Paddle ervaringen gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 16:49

Chantalla schreef:
Inmiddels heb ik deze overgenomen en gaan wij de komende tijd proberen of het wat is :D

[ Afbeelding ]

Oh, wat staat dat mooi! <3

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 09:18

Staat wel heel mooi.

Ik vraag me alleen af of dat suede bij al dit soort zadels wel mooi blijft, of dat het toch glad wordt.

Zo'n paddle is heel gemakkelijk zelf op je paard te passen. Je vindt overal online tutorials en daarmee kun je het echt eenvoudig zelf doen, mits je er natuurlijk wat oog voor hebt. Ik zou zo'n zadel dus gewoon online durven te bestellen. Het enige is dat je er misschien daarna niet fijn in zit, dat zou met een passer gemerkt worden. Maar het is voor het zadel niet nodig.

MarjanB

Re: Paddle ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 09:23

Ik heb van de week de jc cloud in handen gehad en die wil ik nog eens testen van de zomer. Super zacht en flexibel. Denk dat die ook wel een beetje in de paddle categorie past

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 09:47

Heel interessant dit zadel/deze paddle. En nog interessanter om de ervaringen van jullie te lezen. Hij was op een Duits kanaal al eens voorbij gekomen en ik blijf altijd heel sceptisch als zoiets op YT aangeboden wordt om de welbekende redenen. Maar ik lees hier heel goede ervaringen met de paddle. Een van mijn ruinen komt makkelijk aan en valt met periodes ook weer snel af waardoor zijn zadel elke maal moet worden aangepast. Dit is geen doen omdat de zadelpasser ook niet immer snel hier kan zijn. Zoals ik het hier lees is het de uitgave wel waard. Interessant!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 09:37

Nog recente ervaringen met de Paddle of vergelijkbare zadels?
Ik ben nog steeds aan het oriënteren. Ik heb de Edix gehad maar daar kon ik zelf niet aan wennen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 21:45

Op Ebay staan er wel heeeeeel veel vrijwel nieuwe paddle zadels te koop voor rond de 900 euro. Dat zegt me genoeg. Ik vind ze mooi, maar denk dat ze toch niet bevallen.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 12:20

germie schreef:
Op Ebay staan er wel heeeeeel veel vrijwel nieuwe paddle zadels te koop voor rond de 900 euro. Dat zegt me genoeg. Ik vind ze mooi, maar denk dat ze toch niet bevallen.

Ik denk dat het vooral een probleem geeft met de verwachting, ik ken een aantal die hun gewone zadel hebben ingeruild voor een paddle en daar inderdaad op terugkomen. Of hem gekocht hebben ter afwisseling en veel te weinig gebruiken (simpele reden voor mij om vorig jaar mijn Christ Iberica te verkopen, ik gebruikte hem denk 8x per jaar uiteindelijk :') beetje zonde om te laten hangen dan zeg maar)
En denken verkoop hem wel dan krijg ik er tenminste nog iets voor terug.

Het is banketstaaf gezegd een hele dure fancy barebackpad waar beugels aan kunnen. Dat is maar echt voor een bepaalde groep ruiters aantrekkelijk om aan te schaffen en dan de opbrengst qua gebruik uit de aanschaf te halen. Maar goed is dat niet beetje “probleem” van de hele ruitersport? Alles willen hebben en achteraf maar zelden gebruiken of denken voor veel minder had er ook een meer dan prima alternatief geweest :+ (of ben ik de enige met die afwijking om thuis te komen met nog een dekje, een nieuw hoofdstel terwijl ik er al paar heb, veel te dure cap/laarzen/kleding terwijl voor minder geld er uitermate goede wat meer basic opties zijn :') )

