Een niet dwingend dressuurzadel, waar moet ik zoeken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:15

Avalanche schreef:
Vroeger werd dat idd genaaid, je kon ook alles loshalen en terug vast naaien.

Theoretisch wel, maar bijna niemand wil echt iets ermee omdat vanwege de kunsttof plaat in het kussen waar de schroeven en nietjes dwarsdoorheen steken.
Je komt nooit ongeschaaft en zonder schrammen uit een kieffer kussen :+

prompter

Re: Een niet dwingend dressuurzadel, waar moet ik zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:19

Eigenlijk zonde, ik had vroeger een Kieffer Wien en dat zat zo heerlijk, zonder je ergens vast te zetten. Nu met mijn ultrabrede draver past bijna niets meer, alleen de Wintec wide, maar die dwingt je ook niet in een bepaalde houding gelukkig.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:24

Ik zweer bij kent en masters. En dan de classic versie met de klittenband wrongen. Die is echt fantastisch

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:25

Ik heb een zaldi, ik had hetzelfde probleem maar bij Zaldi kon ik zelf mijn wrong samen stellen. Tekna vond ik ook fijn zitten!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:28

Er is gewoon amper markt voor in de praktijk helaas.
Net als Idefix heb ik het ook ooit eens geprobeert met een soort hunter zadel. Ontzettend veel mensen DENKEN dat ze goed kunnen zitten (niet type ruiter als TS, maar bosruiters) en vragen specifiek om een zadel met weinig dwang. Echter liggen ze er dan bij de eerste bocht al bijna af :D

Ik heb voor mezelf destijds (bij Ideal) een zadel laten maken met een platte zit met amper lepel en een blad met minimale wrong. Een stalgenootje zat maar op te scheppen over haar goede klassieke zit en wilde wel een rondje sturen op mijn paard (doodbraaf dier). Ze hing serieus letterlijk scheef ernaast in gallop :roll:

Maar het is echt geen enkel probleem om gewoon een zadel met een lage cantle en een smalle wrong te laten maken hoor. Iedere fatsoenlijk Europees merk kan dat eigenlijk wel. Het probleem is om een passer te vinden die het durft te bestellen.

Als ik TS was zou ik zeker met Idefix contact opnemen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 20:37

Het begint een heel topic de worden, Haha

Ik ga beginnen met contact met iemand waar ik kan passen en testen met Zaldi en Schutte

Zaldi past ook nog eens goed bij mijn grote liefde voor cognac/tobacco zadels en meer ervaring met rondgeribte paarden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:17

Janneke2 schreef:
IrishDraught schreef:

Ik heb broekmaat 36 en dit is een 17,5 inch. Denk dat beeld wat vertekend omdat ik dus niet ga zitten omdat mn bovenbeen mn bovenlijf naar voren brengt

Je broekmaat is niet zo relevant, de lengte van je dijbeen wel.
Als je knieën bij de wrongen komen en die wrongen maken dat je alleen achterin het zadel kunt zitten,
dan snap ik 'dat je bovenbeen je bovenlichaam naar voren brengt'.

En dan heb je meer inch nodig tussen knie/wrong en diepste punt van het zadel.

Of een ander type wrong. Een dijbeenwrong bv. :) Als je lange benen hebt dan kan het zelfs met maatje 34 zijn dat je een grotere inchmaat nodig hebt of een zadel met een ander type zweetblad. Kijk naar bv Edward Gal zijn zadels. :) Diens zweetblad ligt een stuk schuiner naar voren dan bv dat van Charlotte Dujardin.

kim2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:09

Childeric zijn echt hele fijne zadels zonder dwang en beetje springzitting vind ik. Fijne smalle twist.
Foto ingezoomd op zadel

Afbeelding

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:24

IrishDraught schreef:
Het begint een heel topic de worden, Haha

Ik ga beginnen met contact met iemand waar ik kan passen en testen met Zaldi en Schutte

Zaldi past ook nog eens goed bij mijn grote liefde voor cognac/tobacco zadels en meer ervaring met rondgeribte paarden

Ik ben nog steeds zo blij met mijn zaldi. Heb hem nu 3/4 jaar denk ik!

Afbeelding

Ik heb ook een tijdje een cognac geleend, niet mijn ding maar verder prima zadel.

Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 23:35

Mijn Thorowgood dressuurzadel komt te koop :j Ideaal voor dit type paard. Helaas niet breed genoeg voor mijn extreem brede Tinker :=

Mijn eigen Irish Draught reed ik met een Kent&Masters. Heel fijn zadel! Juist deze merken zijn gericht op de Engelse/Ierse rassen.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 00:20

Bates Isabel?
Ik reed met een Graziozo zadel en nu over op dit zadel en dit rijdt zo fijn.
Ik zit er enorm stabiel in maar ongedwongen.
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 00:25

Ik hou ook niet van gedwongen zit of grote wrongen.

Ik ben uitgekomen op jeffries sport dressage 17inch.
Heeft wrongen met klittenband dus kan je ook weghalen.
Tevens kan ik er ook mee springen :)

Dit zijn relatief korte zadels dus als je voor lange benen een 18inch nodig hebt past die qua lengte ook nog wel op je paard. Bij testrijden lag een 18inch op mijn paard en die kwam net niet aan de lendenen.

Dit ben ik op de 17"
Afbeelding

Afbeelding

Testzadel deze was 18"
Afbeelding

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 00:30

Mijn man is 1.88 met lange benen en heeft ook een hekel aan een gedwongen zit en grote wrong.
Wij zijn uitgekomen op een Albion zadel, aangemeten bij Het Gareel uit Schijndel. Daar konden we een aantal zadels uitproberen, eerst in de winkel een voorselectie gemaakt en toen kwam hij met enkele zadels aan huis om te testen. Dit zadel bevalt ons heel goed.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 08:58

Kieffer kan ik echt niet op zitten, dan rijd ik mijn doos kapot.Nog nooit fijn op een kieffer gezeten. Dus dat moet je echt testen.
Kent en Masters is nogal breed in de zit/twist. Ik zat daar niet echt mooi op, had altijd het idee dat ik op een heel breed paard reed, terwijl ik een merrie in boommaat 31, Medium heb.

Verder waren de oude kiefferzadels niet genaaid in de kussens, maar was er een haakje waar het aan hing. Zaldi e.d. zijn genaaid, die kun je loshalen en met zo'n boognaald weer vast zetten. Kent en Masters had enorm veel nietjes, nietjes, en nog meer nietjes. Ja, dat kon los en met een nietapparaat weer vast.

Ik heb een springzadel van Ruiz Diaz, deze heb ik inderdaad proefgereden. Dus eerst in de winkel wat zadels uitgezocht en daarna bij mijn paard proefgereden. Het zadel wat mij het beste aanvoelde werd afgeraden omdat mijn knie over de wrong schoof, maar dat merkte ik zelf niet. Het zag er dus vooral raar uit.

Ik heb verder nog een vzh/spring en een dressuurzadel van Winteclite d'lux.Die zadels zijn eigenlijk enorm fijn. De oude wintecs pasten niet altijd, of beter gezegd vaak niet. Maar deze zadels passen juist heel vaak prima. En je kunt ook eenvoudig zelf alles aanpassen, je hebt niet voor elk wissewasje een zadelmaker nodig zeg maar. De duurdere variant van Wintec is of Arena of Bates, maar het zal qua boom niets uitmaken is mij verteld, het binnenwerk is gelijk.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:32

Hier ook het probleem dat ik altijd met springzadels rij (zelf met een santa cruz mono blad eventing zadel) en alle dressuurzadels me in een houding zetten waar ik last van krijg. Ik heb zelf ook een smalle twist nodig.

Zadels waar ik wel zo mee weg rijd: Euroriding Diamant en pas op de Seabis van een stalgenootje gezeten. Wat een fijn zadel is dat zeg. Als ik ooit nog eens aan een dressuurzadel moet, is dat het eerste merk waar ik naar kijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:54

Het is gewoon enorm persoonlijk en wat er eerder gezegd werd; wat op het ene paard vreselijk zit kan op een ander fijn zitten. 9 van de 10 zadels met diepe zit en wrongen kan ik niet in zitten zonder door de grond te gaan van de pijn. Maar mijn eigen zadel wel, die dwingt mij helemaal niet. Mijn been ligt achter de wrong als het gewoon natuurlijk afhangt en als ik gewoon normaal ga zitten voel ik niks qua diepe zit. Zet er een ander in die een ander lijf heeft en die wordt wel gedwongen, omdat het niet bij het lijf past. Of wanneer zadel niet lekker meer ligt, dat voel ik meteen. Zelfs plattere zadels zonder wrong kunnen nog dwingen als het niet geschikt is voor lijf. Ik zocht ook iets wat absoluut niet dwong, slechte ervaringen mee. Moest letterlijk van het paard getild worden en op stoel gezet, zelf kon ik het niet meer. Maar het zadel liet me op een onnatuurlijke manier zitten, je kon wel anders maar automatisch ging ik op de manier zitten die zadel uitnodigde voor mijn lijf.

