wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninla_

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:54

Ik rijdt ook gewoon met peesjes en strijklappen met dit weer.
Tenzij het een staprit word ofzo.
Maar tijdens de training en een flinke buitenrit gaan ze om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:01

Oosterhof: Ja sorrie niet helemaal duidelijk beschreven misschien maar ik had wel onderlappen onder deze bandages.
Ik heb ze leren om doen op een paarden praktijkschool, daar waarschuwden ze al dat je met dit soort bandages uit moet kijken dat ze niet te strak om het been heen komen te zitten i.v.m afknellen.

Ik gebruik ze nu ook niet meer behalve bij een foto shot! Haha!
Maar ik had ze zeker weten niet te strak zitten.
Ik vind dus dat al die been beschermers de benen van het paard loei warm maken daarom ben ik er niet meer voor om ze te gebruiken en helemaal al niet met warm weer.

Ninla: heeft jou pony een afwijkende gang dan? strijken en aantikken van achterbenen tegen de voorbenen?

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:39

Ik heb ze altijd om, ook in de zomer. Na het rijden spoel ik de benen dan af en als ze in de zomer jeuk heeft mag ze best even kriebelen onder het werk...

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:42

wij hebben ook altijd peesjes en stijklappen om, omdat we eigenlijk toch altijd buiten rijden ( conditietraining) . En trouwens ook gewoon met dressuur en springen enz. Altijd dus Tong uitsteken

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:52

Ilegra schreef:
Oosterhof: Ja sorrie niet helemaal duidelijk beschreven misschien maar ik had wel onderlappen onder deze bandages.
Ik heb ze leren om doen op een paarden praktijkschool, daar waarschuwden ze al dat je met dit soort bandages uit moet kijken dat ze niet te strak om het been heen komen te zitten i.v.m afknellen.

Ik gebruik ze nu ook niet meer behalve bij een foto shot! Haha!
Maar ik had ze zeker weten niet te strak zitten.
Ik vind dus dat al die been beschermers de benen van het paard loei warm maken daarom ben ik er niet meer voor om ze te gebruiken en helemaal al niet met warm weer.

Ninla: heeft jou pony een afwijkende gang dan? strijken en aantikken van achterbenen tegen de voorbenen?

In engenland is een onderzoek gedaan naar bandages en daarbij is aangetoond dat het inderdaat een slecht effect heeft op de paarden benen. Dus liever niets er omheen. Ik heb mijn paard wel peesbeschermers en strijklappen om. Omdat ze nog wel eens uit haar slof kan schieten en dan als protest hard achteruit gaat. Maar ik doe ze super los erom. Ze hebben pasvorm genoeg dus ik ga dat elastiek niet extra aantrekken. Vast is vast.

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:54

Ik zet ze nooit te vast (ook niet in de winter) maar ik doe ze gewoon aan als we gaan springen of een serieuze buitenrit maken. Daarna spoel ik de benen wel af met water maar men Hafje heeft nog nooit last van gehad ofzo Lachen

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:10

Nancy_ schreef:
Ik doe niks om, nooit. Alleen met springen dan, beschermers, maar daar wordt het niet warm onder. Pezen kunnen slecht tegen de warmte, en verschillende DA's raden het ook af, zowel met warm als koud weer.

Niet? Waarom niet dan? Als je beschermers van neopreen en plastic zijn, wordt het er zeker warm onder. Knipoog

Sorry, maar mij kun je niet overtuigen. Mensen zijn tegen bandages maar gebruiken wel peesbeschermers. Als bandages 'slecht' zijn voor de paardenbenen, zijn peesbeschermers dat ook.Punt. Dat ze aan de voorkant open zijn, betekend niet dat luchtig zijn , want als het goed is sluit dat aan, en komt er geen lucht bij. Ik zie vaker op wedstrijden de schuim onder peesbeschermers uitlopen, ja lekker luchtig Gestoord

