Mexicaans hoofdstel..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Robbertcv

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:49

Mijn pony vind hem volgensmij nog een beetje raar Tong uitsteken ze moet er nog ff aan wennen

Piietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:29

ik rijd er altijd mee:D
zowel dressuur als springen.
ik vind het met het springen mooier staan dan met de dressuur:D
en hij vind het niet raar:D

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:18

Ik begijp de hele hétzé niet goed rond mexicaanse neusriemen hoor. Ik ken genoeg ruiters die met een gewone gecombineerde neusriem (zogezegt vriendelijker?) rijden en als ze hem dan afdoen staat die neusriem helemaal in de neus gedrukt en het eerste wat het paard in kwestie doet is eens goed de mond open trekken. Lijkt me ook niet het juiste gebruik. Voor iedere neusriem geldt, niet te strak doen en dan schaad je je paard er niet mee. Ik begrijp evenmin al dat gezeur over 'als hij z'n mond dan opendoet werkt de mexicaanse neusriem wel scherper in dan bij een gewone'. Het feit alleen al dat je paard z'n mond opendoet wil zeggen dat je zelf al te scherp inwerkt met je bit. Ik rijd zonder neusriem en mijn paard doet nooit haar mond open, ik zou er wel een mexicaan willen rond hangen, gewoon voor de mooi dan, maar dan nog trek ik hem niet vast aan, is nergens voor nodig en geeft dus geen extra druk.

Urchinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:50

Ik gebruik die van mij over het algemeen alleen bij het springen en buitenritjes. Omdat ze dan nog wel eens pittig wilt zijn. Dan heb ik haar toch ietsjes meer bij me. (of naja zo voelt het xD)

oeh ! En het is natuurlijk een mooi gezicht Lachen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:02

Ze zal minder snel haar mond open doen om het bit te ontwijken.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:07

Karoliefje_ schreef:
Als je hem alleen koopt omdat je hem mooi vindt. Zou ik hem maar lekker laten hangen!

Ik heb hem gekocht omdat ik hem zo mooi vond. Schijnheilig En dan had ik het in jou ogen beter kunnen laten hangen, maar ik vind hem echt heel mooi, én mijn pony loopt er beter onder.
Dat je er ook dressuur mee mocht rijden wist ik niet, maar ik vind het toch meer een springhoofdstel. Nagelbijten / Gniffelen

_lotje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:47

Volgensmij word het ook gewoon toegestaan op dressuurwedstrijden.
Nu had ik een vraagje.
Kun je een mexicaanse neusriem ook gewoon los kopen en dan aan je eigen hoofdstel doen? Clown

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:04

_lotje_ schreef:
Volgensmij word het ook gewoon toegestaan op dressuurwedstrijden.
Nu had ik een vraagje.
Kun je een mexicaanse neusriem ook gewoon los kopen en dan aan je eigen hoofdstel doen? Clown

Ja dat kan. Knipoog
En ja je mag er ook dressuur wedstrijden mee rijden.

Wat ik zelf wél merk met een mexicaan is dat het bit 'losser' in de mond ligt, je hebt een stillere hand nodig dan bij een gecombineerde neusriem. Of dit bij elk paard zo is weet ik niet, maar dat is mijn ervaring bij mijn merrie (die overigens sowieso al enorm gevoelig in haar mond is!!).

Ik zag ergens in het begin van dit topic staan dat ze beginnen bij €40,- in Nederland misschien wel, Zweden is dit heeeeel anders!!
De mijne heb ik daar namelijk gekocht en was iets van 13,- euro kwijt (130 kronen geloof ik) en het leer is van hele goede kwaliteit en vind het zelf ook een mooi hoofdstel!!

http://img231.imageshack.us/img231/1029/verle7ev2.jpg

Mijn mexicaans hoofdstel. Lachen

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:18

1. Een mexicaanse neusriem is toegestaan op wedstrijden, alleen wordt het niet altijd gewaardeerd door de jury.
2. Een paard heeft méér ademvrijheid met een mexicaanse neusriem, omdat de neusgaten vrijer zijn.
3. Als een paard zijn mond opent, werkt een mexicaanse neusriem op de neus in. Anders werkt hij niet anders in als een normale neusriem.
4. Met een mexicaanse neusriem is het belangrijk dat je een hele stille hand hebt, want het bit ligt losser in de mond. Met een mexicaanse neusriem trek je veel sneller het bit door de mond. Als je een kneveltrens of D-trens gebruikt heb je hier natuurlijk geen last van.

Lisanne2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:36

Je mag er gewoon dressuur mee rijden en het valt heel erg mee hoor dat je schade aan zou richten..
Ik rijd met springen ook altijd maar eigenlijk puur omdat ik het mooier vind en geen enkel verschil...
Ik zou er gewoon mee gaan rijden.. Knipoog
en als je dan toch van plan bent 1 te kopen, kieffer mexicano.. heel fijn hoofdstel! Knipoog

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:40

Hallo,

Ikzelf heb ook een mexicaans hoofdstel.
Ik doe er springen en dressuur mee.

Maar nou had ik ook een vraagje:
Ik heb een haflinger gekocht en ik vroeg me af of haflingers ook mooi staan met een mexicaans hoofdstel?
Het is een bling bling hoofdstel.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:49

Ik rij mijn pony er af en toe ook wel mee, hij komt met een normaal hoofdstel vaak tegen de hand.
Als ik dan met een mexicaanse neusriem rijd, is hij er beter door en komt dan haast niet meer inverzet.
Ik vind het zelf heel fijn, maar zou er niet mee gaan dressuren op wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:52

0maris0 schreef:
Heyhey ik heb een vraag een mexicaans hoofdstel is toch alleen voor springen bedoeld of heb ik het verkeerd begrepen?

Zijn er mensen die er ook veelzijdig mee rijden?

En wat is het voor en nadeel van een mexicaans hoofdstel?

Groetjes..

Met een mexicaans hoofdstel mag je ook dressuur rijden. Het voordeel is dat het wat strenger werkt als je paard zijn mond open doet. ( al de druk komt op het punt waar de neusriem bij elkaar komt) dat is ook gelijk het nadeel, paarden die ertegenin gaan werken kunnen last krijgen van hun neus. Een soort blauwe plek zegmaar. Een ander nadeel is dat sommige mensen het gebruiken om de kaken mee dicht te snoeren...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:38

Oud topic.
Hier een slotje.