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 12:41

dieseltje09 schreef:
-ingekort-
Maar goed is dat niet beetje “probleem” van de hele ruitersport? Alles willen hebben en achteraf maar zelden gebruiken of denken voor veel minder had er ook een meer dan prima alternatief geweest :+ (of ben ik de enige met die afwijking om thuis te komen met nog een dekje, een nieuw hoofdstel terwijl ik er al paar heb, veel te dure cap/laarzen/kleding terwijl voor minder geld er uitermate goede wat meer basic opties zijn :') )

Ik denk dat dat een algemene ziekte is van de maatschappij, we worden ook alsmaar overspoeld met 'dit moet je hebben!' 'dit gaat jouw leven echt veranderen!' waardoor we heel veel kopen. En ik trap er zelf zeker ook wel eens in hoor. Maar je hebt toch al vaker iets gekocht waarvan je achteraf denkt: ja, dat had ik eigenlijk niet nodig.
Ik denk dat de influencers met hun 200 dekjes ook ons idee van wat normaal is een beetje verstoren.
Voor kleding kan ik je volgen, ik denk niet dat ik nog bovenkleding van paardenmerken ga kopen, ze zijn allemaal belachelijk duur en ik wil liever iets dat ik in het dagelijks leven ook nog kan dragen.
Voor lederwaren volg ik je half, de lederkwaliteit van de hoofdstellen in de hogere prijsklasses is vaak wel beter dan die van 30 euro van agradi ofzo. Maar dat lijkt me dan wel weer logisch.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 12:46

Waidida schreef:
dieseltje09 schreef:
-ingekort-
Maar goed is dat niet beetje “probleem” van de hele ruitersport? Alles willen hebben en achteraf maar zelden gebruiken of denken voor veel minder had er ook een meer dan prima alternatief geweest :+ (of ben ik de enige met die afwijking om thuis te komen met nog een dekje, een nieuw hoofdstel terwijl ik er al paar heb, veel te dure cap/laarzen/kleding terwijl voor minder geld er uitermate goede wat meer basic opties zijn :') )

Ik denk dat dat een algemene ziekte is van de maatschappij, we worden ook alsmaar overspoeld met 'dit moet je hebben!' 'dit gaat jouw leven echt veranderen!' waardoor we heel veel kopen. En ik trap er zelf zeker ook wel eens in hoor. Maar je hebt toch al vaker iets gekocht waarvan je achteraf denkt: ja, dat had ik eigenlijk niet nodig.
Ik denk dat de influencers met hun 200 dekjes ook ons idee van wat normaal is een beetje verstoren.
Voor kleding kan ik je volgen, ik denk niet dat ik nog bovenkleding van paardenmerken ga kopen, ze zijn allemaal belachelijk duur en ik wil liever iets dat ik in het dagelijks leven ook nog kan dragen.
Voor lederwaren volg ik je half, de lederkwaliteit van de hoofdstellen in de hogere prijsklasses is vaak wel beter dan die van 30 euro van agradi ofzo. Maar dat lijkt me dan wel weer logisch.

Absoluut maar ik met mijn koopziekte stond dus pasgeleden te kijken naar een nieuw Passier hoofdstel terwijl ik niet zo lang geleden nog een PS of sweden had samen gesteld… nodig? Nope? Was ie mooi; absoluut :')

Maar met laarzen zelfde, petries van 1200€ of een kep italia van 1000€ lijkt de norm terwijl het ook echt met minder “fancy” meer dan uitstekend zou kunnen zonder in te leveren op kwaliteit (ok je levert dan alleen wel in op glitters haha)

En denk dat de momentele hype van een paddle achtig zadel daar ook onder “lijd” iedereen wil zo’n ding hebben maar echt intensief gebruiken dat zal maar enkele doen. En dat zie je dan terug in de verkoop op 2e hands sites

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 12:53

dieseltje09 schreef:
Absoluut maar ik met mijn koopziekte stond dus pasgeleden te kijken naar een nieuw Passier hoofdstel terwijl ik niet zo lang geleden nog een PS of sweden had samen gesteld… nodig? Nope? Was ie mooi; absoluut :')

