voor alle Z ruiters (en hoger) met welk zadel rijden jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 16:27

De WOW zadels zijn ook erg aan te raden. Mijn instructrice rijdt er al een tijd mee en nu sinds een weekje ik ook.

Ctal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:03

Ik rijd Z1 en heb een hulsebos wb3 en een hulsebos dynamic dressage. Vooral die laatste is echt een toppertje.

KarinvdM

Re: voor alle Z ruiters (en hoger) met welk zadel rijden jul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:11

Ik heb een Hulsebos (WB4).

Zooist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:28

Wat is een WOW zadel nou weer???
Ook iets met lucht???

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:21

ja is met lucht. Het zijn hele lelijke zadels om te zien, maar erg fijn voor paard en ruiter. Voor meer info check www.zadelmakerijboer.nl.

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:04

Ik heb een Euroriding Diamant dressuur. Ik vind het een heel fijn zadel, ligt super op de paarden. Ik heb hem overgenomen van mijn instructrice. Die had er 2, de andere was van haar ZZ-Zwaar paard.

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:01

Ik train thuis Z1, telt dat ook? Onlangs heb ik een nieuw zadel gekregen, een Fryso zadel van het Tweespan. Deze zadels laten de schouder meer vrij en dat merkte ik direct. Paard loopt makkelijker door de LB heen. Mijn zadel is speciaal voor een fries, maar Tweespan heeft ook zadels voor KWPN-ers die die extra schoudervrijheid hebben.

SylviaG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:15

Veel van jullie rijden met een KN (symphonie). Ik vroeg me af wat jullie zo fijn vinden aan die zadels. Volgens mij zijn ze toch vrij hard?
Ik heb alleen op nieuwe (nog niet ingereden) KN's gereden om te passen maar vond ze toen niet echt fijn. Ben benieuwd!

Unfaithful

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:26

PriscaZ schreef:
Ik rijd als Z-ruiter (Zangersheide ) met een Euroriding Luxor. Bevalt super!

(sorry, even een grapje tussendoor )

Hahahaha

cavaletti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 10:57

maar hebben jullie dan ook dat je vroeger altijd een zadel wilde met een zo diep mogelijke zit en zo dik mogelijke kniewrongen omdat je dacht dat dat het beste en het fijnste was, terwijl ik nu merk dat hoe hoger je komt je eigenlijk het beste uit de voeten komt met weinig wrong en normale zit. graag jullie bevindingen

Zooist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:03

cavaletti schreef:
maar hebben jullie dan ook dat je vroeger altijd een zadel wilde met een zo diep mogelijke zit en zo dik mogelijke kniewrongen omdat je dacht dat dat het beste en het fijnste was, terwijl ik nu merk dat hoe hoger je komt je eigenlijk het beste uit de voeten komt met weinig wrong en normale zit. graag jullie bevindingen

Dat heb ik ook gehad.....
Weet niet hoe dat komt.....
Zit nu veel beter........

Akxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:43

KN symfonie
Kieffer Ulla Salzgeber
Hulsebos ultimate D
Passier PS

Voor elk paard een aangepast zadel, de hulsebos is mijn lievelingszadel. Echter te prijzig om er meteen 3 andere bij te nemen...mijn ouders zijn het beu om me te sponsoren.

De passier PS ligt nu op mijn lichte tour paard, heeft geen wrong en een erg platte zit. Zit ook kei en kei hard maar hoe hoger je komt idd hoe beter je zit in een zadel zonder veel toeters en bellen. Al die modegrillen zoals de grote wrongen(kieffer ulla etc.) zijn voor ruiters die niet kunnen zitten, en die dus ook nooit onafhankelijk zullen leren zitten. Maargoed...wie ben ik, betweter?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:33

Akxxx schreef:
KN symfonie
Kieffer Ulla Salzgeber
Hulsebos ultimate D
Passier PS

Voor elk paard een aangepast zadel, de hulsebos is mijn lievelingszadel. Echter te prijzig om er meteen 3 andere bij te nemen...mijn ouders zijn het beu om me te sponsoren.

