Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 08:42

cissy schreef:
Maar een westernruiter moet stops, spins, wissels en roll backs uitzitten en dat allemaal zonder wrongen, die zadels zijn echt geen badkuipen. Waarom blijven die dan wel zitten?

Reining zadels hebben een hogere cantle dan pleasure zadels. Daar zit je zeker ook wel wat meer in opgesloten. Zeker als je, zoals de gemiddelde Amerikaanse ruiter, een beer barrel onder je belt meesjouwt :)) Dat zit je goed klem tussen fork en cantle :D :+

Je hebt alleen alle ruimte bij je benen in een Westernzadel, en dat heb je ook nodig bij een stop. Die benen worden zo ongeveer in de neus van het paard gestoken, want als je dat niet doet lig je er idd voorover af.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 08:43

En als je naar de top ruiters kijkt zitten (hangen) daar ook veel achterover achter hun paard aan..

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 08:51

Het is toch ook best individueel, of een zadel zowel de paard of de ruiter ligt. En daar zijn zoveel redenen voor. Om nou te zeggen "alle badkuipzadels dit" of "alle platte zadels dat", vind ik te makkelijk. Wel interessant om te discussiëren. Maar dan wel eerlijk. Met zeggen dat de meeste ruiters in een badkuipzadel een slechte zit hebben en met het zadel compenseren, sla je de discussie wel dood. Ik ben redelijk klein en heb een schriele kont, dus ik zit niet zo snel vast, badkuip of niet. Overigens zou ik mezelf nog zeker niet een goede ruiter noemen. Ik werk wel hard aan mijn balans, omdat ik dat inderdaad de basis van alles vind.

Uiteraard mag een zadel niet achterover kiepen. Maar als de ruiter, bijvoorbeeld met hele lange benen, in een goede badkuip goed in het midden zit - is het dan nog fout? En als er andere redenen zijn dan balans? Mijn instructrice kan toch wel een stukje rijden, die koos voor enorme wrongen omdat zij een hele hete springveer rijdt met veel karakter. Paard stopt soms middengalop om even een been te krabben, of springt de bak door omdat er een eend zit, en die wrongen zijn dan even een heel fijn hulpmiddel. Voor het rijkunstige heeft ze ze niet nodig.

En de Spaanse en Portugese zadels, kwalificeren die als badkuip? Western? Ik voel me toch altijd wel redelijk vast zitten tussen de cantle en de knop van een westernzadel.

Als ex-manegeruiter en ex-bijrijder heb ik geloof ik in zowat ieder model zadel gereden. Van boomloos tot dressuur met wrong. Heb hele korte benen, dus grote kniewrongen zitten me altijd in de weg. Ik dacht dus zelf dat ik nooit een zadel met wrongen wilde. Maar dan ga je uitproberen... en kom je op een WE zadel uit. Met wrong. Iets meer dan ik zou willen, maar het kan eraf en ik zit totaal niet opgesloten. Dit zadel paste paard en mij nou eenmaal het beste (verreweg!). Is dit een badkuip? Ik weet het oprecht niet.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door miereneter op 08-04-23 08:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 08:52

lissie_zigor schreef:
Wat mij opvalt bij de 2 zadels in de opening post:

Het badkuip zadel heeft langere kussens die plat over de rug van het paard liggen en deze kussens lopen zelfs iets langer door dan het zitvlak. Daarmee komt automatisch het laagste punt (aangewezen op de foto) toch nog mooi in het midden van de drukverdeling.
Daarnaast betwijfel ik of de aangewezen pijl tot waar het zitvlak loopt, wel daadwerkelijk tot daar loopt. Je ziet het inderdaad wel eens in de praktijk, maar als een ruiter gewicht tot die lijn loopt, is de ruiter naar mijn idee toch wat te groot voor dat zadel.

Het andere zadel heeft hele andere kussens; de kussens lopen achter mee in de vorm van het zadel. De drukverdeling loopt dan ook achter minder ver door en krijgt een piek belasting op dat punt waar ook het ruitergewicht in de buurt zit.

