Pijnlijke borst schoft deken alternatief halve hals

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Pijnlijke borst schoft deken alternatief halve hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 15:12

Horseware is het overkoepelende merk :) die hebben verschillende lijnen. Bucas is geschikt voor paarden met wat bredere schouders.

Mijn Engels Volbloed, die veel smaller is dan mijn KWPN, heeft een Amigo met halve hals, en die zit haar prima.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 15:42

Mijn oude haflinger met forse schouders, paste absoluut niet in Bucas en wel heel goed in Rambo en ook goed in Weatherbeeta.
Mijn huidige iets minder brede haflinger past heel goed in Weatherbeeta, wat minder goed in Rambo en totaal niet in Amigo. Want de verschillende merken van Horseware hebben ook niet allemaal dezelfde pasvorm. Rambo lag nog wel aardig, maar Amigo was net een soepjurk.
En bij deze ligt Bucas ook echt niet lekker. Is dus toch een kwestie van proberen volgens mij.

snowsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 20:18

Hier vijf opties die ik vind in onze maat (helaas geen weatherbeeta gevonden in de juiste maat):

https://www.drunensruiterhuis.nl/winter ... -pony.html
https://www.luba-paardendekens.nl/en/lu ... 0gram.html
https://www.minihorseshop.be/bucas-free ... h-neck-150
https://www.paardendrogist.nl/deken-hor ... ize-115165
https://www.dochorse.nl/rhino-wug-100gr.html

Ik heb schrik dat de rhino's (115/165/168) te krap gaan zijn aangezien de 120 nu al redelijk kort is (maar ze zijn van onder wel groter dan nu).
Bucas niet doen want weer een bucas zit vast niet goed?
De amigo is 200 gram, beetje veel op een ongeschoren pony?
Luba? Is me niet duidelijk wat voor type schoft bescherming dat die heeft..

Ervaringen met deze?

snowsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:29

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:31

Ik ook :j wel even een update geven he :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:47

Ben benieuwd!

snowsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:31

Zojuist de weatherbeeta ontvangen (van ride-away, top! eerst bij agradi besteld, bleek de levertijd minimaal 10 dagen te zijn ipv de 2-5 dagen). Nu zie ik dat er binnenin een paar gespen zitten om een liner aan te bevestigen, precies aan de schoft. Is dat niet erg lastig voor het paard?

snowsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:58

Waar de smartex 5,3 toch erg krap was, is de weatherbeeta 5,6 toch wel erg groot. Maar ik ga hem wel houden (kan hem ook niet terug sturen over enkele dagen als ik een kleinere zou bestellen natuurlijk). Van voor zit ie wel goed. Pony was ook voor de verandering eens niet zuur bij het op doen. Ik had me wel meer voorgesteld van de schoftkussens. Dat zijn toch maar heel kleine strookjes van binnen.. Maar goed, als de pony blij is..

snowsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:00

foto's blijven een uitdaging

snowsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:09

snowsels schreef:

Afbeelding
.

snowsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:11

Afbeelding
snowsels schreef:
snowsels schreef:

[ [url=m/MiSJ8J.jpg]Afbeelding[/url] ]
.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:17

Daar is niks op te zien zo…

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 00:09

Voor zover dat op de foto te beoordelen is.
De deken is echt te lang: gaat trekken op de schoft/schouder.
De boeg lijkt te krap te zitten.
Een slecht passende deken kan net zo funest zijn als een slecht passend zadel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 00:33

Eens. Deken moet een maat kleiner.

snowsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 07:52

De luba dekens staan aan 35 euro! Gelijk maar 2 maten besteld dan.. (165/128 en 155/110, daar zit niets tussen..) We komen dus van bucas waarbij 160/120 redelijk krap zat en 152/115 echt te klein, dan de nieuwe weatherbeeta 170/120 wel een stukje te groot.. Ben benieuwd naar de luba's... Das toch eigenlijk niet te doen he..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 08:04

Bucas is zeker niet voor bredere paarden. Sterker nog. Zie ze alleen maar fijn liggen op smallere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 08:20

DuoPenotti schreef:
Bucas is zeker niet voor bredere paarden. Sterker nog. Zie ze alleen maar fijn liggen op smallere paarden.

Hier een paard met boommaat extra wijd en lage hals met een goed passende bucas.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 08:34

Bijzonder...
Mijn brede Kwpn-er paste er niet in.
Deken aan mijn vriendin gegeven met smal paard wel.

