Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:44

taffy schreef:
Ymke
Citaat:
neej hoor, beide zadels liggen goed op hem, en liggen aangesloten..

welke zadelmaker heeft je zadel gevuld en aangemeten?

is dat van belang?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:46

Cer schreef:
Als je in een diepe zit in een bepaalde houding geforceerd wordt, ja dus. Daar gaan voorgaande posts ook over... Ja

min of meer in de juiste houding gedwongen worden of forceren vind ik toch 2 verschillende dingen... waarbij het in een houding gerdweongen worden met een niet passend zadel voor de ruiter ook heel onprettig is en zeer goed zichtbaar is voor een instructeur en ook waarneembaar door de ruiter, waardoor je mischien weer uit komt op inkunde/onwetendheid als de ruiter meent dat het zo hoort.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:48

Alane schreef:
Wie bepaalt dan dat die diepe zit slecht is voor de ruiter of slecht is voor het paard?

Van Triest kan laten zien dat het slecht is voor de rug van je paard
en zelf krijg ik ook rugpijn van een (te) diepe zit
en ik ken heel wat mensen die daar ook last van hebben

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:50

Volgens mij zit je met een diepe zit met het gewicht meer op 1 punt. Je kan op een diep zadel lastig wat 'onderuit' gaan zitten. Je moet eigenlijk wel rechtop zitten, en dus op je zitbeenknobbels..

@Alane: Je snapperd is misschien op hol, maar probeer het maar es Knipoog Kost niks tenslotte
Dat een mensenrug en een paardenrug verschillend zijn (duh) is niet belangrijkste punt. Het gaat om het gevoel... en dat kan je best nabootsen..

Mijn vroegere instructeur vertelde wel es dat ik op mn zitbeenknobbels moest gaan zitten, dat kan ik met maatje 44 echt wel voelen hoor Ja En je paard dus ook....
Laatst bijgewerkt door Cer op 07-07-06 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:51

taffy schreef:

#Ymke# schreef:
is dat van belang?

ik ben ook benieuwd wie dat is Tong uitsteken
mag ook via PM

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:53

Alane schreef:
(nu is even mijn snapperd op hol..)

Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:55

taffy schreef:
welke zadelmaker heb je?
en mag hij ook beoordelen of de wervels en spieren in orde zijn (is dit zijn vakgebied?)
als je 10 verschillende zadelmakers hebt zullen ze alle 10 wat anders zeggen
maar de vraag is,wie heeft er nu het meest gelijk?
zadelmaker is een vrijberoep,iedereen kan zich dus "zadelmaker" noemen
ik vraag me ook af in hoeverre jou zadelmaker zich verdiept heeft in het effect van een diepe zit
alleen met het antwoord dat lossen we op met vullen zou ik het niet willen doen
van triest laat je zien waarom hij er zo tegen is
zodat je het ook echt ziet!! vanaf een kale boom!!
de nieuwere wintec's met cair zijn een goed voorbeeld, in de cair komt een knik te zitten door de druk die er plaatselijk ontstaat en bij wol zal de vulling op die plaats wegzakken

Waarom ga jij naar van Triest? Omdat jij hem vertrouwd neem ik aan.
Zo zijn er ook mensen die naar een zadelmaker gaan die ze al meer dan 20 kennen en hebben en die dus vertrouwen naar zijn kwaliteiten en kunnen, zouden die hun zadelmaker niet vertrouwen dan zouden ze een andere zoeken en/of hebben Haha!
Dus wie heeft er dan gelijk met die 10 verschillende verhalen? hoe commercieel ingesteld is die zadelmaker? In hoeverre staat hij open voor vernieuwingen?
Ook mensen veranderen maar ook door de jaren heen zijn de paarden veranderd, qua bouw en que werk wat ze moeten leveren.. dus ook de zadels zijn veranderd, mischien niet allemaal ten goede van het paard maar ook niet om de paarden te schaden..
Stubben maar ook Passier (en zeker ook andere merken en namen) teren op hun goede naam en die vergooien ze niet door zadels in produktie te nemen die ontzettend slecht zullen zijn voor de paardenrug, mits ze het betreffende paard maar ook de ruiter passen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:56

Piaffe schreef:
In een ander topic kwam ik meerdere keren tegen dat een zadel met een diepe zit slecht is voor de rug van je paard. Omdat het in dat topic wel erg off topic zou gaan heb ik deze gemaakt.

Ik ben erg nieuwsgierig waarom een diepe zit slecht voor de rug is en welke zadels dan onder een diepe zit vallen. (dat laatste zijn de meningen vaak over verdeeld, vandaar)

De achterkant word gewoon langer gemaakt hoor.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:59

unamie schreef:
taffy schreef:

#Ymke# schreef:
is dat van belang?

ik ben ook benieuwd wie dat is Tong uitsteken
mag ook via PM

Het kan aan mij liggen maar ik snap jullie intentie hier even niet.. Gestoord

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:02

R_ChiChi schreef:
Piaffe schreef:
In een ander topic kwam ik meerdere keren tegen dat een zadel met een diepe zit slecht is voor de rug van je paard. Omdat het in dat topic wel erg off topic zou gaan heb ik deze gemaakt.

Ik ben erg nieuwsgierig waarom een diepe zit slecht voor de rug is en welke zadels dan onder een diepe zit vallen. (dat laatste zijn de meningen vaak over verdeeld, vandaar)

De achterkant word gewoon langer gemaakt hoor.

Beter lezen meid. Slapen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:02

Cer schreef:
Volgens mij zit je met een diepe zit met het gewicht meer op 1 punt. Je kan op een diep zadel lastig wat 'onderuit' gaan zitten. Je moet eigenlijk wel rechtop zitten, en dus op je zitbeenknobbels..

Het gewicht kan niet op 1 punt zitten/terecht komen omdat de kussens het zadel blijven dragen. Zet een naaldhak vast op een ruime plank en zet een klomp vast op eenzelfde ruime plank, trek beide schoenen (naaldhak en klomp aan) en ga op cement staan, je zakt met beide even ver weg en akn enkel een drukpunt krijgen als de schoen niet in balans staat op de plank.....

Cer schreef:
@Alane: Je snappers zijn misschien op hol, maar probeer het maar es Knipoog
Dat een mensenrug en een paardenrug verschillend zijn (duh) is niet belangrijkste punt. Het gaat om het gevoel... en dat kan je best nabootsen..

Wat ik niet snap is de meerwaarde van die "test"
Wel eens het verschil gevoeld op een paardenrug met en zonder zadel?
Ga je zonder zadel ook onderuit gezakt zitten, zelfs een zeer vlak springzadel zal je nog iets dwingen in een bepaalde houding.
Ga op je fiets zitten, zorg voor wat snelheid anders val je om, en haal je voeten van de pedalen, ga in 'paardrijhouding' zitten of laat je benen bungelen.. het laatste is prettiger, maar dat is het ook op een paard met zadel zonder je voeten in de beugels..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:10

#Ymke# schreef:

dan is jou snappie zeker ook op hol Clown

de intentie is simpel
ik ben benieuwd welke zadelmaker dat is....simpeler kan toch niet Knipoog
zodra iemand daar geheimzinnig over doet, klopt er iets niet Rolleyes

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:14

Mijn fysio heeft mijn paard behandel wegens vast zittende lenden omdat ik al poos bezig ben met mijn zadel passend te krijgen. Een Ideal, niet extreem diep maar ook zeker niet vlak.

Hij is in 4 maanden tijd 5x aangepast omdat hij zo verschrikkelijk ineens aan het uitzwaren is en het is een hele brede qua botstructuur. Zijn lendenen zaten dus vast als gevolg van steeds zadel aanpassen omdat het te krap was geworden.

Zij heeft ruggenwervel vanmorgen nog helemaal na gevoeld en schoft etc etc. en er was niets maar dan ook niets te voelen. Hij was gewoon goed en dat is hij daar ook altijd geweest!

Dus dit maal wel expert die hierin heeft geoordeeld!!!!

Anky en Tineke en Hexagon rijden ook met een bontje onder het zadel nagenoeg altijd. Is het daarom juist goed om te doen?
Nee bij mijn zadel totaal niet! Arm beest wordt zijn schoft helemaal afgekneld!

Ik geloof dat te extreem diepe zit bij paarden in combinatie met anderen omstandigheden of zwakke rug, of verkeerd gereden, etc,etc inderdaad rugproblemen kan veroorzaken.

Ik geloof niet dat elk iets dieper zadel dat niet helemaal vlak is per definitie slecht is

#Ymke#

unamie schreef:
#Ymke# schreef:

dan is jou snappie zeker ook op hol Clown

de intentie is simpel
ik ben benieuwd welke zadelmaker dat is....simpeler kan toch niet Knipoog
zodra iemand daar geheimzinnig over doet, klopt er iets niet Rolleyes

Ik doe er niet geheimzinnig over, maar ik snap niet waarom dat van toepassing is op mijn opmerking. Het gaat hier immers niet over mijn zadelmaker, maar over de discussie diepe zit.

Alane

Ik vermoed dat het volgens Ymke geen enkele meerwaarde heeft als ze de naam van haar zadelmaker verteld...

De naam van mijn zadelmaker heb ik ook niet verteld en daar vraagt ook niemand naar (en vertel ik ook lekker niet Tong uitsteken )

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:17

Skipper schreef:
Ik geloof dat te extreem diepe zit bij paarden in combinatie met anderen omstandigheden of zwakke rug, of verkeerd gereden, etc,etc inderdaad rugproblemen kan veroorzaken.

En laat ik nu een zadel hebben met diepe zit speciaal voor paarden die minder bespiering hebben achter de schouder
sommer schreef:
bestens geeignet für Pferde mit mangelhaft ausgebildeter Muskulatur hinter der Schulter

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:18

Om even trg te komen op de merken... Stel: je wil een nieuw dres. zadel kopen, maar je wil géén diepe zit. Op welke merken moet je je dan richten?
Want bijv. de Ainsley heeft een veel diepere zit dan de nieuwe KN Symfonie. Hoe zit dat dan? Zijn ze dan ook allebei slecht voor de rug? Of is één slechter dan de ander?

En hoe zit dit dan met vhz-zadels? Zijn er nog merken die min of meer een rechte boom hebben?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:21

Alane schreef:
Het gewicht kan niet op 1 punt zitten/terecht komen omdat de kussens het zadel blijven dragen. Zet een naaldhak vast op een ruime plank en zet een klomp vast op eenzelfde ruime plank, trek beide schoenen (naaldhak en klomp aan) en ga op cement staan, je zakt met beide even ver weg en akn enkel een drukpunt krijgen als de schoen niet in balans staat op de plank.....

Ik heb geen planken onder mn zadel, jij wel?

Cer schreef:
Wat ik niet snap is de meerwaarde van die "test"
Wel eens het verschil gevoeld op een paardenrug met en zonder zadel?
Ga je zonder zadel ook onderuit gezakt zitten, zelfs een zeer vlak springzadel zal je nog iets dwingen in een bepaalde houding.
Ga op je fiets zitten, zorg voor wat snelheid anders val je om, en haal je voeten van de pedalen, ga in 'paardrijhouding' zitten of laat je benen bungelen.. het laatste is prettiger, maar dat is het ook op een paard met zadel zonder je voeten in de beugels..

Zelfs met zadel kan je nog het drukverschil voelen ja Ja Ook het 'knijpen' op de ribbenkast kan je voelen, zonder zadel erg goed, met zadel ook nog...

maar eej, ik doe dat soort rare dingen omdat ik meer inzicht wil krijgen, en zeker wil weten dat ik het beste op mn paards rug leg... En dat is voor ieder vrije keus. Dus je hoeft niks hoor Lachen Ik deed gewoon een grappige suggestie die ik toevallig ook nog es heel nuttig vind. Maar niemand hoeft die mening te delen...

Overigens, ik laat mn paard ook 2x per jaar door een fysio nakijken, en daar worden geen bijzonderheden aan opgemerkt. Nu heb ik vandaag met een mal wat gepast, en mn zadel past niet 100%. Dus ik ga iets anders zoeken, aangezien ik streef naar 100%. Ook dat is ieder voor zich.

De diepe zit/zadelmaterie ben ik niet goed genoeg mee bekend, dus zal ik me verder niet in mengen...

Oh, en reclamepraatjes geloof ik al jaren niet meer Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:22

Precious20 schreef:
Om even trg te komen op de merken... Stel: je wil een nieuw dres. zadel kopen, maar je wil géén diepe zit. Op welke merken moet je je dan richten?
Want bijv. de Ainsley heeft een veel diepere zit dan de nieuwe KN Symfonie. Hoe zit dat dan? Zijn ze dan ook allebei slecht voor de rug? Of is één slechter dan de ander?

En hoe zit dit dan met vhz-zadels? Zijn er nog merken die min of meer een rechte boom hebben?