Dat zie je dus bij de foto van jouw zadel. Die past niet bij jouw lijf, dus word je in een houding gedwongen.

Dat is ook het lastige aan zulke topics. Je kan eigenlijk niks zeggen van wat geschikt is en zelfs zadels waar je ervaring mee hebt op paard 1 kunnen enorm anders zijn bij paard 2.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:43

Ik kan absoluut niet tegen een gedwongen zit. Heb altijd Passier gehad, de GG en de Patron. Ik wil dus ook een vlakke zitting en kleine of geen wrongen. Het was een zoektocht voor onze PRE's maar toch gelukt en toch ook weer een Passier. De Antares, een platte pannekoek zadel . Nieuw gekocht bij het Gareel in Schijndel, die ook hele goede service hebben verleend met passen enz. Daarbij heb ik voor de andere PRE, een Kentaur Penelopa, ook een heerlijk zadel. En ondanks de wrongen lijkt het qua zitten op de Passier. De wrongen zitten mij totaal niet in de weg, en ik heb echt een hekel aan die dingen.

Heb de GG ook nog geprobeerd, maar de GG van nu is toch echt gedwongener van zit. Hij beviel me totaal niet meeer

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 11:32

Ik heb ook een Kent & Masters zadel omdat die een wat minder dwingende zit had, maar toch stevig.
De wrong kun je bij mij verplaatsten of eraf halen aangezien hij mij klittenband vast zit.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 11:52

Helemaal andere richting, een boomloos dressuur zadel?
Zitten enorm onafhankelijk en zullen je paard waarschijnlijk wel passen.(en de meeste kunnen ook custom made, dus bruin of cognac zal (tegen meerprijs), ook mogelijk zijn, zat mensen met testzadels, dus zo geregeld om eens te testen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:18

Dees schreef:
Er is eigenlijk niet zoiets als "past minder bij mijn paard". Geen enkel zadel past "af fabriek" 100%.
Koop een zadel van een kwalitatief netjes merk waar jij goed in zit, wat enigszins in de buurt komt van passen (mn. boombreedte).

En daarna laat je gewoon een GOEDE zadelmaker komen die het geheel goed passend op je paard kan krijgen. Je weet wel, een échte ambachtsman/vrouw, die zelf zadels kan maken 'from scratch'.
(dat is een ander slag mensen dan zadelverkopers).

Je zit te ver weg, maar hier in het Noorden ken ik een paar mensen die dat serieus goed kunnen en heel niet zo duur zijn. Die zullen er in Brabant ook wel zijn. En dan is zo'n Passier GG een hele goede, haalbare optie.

Ik verschil iets van mening met je. Een boom moet passen bij het type rug van je paard. Niet elke boom doet dat. En dan is het een bijna onmogelijke uitdaging om dat alsnog te gaan doen. Als een boom te recht is of teveel curve heeft gaat het niet passen. Dus dat moet je kritisch checken. Ook zijn er brede schouders en hoge schoften. Ook afwegingen waardoor de boom bepaald of een zadel is aan te passen.

Gareel heeft heel veel zadels. Er zijn er meer zo natuurlijk. En dan is er maar 1 optie inderdaad: uitproberen. En ieder heeft een ander gevoel bij zadels. Dus ieder komt uit op een andere favoriet. En dat is maar goed ook, want er zijn heel veel goede merken en zadelmakers in heel veel landen

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 17:54

IrishDraught schreef:
Als eventing ruiter die het liefst op een close contact spring-zadel zit moet ik er toch aan geloven.

Een voor mij geschikter dressuur zadel

Ik heb nu een Prestige top Dressage, ligt prima op mn paard maar ik kan niet zitten. Wordt gedwongen in een houding die mn bovenlijf naar voren kiepert en benen naar achter.

Paard heeft een medium wijde rug dus dat zal met veel merken wel lukken

Maar ik zoek iets dat me niet zo dwingt
En dan zoek ik geen tips als een kieffer uit 1980 :')

Ik ben vrij lang, 1.80 met een lang bovenbeen. Wel een 17/17,5 inch zitvlak

Waar zat ik ooit wel lekker in;
Passier Ps baum
Ainsley

Waar kan ik niet in zitten
Kn symfonie
Het Anky zadel van ons trekpaard
Prestige top dressage

Springzadels zit ik dus wel lekker, meeste merken geen probleem

Ik reageer hier ook even op! Ik heb hier ook last van. Alleen ben ik 1.65 en wat korter benen en heb wel wat bips. Zou ik jou een privebericht mogen sturen? Ik heb een arno brandt gehad en nu ikonic hybrid dubbelflap maar bij beide zadels kom ik teveel op de lepel terecht waardoor mijn bovenlijf naar voren wordt gelanceerd. 0,0 balance

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 18:13

Heb je van Ikonic de dressuurzadels al geprobeerd? Zeker het light model is erg smal en de verplaatsbare wrong is erg handig. Het zadel is ook wat meer naar voor uitgesneden.

