runningkawa schreef:Als je alleen met rijden peesbeschermers aandoet komt er 0 schade aan de benen door warmte.
Je moet het idd geen uren aan laten met op de wei gooien. Dan kan er idd wel schade door de hitte komen.
Tijdens het werk komt er juist veel energie en dus warmte vrij omdat de weefsel goed doorbloed moeten zijn. De schade vind dus vooral tijdens arbeid plaats.Ik weet er ook niet veel meer van, dan dat de hoge temperatuur (veel hoger dan lichaamstemperatuur, en daar zijn cellen natuurlijk niet voor gemaakt) steeds meer peesvezels kapot maakt.
Ik heb even gezocht in PubMed, een medische database, en vond in de beschrijving van deze studieo.a. het volgende:
Citaat:
Tendons that store energy during locomotion, such as the equine superficial digital flexor tendon (SDFT) and human Achilles tendon, suffer a high incidence of central core degeneration which is thought to precede tendon rupture. Although energy storage contributes to the efficiency of locomotion, tendons are not perfectly elastic and some energy is lost in the form of heat. Recent studies have shown that the central core of equine SDFT reaches temperatures as high as 45 degrees C during high-speed locomotion. In this study, we test the hypothesis that hyperthermia causes tendon cell death and results in tendon central core degeneration.
Kortom, opgeslagen energie gaat deels verloren als warmte, en door deze warmte loopt de kerntemperatuur in de buigpees op tot zo'n 45 graden (dat is dus zonder beenbescherming hè!). Deze verhoogde temperatuur leidt dan tot het afsterven van peesweefsel.
Nog een artikel (voorloper van dat hierboven volgens mij):
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum
Kortom je probeert de pees te beschermen tegen invloeden van buiten af maar maakt hem daarmee langzaam maar zeker van binnen uit kapot.
Waarom kunnen heel veel endurancepaarden wel 160 kilometer rijden op allerlei terrein zonder bescherming en "gewone "paarden niet?
Edit:(onderzoek info met dank aan nina
)