Wat is de definitie van diep?
ten opzichte van wat is dat zadel diep?
Wat vind jij diep en wat vind ik diep, wat vind jouw zadelmaker/passer diep?
zit het hem dan in de dikte van de kussens of halen we close-contact met diepe zit door elkaar?
heb je eigenlijk close contact met diepe zit of zorgt de diepe zit ervoor dat je hulpen beter aan komen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:28

Cer schreef:
Ik heb geen planken onder mn zadel, jij wel?

En ik ga niet oefenen op een mens, of jij wel? Tong uitsteken

Cer schreef:
maar eej, ik doe dat soort rare dingen omdat ik meer inzicht wil krijgen, en zeker wil weten dat ik het beste op mn paards rug leg... En dat is voor ieder vrije keus. Dus je hoeft niks hoor Lachen Ik deed gewoon een grappige suggestie die ik toevallig ook nog es heel nuttig vind. Maar niemand hoeft die mening te delen...

Mijn vraag is dan alleen of de conclusie die jij verkrijgt door die test wel paardvriendelijk is....

Cer schreef:
Overigens, ik laat mn paard ook 2x per jaar door een fysio nakijken, en daar worden geen bijzonderheden aan opgemerkt. Nu heb ik vandaag met een mal wat gepast, en mn zadel past niet 100%. Dus ik ga iets anders zoeken, aangezien ik streef naar 100%. Ook dat is ieder voor zich.

De diepe zit/zadelmaterie ben ik niet goed genoeg mee bekend, dus zal ik me verder niet in mengen...

Oh, en reclamepraatjes geloof ik al jaren niet meer Knipoog

en ik laat meerdere keren per jaar een zadelmaker komen om de zadels te controleren of ze nog passen..... de verschillende instructeurs melden geen aparte dingen of hebben het over moeilijkheden die zouden kunnen komen door het niet of niet goed passen van het zadel...
En ik streef dus ook naar 100 % en ga bij problemen beginnen met het proberen weg te nemen van de oorzaak en niet het verdoezelen van het probleem.... dus uitsluiten van mogelijke oorzaken.

Ik snap nog steeds de meerwaarde niet van het gaan zitten om een mensen rug om zo te kunnen bekijken/voelen en/of laten voelen wat een ruiter doet....
En die planken onder de schoenen was om iets te laten zien over drukverdeling Haha!

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:36

Wie bepaalt dan dat die diepe zit slecht is voor de ruiter of slecht is voor het paard?

van triest heeft me laten zien Tong uitsteken
nog geen andere zadelmaker heeft het tegendeel tot nu toe duidelijk kunnen uitleggen
behalve 'we lossen het op met de vulling' wat in de praktijk zoals eerder uitgelegd dus niet werkt

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:47

Alane schreef:
Precious20 schreef:

Wat is de definitie van diep?
ten opzichte van wat is dat zadel diep?
Wat vind jij diep en wat vind ik diep, wat vind jouw zadelmaker/passer diep?
zit het hem dan in de dikte van de kussens of halen we close-contact met diepe zit door elkaar?
heb je eigenlijk close contact met diepe zit of zorgt de diepe zit ervoor dat je hulpen beter aan komen?

Ik ga akkoord met wat jij zegt hoor, maar nu heb ik nog altijd géén antwoord op mijn vragen Clown

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:48

taffy schreef:

van triest heeft me laten zien Tong uitsteken
nog geen andere zadelmaker heeft het tegendeel tot nu toe duidelijk kunnen uitleggen
behalve 'we lossen het op met de vulling' wat in de praktijk zoals eerder uitgelegd dus niet werkt

Tot aan hier in dit topic alleen maar van Triest, en dat terwijl toch de meeste, zo niet alle grote merken en namen zadels maken met een diepe zit.

En maak je nu verschil tussen een zadel met diepe zit die niet past en dat 'opgelost' wordt met de vulling te klooien of heb je het over alle zadels met diepe zit ook die van de betere/goede merken die wel passend zijn (en mi dan geen problemen mogen geven)

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:52

Idd Alane, tot nu toe is Van Triest de enige zadelmaker die beweert dat zadels met een diepe zit funest zijn voor de paardenrug. Wederom zou ik graag het antwoord van Harnessmaker willen horen!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:52

Geld draait het vaak om. Er kwam in het topic nog een maestoso voorbij, die heb ik van binnen mogen zien en die heeft behalve een diepe zit met van die fijne blokjes nog een extra euvel in de boom wat uiteindelijk het paard parten zal gaan spelen. Maar feit blijft, die diepe zit moet érgens vandaan komen...