Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
996981 schreef:Art_Ificious schreef:Ik heb zelf verschillende types rijlaarzen. Zo zijn de winterrijlaarzen die ik heb ook iets breder, beetje het model voet als TS op haar foto, en ja dat zijn rijlaarzen om in de winter mee te rijden. Zijn die volgens jou dan ook te breed?
Tevens zijn stal schoenen vaak wel. Iets breder nog maar ook daar heb je modellen in waarvan ze zeggen geschikt om mee te rijden (ik heb er waar zelfs een sporen houder op zit aan de achterkant).
Ik weet niet of die te breed zijn. Van belang is dat je aan beide kanten minimaal een centimeter over hebt als je de voet in het midden hebt. De meeste winter/stalschoenen zijn niet enkel breder dan normale lederen laarzen, maar ook grover, waardoor ze ook hoger in de beugel sneller nog contact kunnen maken cq vast komen te zitten. Niet voor niets heten stalschoenen geen rijschoenen. Ze zijn gemaakt om mee te werken. Niet om mee te rijden. Los van het gevaar heb je er vaak ook gewoon minder gevoel mee. Voor dat uurtje per dag dat de meeste hobbyruiters rijden zou ik gewoon laarzen/jodphurs aan doen. Is even kouder, maar wel een stuk veiliger
Gini schreef:Stijgbeugels kunnen nooit helemaal veilig zijn. Vandaar dat het zo belangrijk is om op de correcte manier op en af te stappen. En zelfs dan zullen er nog wel ongelukken gebeuren. Ik vind een veiligheidswaarschuwing alleen nodig wanneer je een product correct gebruikt en het loopt alsnog mis. Afstappen met de voet in de stijgbeugel is niet echt hoe het hoort. Meestal gaat het wel goed, totdat het niet goed gaat.
Celebi schreef:Zo stap ik ook af maar zolang ik nog 1 voet in de beugel heb en mijn zwaartepunt nog boven het zadel heb hangen kan ik prima blijven staan en eventueel terug het zadel in gaan. Ik gooi mijn gewicht pas naar links en onder als ik twee voeten los heb. Zowel voor mijn veiligheid als de rug van mijn paard. Dus stel ik zou mijn linkervoet toch niet los krijgen zou ik gewoon weer gaan zitten in het zadel denk ik.
Met opstappen nog nooit overna gedacht. Maar ik heb ook echt nog nooit vast gezeten, dus geen idee wat ik daarvoor zou moeten doen of laten.
Daphne__ schreef:Uiteraard, voor het vallen maakt het geen verschil. Maar hier word gevallen () over de manier van afstappen, daardoor zou het niet veilig zijn en niet door de beugels op zich. Maar wanneer je op de normale manier wil afstappen en je paard schrikt, kan dit ook gebeuren en dan zit je dus ook vast.
Ik vind het nogal bizar dat je dan veiligheidsbeugels maakt die moeten voorkomen dat je vast komt te zitten, die er vervolgens voor zorgen dat je juist vast komt te zitten.
anjali schreef:Aan het zadel hoort een veiligheidshaak te zitten zodat als je vast blijft zitten in de beugel, de hele beugelriem inclusief beugel eraf gaat. Ik liet die haak altijd open staan zodat in geval van nood de beugelriem snel loslaat. Overigens wel raar dat juist bij een VEILIGHEIDSbeugel een dergelijke onveilige situatie kan ontstaan. Dan kun je nog beter gewone beugels hebben die wel voldoende ruim zijn voor jouw schoenmaat.
anjali schreef:Aan het zadel hoort een veiligheidshaak te zitten zodat als je vast blijft zitten in de beugel, de hele beugelriem inclusief beugel eraf gaat. Ik liet die haak altijd open staan zodat in geval van nood de beugelriem snel loslaat. Overigens wel raar dat juist bij een VEILIGHEIDSbeugel een dergelijke onveilige situatie kan ontstaan. Dan kun je nog beter gewone beugels hebben die wel voldoende ruim zijn voor jouw schoenmaat.
gomir schreef:Ik heb dit laatst op concours gezien. Amazone (met gewone laarzen) viel met uitstappen van het paard toen deze opzij sprong en zat ook muurvast aan de puntjes. Gelukkig was het paard heel braaf en de betreffende amazone niet zo zwaar en hebben we haar met twee mensen iets op kunnen tillen en heeft de derde persoon de beugel los gekregen van de voetzool. Had heel anders af kunnen lopen....
manzano schreef:Gini schreef:Stijgbeugels kunnen nooit helemaal veilig zijn. Vandaar dat het zo belangrijk is om op de correcte manier op en af te stappen. En zelfs dan zullen er nog wel ongelukken gebeuren. Ik vind een veiligheidswaarschuwing alleen nodig wanneer je een product correct gebruikt en het loopt alsnog mis. Afstappen met de voet in de stijgbeugel is niet echt hoe het hoort. Meestal gaat het wel goed, totdat het niet goed gaat.
En hoe stap jij op dan? Dat kan dan ook niet veilig als je niet vanaf de grond met 1 voet in de beugel mag staan zonder dat het onveilig is.
denisesilver schreef:Wij ook, totdat een stijgbeugel ineens uit het niks loskwam. Veel geluk dat het bij het oude paard van mijn ouders was. Officieel moeten die haken uit zichzelf openklappen. Ik denk dat uiteindelijk die beugels met stiek het veiligst zijn.
Gini schreef:manzano schreef:Stijgbeugels kunnen nooit helemaal veilig zijn. Vandaar dat het zo belangrijk is om op de correcte manier op en af te stappen. En zelfs dan zullen er nog wel ongelukken gebeuren. Ik vind een veiligheidswaarschuwing alleen nodig wanneer je een product correct gebruikt en het loopt alsnog mis. Afstappen met de voet in de stijgbeugel is niet echt hoe het hoort. Meestal gaat het wel goed, totdat het niet goed gaat.
En hoe stap jij op dan? Dat kan dan ook niet veilig als je niet vanaf de grond met 1 voet in de beugel mag staan zonder dat het onveilig is.
Gini schreef:Op een paard stappen is inderdaad niet veilig. In een stijgbeugel kan je helaas altijd vast komen te zitten, wat fabrikanten ook bedenken, het is en blijft een gat waar je je voet insteekt.
Ik stap bij een aantal paarden af door mijn been voorlangs over de hals te slingeren. Dat gaat goed, tot het waarschijnlijk op een keer niet goed gaat.
DuoPenotti schreef:denisesilver schreef:Wij ook, totdat een stijgbeugel ineens uit het niks loskwam. Veel geluk dat het bij het oude paard van mijn ouders was. Officieel moeten die haken uit zichzelf openklappen. Ik denk dat uiteindelijk die beugels met stiek het veiligst zijn.
Daar was pas een topic van dat iemand met haar kleding aan dat haakje was blijven hangen.
Niets is helemaal veilig. Dat blijkt wel
manzano schreef:Ik heb op mn huidige zadels niet eens de optie om dat open of dicht te klappen bedenk ik me nu. Staat dus in feite altijd "open".