Veiliheidswaarschuwing Acavallo veiligheidsbeugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:07

Wat naar! Ontzettend brave pony heb je. Misschien inderdaad gewoon te scherp? Ik heb jaren gereden met Schockemohle Titanio beugels en die hebben ook scherpe beugelblokjes. Nu heb ik veiligheidsbeugels van Safe Riding. Die overigens ook top bevallen!

Getup

Re: Veiliheidswaarschuwing Acavallo veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:11

Wij hebben ze ook en zijn er erg tevreden over.

Maar poeh, dit had toch ook erg verkeerd af kunnen lopen, zeg ! Gelukkig bleef je pony braaf

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:21

Wat een brave pony!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:25

Stijgbeugels kunnen nooit helemaal veilig zijn. Vandaar dat het zo belangrijk is om op de correcte manier op en af te stappen. En zelfs dan zullen er nog wel ongelukken gebeuren. Ik vind een veiligheidswaarschuwing alleen nodig wanneer je een product correct gebruikt en het loopt alsnog mis. Afstappen met de voet in de stijgbeugel is niet echt hoe het hoort. Meestal gaat het wel goed, totdat het niet goed gaat.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:30

996981 schreef:
Art_Ificious schreef:
Ik heb zelf verschillende types rijlaarzen. Zo zijn de winterrijlaarzen die ik heb ook iets breder, beetje het model voet als TS op haar foto, en ja dat zijn rijlaarzen om in de winter mee te rijden. Zijn die volgens jou dan ook te breed?

Tevens zijn stal schoenen vaak wel. Iets breder nog maar ook daar heb je modellen in waarvan ze zeggen geschikt om mee te rijden (ik heb er waar zelfs een sporen houder op zit aan de achterkant).

Ik weet niet of die te breed zijn. Van belang is dat je aan beide kanten minimaal een centimeter over hebt als je de voet in het midden hebt. De meeste winter/stalschoenen zijn niet enkel breder dan normale lederen laarzen, maar ook grover, waardoor ze ook hoger in de beugel sneller nog contact kunnen maken cq vast komen te zitten. Niet voor niets heten stalschoenen geen rijschoenen. Ze zijn gemaakt om mee te werken. Niet om mee te rijden. Los van het gevaar heb je er vaak ook gewoon minder gevoel mee. Voor dat uurtje per dag dat de meeste hobbyruiters rijden zou ik gewoon laarzen/jodphurs aan doen. Is even kouder, maar wel een stuk veiliger

De winter rijlaarzen zijn toch echt wel wat breder dan mijn gewone rijlaarzen hoor. En toch speciaal ontworpen om mee te rijden. De thermo laarzen van mountain horse zien er ook breed en hogere zool uit en ook die zijn ontworpen om mee te rijden. Met die laarzen mag je dan ook niet knel komen te zitten.

Zijn er überhaupt stijgbeugels breder dan 12cm?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:31

Gini schreef:
Stijgbeugels kunnen nooit helemaal veilig zijn. Vandaar dat het zo belangrijk is om op de correcte manier op en af te stappen. En zelfs dan zullen er nog wel ongelukken gebeuren. Ik vind een veiligheidswaarschuwing alleen nodig wanneer je een product correct gebruikt en het loopt alsnog mis. Afstappen met de voet in de stijgbeugel is niet echt hoe het hoort. Meestal gaat het wel goed, totdat het niet goed gaat.

En hoe stap jij op dan? Dat kan dan ook niet veilig als je niet vanaf de grond met 1 voet in de beugel mag staan zonder dat het onveilig is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:34

Ik doe bij grote paarden mijn beugels niet eerst uit over het algemeen? Ik zwaai eerst mijn rechterbeen over het zadel, dan doe ik mijn linkerbeugel uit en kan ik me rustiger naar beneden laten zakken. Dat is prima veilig - maar als ik de linkerbeugel dan niet uit zou kunnen doen omdat die vast zit terwijl ik mijn rechterbeen al aan die kant heb, zou ik ook niet zoveel meer kunnen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:38

Zo stap ik ook af maar zolang ik nog 1 voet in de beugel heb en mijn zwaartepunt nog boven het zadel heb hangen kan ik prima blijven staan en eventueel terug het zadel in gaan. Ik gooi mijn gewicht pas naar links en onder als ik twee voeten los heb. Zowel voor mijn veiligheid als de rug van mijn paard. Dus stel ik zou mijn linkervoet toch niet los krijgen zou ik gewoon weer gaan zitten in het zadel denk ik.