Bij beide zadels geld naar mijn idee: de ene is niet slechter dan de ander. Echter, is het (zoals bij alle zadels) van belang dat het goed past en aansluit op de rug van het paard.

Over het algemeen geld dat hoe meer oppervlakte, hoe meer drukverdeling.

Maar welke druk moet verdeeld worden?

Hier heel duidelijk wat blokkeren op het zadel doen met drukverdeling:

Langere kussens zijn nodig om de schommeling van het zadel op te vangen. Dit grapje red je niet in een zadel zonder blok er op. Dat is ook de reden dat al deze zadels met blok een singelstoot aan het kopijzer hebben zitten de zogeheten pointbillets.
In plaats van singelstoten in het midden is het nodig het kopijzer te verankeren. Dat kopijzer kan zich dan weer lekker in de trapezius spier ingraven.

Point billets zijn echt uit den boze bij paarden met een hogere schoft en zouden veelal niet nodig zijn als het zadel geen blok er op had.
Maar je moet iets doen om het idioot schommelen van een zadel tegen te gaan, dus dan maar lange kussens en “punt-stoten”.

Stel je nu even de paarden rug voor onder een zadel als dit en welk verhoogd effect het balans van de ruiter heeft op een paarden rug met zulke blokken op het zadel.

En dan beweren sommigen nog dat ze een onafhankelijke zit hebben. In het geval van een onafhankelijke zit, heb je geen blokken op het zadel nodig.

Ik ben trouwens niet anti wrong, maar echt wel anti blok, in mijn eerste post heb ik een link geplaatst naar wetenschappelijk onderzoek over het gebruik van blokken op een zadel, heeft iemand überhaupt de moeite gedaan dat te lezen?

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 08:59

Interessant Daphara, ook wat de andere zadelkenners schrijven. Er is (uiteraard, in paardenland) duidelijk geen consensus. Het argument van de onafhankelijke zit vind ik valide. Maar er kunnen andere redenen zijn, ik beschreef in mijn post boven je al die van mijn instructrice.

Edit: Ik moet bekennen dat ik je link niet had gezien, ik ga hem eerst lezen voordat ik verder praat :o !
Laatst bijgewerkt door miereneter op 08-04-23 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 08:59

Hier even een anoniem plaatje van een top ruiter.. in mijn ogen past dit zadel niet bij de ruiter of het paard. Is dit waar we heen willen?

Afbeelding

miereneter

Re: Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:02

Nee, natuurlijk niet. Maar er zijn natuurlijk ook plaatjes van goed zittende ruiters te vinden op internet. Dat extreme achterover zitten irriteert mij al decennia (ik ben oud ;( ).

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:07

Het is mij uberhaubt een raadsel dat mensen kunnen rijden met een zadel met hele diepe zit en mega wrongen.
Voor jezelf is het al een geforceerde houding en voor je paard wordt het inwerkingsgebied voor de zit wel heel erg klein. Je moet als ruiter wel super getallenteerd zijn om al die hulpen op zo’n klein gebied duidelijk te houden.

Ik denk dat deze diep zit /dikke wrongen heel populair zijn bij bange ruiters. Ze geven je nl een vals gevoel van veiligheid. Maar ohjee als het paard echt gemeen gaat bokken, steigeren of snelle draaiingen maakt. Eenmaal uit het middelpunt van zo’n zadel kom je er nooit meer terug in. Tenzij je paard een slome diender is maar dan gebeurd het zowieso niet.

Ruiters moeten zich meer bezig houden met wat ZIJ bijdrage aan de misère ipv zich uren bezig te houden met het uitzoeken van het juiste setje en modieuze zadel. Een vlak zadel is wellicht niet HIP maar voor de rijtechnische ontwikkeling van de ruiter vele malen beter. Is bovendien voor de paardenrug ook veel beter omdat de ruiter makkelijker meekomt in de beweging van het paard.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:14

miereneter schreef:
Uiteraard mag een zadel niet achterover kiepen. Maar als de ruiter, bijvoorbeeld met hele lange benen, in een goede badkuip goed in het midden zit - is het dan nog fout? En als er andere redenen zijn dan balans? Mijn instructrice kan toch wel een stukje rijden, die koos voor enorme wrongen omdat zij een hele hete springveer rijdt met veel karakter. Paard stopt soms middengalop om even een been te krabben, of springt de bak door omdat er een eend zit, en die wrongen zijn dan even een heel fijn hulpmiddel. Voor het rijkunstige heeft ze ze niet nodig.