En daarbij komt, ik heb veel paarden gekend die vanaf dat ze aangereden werden dagelijks vierkant in de bandages kwam en nu lopen die paarden op nievaus tussen Z2 en PSG (dressuur). Dus nee, totdat ik het zelf zie, kan niemand mij overtuigen dat bandages 'slechter' zijn dan enige andere soort beschermers.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:41

@oosterhof: heb je voor mij dat engelse onderzoek? ben er al tijden naar op zoek, maar tot op heden helaas zonder resultaat...

ziatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:00

Ik doe wel gewoon peesbeschermers om tijdens het rijden, ook bij dit warme weer. Na het rijden natuurlijk wel goed afspuiten Lachen

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:34

ik ga met skitter mee Lachen

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:55

Skitter schreef:
Nancy_ schreef:
Ik doe niks om, nooit. Alleen met springen dan, beschermers, maar daar wordt het niet warm onder. Pezen kunnen slecht tegen de warmte, en verschillende DA's raden het ook af, zowel met warm als koud weer.

Niet? Waarom niet dan? Als je beschermers van neopreen en plastic zijn, wordt het er zeker warm onder. Knipoog

Sorry, maar mij kun je niet overtuigen. Mensen zijn tegen bandages maar gebruiken wel peesbeschermers. Als bandages 'slecht' zijn voor de paardenbenen, zijn peesbeschermers dat ook.Punt. Dat ze aan de voorkant open zijn, betekend niet dat luchtig zijn , want als het goed is sluit dat aan, en komt er geen lucht bij. Ik zie vaker op wedstrijden de schuim onder peesbeschermers uitlopen, ja lekker luchtig Gestoord

En daarbij komt, ik heb veel paarden gekend die vanaf dat ze aangereden werden dagelijks vierkant in de bandages kwam en nu lopen die paarden op nievaus tussen Z2 en PSG (dressuur). Dus nee, totdat ik het zelf zie, kan niemand mij overtuigen dat bandages 'slechter' zijn dan enige andere soort beschermers.

Ik zeg niet dat alle beschermers dat zijn, ik heb het alleen wat raar verwoord zeg maar. Ik heb van Picasso. Daar is de onderkant (te) wijd, waardoor ze eigenlijk alleen geschikt zijn voor op het land, en er aan de onderkant lucht in komt. Ook zijn ze van ander spul, weet niet precies maar niet de 'normale' zeg maar, waardoor ze superlicht zijn. Lachen
Onder mijn BR werden de pezen wel warm, dus die heb ik verkocht. Lachen

Ik hoop dat je het zo beter snapt? Lachen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 23:22

dierfysio schreef:
@oosterhof: heb je voor mij dat engelse onderzoek? ben er al tijden naar op zoek, maar tot op heden helaas zonder resultaat...

Ik moet het even aan Beatrijs Bunte (www.equidynamics.nl) vragen. Die heeft in engeland fysio gestudeerd en vertelde me dat. Misschien kan zei het even voor me opsnorren. Ik hoop het hatelijk

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:18

hee, da's een collega van me! Ja
als je het artikel hebt, wil je dat dan naar me mailen o.i.d.?
vast dankjewel!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:48

Ik zou ze liever niet om doen met dit warme weer, maar ze tikt zich enorm aan wanneer je wat gaat verruimen (met achterhoef de voorpees) ook strijkt ze veel achter. Daarom neem ik geen risico. Ik controleer wel hoe warm het wordt, maar ik hem nog geen extreme temperaturen kunnen ontdekken tijdens of na het rijden. Gewoon even warm als de rest van het been... Ik heb ze van BR en zitten redelijk ruim bij mijn paard... misschien dat het daardoor niet veel opwarmt. Dus ik blijf ze wel gebruiken.
Wanneer ze ze niet expliciet nodig zou hebben zou ik ze er gewoon af laten.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 18:10

XchantjuhX schreef:
Ik zou ze liever niet om doen met dit warme weer, maar ze tikt zich enorm aan wanneer je wat gaat verruimen (met achterhoef de voorpees) ook strijkt ze veel achter. Daarom neem ik geen risico. Ik controleer wel hoe warm het wordt, maar ik hem nog geen extreme temperaturen kunnen ontdekken tijdens of na het rijden. Gewoon even warm als de rest van het been... Ik heb ze van BR en zitten redelijk ruim bij mijn paard... misschien dat het daardoor niet veel opwarmt. Dus ik blijf ze wel gebruiken.
Wanneer ze ze niet expliciet nodig zou hebben zou ik ze er gewoon af laten.

