Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marije_jiplover schreef:Die New Zealand dekens stammen ook uit de tijd dat er sowieso nog van een paard verwacht werd datie gewoon gehoorzaamde. Dus dat die zijn uitgevonden om hinderlijk gedrag van het paard tegen te gaan, ja, dat snap ik.
Dus toen er minder gekeken werd naar de eigen belevingswereld van het paard en wat een beetje aanpassen van de pasvorm kan doen aan het comfort voor het paard.
Ik heb zelf ook altijd ruinen gehad (ook jonge) en ik herken het perse willen slopen om het slopen als een fase niet echt.
Kabayo schreef:Ik maak ts niet uit voor een mishandelaar elisa. Mocht dat wel zo overkomen, excuus.
Ik lees notabene nergens dat paard geschoren is of dat paard het koud heeft. Ik lees alleen dat TS geen zin heeft in een vies paard (begrijp ik uit "nat") of lange haren. (Tip van mij, paardenhaar groeit op licht, niet op warmte). Als paard wel geschoren is of het wel koud heeft, snap ik TS volkomen! (En dan dus die hengstendeken kopen)
Ik heb 5 jaar lang op een trainingsstal gewerkt waarbij na de zomer een hele koppel jonge hengsten op stal kwamen voor de keuring, welke ook allemaal een deken op kregen. Een enkeling van die grote groep paarden trok een deken af. Dus om het "normaal" te vinden bij jonge mannelijke paarden vind ik wat lastig te geloven
Elisa2 schreef:Ja de verharing heeft met de hoeveelheid licht te maken. Dat is mij bekend maar dat is iets anders.
Ik doe een deken op omdat mijn paard het aangeeft dit prettig te vinden. Ik geen kou op de spieren wil, en ik niet wil dat ze enorm veel energie kwijt is aan zichzelf warm houden.
En ik wil ook geen te dikke vacht, dus de deken gaat in september al op in de nachten en helpt daar absoluut bij.
Niet omdat ik het zelf koud heb, denk dat het niet verstandig is om voor anderen in te gaan vullen waarom ze iets doen zonder het te vragen.
Suzanne F. schreef:Laat je je kind ook de hele dag naar een tablet kijken en snoep eten omdat het dat wil?
Dreamboy schreef:Elisa2 schreef:Ja de verharing heeft met de hoeveelheid licht te maken. Dat is mij bekend maar dat is iets anders.
Ik doe een deken op omdat mijn paard het aangeeft dit prettig te vinden. Ik geen kou op de spieren wil, en ik niet wil dat ze enorm veel energie kwijt is aan zichzelf warm houden.
En ik wil ook geen te dikke vacht, dus de deken gaat in september al op in de nachten en helpt daar absoluut bij.
Niet omdat ik het zelf koud heb, denk dat het niet verstandig is om voor anderen in te gaan vullen waarom ze iets doen zonder het te vragen.
Maar alles is omdat jij het wil, niet omdat je paard het wil.
Esther schreef:Zo koud is het nog niet geweest, paarden zijn meesters in zich aanpassen aan de temperatuur. Toen mijn paard net verhuist was naar een groepsstalling en zijn deken had laten slopen stond hij ook ineens zonder. Het was flink aan het vriezen die periode, ik kon geen vervangende deken brengen want ik was de hele week aan de andere kant van het land. Ik vrijdags zo snel mogelijk naar stal en hij stond er vrolijk bij, niks niet koud ofzo, toen heb ik het maar zo gelaten.
Celebi schreef:De haargroei is toch puur genetisch bepaald? En natuurlijk gevoelig voor invloeden van voeding, gezondheid en leeftijd. De verharingscyclus zelf gaat inderdaad op lichturen.
Vind het altijd zo frappant hoeveel niet perse kloppende uitspraken er rondgaan rondom dekens. Zijn best hardnekkig, zelfs als er gevalideerde onderzoeken gedaan zijn die het tegendeel bewijzen.