Help mijn paard sloopt al zijn dekens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Help mijn paard sloopt al zijn dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 15:15

Die New Zealand dekens stammen ook uit de tijd dat er sowieso nog van een paard verwacht werd datie gewoon gehoorzaamde. Dus dat die zijn uitgevonden om hinderlijk gedrag van het paard tegen te gaan, ja, dat snap ik.
Dus toen er minder gekeken werd naar de eigen belevingswereld van het paard en wat een beetje aanpassen van de pasvorm kan doen aan het comfort voor het paard.

Ik heb zelf ook altijd ruinen gehad (ook jonge) en ik herken het perse willen slopen om het slopen als een fase niet echt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 16:55

Marije_jiplover schreef:
Die New Zealand dekens stammen ook uit de tijd dat er sowieso nog van een paard verwacht werd datie gewoon gehoorzaamde. Dus dat die zijn uitgevonden om hinderlijk gedrag van het paard tegen te gaan, ja, dat snap ik.
Dus toen er minder gekeken werd naar de eigen belevingswereld van het paard en wat een beetje aanpassen van de pasvorm kan doen aan het comfort voor het paard.

Ik heb zelf ook altijd ruinen gehad (ook jonge) en ik herken het perse willen slopen om het slopen als een fase niet echt.

Ken wel paarden die zo'n deken op kregen. Niet voor hunzelf. Maar voor de slopende ruinen waar ze bij stonden.

Niet slopen om te slopen.
Maar lomp spelen. Vol aan trekken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 17:18

Kabayo schreef:
Ik maak ts niet uit voor een mishandelaar elisa. Mocht dat wel zo overkomen, excuus.
Ik lees notabene nergens dat paard geschoren is of dat paard het koud heeft. Ik lees alleen dat TS geen zin heeft in een vies paard (begrijp ik uit "nat") of lange haren. (Tip van mij, paardenhaar groeit op licht, niet op warmte). Als paard wel geschoren is of het wel koud heeft, snap ik TS volkomen! (En dan dus die hengstendeken kopen)

Ik heb 5 jaar lang op een trainingsstal gewerkt waarbij na de zomer een hele koppel jonge hengsten op stal kwamen voor de keuring, welke ook allemaal een deken op kregen. Een enkeling van die grote groep paarden trok een deken af. Dus om het "normaal" te vinden bij jonge mannelijke paarden vind ik wat lastig te geloven

Dus dat iedereen al jarenlang dekens om doen voordat de vacht gaat groeien om de haren korter te houden kunnen ze volgens jouw theorie wel mee ophouden?

Het was niet naar jou bedoeld, meer over de opmerkingen er voor en alles bij elkaar. :)

Ik zeg niet dat hengsten standaard dekens aftrekken. Maar dat deze oraal ingesteld zijn en overal in bijten. Waarbij sommige dan als ze aan de sluitingen voor bijten een deken weleens over hun hoofd uit weten te trekken. New Zealand dekens worden niet voor niets hengstendekens genoemd.

Los daarvan is het wel normaal dat sommige paarden een fase hebben waarin ze overal in bijten en alles onderzoeken en slopen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 17:22

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 17:36

Ja de verharing heeft met de hoeveelheid licht te maken. Dat is mij bekend maar dat is iets anders.

Ik doe een deken op omdat mijn paard het aangeeft dit prettig te vinden. Ik geen kou op de spieren wil, en ik niet wil dat ze enorm veel energie kwijt is aan zichzelf warm houden.
En ik wil ook geen te dikke vacht, dus de deken gaat in september al op in de nachten en helpt daar absoluut bij.

Niet omdat ik het zelf koud heb, denk dat het niet verstandig is om voor anderen in te gaan vullen waarom ze iets doen zonder het te vragen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:36

Je hebt het tweede artikel niet aangeklikt zo te lezen

"Feit 1: paarden krijgen geen wintervacht omdat de temperatuur zakt. Het is een reactie op de lengte van de dag.
Leg jij je paard altijd vroeg in het seizoen een deken op zodat hij ‘niet in zijn vacht komt’? Dat heeft helemaal geen zin."

Oh nee was geen bedoeling om het in te vullen voor een ander. Mijn eigen ingeving. Ken ook wel mensen die hun paard in oktober/november al onder 300 gram met 2 hals stukken hebben staan... en dan is het nog 10 graden, of net eronder

En nogmaals. Gaat hier niet om jou paard of om mijn paarden. Maar om het paard van TS
Maar prima, dan zijn wij het over deze dekenstelling niet eens. Dat respecteer ik. Ik hoef je nergens van te overtuigen en andersom ook niet. Ik ben niet anti deken want hier staan er ook 2 met een deken op. Ik ben wel van het luisteren naar je paard en gewoon goed monitoren
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 30-12-24 18:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:38

Elisa2 schreef:
Ja de verharing heeft met de hoeveelheid licht te maken. Dat is mij bekend maar dat is iets anders.