Als jou paard met het verruimen de pezen aantikt dan moet je dat eens met je hoefsmid overleggen. Dit is namelijk helemaal niet normaal!
Het aantikken van de pezen gebeurt vaak bij een rare beweging en niet zomaar bij het verruimen. Dan moet je paard wel heel kru lopen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:42

Ik doe gewoon zoals altijd: peesjes of bandages om. Better safe than sorry!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:50

oosterhoff schreef:
Als jou paard met het verruimen de pezen aantikt dan moet je dat eens met je hoefsmid overleggen. Dit is namelijk helemaal niet normaal!
Het aantikken van de pezen gebeurt vaak bij een rare beweging en niet zomaar bij het verruimen. Dan moet je paard wel heel kru lopen.

Ze staat altijd onder controle van de hoefsmid...
Maar ze doet dit vooral bij het niet geplande verruimen Knipoog

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 07:04

Mijn paard had laatst een paar weken voor de keuring in de wei met een achterhoef haar bal van het voorbeen geraakt. Er zat een behoorlijke wond. Kwam gewoon van het aantikken, maar ze is er wel een paar dagen kreupel aan geweest, zo diep was de wond. Toen de wond dichtging liep het paard ook weer goed.
Tijdens dezelfde actie op de wei (ik was er niet bij) had ze ook achter op de kogel een wondje gekregen (een vrij diepe schaafplek).
Met rijden had ik nooit bescherming om, maar nu met die wondjes ging telkens met rijden het korstje er weer af (ik rij niet met open wonden). Dus toch maar peesbeschermers en kogelbeschermers om (die van Lami Cell, de Pro). En toen bleven de korstjes dicht.
Dus ook met dit weer rij ik nu met bescherming. Totdat de huid weer helemaal hersteld is, het haar moet er ook weer op zitten.
Daarna ga ik met dressuur weer zonder rijden. Met springen doe ik wel peesbeschermers om (maar ik spring nog niet met mijn paard).

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 21:26

Ilegra schreef:

Wel als ik flink ga trainen in de bak.
Wel doe ik ze alleen om als het niet mega heet is.
Zoals nu rijdt ik pas rond kwart voor 9 dan is het goed te doen, en anders s'ochtends vroeg.

Cupcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:59

Ik doe altijd sokken om. Mijn merrie kan some nogal onstuimig zijn en Dimanche heeft een peesblessure gehad en één keer vind ik wel meer dan genoeg. Ja toch?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:32

Nu doen we altijd peesjes, springschoenen en strijklappen aan ivm blessure. Bandages in de piste twijfel ik nu een beetje over.
Het staat mooi, maar geeft haar niet genoeg steun.

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:33

Klopt! Ja en ik weet wel zeker dat temperaturen hoog zullen stijgen met dit weer onder de bandages.. Ik doe altijd peesbeschermers! Ja

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:45

Ik doe ze met dit weer gewoon om. Ik heb geen zin dat mijn paard iets overkomt. Na het rijden spuit ik zijn benen af.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:53

MyFee schreef:
Klopt! Ja en ik weet wel zeker dat temperaturen hoog zullen stijgen met dit weer onder de bandages.. Ik doe altijd peesbeschermers! Ja

En onder je peesbeschermers blijft het zeker lekker fris? Bloos

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:54

Evenals onder 3-1-beschermers, daar wordt het ook warm onder. Ja