miereneter schreef:Uiteraard mag een zadel niet achterover kiepen. Maar als de ruiter, bijvoorbeeld met hele lange benen, in een goede badkuip goed in het midden zit - is het dan nog fout? En als er andere redenen zijn dan balans? Mijn instructrice kan toch wel een stukje rijden, die koos voor enorme wrongen omdat zij een hele hete springveer rijdt met veel karakter. Paard stopt soms middengalop om even een been te krabben, of springt de bak door omdat er een eend zit, en die wrongen zijn dan even een heel fijn hulpmiddel. Voor het rijkunstige heeft ze ze niet nodig.
En de Spaanse en Portugese zadels, kwalificeren die als badkuip? Western? Ik voel me toch altijd wel redelijk vast zitten tussen de cantle en de knop van een westernzadel.
Als ex-manegeruiter en ex-bijrijder heb ik geloof ik in zowat ieder model zadel gereden. Van boomloos tot dressuur met wrong. Heb hele korte benen, dus grote kniewrongen zitten me altijd in de weg.
[ [url=m/wG02Tz.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een zadel moet de druk van de ruiter verdelen niet concentreren. Op het moment dat een zadel achterover kiept wordt het ruitergewicht niet meer over de kussens verdeeld maar juist geconcentreerd naar het diepste kieppunt. Het is dus ALTIJD foute boel.
Mensen met korte pootjes moeten zadels kopen met korte zweetbladen. Maar die zijn dan weer zeldzaam geworden omdat de fabrikanten eenheidsworsten maken. En dan kom je er als kortbenige ruiter ( zoals ook ik ) weer bekaaid van af. Ja 16 inch kinderzadeltjes...daar past mijn achterwerk in iedergeval niet meer in...