De passier PS ligt nu op mijn lichte tour paard, heeft geen wrong en een erg platte zit. Zit ook kei en kei hard maar hoe hoger je komt idd hoe beter je zit in een zadel zonder veel toeters en bellen. Al die modegrillen zoals de grote wrongen(kieffer ulla etc.) zijn voor ruiters die niet kunnen zitten, en die dus ook nooit onafhankelijk zullen leren zitten. Maargoed...wie ben ik, betweter?!

Jij had toch een Anky gekocht laatst? Beviel die niet?

SylviaG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:57

Is er ook iemand die met luchtkussens rijdt?
Ben ik wel benieuwd naar!

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:45

Ik heb een passier patron, gebruikte ik ook voor het paard waar ik Z2 mee reed en ligt nu op Terrific. Voor mijn friese merrie, die ik voor haar peesblessure op M2/ Z1 niveau trainde heb ik een fryso.

De passier patron zit op zich fijn, ik had alleen best iets meer wrong willen hebben, die is maar heel klein en plat. De fryso heeft een diepe zit en meer wrong, daar zit ik ook meer gedwongen in. Toch zit dat zadel echt heel fijn, is ook lekker zacht.

Miam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:02

Ik heb altijd met een kieffer Wien gereden en heb sinds kort een Passier GG.. Super tevreden mee!

Missouri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:11

Passier GG Extra, die ligt op Silly het mooist en zit echt heel fijn, tenminste niet zo'n badkuip waarin je gelijk je bekken breekt als-ie een keer bokt
Echt helemaal mijn zadel!
Op Justin ligt een Euroriding Diamant (of een Luxor, maar die is scheef getrokken) en die zit wel aardig al vind ik 'm vrij hard en een beetje te badkuiperig
Maar Justin is ook niet van mij en zijn baasje zit er zelf het fijnst in!
Op de Haf ligt een Londonkleurige Luxor, die zal ondanks die vreselijke mega-wrongen wel heel fijn zitten maar hij is op maat gemaakt voor de eigenares van 1.85 (en ik ben 1.61)

Trouwens, meneer Rutten kon meer dan fatsoenlijk Grand Prix rijden op het allersimpelste veelzijdigheidszadel ooit... zegt wel iets over zijn rijkunst

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:31

SylviaG schreef:

Haha, ja ik. Wel pas sinds kort, maar ik vind het heerlijk rijden. Heel veel gevoel met je paard en het zit zalig. Het is net alsof je de rug een stuk beter kunt voelen en volgen.

Akxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:36

Bitch schreef:
Akxxx schreef:
KN symfonie
Kieffer Ulla Salzgeber
Hulsebos ultimate D
Passier PS

Jij had toch een Anky gekocht laatst? Beviel die niet?

Ja maar die lag niet goed op het paard, bovendien is een Anky zadel echt voor een biafra meisje met maatje 26 omdat een gemiddeld maatje 42 een 54 lijkt van de achterkant door de smalle zit.
En die wrongen leken net stootbumpers, die zaten me alleen maar in de weg, als je als Edward Gal wil kenne zitten moet je dus een Anky pessoa aanschaffen. De nieuwe classic ben ik niet bekend mee maar dat schijnt een beter onderkussen te hebben.

Akxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:41

Sansje schreef:
SylviaG schreef:

Haha, ja ik. Wel pas sinds kort, maar ik vind het heerlijk rijden. Heel veel gevoel met je paard en het zit zalig. Het is net alsof je de rug een stuk beter kunt voelen en volgen.