Maar met laarzen zelfde, petries van 1200€ of een kep italia van 1000€ lijkt de norm terwijl het ook echt met minder “fancy” meer dan uitstekend zou kunnen zonder in te leveren op kwaliteit (ok je levert dan alleen wel in op glitters haha)

Oh op die manier, ja dan volg ik je volledig haha. Ik heb laatst ook laarzen gekocht (petrie) maar gewoon simpel bruin, wel een lakrandje eraan (iets van decoratie mag wel) en die waren dan net 300 euro ofzo? Wat me dus nog steeds een hoop geld is, maar meer dan 1000 euro vind ik er echt over. En het lijkt inderdaad de norm! Die kasks ook, je ziet ze overal, ze zijn prachtig maar de simpelste modellen beginnen op net geen 700 euro denk ik? Mij ga je niet vertellen dat die helm zoooo veel beter is dan een goedkopere. Ik heb er zelf het budgetmodel van omdat ik een heel moeilijk hoofd heb en dat vond ik al zat geld.

Ik vind het met zadels ook zo'n beetje, ik heb 2 jaar geleden mijn droomzadel gekocht (barokmodel) en door het internet toch het idee gekregen dat je toch nog wel echt een dressuurzadel ernaast moet hebben. Dat is eigenlijk te gek voor woorden want ik kan alles met dat zadel en rijd toch geen wedstrijden. En toch, zoveel mensen hebben meerdere zadels, meerdere laarzen, meerdere caps. Want dan hebben ze een buitenrijcap, een trainingscap, een wedstrijdcap en ga zo maar door. Vind ik echt te gek voor woorden :+

Ik denk dat we overconsumptie als het nieuwe normaal zijn gaan zien, terwijl het dat helemaal niet is in mijn ogen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 13:12

Ik ben denk ik de uitzondering want ik gebruik mijn paddle dus wel veel. Maar ik heb ook geen zadels waar ik zelf goed op kan zitten nu dus het is of de bbp of de paddle. Ik heb hem gekocht om mijn paard mee in te rijden maar daar moesten eerst nog wat andere dingen aangepakt worden voor we zo ver zijn. In de tussentijd gebruik ik hem op de haflinger die wel een zadel heeft maar waar mijn lijf niet mee om kan gaan of op mijn paard waarvan ik na haar blessure het zadel verkocht omdat ik er nooit meer op zou kunnen maar dat bleek dus niet waar :+ Ik vind het dus vooral ideaal dat ik met 1 zadel straks 3 paarden kan rijden, scheelt toch ruimte in de kast :=

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 13:16

Maartje_M schreef:
Ik ben denk ik de uitzondering want ik gebruik mijn paddle dus wel veel. Maar ik heb ook geen zadels waar ik zelf goed op kan zitten nu dus het is of de bbp of de paddle. Ik heb hem gekocht om mijn paard mee in te rijden maar daar moesten eerst nog wat andere dingen aangepakt worden voor we zo ver zijn. In de tussentijd gebruik ik hem op de haflinger die wel een zadel heeft maar waar mijn lijf niet mee om kan gaan of op mijn paard waarvan ik na haar blessure het zadel verkocht omdat ik er nooit meer op zou kunnen maar dat bleek dus niet waar :+ Ik vind het dus vooral ideaal dat ik met 1 zadel straks 3 paarden kan rijden, scheelt toch ruimte in de kast :=

Nee in jouw situatie begrijp ik het zeker, maar ik denk dat veel mensen hem gekocht hebben naast hun goede zadel, waar ze dus wel goed in zitten. En dan heb je dus geen meerwaarde van de paddle en kan ik me voorstellen dat hij vaker in de kast blijft liggen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 13:18

die snap ik ook niet, dan koop je toch eerder een barebackpad voor de variatie? :o?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 13:21

Maartje_M schreef:
die snap ik ook niet, dan koop je toch eerder een barebackpad voor de variatie? :o?