Ik doe een deken op omdat mijn paard het aangeeft dit prettig te vinden. Ik geen kou op de spieren wil, en ik niet wil dat ze enorm veel energie kwijt is aan zichzelf warm houden.
En ik wil ook geen te dikke vacht, dus de deken gaat in september al op in de nachten en helpt daar absoluut bij.

Niet omdat ik het zelf koud heb, denk dat het niet verstandig is om voor anderen in te gaan vullen waarom ze iets doen zonder het te vragen.

Maar alles is omdat jij het wil, niet omdat je paard het wil.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:41

Laat je je kind ook de hele dag naar een tablet kijken en snoep eten omdat het dat wil?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:45

Mijn merrie is een stuk rustiger buiten met deken in de winter.
Staat dan ook minder vaak te jengelen dat ze binnen wil.
Ze heeft echt een schijt hekel aan regen.

Heeft gras en een schuilstal en hooi.
Dus daar ligt het niet aan.

Dus dat alleen de eigenaar het fijner vind?

Ik zal je zeggen dat ik zelf een hekel heb aan dekens.
Valt niet mee om een fijn passende te vinden bij geen sportpaard.

En ja ik trut als eigenaar zet mijn paarden de hele dag buiten.

Wat mijn ruin overigens wel fijner vind.

Dus alleen doen wat je als mens wilt.
Nah

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 19:18

Suzanne F. schreef:
Laat je je kind ook de hele dag naar een tablet kijken en snoep eten omdat het dat wil?

Wat is dat nu voor kromme vergelijking. Met een kind kun je communiceren. Een paard heeft zich er over het algemeen maar bij neer te leggen als een eigenaar iets wil. Die kan hooguit in het gedrag duidelijk maken het ergens niet mee eens te zijn maar heel vaak wordt dat genegeerd of niet begrepen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 19:59

Dreamboy schreef:
Elisa2 schreef:

Maar alles is omdat jij het wil, niet omdat je paard het wil.

Mijn paard wil het juist heel graag, anders komt ze de schuil stal niet uit. Ze komt uit Spanje en heeft een hekel aan Nederlands pauperweer.

En ik wil graag een wat minder dikke vacht dus win - win. :)

Ik heb het wel gelezen Kabayo en ik zeg nergens dat ze geen wintervacht krijgen.. Alleen dat die wintervacht wat minder ontwikkeld met deken. Maar goed, hier gaat het wel met beleid. Dus eerst een 50/100 gram en geen 300 gram terwijl het nog 15 graden oid is. :)

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 21:04

Esther schreef:
Zo koud is het nog niet geweest, paarden zijn meesters in zich aanpassen aan de temperatuur. Toen mijn paard net verhuist was naar een groepsstalling en zijn deken had laten slopen stond hij ook ineens zonder. Het was flink aan het vriezen die periode, ik kon geen vervangende deken brengen want ik was de hele week aan de andere kant van het land. Ik vrijdags zo snel mogelijk naar stal en hij stond er vrolijk bij, niks niet koud ofzo, toen heb ik het maar zo gelaten.

Dit werkt helaas niet bij elk paard. Ik zou de mijne zoooooo graag zonder deken willen! Helaas kweekt hij gewoonweg geen vacht.. staat met de minste miezer te rillen.. en dan doel ik niet op licht spier trillen. Maar echt rillen, buik op, rug bol.

Die staat nu onder 50 gram met een half halsje..
Ik hoop volgend jaar alsnog zonder te kunnen, maar heb er een hard hoofd in..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 21:12

De haargroei is toch puur genetisch bepaald? En natuurlijk gevoelig voor invloeden van voeding, gezondheid en leeftijd. De verharingscyclus zelf gaat inderdaad op lichturen.

Vind het altijd zo frappant hoeveel niet perse kloppende uitspraken er rondgaan rondom dekens. Zijn best hardnekkig, zelfs als er gevalideerde onderzoeken gedaan zijn die het tegendeel bewijzen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 21:15

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:03

Celebi schreef:
De haargroei is toch puur genetisch bepaald? En natuurlijk gevoelig voor invloeden van voeding, gezondheid en leeftijd. De verharingscyclus zelf gaat inderdaad op lichturen.

Vind het altijd zo frappant hoeveel niet perse kloppende uitspraken er rondgaan rondom dekens. Zijn best hardnekkig, zelfs als er gevalideerde onderzoeken gedaan zijn die het tegendeel bewijzen.

Is dat zo? Maar.. Dan gaat die van mij nooit vacht kweken? -O- :7
Hij heeft nu een halve cm haar :Y) lijkt wel zomervacht Y;(

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 23:11

Misschien is de kapotte deken laten liggen een optie? :+
Kan hij die verder slopen, en zijn eigen deken netjes houden? :D