En de Spaanse en Portugese zadels, kwalificeren die als badkuip? Western? Ik voel me toch altijd wel redelijk vast zitten tussen de cantle en de knop van een westernzadel.

Als ex-manegeruiter en ex-bijrijder heb ik geloof ik in zowat ieder model zadel gereden. Van boomloos tot dressuur met wrong. Heb hele korte benen, dus grote kniewrongen zitten me altijd in de weg.

[ [url=m/wG02Tz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een zadel moet de druk van de ruiter verdelen niet concentreren. Op het moment dat een zadel achterover kiept wordt het ruitergewicht niet meer over de kussens verdeeld maar juist geconcentreerd naar het diepste kieppunt. Het is dus ALTIJD foute boel.

Mensen met korte pootjes moeten zadels kopen met korte zweetbladen. Maar die zijn dan weer zeldzaam geworden omdat de fabrikanten eenheidsworsten maken. En dan kom je er als kortbenige ruiter ( zoals ook ik ) weer bekaaid van af. Ja 16 inch kinderzadeltjes...daar past mijn achterwerk in iedergeval niet meer in... -O-

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:16

miereneter schreef:
Nee, natuurlijk niet. Maar er zijn natuurlijk ook plaatjes van goed zittende ruiters te vinden op internet. Dat extreme achterover zitten irriteert mij al decennia (ik ben oud ;( ).

Ze hebben ernstige tegenwind! Snap dat toch.... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:21

miereneter schreef:
Maar wat mij daaraan dus opvalt, is dat dat extreme achterover zitten nu steeds meer geaccepteerd wordt en je het nu zelfs in de topsport veelvuldig tegenkomt. Dat is m.i. toch wel een teken dat het ergens in de basis al misgaat en dat dat soort zadels met dijblokken en een megadiepe zit gebruikt worden ter compensatie van het niet hebben van een onafhankelijke zit.

En wat Daphara ook zegt: als je het account van saddlefitting.us doorspit, zie je welke effecten die, noem het even, moderne dressuurzadels hebben op andere dingen dan alleen zit van de ruiter. Ze zijn inderdaad anders gebouwd, waardoor er drukpunten zitten op de paardenrug op plekken waarvan je ze niet wilt, maar ook drukken ze de benen van de ruiter in een positie waardoor ze niet anders kunnen dan altijd aandrijven met hun sporen. Ik zal even kijken of ik die post kan vinden voor je!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:31

Afbeelding

Afbeelding

Hier voor t zelfde paard een wintec en een wow. Op de wintec kan ik prima even rijden, maar kan m'n benen niet kwijt. Kinderen rijden ermee.

Snap die lange dikke wrongen nooit zo goed.
Uiteraard is alles persoonlijk en lijkt het me ook logisch, dat het zadel aan het paard aangepast is, voordat we het naar de wensen ruiter kijken.
Als het badkuipzadel fatsoenlijk op t paard ligt ( en dus niet kantelt) , vraag ik me af of het zo slecht is voor je paard?

Verder zie ik ook erg veel naar achteren hangende ruiters / amazones, dat willen "we" toch niet ?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:39

@Pareltjes Mijn zweetbladen zijn inderdaad ook iets te lang. Gelukkig veel uitsparing naar voren zodat mijn knieën wel aardig goed uitkomen. Ik zag laatst bij de fabrikant van mijn zadel dat ze nu ook de optie hebben voor een korter of langer blad en een hogere of lagere lepel. Een mooie verbetering! Helaas ga ik er niet een nieuw zadel voor kunnen kopen. :')

