Benen zonder allerlei poespas?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Benen zonder allerlei poespas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:02

Tulandro schreef:
Sommige paarden kunnen gewoon niet zonder.. En met een peesblessure ben je veel verder van huis. Ik heb altijd peesbeschermers en springschoenen om. Liever voorkomen dan genezen. Die van mij is zo lomp!

Inderdaad.
Die van mij kan nog weleens vreemd uit de hoek komen dus ik doe liever voor de zekerheid peesjes om.
Als ik ga springen heb ik achter ook nog grote lappen om.
En als ik de bos ga heb ik peesjes, achterlappen en springschoenen om.
Puur omdat hij nog weleens vrolijk uit de hoek wil komen, maar ik z'n benen wel heel wil houden!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:32

Ik rijd ook vaak zonder hoor! Ik zie vaak het nut er niet van in Tenzij je een paard hebt dat snel kreupel is. ijzers er af slaat, etc.

noor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:16

Ik rijd ook altijd zonder, en heb er geen spullen voor.
Alleen wel springschoenen, maar dat is dat hij z'n voeten beter optilt. Eigenlijk vind ik springschoenen niet echt bescherming. Ik bedoel: als hij iets raakt, biedt dat geen bescherming...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:18

noor_ schreef:
Ik rijd ook altijd zonder, en heb er geen spullen voor.
Alleen wel springschoenen, maar dat is dat hij z'n voeten beter optilt. Eigenlijk vind ik springschoenen niet echt bescherming. Ik bedoel: als hij iets raakt, biedt dat geen bescherming...

Nou dan weet ik niet wat voor een springschoenen jij in gedachten hebt...
Die van mij beschermen toch een goed de bal van hoef en de kroonrand Verward

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:22

Ik rij meestal zonder maar met springen en buitenritten doe ik ze ook om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:27

Cloud heeft alleen in de trailer voor bescherming. Verder nooit.

Vind het ook niet nodig.

_Angelique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:17

Ik rij eigenlijk ook altijd zonder bescherming.
Alleen met springen heeft ze voor peesjes om.
En meestal doe ik zo ook om met buitenritjes.

shir_1711

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:24

ik rij altijd met, die van mij is nogal lomp en wil nog weleens drie meter opzij springen! En ik heb geen zin om dan twee maanden te stappen, dus altijd peeskappen voor en achter en springschoenen!!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 22:08

Je kan jezelf natuurlijk ook af vragen of het normaal is dat een paard zichzelf aantikt bij het normale werk of een sprong opzij. Eeen paard is bedoeld om te bewegen en te vluchten. Gek dat dat, bij blijkbaar veel paarden, niet kan zonder zichzelf te beschadigen.

De schade van de te warme pezen dringt tot weinig mensen door maar is wel erg reeel. Zeker onder neopreen wordt het warm....
Vraag voor de grap eens aan je dierenarts hoeveel peesblessurers er komen door aantikken? En dan hoeveel door verstappen of een andere oorzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 22:11

Dragen ze in de natuur ook een ruiter mee?
Die vaak tegen de beweging in zit bij een plotselinge sprong.

Verder zit een ongeluk gewoon in een klein hoekje, wat simpel op te lossen kan zijn.

Als je alleen met rijden peesbeschermers aandoet komt er 0 schade aan de benen door warmte.
Je moet het idd geen uren aan laten met op de wei gooien. Dan kan er idd wel schade door de hitte komen.

En misschien zijn er niet zoveel blessures door aantikken, omdat veel mensen dat voorkomen door bescherming aan te doen. Pling
Er zou ook meer hoofdletsel zijn als niemand een cap zou dragen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 22:19

Ik ga volledig mee met runningkawa, Kan het ook niet beter verwoorden, Als mijn paarden ook die ik in trainig heb hebben allemaal peesbeschermer, strijklappen en springschoenen om, al helemaal met die jonge beesten aan de longeerlijn kan je niet voorzichtig genoeg zijn !

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 22:55

runningkawa schreef:
Als je alleen met rijden peesbeschermers aandoet komt er 0 schade aan de benen door warmte.
Je moet het idd geen uren aan laten met op de wei gooien. Dan kan er idd wel schade door de hitte komen.

Tijdens het werk komt er juist veel energie en dus warmte vrij omdat de weefsel goed doorbloed moeten zijn. De schade vind dus vooral tijdens arbeid plaats.Ik weet er ook niet veel meer van, dan dat de hoge temperatuur (veel hoger dan lichaamstemperatuur, en daar zijn cellen natuurlijk niet voor gemaakt) steeds meer peesvezels kapot maakt.

Ik heb even gezocht in PubMed, een medische database, en vond in de beschrijving van deze studieo.a. het volgende:

Citaat:
Tendons that store energy during locomotion, such as the equine superficial digital flexor tendon (SDFT) and human Achilles tendon, suffer a high incidence of central core degeneration which is thought to precede tendon rupture. Although energy storage contributes to the efficiency of locomotion, tendons are not perfectly elastic and some energy is lost in the form of heat. Recent studies have shown that the central core of equine SDFT reaches temperatures as high as 45 degrees C during high-speed locomotion. In this study, we test the hypothesis that hyperthermia causes tendon cell death and results in tendon central core degeneration.

Kortom, opgeslagen energie gaat deels verloren als warmte, en door deze warmte loopt de kerntemperatuur in de buigpees op tot zo'n 45 graden (dat is dus zonder beenbescherming hè!). Deze verhoogde temperatuur leidt dan tot het afsterven van peesweefsel.