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 18:29

MyWishMax schreef:
Het is gewoon enorm persoonlijk en wat er eerder gezegd werd; wat op het ene paard vreselijk zit kan op een ander fijn zitten. 9 van de 10 zadels met diepe zit en wrongen kan ik niet in zitten zonder door de grond te gaan van de pijn. Maar mijn eigen zadel wel, die dwingt mij helemaal niet. Mijn been ligt achter de wrong als het gewoon natuurlijk afhangt en als ik gewoon normaal ga zitten voel ik niks qua diepe zit. Zet er een ander in die een ander lijf heeft en die wordt wel gedwongen, omdat het niet bij het lijf past. Of wanneer zadel niet lekker meer ligt, dat voel ik meteen. Zelfs plattere zadels zonder wrong kunnen nog dwingen als het niet geschikt is voor lijf. Ik zocht ook iets wat absoluut niet dwong, slechte ervaringen mee. Moest letterlijk van het paard getild worden en op stoel gezet, zelf kon ik het niet meer. Maar het zadel liet me op een onnatuurlijke manier zitten, je kon wel anders maar automatisch ging ik op de manier zitten die zadel uitnodigde voor mijn lijf.

Dat zie je dus bij de foto van jouw zadel. Die past niet bij jouw lijf, dus word je in een houding gedwongen.

Dat is ook het lastige aan zulke topics. Je kan eigenlijk niks zeggen van wat geschikt is en zelfs zadels waar je ervaring mee hebt op paard 1 kunnen enorm anders zijn bij paard 2.

Helemaal eens met dit. Het is heel persoonlijk en ook nog eens per paard afhankelijk hoe je zit in een zadel. Op het moment dat een zadel jou past, zit je niet 'gedwongen'. Op het moment dat jij wel een houding gedwongen word, is het gewoon geen passend zadel voor jou.

Ik ben persoonlijk erg fan van WOW, omdat het modulair is. De basis (boom, kopijzer, kussens) word aangepast aan jou paard, en de zweetbladen en zitting aan wat voor jou het beste past en zit.

Je kan je uiteraard oriënteren aan de hand van tips in dit topic, maar de enige optie is ga testrijden, en uitproberen!
Je moet opstappen en gelijk de eerste pas goed zitten, zo niet? Door naar de volgende, want dan gaat het over het algemeen ook niet komen.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 18:35

Ik heb momenteel een maatwerk Black Country zadel, geen diepe zit, kleine wrong, kort zweetblad dat iets naar voren gebouwd is, keurig klein kort zadel voor mijn korte paardje, en ik zit voor het eerst in jaren weer rechtop. Man, wat heb ik jaren geworsteld met die diepe zit grote wrong zadels! -:(- Deels werd dat veroorzaakt door hernia's, maar deels ook zeker door de pasvorm voor de ruiter die gewoon niet paste bij mij.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 18:55

IrishDraught schreef:
Als eventing ruiter die het liefst op een close contact spring-zadel zit moet ik er toch aan geloven.

Een voor mij geschikter dressuur zadel

Ik heb nu een Prestige top Dressage, ligt prima op mn paard maar ik kan niet zitten. Wordt gedwongen in een houding die mn bovenlijf naar voren kiepert en benen naar achter.

Paard heeft een medium wijde rug dus dat zal met veel merken wel lukken

Maar ik zoek iets dat me niet zo dwingt
En dan zoek ik geen tips als een kieffer uit 1980 :')

Ik ben vrij lang, 1.80 met een lang bovenbeen. Wel een 17/17,5 inch zitvlak

Waar zat ik ooit wel lekker in;
Passier Ps baum
Ainsley

Waar kan ik niet in zitten
Kn symfonie
Het Anky zadel van ons trekpaard
Prestige top dressage

Springzadels zit ik dus wel lekker, meeste merken geen probleem

Ik heb een ouder zadel te koop liggen, nog helemaal in orde die daar aan voldoet. Ik kan er ook niet tegen. Is een Höphner dressuur.