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:56

Hoi,
wellicht goed te bedenken dat de blokken op een zadel goed afgepast moeten zijn, zodat ze niet in de weg zitten, maar de juiste lijn van je bovenbeen volgen. In een zadel met vaste blokken moeten deze dus toevallig op de juiste plek zitten. zitten ze dat niet, dan kan je daar nooit lekker in zitten.
bij een op maat gemaakt zadel zal de zadelmaker die precies voor je afpassen.
met een blok op klitteband kan je dat zelf en soms is daar veel in te behalen.

daarbij moet je er bedacht op zijn dat het zadel goed moet liggen.
Wanneer je paard in bespiering groeit, wordt hij rondom de schoft breder en zal je zadel achterover komen te liggen. De ruiter komt daardoor iets meer achterin het zadel te zitten en dan kloppen de verhoudingen ook niet meer. zadel regelmatig na laten kijken is daarom belangrijk!

en verder is het persoonlijk ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 10:14

Ik vind het tegenwoordig dikke ellende om nog een fatsoenlijk zadel te vinden voor mensen met lange benen en geen maat 36 (maar 44). Je zit overal klem in en/of met je knie in gevecht met die dikke blokken. Ik vind het echt vreselijk. Vroeger nooit problemen met zadels gehad, maar wat er tegenwoordig wordt gemaakt is voor mij in ieder geval niet geschikt. Uiteindelijk na van alles te hebben geprobeerd ben ik uitgekomen bij een Passier Gg extra. Daar kon ik vroeger goed mee uit de voeten en wat een verademing dat ik er weer één heb gevonden.

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 10:35

Ik vind de genuanceerde posts in dit topic van oa Pol en Idefix erg interessant om te lezen.

Ik denk ook dat een zadel vooral bij de combinatie moet passen.

Dat gezegd hebbende reed ik vroeger wel vaak veel paarden met dezelfde zadels, dat was normaal. Dat waren meestal de KN's en ookal waren die een beetje hard, ze zaten verder naar mijn idee wel prima.

Ik heb zelf nooit kunnen wennen aan zadels met een diepe zit, hoewel ik er ook weleens een fijne van heb ervaren wat goed paste bij dat type paard en denk ik ook bij mijn lichaam.

Volgens mij is het belangrijkste voor een ruiter om niet in een bepaalde houding of zit gedwongen te worden en het been recht onder zich te kunnen houden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 10:45

Getup schreef:
Verder zie ik ook erg veel naar achteren hangende ruiters / amazones, dat willen "we" toch niet ?

Ik heb zelf altijd het gevoel dat die ruiters de hysterisch-voorbeenzwaaiende gangen van hun paard gewoon niet uit kunnen zitten. Zeker bij paarden waarbij er aan de voorkant van alles gebeurt, maar waar de achterkant (en dus meestal ook de rug) niet meedoet.

Dan kán je als ruiters niet zitten.
Als de motor daadwerkelijk van achteren wat doet, drukt die je als het ware overeind. En die van je weglopende voorkant kiept je naar achteren....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 10:48

Ibbel schreef:
Getup schreef:

Ik heb zelf altijd het gevoel dat die ruiters de hysterisch-voorbeenzwaaiende gangen van hun paard gewoon niet uit kunnen zitten. Zeker bij paarden waarbij er aan de voorkant van alles gebeurt, maar waar de achterkant (en dus meestal ook de rug) niet meedoet.

Als de motor daadwerkelijk van achteren wat doet, drukt die je als het ware overeind. En die van je weglopende voorkant kiept je naar achteren....

Hier sluit ik me bij aan, zie dit ook veel bij paarden die in 3 stukken lopen en ruiters die veel te veel vasthouden aan de voorkant.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:01

Ibbel schreef:
Getup schreef:

en dan heb je vanzelf een zadel nodig met een blok vol tegen het been aan zodat ze er niet af lazeren.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:09

Als ik eerlijk ben vind ik de eerste 2 plaatjes in de op beide badkuip zadels :o. Nou ben ik geen zadelmaker of dierenarts maar vanwege mijn werk wel enig ergonomisch inzicht. Ze zijn misschien wel makkelijk voor de ruiter maar er moet wel heel veel onderzoek zijn geweest om een dergelijk zadelmodel ook comfortabel te maken voor het paard. Juist omdat elke ruiter (ongeacht lengte, gewicht, lichaamsbouw) in dezelfde houding wordt gedwongen en dat is niet altijd comfortabel voor het paard want er ontstaat dan een andere drukverdeling. Als ruiter kun je tevens minder corrigeren in je zit of aanwijzingen geven.

