten Pling
Ik ben regelmatig bij Daaleman en kan je vertellen dat er echt geen 100 spijkers voor nodig zijn Haha!

Leerkwaliteit van nu ten opzichte van "vroeger" is idd een stuk minder.
Dat komt omdat door de huidige milieuwetgeving het leer op andere wijze gelooid moet worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:20

porscherider schreef:
MSQuincyTE schreef:

En waar baseer je dit op? Alleen op basis van dit topic? Of heb je zelf ervaring met álle zadels van ZM?

Er zijn nl. merken bij ZM die ook in andere zaken worden verkocht, zoals Merovech en Ascot. Wat ik al zei: met een beetje opletten kun je er best een leuk zadeltje halen.

Merovech is zeker geen troep, het is geen topkwaliteit, maar echt beter dan de goedkope merkloze zadels van rond de 200 euro nieuw.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:21

Cer schreef:
Wat ik niet zo goed begrijp is dat mensen genoeg geld hebben om een paard te kopen, om de stalhuur te betalen, en dan willen beknibbelen op iets wat ze dagelijks op de rug van het paard leggen en waarschijnlijk intensief gebruiken. Dan kan dat kleine beetje extra voor een goed zadel er toch ook wel vanaf? Dat zijn echt de verkeerde bezuinigingen imo.

Van engelse zadels heb ik geen verstand, maar je kan op zn minst rvs spijkertjes gebruiken en je metaal mooi afwerken...

Daar ben ik het 200% mee eens! Pling

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:24

Ik ook! Haha!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:30

verbazingwekkende wat voor ''troep'' eruit zo'n zadel komt. van de buitenkant ziet het er nog prima uit maar bij het zien van die foto's (met dat hout, ijzer en spijkers) krijg ik bijna medelijden met mijn paard om er een zadel op te leggen (maar ik denk dat het wel meevalt anders zouden ze zoiets niet maken)

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:33

Waauuw...ben ik effe blij dat ik geen zadelmarkt zadel heb gekocht!!!

Ik geef eerlijk toe dat ik inderdaad verleid was door de prijzen van de zadels...maar aangezien ik het toch niet vertrouw omdat je voor kwaliteit betaald, heb ik gekozen voor een betrouwbaar boomloos zadel bij een betrouwbare shop!
Waar ik dus wel zeker van ben dat dit goede kwaliteit is!

Want je paard heeft maar 1 rug.....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:50

de zadels zien er aan de buitenkant mooi uit
en zolang je er niet mee rijdt blijven ze dat ook Haha!
als de boom recht is, zou het zadel nog meevallen, maar de meeste zijn scheef (volgens mijn zadelmaker)
van de goedkope zadels die ik gezien heb was er niet 1 recht qua vulling
terwijl ze splinternieuw waren Scheve mond
dat is echt funest voor de rug van je paard Rolleyes

niet alleen zadelmarkt verkoopt deze "troep"
bijna elk goedkoop zadel is kwalitatief slecht
dat kan ook niet anders voor die prijs, en de plek waar ze gemaakt worden (zijn 3e wereld landen oa China en India )
en daar is de zadelkennis ver te zoeken Nagelbijten / Gniffelen
je moet dus net geluk hebben een recht zadel te treffen
in het westen zijn de lonen te hoog om zo'n goedkoop zadel te kunnen produceren

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:54

Ik vind het wel kort door de bocht Wat er al eens eerder is gezegd : het zijn verschillende leveranciers en verschillende kwaliteiten. Natuurlijk kan je het niet vergelijken met een stubben of een kiefer. Maar als je lef hebt dan zorg je dat je van een goed merk een zadel hebt en van een merk waarvan jij denkt dat dat een minder goed merk is.

En trouwens, hoe weet je nou zo zeker dat het een zadelmarkt zadel is? Sorry hoor maar er zijn zo veel zadels. Aan de staat van het zadel te zien voordat jullie hem gingen opereren was dat ook al niet te best. Zag er oud en lelijk uit. Hoe kan je er dan van op aan dat het een zadelmarkt zadel is ? Er zat immers nergens een merkje ofzo op.

Ik vind dat heel veel mensen op bokt bevooroordeeld zijn over zadelmarkt zadels. Van wie heb je die wijsheid? Veel van jullie zijn het er over eens dat ze nooit een zadel van zadelmarkt zouden kopen omdat de kwaliteit slecht is. Als je er nooit een heb gehad, kent hem alleen maar van het plaatje, dan kan je er niet over oordelen. Dan kan je alleen maar met de stroom meepraten.

Ik snap niet dat je die mensen niet bezig laat zijn met wat ze doen. Ieder zijn eigen keus om daar een zadel te kopen. Maar als er dan topic's worden geopend van kijk mijn nieuwe zadel! en dat dan meteen het eerste berichtje negatief luid: Waar heb je hem vandaan ? Toch niet van zadelmarkt?!

----------------------------------------------------------------------
Sorry voor het lange bericht Frusty Moest toch even reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:00

Van zadelmarkt blijf ik dus liever weg.. Haha!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:01

Sisco4life schreef:
Ik vind het wel kort door de bocht Wat er al eens eerder is gezegd : het zijn verschillende leveranciers en verschillende kwaliteiten.

Weet jij toevallig 'wie' Uncle Tom, of Merano aan ZM levert? Lachen
Ik dacht dat dit huismerken van ZM zelf waren.

Net zoals 'Pagony', 'Mondoni' en Base-line huismerken van Divoza zijn.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:15

Ik vind dit inderdaad een beetje kort door de bocht!
Hebben jullie dan wel eens een stubben zadel uit elkaar gehaald?????
Ik denk het niet dus eigenlijk weet je niet waar je over praat.
Ik ben helemaal niet voor of tegen zadelmarkt maar zo slecht ziet het er niet uit hoor.
Zo'n zadel zit rond de 100 euro. Dan krijg je ook geen écht merk of iets dergelijks.
Wat me opvalt is dat ze een houten boom (flexibel) gebruiken wat goed is en lang niet alle zadels hebben dat.
De fotos zijn niet echt duidelijk en ik kan er verder niets uithalen wat er niet goed uitziet.
NB in alle zadels zitten spijkers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:57

Hier de TS weer ff, jeetje wat een reacties allemaal, leuk om te lezen!

Ik ga niet alles quoten, want dan wordt een beetje onoverzichtelijk.. Haha!

Maar, om als eerste ff iets aan te geven, ik heb dit puur voor de lol gedaan, als het een stübben/Daaleman/Kieffer/Prestige/Passier was geweest, en ik had die mogen slopen, had ik het ook gedaan, alleen dit zadel lag voor handen, en was toen ooit aangeschaft bij zadelmarkt, en zoals ik al aangaf, er lopen hier nogal wat topics over, leek het mij wel eens leuk om te zien wat er nu precies in zit.

Ik heb idd te weinig verstand om hier technisch op te reageren, ik hoop ook op een reactie van een zadelmaker in dit topic..

Verder wil ik niet beticht worden van stemmingmakerij, of woorden in diens strekking, want ik heb het hier puur en alleen neergezet zodat jullie ook eens weten wat erin zit.

Ik zit zelf met mijn verwende bips op Italiaans vakwerk, dus zodoende zou ik nooit ( meer) zoiets kopen, maar ik ben ooit ook begonnen met iets merkloos, en dat zal wel dezelfde constructie hebben gehad als dit zadel.

Ik moet ook eerlijk bekennen dat het mij alleszins meeviel hoe het er allemaal uit zag, maar, zoals ik al zei, ik heb er te weinig verstand van om er wat van te vinden. Het enige wat mij echt tegen viel is de singelophanging, en de roestvorming op het ijzerwerk, wat natuurlijk op een gegeven moment gaat breken, met alle gevolgen van dien..

Verder heb ik de boom en de kussen nog, dus mocht iemand zich geroepen voelen om iets beter te bekijken, ik wil er best foto's van maken om te kijken voor bv scheefheid, en miss een betere foto van het houtwerk, dat is namelijk echt sinaasappelkistjes-hout.

Moet de boom uitelkaar o.i.d. ? Kan geregeld worden, hoor Haha!

Al met al wilde ik gewoon de ervaring delen met jullie, en dat ie van zadelmarkt komt, was toeval, maar in het anti-zadelmarkt-tijdperk wel heel 'handig'.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:13

Heb je de kussens ook open gemaakt? Daar was ik eigenlijk juist weer benieuwd naar. Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:21

Sisco4life schreef:
En trouwens, hoe weet je nou zo zeker dat het een zadelmarkt zadel is?
Net zoals niet alle Aseperientjes van Bayer zijn is ook niet elk slecht zadel van Zadelmarkt. Alleen wordt die naam vaak gebruikt voor kwalitatief slechte zadels. Zadelmarkt heeft (jammer genoeg) niet het alleenverkooprecht op dit soort zadels. Zoals ik al in een eerdere post heb gemeld.

Citaat:
Ik vind dat heel veel mensen op bokt bevooroordeeld zijn over zadelmarkt zadels. Van wie heb je die wijsheid? Veel van jullie zijn het er over eens dat ze nooit een zadel van zadelmarkt zouden kopen omdat de kwaliteit slecht is. Als je er nooit een heb gehad, kent hem alleen maar van het plaatje, dan kan je er niet over oordelen. Dan kan je alleen maar met de stroom meepraten.
Klik eens in de link in mijn onderschrift en neem de tijd om ALLES te lezen en de foto's te bekijken.
Zoals ook al eerder geschreven; een zadel onder de 300/400 euro (nieuw) KAN NOOIT van goede kwaliteit zijn. Alleen de boom en het leer kosten dat al (en meer).
ladyF schreef:
Ik ben helemaal niet voor of tegen zadelmarkt maar zo slecht ziet het er niet uit hoor. Zo'n zadel zit rond de 100 euro. Dan krijg je ook geen écht merk of iets dergelijks.
Wat me opvalt is dat ze een houten boom (flexibel) gebruiken wat goed is en lang niet alle zadels hebben dat.
Het grote gevaar is dus ook dat ze er niet slecht UITZIEN, maar het van binnen wel zijn. Soms zelfs ronduit GEVAARLIJK !!

Dat men een zadel van minderen tot ronduit slechte kwaliteit wil kopen moet iedereen zelf weten. Wat je wel mag verwachten is dat het VEILIG is.
Waarom mag onveilig speelgoed niet in de winkel verkocht worden en worden produkten met mankementen uit de schappen gehaald, terwijl dit gewoon verkocht mag worden !!!

@LadyF: hoe kom je erbij dat een houten boom flexibel is??? Heb je weleens geprobeerd een stuk hout te buigen?? En waarom denk je dat dit nog goed is ook ???
Een houten boom is stug-stijf-onbuigzaam en moet dus goed passen.