Nog een artikel (voorloper van dat hierboven volgens mij):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum

Kortom je probeert de pees te beschermen tegen invloeden van buiten af maar maakt hem daarmee langzaam maar zeker van binnen uit kapot.

Waarom kunnen heel veel endurancepaarden wel 160 kilometer rijden op allerlei terrein zonder bescherming en "gewone "paarden niet?

Edit:(onderzoek info met dank aan nina Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 08:16

Omdat die een uurtje of 5 onderweg zijn Lachen
En dan heb je ze idd te lang om.
Geen vergelijk met een uurtje training.

Waarom rijden springruiters en dresuurruiters van de top, met paarden die miljoenen waard zijn dan met bescherming?

Omdat ze de volgende O.S niet willen halen? Lachen

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 08:55

fransje23 schreef:

Waarom kunnen heel veel endurancepaarden wel 160 kilometer rijden op allerlei terrein zonder bescherming en "gewone "paarden niet?

Rolleyes Ooit een endurancepaard de halve weg zien appuyeren, wijken, schouderbinnenwaarts, travers of over 1.50m zien springen Frusty

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:08

runningkawa schreef:
Dragen ze in de natuur ook een ruiter mee?
Die vaak tegen de beweging in zit bij een plotselinge sprong.

Verder zit een ongeluk gewoon in een klein hoekje, wat simpel op te lossen kan zijn.

En misschien zijn er niet zoveel blessures door aantikken, omdat veel mensen dat voorkomen door bescherming aan te doen. Pling
Er zou ook meer hoofdletsel zijn als niemand een cap zou dragen

Zoals ik al eerder zei staan hier paarden die iedere dag met het werk weer peesjes, strijkjes en springschoenen omkrijgen of bandages, en die paarden hebben zo vaak een blessure wel een beetje vreemd, als ze een sprongetje maken zonder die ondersteuning hebben ze meteen een blessure...

@Manie: dat vind ik echt onzin, endurance paarden lopen erg lange afstanden dat is zwaar voor ze, en ook nog zoals fransje23 zei op allerlei verschillende terreinen. Maar ze zullen die peesbeschemer ook niet echt fijn vinden bij die lange afstanden. Ik denk dat als een paard helemaal in orde is geen beenbescherming nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:15

Dan zijn het of slacht paarden of heel beroerde ruiters

En om eerlijk te zijn kan ik ook niet geloven wat je daar aanhaald, maar dat het flink aangedikt is.

Los in de wei loopt hier ook alles zonder en nooit geen problemen gehad.
Onder de man altijd met peesbeschermers omdat de ruiter een paard kan belemmeren in goed herstellen.

Voorbeeldje, paard struikeld op een bospad.
Gaat bijna voor op de knieën
Ruiter dondert door zoiets plotseling ook voor in de hals van het paard.
Paard wil uiteraard opkrabbelen, maar door het gewicht van de ruiter wordt hij belemmerd.
Achterbeen is daaroor sneller voor dan het paard in gedachte had en hup, knal vol op de pees...

Ongelukje zit in een klein hoekje

Ik kan je zeggen dat je dan enorm blij bent dat je die knal op de peesbeschermers hoort...

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:28

Mijn paarden worden altijd gereden met beenbeschermers om de benen. Aangezien ik het mezelf nooit zal vergeven als ze een klap tegen hun benen krijgen, die voorkomen had kunnen worden.

Een voormalig instructrice liet haar paard rollen na het rijden en het paard raakte zijn voorbenen met gevolg een gebroken been.

Dan maar liever bescherming om de benen Vork

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:30

manie schreef:
Rolleyes Ooit een endurancepaard de halve weg zien appuyeren, wijken, schouderbinnenwaarts, travers of over 1.50m zien springen Frusty

Nee, maar ik neem niet aan dat jij dat wel een halve training doet? Bij het springen kan ik nog een risico op aantikken bedenken bij de overige oefeningen niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:32

Waarom heb jij trouwens in je profiel bescherming aan?

En een paard leert niet vanzelf oefeningen.
Bij training komen wel eens storingen voor.
Juist dan kan er wat mis gaan Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:33

_Anke_ schreef:
Een voormalig instructrice liet haar paard rollen na het rijden en het paard raakte zijn voorbenen met gevolg een gebroken been.

En wat voor soort beenbeschermers zouden dat voorkomen kunnen hebben?

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:34

@Runningkawa: Nee ik overdrijf echt niet. Maar ik ben het met je eens als een paard het echt nodig heeft dan is het zo. Maar als een paard zich niet aantikt is het ook niet nodig, wees dan blij dat je paard het niet nodig heeft.
Kijk ik doe onze paarden geen beenbescherming om, omdat ze altijd zonder in de wei staan, dan rollen, rennen ze en doen alles. Ik kan ze moeilijk de hele dag met peesjes om zetten.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:38

Nog even als toevoeging, ons ene paard Boy die strijkt achter. Met het rijden heeft hij dus altijd strijklappen om.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:39

runningkawa schreef:
Waarom heb jij trouwens in je profiel bescherming aan?

Ik?

Heb ik dat? Geen idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:41

http://i19.photobucket.com/albums/b157/ ... epauze.jpg

Je kunt toch nooit van te voren inschatten wanneer je paard zijn been aan gaat tikken, omdat hij bijvoorbeeld struikeld of ongecoördineerd weg springt Lachen

Weet jij van te voren vandaag moet mijn cap op want nu gebeurd er wat? Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:41

O je, bedoeld die pijpkousjes. Ik dacht iets pc-technisch...............lekker Blond Bloos