Ook was er een trend van enorm hoge achterkanten van de lepel, die snap ik ook niet helemaal. Kom je per ongeluk een keer achter de beweging van je paard dan krijgt die een optater van jewelste in zijn lenderen. :=

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:16

Zoals gezegd is een zadel persoonlijk voor zowel paard als ruiter. Wil je dat bij elkaar brengen dan kom je uit op maatwerk en daar zit vaak een prijskaartje aan.

Een vlakke zit is niet alleen de opbouw van een zadel, maar begint al bij de basis. Een paard met flinke schoft heeft een andere boom nodig dan een paard met weinig schoft. Dat zie je al terug in de opbouw van een (traditioneel) zadel.
Bij ruiters zit verschil in breedte bekken, lengte en vorm bovenbeen. Dat bepaalt mede wat qua wrong fijn zit. En ja, ik kan mij voorstellen dat een ruiter met een paard met flinke beweging of onverwachte acties graag iets meer steun wil.

Wat mij overigens wel opvalt aan de foto’s in de openingspost is de hoek waarin de foto’s in ieder geval het zwarte zadel zijn genomen. Ten eerste kan je lastig de ligging van een zadel op zo’n bokje beoordelen en hier is de horizon ook scheef waardoor het zadel voorover lijkt te liggen. Zou de horizon kloppen dan lopen de wrongen niet zo verticaal als nu lijkt maar meer diagonaal. Het blijven nog steeds flinke wrongen maar bij iemand met lange benen zal de knie minder naar achteren worden gedrukt dan nu lijkt op basis van deze foto.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:19

Ook eens Brankaz. Voor eerlijk beeld moet je ze beide op een paard zien en niet 1 op een bok waar een zadel altijd anders ligt als op een paard.

Als je in een houding gedrukt wordt, is het geen passend zadel voor je. En bij een maatzadel is het ook erg logisch dat een ander niet op dat zadel kan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:21

Het gaat echter in die foto's niet om hoe het zadel op een paardenrug ligt, maar om hoe het is opgebouwd en daar verandert de 'ondergrond' van het zadel niks aan. Die zit wordt niet ineens langer en de COG verplaatst zich niet ineens als het zadel op een paard ligt. Voor de vergelijking die hier gemaakt wordt, maakt het dus niets uit.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:25

Ik weet niet of achterover zitten een gevolg is van de huidige zadels. Ver voor deze beschikbaar waren zaten er ook al veel mensen te ver achterover.

Wat zou kunnen zijn is dag dergelijke zadels bovengemiddeld vaak worden gekozen door mensen die sowieso al moeite hadden met zitten? Ik weet het niet, maar kan me voorstellen dat het voor sommige mensen een oplossing lijkt.

Laten we eerlijk zijn, goed zitten is ook gewoon heel moeilijk :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:30

Jawel, want als het zadel recht zou liggen zouden ook bepaalde lijnen ander getekend moeten worden. Zoals laagste gedeelte van de zit bijvoorbeeld. Nu het achterover ligt op een bok zit dat verder naar achteren als wanneer het recht zou liggen.

Daarbij lijkt het erop dat aan de ene kant wrongen uit den boze zijn, maar als er door iemand geschreven wordt dat het zadel uit de OP ook nog een aardig aanwezige wrong heeft is dat niet zo of niet erg omdat been erachter ligt. Dan ligt het dus niet aan de wrong zelf, maar aan de pasvorm. Een zadel dat dwingt is gewoon niet goed, maar ook zadels met minder wrong kunnen toch dwingen als het niet past bij de ruiter. En dat je daarmee invloed uitoefend op paard, ja helemaal mee eens. Maar dat is dus ook een stuk van zadel passen en daar zijn veel meer problemen mee.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 08-04-23 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt