taffy schreef:YmkeCitaat:neej hoor, beide zadels liggen goed op hem, en liggen aangesloten..
welke zadelmaker heeft je zadel gevuld en aangemeten?
is dat van belang?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
taffy schreef:YmkeCitaat:neej hoor, beide zadels liggen goed op hem, en liggen aangesloten..
welke zadelmaker heeft je zadel gevuld en aangemeten?
Cer schreef:Als je in een diepe zit in een bepaalde houding geforceerd wordt, ja dus. Daar gaan voorgaande posts ook over...
Alane schreef:Wie bepaalt dan dat die diepe zit slecht is voor de ruiter of slecht is voor het paard?
taffy schreef:welke zadelmaker heeft je zadel gevuld en aangemeten?
#Ymke# schreef:is dat van belang?
Alane schreef:(nu is even mijn snapperd op hol..)
taffy schreef:welke zadelmaker heb je?
en mag hij ook beoordelen of de wervels en spieren in orde zijn (is dit zijn vakgebied?)
als je 10 verschillende zadelmakers hebt zullen ze alle 10 wat anders zeggen
maar de vraag is,wie heeft er nu het meest gelijk?
zadelmaker is een vrijberoep,iedereen kan zich dus "zadelmaker" noemen
ik vraag me ook af in hoeverre jou zadelmaker zich verdiept heeft in het effect van een diepe zit
alleen met het antwoord dat lossen we op met vullen zou ik het niet willen doen
van triest laat je zien waarom hij er zo tegen is
zodat je het ook echt ziet!! vanaf een kale boom!!
de nieuwere wintec's met cair zijn een goed voorbeeld, in de cair komt een knik te zitten door de druk die er plaatselijk ontstaat en bij wol zal de vulling op die plaats wegzakken
Piaffe schreef:In een ander topic kwam ik meerdere keren tegen dat een zadel met een diepe zit slecht is voor de rug van je paard. Omdat het in dat topic wel erg off topic zou gaan heb ik deze gemaakt.
Ik ben erg nieuwsgierig waarom een diepe zit slecht voor de rug is en welke zadels dan onder een diepe zit vallen. (dat laatste zijn de meningen vaak over verdeeld, vandaar)
unamie schreef:taffy schreef:welke zadelmaker heeft je zadel gevuld en aangemeten?#Ymke# schreef:is dat van belang?
ik ben ook benieuwd wie dat is![]()
mag ook via PM
R_ChiChi schreef:Piaffe schreef:In een ander topic kwam ik meerdere keren tegen dat een zadel met een diepe zit slecht is voor de rug van je paard. Omdat het in dat topic wel erg off topic zou gaan heb ik deze gemaakt.
Ik ben erg nieuwsgierig waarom een diepe zit slecht voor de rug is en welke zadels dan onder een diepe zit vallen. (dat laatste zijn de meningen vaak over verdeeld, vandaar)
De achterkant word gewoon langer gemaakt hoor.
Cer schreef:Volgens mij zit je met een diepe zit met het gewicht meer op 1 punt. Je kan op een diep zadel lastig wat 'onderuit' gaan zitten. Je moet eigenlijk wel rechtop zitten, en dus op je zitbeenknobbels..
Cer schreef:@Alane: Je snappers zijn misschien op hol, maar probeer het maar es
Dat een mensenrug en een paardenrug verschillend zijn (duh) is niet belangrijkste punt. Het gaat om het gevoel... en dat kan je best nabootsen..
