Zadel op in trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:12

Als ik naar de les ga zadel ik m'n paard ook altijd thuis al op. Wanneer het daar ook nog moet gebeuren (en je kunt 'm niet ergens fatsoenlijk vastbinden en hebt geen groom bij je) worden een tijdrekkende en ergeniswekkende bedoeling en zeker als het maar ee paar minuten rijden is. Zeker als het ook nog eens donker is.
Vaak laat ik het zadel ook nog op als ik weer naar huis rijd (maar bijv niet in de zomer als hij gezweet heeft).
Ik vraag me af wat mensen denken dat er aan het zadel zou komen?? Ik gooi er een deken overheen en de kans dat een paard met een deken ergens aan blijft hangen is 10 keer groter dan aan het zadel.
Tja en ongelukken met de trailer, daar ga ik niet vanuit, anderskun je beter niet de weg op met de trailer.....
En ik heb ook nooit gemerkt dat het paard en last van heeft gehad.
Wel doe ik het hoofstel pas daar in, daar zitten me iets teveel losse lussen aan waar hij ergens aan vast kan blijven hangen.
Bij wedstrijden of als ik verder weg ga, doe ik het zadel niet op.

Loes_Joery

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:27

Als ik ga lessen/oefenspringen of wedstrijden binnen 20 minuten leg ik mijn zadel ook alvast erop! Maar ik doe er wel altijd een deken overheen voor een beetje veiligheid van mijn zadel ! Maar als we echt ver weg gaan doe ik het niet hoor! Maar als ik van wedstrijd terug kom doe ik mijn zadel wel af, toch wat comfortabeler voor mijn pony ! Maar ja, het is maar net wat iemand het fijnste vind !

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:22

Ik doe mn zadel ook vaak thuis al op
Vaak sta ik alleen met opzadelen, en vooral Joop kan op vreemd terrein erg druk en vervelend zijn.
Als een wedstrijd niet te ver weg is (max. 15/20 minuten) doe ik het ook vast op, omdat ik niet het risico wil lopen dat mijn paard ergens van schrikt en ervan tussen gaat.
Gelukkig staan zowel Joop als Tom als een rots op de kar, want met een paard die nog wat wankel staat of vervelend is zou ik het toch minder snel doen.

RUBYWHITE

Re: Zadel op in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:26

Als wij ons thuis klaar maken voor de rijlessen staan we vaak de paarden te borstelen, te bandageren en dan is het makkelijk om gelijk even op te zadelen. Waar we rijles hebben is hier om de hoek dus 5minuutjes op de trailer. Mijn paarden hebben aangepaste zadels, die hebben we gewoon op met zadelhoes en er gaat een deken over het paard heen. Als we aankomen kunnen we gelijk uitladen, deken af en in de bak opstappen. Voorheen moesten we altijd buiten opzadelen wat prima te doen is, de paarden zijn braaf, alleen winterdag vond ik het dan te koud of op de wind. Tegenwoordig hebben we een zadelplaats, uit de wind, onder dak en goed verlicht dus zadel ik mijn paard net zo lief daar op. Hoorde een paar maand terug een verhaal van mijn instructrice dat ze een keer een trailer ongeluk gehad hadden en dat je niet wilt weten wat er gebeurd als je paard dan een zadel op hebt Ben nu dus wel van mening verandert.

Overigens als we verder weg reden dan die 5min doen we ze geen zadel of hoofdstel om. Dan wil ik het risico niet lopen.

En onze zadels zien er nog piekfijn uit, als zo`n zadel zou beschadigen (al weet ik niet hoe) zou de paardenrug dat ook zijn

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:47

Ik doe het nooit Poetsen vaak wel, dan bescherming om, zadel in de koffer en op pad. Als je gewoon vijf minuten vroeger vertrekt maakt het geen verschil, toch?

Bingelding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:52

Helemaal gelijk Memuska:D

Marije_Dusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:14

nee, dat doe ik niet

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:30

Ik doe het ook nooit. Ik zadel altijd bij plaats van bestemming op.
Mensen zeggen dat er te weinig ruimte is, je kan je paard of in de trailer opzadelen? Ik zet mijn paard altijd aan de trailer vast.

jah, ik weet sommige paarden staan neit rustig op de trailer en andere kunnen er niet rustig aan vast staan.

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:06

Jelmer loopt tegenwoordig zo makkelijk de trailer in dat ik het nu wel doe. vooral met springwedstrijden of oefenspringen komt het vaak voor dat het plotseling inloopt door een aantal uitvallers, en dan is het erg fijn als je de tijd die je nog hebt kunt besteden aan losrijden in plaats van nog op te moeten zadelen. Daarbij is Jel thuis een stuk rustiger met opzadelen, en kan ik hem nu als ik op het vreemde terrein ben even rustig laten rondkijken en stappen en dan erop. Hij kan prima vaststaan, dat is het probleem niet, maar hij vreet de trailer op Hij heeft al een keer bijna een lampje eraf getrokken, en vooral omdat het niet mag wordt het een errug fijn spelletje.. Mijn ouders loopt hij vrolijk omver als ik mijn zadel uit de achterbak van de auto moet halen, met alle risico's vandien. Tegen elkaar afgewogen vind ik het voor hem een stuk rustiger om vantevoren op te zadelen, en verkleind dat voor hem de risico's eigenlijk alleen maar. (En natuurlijk altijd een zadelhoes en deken erover, zodat er niks los hangt!)

[edit] en het scheelt een enorme stressfactor, je weet zeker dat je de belangrijkste dinge als zadel en hoofdstel bij je hebt. Dus niet dat neusriem nog netjes ingevet in de zadelkamer hangt Het is voor Jel denk ik een opluchting dat ik daar niet meer over hoef in te zitten. )