Met opstappen nog nooit overna gedacht. Maar ik heb ook echt nog nooit vast gezeten, dus geen idee wat ik daarvoor zou moeten doen of laten.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:44

Celebi schreef:
Zo stap ik ook af maar zolang ik nog 1 voet in de beugel heb en mijn zwaartepunt nog boven het zadel heb hangen kan ik prima blijven staan en eventueel terug het zadel in gaan. Ik gooi mijn gewicht pas naar links en onder als ik twee voeten los heb. Zowel voor mijn veiligheid als de rug van mijn paard. Dus stel ik zou mijn linkervoet toch niet los krijgen zou ik gewoon weer gaan zitten in het zadel denk ik.

Met opstappen nog nooit overna gedacht. Maar ik heb ook echt nog nooit vast gezeten, dus geen idee wat ik daarvoor zou moeten doen of laten.

Tot je paard precies op dat moment schrikt, waardoor je achterover valt en je dus wel met je voet in de beugel blijft hangen zoals TS..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:49

Oke maar dan had ik waarschijnlijk sowieso wel gevallen als mijn paard schrikt als ik net wil afstappen. Het is toch altijd wat. Dan moeten we maar zonder beugels rijden want dat is dan ook niet veilig. :D

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:56

Uiteraard, voor het vallen maakt het geen verschil. Maar hier word gevallen ( :+ ) over de manier van afstappen, daardoor zou het niet veilig zijn en niet door de beugels op zich. Maar wanneer je op de normale manier wil afstappen en je paard schrikt, kan dit ook gebeuren en dan zit je dus ook vast.

Ik vind het nogal bizar dat je dan veiligheidsbeugels maakt die moeten voorkomen dat je vast komt te zitten, die er vervolgens voor zorgen dat je juist vast komt te zitten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:57

Daphne__ schreef:
Uiteraard, voor het vallen maakt het geen verschil. Maar hier word gevallen ( :+ ) over de manier van afstappen, daardoor zou het niet veilig zijn en niet door de beugels op zich. Maar wanneer je op de normale manier wil afstappen en je paard schrikt, kan dit ook gebeuren en dan zit je dus ook vast.

Ik vind het nogal bizar dat je dan veiligheidsbeugels maakt die moeten voorkomen dat je vast komt te zitten, die er vervolgens voor zorgen dat je juist vast komt te zitten.

dat ligt er aan wat je onder normaal afstappen beschouwd. Links hangen en dan pas uitschoppen wel ja.
Maar genoeg mensen die zo dus niet afstappen ivm veiligheid.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 15:07

Aan het zadel hoort een veiligheidshaak te zitten zodat als je vast blijft zitten in de beugel, de hele beugelriem inclusief beugel eraf gaat. Ik liet die haak altijd open staan zodat in geval van nood de beugelriem snel loslaat. Overigens wel raar dat juist bij een VEILIGHEIDSbeugel een dergelijke onveilige situatie kan ontstaan. Dan kun je nog beter gewone beugels hebben die wel voldoende ruim zijn voor jouw schoenmaat.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 15:23

Ik heb dit nog nooit zo gehad, gelukkig goed afgelopen! Wel een keer m’n beugel niet goed “uitgetrapt” waardoor m’n zwaaiende been bleef hangen (rechterbeugel hing nog aan m’n voet blijkbaar en kwam op z’n kont bijna terecht). Liep toen goed af ook en ben er nu meer bewust van dat ik even kijk of ik werkelijk de beugels uit heb. Mijne zijn ook van Acavallo

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 15:27

anjali schreef:
Aan het zadel hoort een veiligheidshaak te zitten zodat als je vast blijft zitten in de beugel, de hele beugelriem inclusief beugel eraf gaat. Ik liet die haak altijd open staan zodat in geval van nood de beugelriem snel loslaat. Overigens wel raar dat juist bij een VEILIGHEIDSbeugel een dergelijke onveilige situatie kan ontstaan. Dan kun je nog beter gewone beugels hebben die wel voldoende ruim zijn voor jouw schoenmaat.

Nou die werkt echt zelden. Als ik zie dat ik mn beugelriemen echt enorm moet sjorren op een aangesingeld paard...
Dan moet je dus echt even flink wat gewicht eraan hebben hangen als je valt. Ik zit liever niet zo vast als mn paard weg springt en val er liever gewoon direct vanaf.

Met gecontroleerd afstappen en je beugels uit doen kan je dit idd allemaal voorkomen. Maar bij ongewenst "afstappen" heb je die controle niet en ik denk dat daar de waarschuwing ook meer voor is. Niet dat deze beugels niet veilig zijn met afstappen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 15:31

Ligt ook een beetje aan je zadel en vooral beugelriemen. De mijne zijn vrij dik en dat zou ik niet nog eens kiezen. Dat zit inderdaad flink vast. Een dunner riempje gaat veel makkelijker op en af.