#Ymke# schreef:Het kan aan mij liggen maar ik snap jullie intentie hier even niet..
unamie schreef:#Ymke# schreef:Het kan aan mij liggen maar ik snap jullie intentie hier even niet..
dan is jou snappie zeker ook op hol![]()
de intentie is simpel
ik ben benieuwd welke zadelmaker dat is....simpeler kan toch niet![]()
zodra iemand daar geheimzinnig over doet, klopt er iets niet
Skipper schreef:Ik geloof dat te extreem diepe zit bij paarden in combinatie met anderen omstandigheden of zwakke rug, of verkeerd gereden, etc,etc inderdaad rugproblemen kan veroorzaken.
sommer schreef:bestens geeignet für Pferde mit mangelhaft ausgebildeter Muskulatur hinter der Schulter
Alane schreef:Het gewicht kan niet op 1 punt zitten/terecht komen omdat de kussens het zadel blijven dragen. Zet een naaldhak vast op een ruime plank en zet een klomp vast op eenzelfde ruime plank, trek beide schoenen (naaldhak en klomp aan) en ga op cement staan, je zakt met beide even ver weg en akn enkel een drukpunt krijgen als de schoen niet in balans staat op de plank.....
Cer schreef:Wat ik niet snap is de meerwaarde van die "test"
Wel eens het verschil gevoeld op een paardenrug met en zonder zadel?
Ga je zonder zadel ook onderuit gezakt zitten, zelfs een zeer vlak springzadel zal je nog iets dwingen in een bepaalde houding.
Ga op je fiets zitten, zorg voor wat snelheid anders val je om, en haal je voeten van de pedalen, ga in 'paardrijhouding' zitten of laat je benen bungelen.. het laatste is prettiger, maar dat is het ook op een paard met zadel zonder je voeten in de beugels..
Precious20 schreef:Om even trg te komen op de merken... Stel: je wil een nieuw dres. zadel kopen, maar je wil géén diepe zit. Op welke merken moet je je dan richten?
Want bijv. de Ainsley heeft een veel diepere zit dan de nieuwe KN Symfonie. Hoe zit dat dan? Zijn ze dan ook allebei slecht voor de rug? Of is één slechter dan de ander?
En hoe zit dit dan met vhz-zadels? Zijn er nog merken die min of meer een rechte boom hebben?
Cer schreef:Ik heb geen planken onder mn zadel, jij wel?
Cer schreef:maar eej, ik doe dat soort rare dingen omdat ik meer inzicht wil krijgen, en zeker wil weten dat ik het beste op mn paards rug leg... En dat is voor ieder vrije keus. Dus je hoeft niks hoorIk deed gewoon een grappige suggestie die ik toevallig ook nog es heel nuttig vind. Maar niemand hoeft die mening te delen...
Cer schreef:Overigens, ik laat mn paard ook 2x per jaar door een fysio nakijken, en daar worden geen bijzonderheden aan opgemerkt. Nu heb ik vandaag met een mal wat gepast, en mn zadel past niet 100%. Dus ik ga iets anders zoeken, aangezien ik streef naar 100%. Ook dat is ieder voor zich.
De diepe zit/zadelmaterie ben ik niet goed genoeg mee bekend, dus zal ik me verder niet in mengen...
Oh, en reclamepraatjes geloof ik al jaren niet meer
Alane schreef:Precious20 schreef:Om even trg te komen op de merken... Stel: je wil een nieuw dres. zadel kopen, maar je wil géén diepe zit. Op welke merken moet je je dan richten?
Want bijv. de Ainsley heeft een veel diepere zit dan de nieuwe KN Symfonie. Hoe zit dat dan? Zijn ze dan ook allebei slecht voor de rug? Of is één slechter dan de ander?
En hoe zit dit dan met vhz-zadels? Zijn er nog merken die min of meer een rechte boom hebben?
Wat is de definitie van diep?
ten opzichte van wat is dat zadel diep?
Wat vind jij diep en wat vind ik diep, wat vind jouw zadelmaker/passer diep?
zit het hem dan in de dikte van de kussens of halen we close-contact met diepe zit door elkaar?
heb je eigenlijk close contact met diepe zit of zorgt de diepe zit ervoor dat je hulpen beter aan komen?
taffy schreef:
Wie bepaalt dan dat die diepe zit slecht is voor de ruiter of slecht is voor het paard?
van triest heeft me laten zien![]()
nog geen andere zadelmaker heeft het tegendeel tot nu toe duidelijk kunnen uitleggen
behalve 'we lossen het op met de vulling' wat in de praktijk zoals eerder uitgelegd dus niet werkt