Ik ben het er onwaarschijnlijk mee eens dat flair in je zadel een weldaad kan zijn voor jou gevoel en je paard. Echter mijn ervaring is dat waneer je je paard naar voren toe wil meenemen met je zit, je dit niet voor elkaar krijgt daar de lucht al je "druk" wegverdeeld naar buiten toe. De conventionele manier van opvullen met wol geniet dus mijn voorkeur, ga maar eens na hoeveel van de topruiters met flair rijden of gereden hebben...?! Bijna geen één, Isabelle werth rijdt zelf niet met flair in het zadel, maar gewoon wolvulling. Is een leuke marketingstunt geweest waar veel mensen ingestonken zijn, zo ook ik. Maargoed, ik blijf bij wolvulling. Een goed opgevuld en passen zadel behoeft geen extra onderleggers ed.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:47

Kieffer lech profi & kieffer lech profi excellent(met gelzitting)
simpelweg omdat dit t beste ligt op mn paard

vind verder de passier GG, county competitor en euroriding(diamant en ik geloof luxor?) fijne zadels die ik veel voorbij zie komen bij andere Z ruiters

mn 3 jarige past mn zadel prima, dus blijf die gebruiken, moet er voor haar een nieuwe komen zit ik toch sterk te denken aan een zadel met lucht, hoor zoveel goede dingen over betere rugbespiering etc
ben ook van mening dat een goed passend zadel met goede vulling erin geen bontje etc eronder nodig heeft, dus ik hou het simpel bij een zadel+dekje sinds mn zadel dus aangepast is na prutswerk van een goede bekndstaande zaak en ik 7 soorten vullin g in proppen in mn zadel had
daarvoor ontspande Q niet zonder gelpad of bontje, tegenwoordig dus wel

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:29

Missouri schreef:
Passier GG Extra, die ligt op Silly het mooist en zit echt heel fijn, tenminste niet zo'n badkuip waarin je gelijk je bekken breekt als-ie een keer bokt
Echt helemaal mijn zadel!
Op Justin ligt een Euroriding Diamant (of een Luxor, maar die is scheef getrokken) en die zit wel aardig al vind ik 'm vrij hard en een beetje te badkuiperig
Maar Justin is ook niet van mij en zijn baasje zit er zelf het fijnst in!
Op de Haf ligt een Londonkleurige Luxor, die zal ondanks die vreselijke mega-wrongen wel heel fijn zitten maar hij is op maat gemaakt voor de eigenares van 1.85 (en ik ben 1.61)

Trouwens, meneer Rutten kon meer dan fatsoenlijk Grand Prix rijden op het allersimpelste veelzijdigheidszadel ooit... zegt wel iets over zijn rijkunst

Zijn de Euroridings ook nog in verschillende kleuren te verkrijgen joh? Ik ben ook een zeer tevreden Passier GG-Xtra amazone .

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:30

Rutten reed 2 jaar terug op de hengstenkeuring nog op een Kieffer Aachen VZ zadel.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:55

een oud instructrice van mij (reed ook op hoog niveau) reed/rijd op een Ainsley.
Een ander (ook hoog niveau) reed op een Kieffer.
Een van mijn zadels, is van een vrouwtje geweest dat op hoog niveau reed, is een kieffer welk type weet ik eigenlijk niet.

DinkeyGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:12

cavaletti schreef:

Ja dat heb ik dus ook! Ik heb nu een hulsebosch met verlengd zweetblad die 2 cm naar voren is gebouwd (ivm mijn lange bovenbeen en het feit dat ik op mijn paard graag wat korter zit), maar met een wat vlakkere zit, en hier kan ik veel beter en onafhankelijker in zitten.

Wat mij ook opvalt is, dat ik altijd zeer fijn op een ainsley vanguard heb gereden, maar toen ik hogere oefeningen met mn paard ging rijden kon ik daar ineens niet meer in zitten! De stijgbeugelophanging zat te ver naar voren, waardoor je een soort stoelzit idee krijgt. Pas als je verder bent in de dressuur en je hulpen dusdanig gaat verfijnen, kom je erachter hoe belangrijk je zadel en je houding zijn, want die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ik begrijp dus precies wat jij bedoelt met je vraag, en de mensen die toch negatief reageren kan je dit ook eigenlijk niet echt goed uitleggen. Het is iets wat je moet voelen denk ik.