Zal er niet zo spannend hebben uitgezien zeker :+ of mensen die eigenlijk wel zonder zadel willen rijden, maar niet durven en dan zo'n tussenoplossing hebben gekocht. En achteraf dan ingezien dat het toch geen voordeel had

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 13:21

Kijk ik op een andere ebay :') ik heb juist niet het idee dat ze mega veel tweedehands langskomen, maar wellicht kijk ik ergens anders.

Ik ben nog met smart aan het wachten tot ik de edix union kan gebruiken, pony heeft een kleine maand stilgestaan ivm enting, vuurwerk en daarna vorst en sneeuw. Net voordat het begon kwam hij binnen, ben benieuwd wat ik heb proefgereden in een M (die erg ruim was voor mij) en heb nu een S dus ben wel benieuwd hoe het zit. Ik vind het leer wel erg kwetsbaar, dus ben benieuwd hoe dat houdt met een beetje normaal gebruik.

Ik ben gelukkig heel specifiek in mijn koopziekte :') ik heb het voor 1 type dekjes (die ik alleen wil onder een bepaalde prijs) en voor de rest wil ik gewoon spul waar praktisch ook noodzaak voor is.
Ik denk wel dat je bij zadels en paddels gewoon veel verloop hebt omdat het duur spul is waar je ook veel gedoe hebt met passen etc (en ook nog wisselende meningen wat wel en niet past). Ik ben altijd heel opgelucht als ik iets heb wat werkt voor het paard, maar ook heel geïrriteerd als het niet werkt/past.
Ik heb nu heel toevallig 1 pony met de Union en een gewoon Edix zadel, maar 1 van de twee raakt ze ook weer kwijt als haar vriendje oud genoeg is om te beleren.

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 13:27

Ik heb de paddle nog maar kort, maar als die bevalt, dan gaat mijn huidige zadel weg. Ik hoef inderdaad geen (duur) zadel, paddle en een barebackpad.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 13:27

@mooney: Heb je de edix in suede leer of glad leer? Ik heb hem in suede en moet toch ook zeggen dat ik het erg snel vind slijten.

Waar ik ook denk dat veel mensen in trappen: Bij de paddles doe ze alsof het op elk paard zomaar past en dat je alles zelf kan aanpassen. Ik kan me wel voorstellen dat mensen daarvoor vallen en dan niet tevreden zijn als het achteraf toch niet zo simpel blijkt als eerst gedacht. En ik denk dat veel mensen het zadelpasgedoe ook een beetje moe zijn, en daar kan ik ze geen ongelijk in geven. Soms kost het je 1000en euro's en dan heb je nog geen zadel dat goed past

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 13:52

Vast een blonde vraag.
Maar wat is het verschil tussen paddle en een (semi) boomloos zadel?

Heb hier net doorheen gelezen, maar snap 'm niet zo goed.

Las net hier van baloun, een vriendin heeft die ook 1. Ik begrijp werkeljk waar niet dat die niet meer in omloop zijn in Nederland.
Want een fijn zadel.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 14:04

Helemaal geen blonde vraag want ik besef hierdoor dat ik het eigenlijk ook helemaal niet weet :+

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 15:56

Paddle is volgens mij oorspronkelijk ook echt specifiek de Signum paddle, de Union noemen ze een barebackpad. Ze schemeren over het algemeen ergens tussen een barebackpad met kussens en een boomlooszadel qua categorie zou ik zeggen (maar ik ben geen expert), met het uiterlijk dat redelijk op een zadel lijkt. Paddle is oorspronkelijk ook gewoon een samenvoeging van (bareback)pad en saddle.

