Waar en wanneer gebruiken jullie peesbeschermers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seraphim

Re: Waar en wanneer gebruiken jullie peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:24

Alleen als ik buiten ga rijden

Raposa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:36

Mensen Mensen,,
Ik ken dit meisje niet.. en als ik zo kijk hoe ze praat heeft ze volgens mij wel hoog in de sport gereden! Wie weet had ze een vorige pony ofzo die nu te oud is geworden en dus nu een nieuw jong paardje uitbrengt!! Weten jullie veel? Ik vindt dat iedereen na zijn eigen paard moet kijken. Ik denk dat ze haar paardje dan ook geregeld aan de hand laat grazen en/of in de paddock zet, daarnaast als ze een profesioneel trainingsschema heeft zal het paard echt wel genoeg beweging krijgen! En zal die nooit 22/7 op stal staan!!! (dat geloof ik gewoon niet namelijk). Dus mijn vraag aan de TS is: "Zou je misschien jou schema zo ong. (qua tijden van rijden en dat je paard beweging krijgt) hier neer willen zetten? Zodat ze kunnen zien dat je paard echt geen 22/7 op stal staat (dat is gekkenwerk! en ik geloof gewoon niet dat dit gebeurt " (het hoeft niet hoor )

Maar ik doe alleen peesbeschermers bij springen om Mijn paard durf ik niet te vergelijken met Salinero sommige mensen hebben gewoon een heel kostbaar paard die wat beloofd! Dan snap ik best als je er voorzichtig mee doet

Trouwens wat denk je van manege paarden? Die komen meestal geen eens op de wei!!! Die moeten een beetje rondhobbelen en op stal staan

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:42

Mensen die echt op professioneel niveau hebben gereden mogen geeneens L1 meer starten

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:06

Maar om weer ontopic verder te kletsen: als een paard zichzelf in de wei een paar keer aantikt leert hij vanzelf dat hij niet meer zo onbenullig moet doen inde wei dus geen peesbeschermers vind ik.

Raposa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:31

odetteke schreef:
Mensen die echt op professioneel niveau hebben gereden mogen geeneens L1 meer starten

Maar als je bv. in de Z heb gereden. En je krijgt een nieuw paardje die nog nooit wedstrijden heeft gereden.. ((je bent bv. Z geweest bij de pony's, en je krijgt een nieuw paardje nooit wedstrijden gereden en je gaat bij de paarden ((altijd bij de pony's geweest, en daar dus ook Z gereden)))) Dan mag het toch wel? *beetje kromme uitleg **

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:07

Ja dan mag dat. Want ook ik ben er zo eentje.

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:35

Raposa schreef:
odetteke schreef:

Maar als je bv. in de Z heb gereden. En je krijgt een nieuw paardje die nog nooit wedstrijden heeft gereden.. ((je bent bv. Z geweest bij de pony's, en je krijgt een nieuw paardje nooit wedstrijden gereden en je gaat bij de paarden ((altijd bij de pony's geweest, en daar dus ook Z gereden)))) Dan mag het toch wel? *beetje kromme uitleg **

En Z is gelijk aan professioneel niveau...

Raposa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:27

Dat zeg ik niet

Maar laten we weer on-topic gaan!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:31

Buiten en met springen...

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 19:25

Hehe..nu heb ik tenminste weer zin om te reageren op mijn eigen onderwerp!!

@ Raposa: Ein-de-lijk iemand die me begrijpt, of probeert te begrijpen!!
..het is namelijk precies zoals je het zegt, heb Z2 gereden bij de pony's..en heb nu een jong paard..Ik heb namelijk niet veel paarden (2 pony's, waarvan er géén één in de sport nog wordt uitgebracht) en dit is een paard met een nogal *goede* toekomst, waar ik dus heel zuinig op ben!! Mijn vorige Z2-pony is naar België verkocht.. Een pony die ik heel erg mis..maarjah, dat is bijzaak!

Ik ben niet verwaand en denk niet dat ik alles heb..dus
Maarjah, er zijn altijd mensen die dat van mij mogen denken hoor, ik vind het niet erg!

Verder:
Fee gaat dus 1 uur per dag in de wei..wordt een uur per dag gereden..krijgt enorm veel hooi te eten (van hooi worden ze niet dik en vult lekker aan) voor de rest rijden we ter ontspanning buiten *omdat ze nog heel jong is* En laat ik haar vaak in het weiland naast ons grazen..*Waar lekker hoog gras staat* Al met al krijgt ze dus genoeg vitaminen en vrijheid om dr uit te leven..
En ook al was dat niet zo, dan had ik nog wel gemerkt aan haar dat ze niet genoeg vrijheid/ontspanning kreeg..zo ver ben ik wel

Tijdens het naar buiten doen, ben ik vrijwel altijd in de buurt, om op dr te letten..Het maakt natuurlijk niks uit, als ze zichzelf raakt of wat dan ook, kan ik er niks meer aan doen..maar het is een gewoonte geworden en ik laat haar niet alleen buiten..!!

Nog even over professioneel niveau: Z is niet gelijk daar aan, Z1/Z2 zijn nog normale klasses..ZZ-Licht en dat soort dingen, dat behoort wel tot het professionele gedeelte!

En zoals altijd, blijf ik erbij dat ik peesbeschermers gebruik voor dat ene uurtje in de wei..
*Snap ook niet waarom iedereen zo reageert, dat zou echt niet veranderen dat ik geen peesbeschermers meer gebruik hoor*

Ik hoop dat hierna iedereen normaal kan reageren, althans de mensen die dat niet deden..de rest: bedankt voor jullie reacties waar ik naar gevraagd had, over het onderwerp: 'Waar en wanneer gebruiken jullie peesbeschermers?'

Bedankt!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:14

Nooit geen peesjes of wat voor beenbescherming dan ook. Mijn pony's hebben sterke benen en lopen correct waardoor ze zichzelf niet aantikken.
Als ik het goed begrijp heeft het paard van de TS altijd bescherming aan als het maar enigsinds in beweging komt. En dat noemt zichzelf zuinig op haar paard. Over een paar jaar heeft dat paard zulke zwakke pezen dat je daar juist problemen mee krijgen. Ik heb nooit mijn pony kreupel gehad juist doordat ik geen pezen, ijzers gebruik en doordat ik veel op de weg draaf.

Naambordje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 15:03

woow!! Zonder ijzers op de weg draven? :s

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:40

tijdens de training (springen of dressuur) draagt die van mij altijd peesbeschermers. Dit komt meer omdat ik vroeger een paard had die door het dragen van geen beschermers zijn hele been had losgehaald (door ijzer) Sindsdien gebruik ik ze altijd.
Strijklappen niet altijd en bandages al helemaal nauwelijks (ondingen)

in de wei doen we meestal niets om, tenzij we weten dat ze onbesuist kunnen gaan doen, doen we springschoenen om, om de ijzers er in ieder geval wel onder blijven zitten..

en verder moet je het gewoon voor je zelf aanpassen, wat jij denkt wat goed is voor je paardje!

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 08:28

MyFee schreef:
woow!! Zonder ijzers op de weg draven? :s

Afgelopen 3 jaar ijzerloos en staalharde hoeven gekweekt. Ik rij veel in het bos maar ook redelijk veel op de weg. Gemiddeld 50-100 kilometer per week. Met ijzers raakte ze vaak los (vooral op het moment dat het echt niet uitkomt) en de hoeven scheurde makkelijk. Nu werk ik het zelf bij en zo af en toe de smit erbij. Geen enkel probleem......

maja86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:04

ik draag helemaal niks.
geen peesbeschermers, 1 x in de eeuw bandages,
en verders helemaal niks aan haar benen,
ik wilde wel peesbeschermers halen,
maar mijn instructeur van de manege vertelde mij dat dit juist slecht is, omdat het steun geeft aan de benen, en daardoor worden ze zwak,

nes heeft wel hoefkatrol (beginfase,) (ze heeft nu ook ijzers)
en ze struikelt nogal eens (let liever op de omgeving als waar ze loopt)
ik vraag me dus af of ik nou beter wel of beter geen peesbeschermers kan nemen, en zo ja, zit er zoveel verschil tussen prijs en kwaliteit?
want je hebt ze van 20 euro en je hebt ze van (b.v.) € 90,-
zijn die van €20 net zo goed of i.i.g. goed genoeg?

alvast bedankt

groetjes maja

Naambordje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 11:37

ik had een tijdje gewone BR peesbeschermers, maar die isoleren absoluut niet goed!! En bij de peesbeschermers die ik nu heb, zit verharding aan de binnenkant, juist voor het aantikken..ze zijn wel iets duurder..maarjah ik had het er wel voor over!! De BR peesbeschermers zijn gewoon één geheel met een en al verharding..wat dus niet goed genoeg helpt, naar mijn mening!

Intructrice was het hier ook meej eens..

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:38

Ik gebruik ze altijd thuis als ik rij. Ik wou ze ook liever om in de wei, maar vinden ze bij onze manege te veel moeite om om te doen.. Met wedstrijd heb ik ze soms om met inrijden.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:40

De eigenaresse van Kannet P, heeft toen wel peesjes gekocht maar ze doet het toch maar niet om. Het is geen volbloed arabier maar arabiertjes hebben wel dunne maar ook hele sterke benen! Hij is nu ong. 1.5 maand onder het zadel en heeft in zijn leven nog nooit wat meegemaakt aan zijn benen/peesjes.. Ze zecht wel bij de dressuur heof je ze niet om te doen maar als je straks gaat springen heb ik liever wel dat je ze omdoet.. Dus dan gaan ze ook wel om

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:43

om de peesbeschermers zoveel om te doen vidn nuteloos
juist krijg je dan vaak blesures of andere kwaaltjes.
die van mij hebben alleen beenbescherming om tijdens springen en soms tijdens dressuur.
maar liefst zo min mogelijk
op de wei vind ik het onzin om je paard daar met peeesbschermers te zetten.
in wild maken ze toch ook raare sprongen zonder iets te breken.
een ongeluk zit in een klein hoekje en dan hoeven die peesjes geen nut te hebben.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:46

bij mijn vorrige paardje alleen strijklappen omdat hij achter streek, nu helemaal niet.. ze strijkt niet, en dus vind ik het overbodig!
veel bij mij op stal rijden wel met en ik vraag altijd de reden waarom, de meeste hebben niet eens een goede reden!! is toch schokkent? die rijden alleen met dingen omdat ze dat altijd al deden!, kijk, als je paard nou strijkt o.i.d, ok logisch dat je dan bescherming omdoet.. maar anders?

ryannuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:54

Ik doe dr nooit peesjes om en ik heb nog nooit problemen gehad! misschien dat ik het met springen zou doen voor de bescherming maar aangezien wij niet springen gebruik ik ze echt nooit! vind het ook niet echt nodig...

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:01

ik gebruik tijdens het trainen (reining) altijd peesbeschermers (profesional's choice) voor én achter, en clochen (weet de juiste Nederlandse term niet, maar zie het als een soort springschoen, maar uit neopreen, ter bescherming van de hoefballen).
peesbeschermers vind ik in de reining onontbeerlijk.

in de weide of tijdens losgooien in de paddock doe ik ze never nooit niet om, dat is nog steeds iets heel anders dan een training, en m'n paardje moet ook maar wat uitkijken waar hij zijn voeten neerzet.

ook buitenrijden doe ik zonder peesbeschermers, die doen tijdens een buitenrit (door zeer afwisselende bodems) vaak meer kwaad dan goed.

dus: bij mij, puur en alleen tijdens de training.

ps: wil er nog even bijzeggen dat ik toch wel mijn bedenkingen heb bij de gedachtenkronkels van de TS, maar iedereen doet natuurlijk met zijn/haar paard waar hij/zij zin in heeft.
het wil niet zeggen dat elk paard dat met peesbeschermers in de weide loopt, in een 'professioneel' trainingsschema zit! ik kan je anders nog héél wat andere verhalen vertellen!
en persoonlijk vind ik 1uurtje per dag rijden, en daarnaast 1uurtje in de wei (onder toezicht!) niet echt professioneel overkomen, maar dat zal dan wel aan mij liggen.

marloe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:09

Met springen en met buitenritten. Op de trailer heeft hij transportbeschermers, maar als we springles hebben doe ik gewoon de peesbeschermers om.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:26

Ik rijd af en toe met peesberschermers, met buitenrit & springen doe ik ze wel om. In de wei staat ze zonder.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:54

PP --> HAR