In de tijd dat ik nog veel in Frankrijk reed werden die stops wel eens vergeten dicht te doen en als ze dan de rivier uit kwamen en vooral de beginnende ruiters hun benen op de steile heuvel niet voldoende naar voren hielden gleden zo die riemen eraf. Daar niet zo veilig, maar met vallen wel goed dat ze makkelijker los komen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 15:41

anjali schreef:

Dat kan ook flink in je nadeel werken, die haak open laten. Op wedstrijd eens iemand loeihard van haar paard zien kletteren, omdat de hele beugelriem van het zadel kwam tijdens de afzet bij een sprong. Die had het haakje ook bewust open gelaten.. Dat zij niet de rest van haar leven in een rolstoel hoeft te zitten mag een wonder heten :=

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 15:45

Ik heb op mn huidige zadels niet eens de optie om dat open of dicht te klappen bedenk ik me nu. Staat dus in feite altijd "open".

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 15:48

gomir schreef:
Ik heb dit laatst op concours gezien. Amazone (met gewone laarzen) viel met uitstappen van het paard toen deze opzij sprong en zat ook muurvast aan de puntjes. Gelukkig was het paard heel braaf en de betreffende amazone niet zo zwaar en hebben we haar met twee mensen iets op kunnen tillen en heeft de derde persoon de beugel los gekregen van de voetzool. Had heel anders af kunnen lopen....

En met een beetje geluk kom je dan nog een beetje op de grond. Je zou zo je nek erop breken, of in de lucht blijven bungelen :=

Ongeacht welke laarzen, hoe onderhouden je tuig is, je stijgbeugels horen nooit zo scherp te worden. Dat zou niet eens iets moeten zijn waar je je druk om zou moeten maken.

anjali schreef:

Wij ook, totdat een stijgbeugel ineens uit het niks loskwam. Veel geluk dat het bij het oude paard van mijn ouders was. Officieel moeten die haken uit zichzelf openklappen. Ik denk dat uiteindelijk die beugels met stiek het veiligst zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 15:50

manzano schreef:
Gini schreef:

En hoe stap jij op dan? Dat kan dan ook niet veilig als je niet vanaf de grond met 1 voet in de beugel mag staan zonder dat het onveilig is.

Op een paard stappen is inderdaad niet veilig. In een stijgbeugel kan je helaas altijd vast komen te zitten, wat fabrikanten ook bedenken, het is en blijft een gat waar je je voet insteekt.

Ik stap bij een aantal paarden af door mijn been voorlangs over de hals te slingeren. Dat gaat goed, tot het waarschijnlijk op een keer niet goed gaat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 15:57

denisesilver schreef:
Wij ook, totdat een stijgbeugel ineens uit het niks loskwam. Veel geluk dat het bij het oude paard van mijn ouders was. Officieel moeten die haken uit zichzelf openklappen. Ik denk dat uiteindelijk die beugels met stiek het veiligst zijn.

Daar was pas een topic van dat iemand met haar kleding aan dat haakje was blijven hangen.

Niets is helemaal veilig. Dat blijkt wel :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 16:12

Gini schreef:
manzano schreef:

Gini schreef:
Op een paard stappen is inderdaad niet veilig. In een stijgbeugel kan je helaas altijd vast komen te zitten, wat fabrikanten ook bedenken, het is en blijft een gat waar je je voet insteekt.

Ik stap bij een aantal paarden af door mijn been voorlangs over de hals te slingeren. Dat gaat goed, tot het waarschijnlijk op een keer niet goed gaat.

Dat is niet mn punt. Ik zat dus met opstappen hardstikke vast met die spikes toen mn paard zich verplaatste. Ik gebruikte de beugels exact zoals ze horen. Dus jouw punt dat je dingen moet gebruiken zoals het hoort gaat niet op.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 16:20

DuoPenotti schreef:
denisesilver schreef:

Daar was pas een topic van dat iemand met haar kleding aan dat haakje was blijven hangen.

Niets is helemaal veilig. Dat blijkt wel :)

Dan denk ik echt hoe dan :')
Maar er kan inderdaad altijd wat gebeuren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 16:25

@Denise
Was dit topic
[VN] [OPINIE] "Verbied de veiligheidsbeugels met elastiek!"

Dit zou in principe met veel veiligheidsbeugels kunnen gebeuren.

De meeste hebben van die haakjes of pinnetjes in het voetbed.

Pas een filmpje gezien van iemand die met af stappen daar met een sporenbandje aan bleef hangen.

Die vraag ook nog gesteld nav de stil die een andere bokker plaatste.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 16:28

manzano schreef:
Ik heb op mn huidige zadels niet eens de optie om dat open of dicht te klappen bedenk ik me nu. Staat dus in feite altijd "open".

Volgens mij hebben veel zadels tegenwoordig idd niet meer zo'n haakje wat je omhoog moet klappen. Nu is het meestal gewoon vast, maar loopt dan een beetje op, waardoor je beugelriem er achter blijft zitten. Met die opklapdingen loopt het helemaal recht als je ze niet dicht doet.