Waidida ik heb glad leer, ik vond suede minder mooi en niet zo praktisch met rijden met regen. Al heb ik hem sowieso niet genomen voor hoe het eruit ziet :') want ik noem het gekscherend mijn barbiepaardenzadeltje, maar met het proefrijden zat het wel heerlijk en liep pony er heerlijk onder weg.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 15:58

mooney schreef:
Paddle is volgens mij oorspronkelijk ook echt specifiek de Signum paddle, de Union noemen ze een barebackpad. Ze schemeren over het algemeen ergens tussen een barebackpad met kussens en een boomlooszadel qua categorie zou ik zeggen (maar ik ben geen expert), met het uiterlijk dat redelijk op een zadel lijkt. Paddle is oorspronkelijk ook gewoon een samenvoeging van (bareback)pad en saddle.

Waidida ik heb glad leer, ik vond suede minder mooi en niet zo praktisch met rijden met regen. Al heb ik hem sowieso niet genomen voor hoe het eruit ziet :') want ik noem het gekscherend mijn barbiepaardenzadeltje, maar met het proefrijden zat het wel heerlijk en liep pony er heerlijk onder weg.

oeff en dat glad leer is nog steeds zo fragiel?
verklaart de prijs dan wel :+

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 16:02

Het is bij mij (nog) niet beschadigd hoor, maar er komen wel snel gekke vegen op waardoor ik benieuwd ben of het mogelijk vrij kwetsbaar is. Ze zeggen dat deze nieuwe batch beter leer heeft dan de eerste

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 17:16

Ik zie het als een boomloos zadel, ook omdat er een westernvariant is en een springvariant. Dan moet je dus ZZ springen kunnen halen met zo'n zadel. En je kunt er beugels aan hangen. Of je dan ook op kunt stijgen bij een paard van 1.70 vanaf de grond zonder dat het zadel er af schuift weet ik niet, want dat zou ik wel belangrijk vinden (ik moet soms vanaf de grond opstappen bij grote paarden omdat ze niet veilig zijn met een krukje, die trappen ze om. En ja, dat is opvoeding, maar dat komt gaandeweg wel, gaat niet over mijn paard).

Dat suede vind ik persoonlijk erg mooi, ik zou niet zo snel de plastic nepleer variant nemen, daar heb ik niet zo'n goed gevoel bij dat het lang mooi blijft. Suede zal gladder worden waar je zit door wrijving, maar dat maakt een zadel ook meer ingereden. Deze paddle is feitelijk een rough out leder zadel, zoals je ook bij de westerntrainer zadels hebt. Ik neem aan dat het suede van dikke kwaliteit is gezien de prijs.

Maar nu lees ik bij jou mooney of Waidida iets over gladleder en fragiel?

Mariska_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 14:16

Hier een Signum Paddle en er enorm tevreden over. Ik was voor mijn oudere paard opzoek naar een zadel maar wilde liever geen normaal zadel aanschaffen ivm beperkte aanpasbaarheid en zijn leeftijd. Voor mijn andere paard had ik al een Signum zadel.
Ondanks dat hij smal is met een hoge en lange schoft ligt de Paddle met wat kleine aanpassingen echt super. Mijn paard is 1,85 hoog en ik kan zonder krukje vanaf de grond opstappen wanneer dit nodig is zonder dat de Paddle schuift. Bespiering bij zijn schoft begint helemaal mooi op te vullen en hij heeft alle ruimte om te lopen.
Het was wel voor mij erg wennen. Zijn mega bewegingen zijn nog groter doordat het natuurlijk deels een pad is. Duurde echt wel even maar inmiddels kan ik er ook goed mee overweg. Bijkomend voordeel van de suède Paddle is dat je zoveel grip hebt. Hij kan soms behoorlijk weg schieten maar je zit nog op dezelfde plek in het zadel :')

Afbeelding

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 14:22

Wow wat staat dat zadel je paard mooi. En heb je ook een foto waar je er op zit? Ik vind dat suede echt prachtig zo.

En voelt het nu wel goed stevig? Zijn alle naden ook netjes gestikt? Omdat ze namelijk rond de zweetbladen zo te zien iets van nylon gestikt hebben wat geen leer is.
Maar ik vind het zo op de foto echt een mooi zadel. Alsof het ook nog een redelijk diepe zit heeft.