Hier nu 2 brede koudbloeden.
Als ik de deken netjes op de rug leg past bij de ene met moeite de borst dicht. Maar dus echt te strak. De ander komt 15 cm te kort.
Bij beide zit de sluiting veeel te hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 08:45

Dus omdat jou paard het niet past kan een andere ook geen bucas passen? Ze liggen hier ook gewoon op fjorden haflinger tinkers.

Ik heb al jaren bucas. Ook horseware gehad maar dan knappennde sluitingen steeds open. Bucas past wel goed en blijven de sluitingen dicht.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 08:48

Paarden. Niet paard.
En omdat ik dat ook heb gezien bij andere.
Je kunt het ook omdraaien omdat het op jou paard past past het op andere brede?

Tegenwoordig zegt ras ook weinig. Veel haflingers enz zijn niet meer breed. Te veel sport gefokt.

Daarnaast is denk ik defenitie van breed wel eens verschillend.
Ik zie zo vaak hun mensen een paard breed noemen en dan denk ik. Nee hoor. Geen smalle maar ook niet breed.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 08:53

Mijn ervaring is dat Bucas vooral past op warmbloedpaarden die niet al te breed of te smal zijn.
Als ze passen op bredere paarden zijn ze vaak te lang, dus te groot, en hangen scheef.
Bij de Irish modellen gaat het iets beter.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 09:17

snowsels schreef:
Waar de smartex 5,3 toch erg krap was, is de weatherbeeta 5,6 toch wel erg groot. Maar ik ga hem wel houden (kan hem ook niet terug sturen over enkele dagen als ik een kleinere zou bestellen natuurlijk). Van voor zit ie wel goed. Pony was ook voor de verandering eens niet zuur bij het op doen. Ik had me wel meer voorgesteld van de schoftkussens. Dat zijn toch maar heel kleine strookjes van binnen.. Maar goed, als de pony blij is..

Die ervaring heb ik ook, bucas is te krap, maar in dezelfde maat past Weatherbeeta wel perfect.
Ik heb hier 6.3 op mijn haflinger, maar 1 deken van Weatherbeeta in 6.6 (ik had verwacht dat mijn pony nog iets meer zou groeien en de 6.3 van Amigo was aan de krappe kant, dus de eerste Weatherbeeta in 6.6 besteld).
Ook die 6.6 heeftie met enige regelmaat op (het is mijn ongevoerde regendeken) en ik moet zeggen, bij die van mij blijft hij net zo netjes liggen als alle andere Weatherbeeta in 6.3 en hij krijgt er bij mij ook geen schuurplekken van.

Ik heb hem gehouden omdat ik echt dringend wat nodig had, de Amigo lag in 2en en omdat ik dus verwacht had dat hij er nog wel in zou groeien, de gok erop gewaagd.
Maar toen hij dus aan het eind van de zomer nog steeds zo ruim lag, de overige dekens maar een maatje kleiner besteld.
En die liggen inderdaad echt wel beter, dus mocht ik die ongevoerde ooit vervangen, dan wordt dat ook een 6.3. Maar inmiddels gaat deze deken al z'n 7e seizoen in zonder schade, dus weet niet wanneer die een keer aan vervanging toe gaat zijn, maar voorlopig was die z'n geld dubbel en dwars waard.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 09:37

fransje23 schreef:
Mijn ervaring is dat Bucas vooral past op warmbloedpaarden die niet al te breed of te smal zijn.
Als ze passen op bredere paarden zijn ze vaak te lang, dus te groot, en hangen scheef.
Bij de Irish modellen gaat het iets beter.

Hier pasten Bucas ook op mijn brede lusitano (ook op mijn smalle), Ijslander maar ook op een forse Quarter. We hebben juist altijd de goede maat gehad en nooit problemen met de pasvorm gehad. Hing ook nooit scheef en geen pijnlijke schoften oid. Blijft altijd gewoon passen, je kan nooit alles over 1 kam scheren dat het bij bredere paarden niet past.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 11:06

Ik zie dat Dominick hier nog niet genoemd is. Hele fijne dekens voor paarden met veel front. Blijft goed op de plaats liggen, trekt niet scheef en veel bewegingsvrijheid.

Mijn paard paste ook geen Bucas, net een coltrui :') Horseware ging scheef hangen, gingen de manen stuk van en ik vind zo een gladde voering heel vies aanvoelen. Kingsland trok teveel op de schoft, Eskadron trok naar achter en ook strak op de schoft. En zo heb ik nog een aantal dekens gehad (weet de merken niet meer) voor ik bij Dominick uitkwam.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 11:11

Er is geen een merk wat op alle paarden past inderdaad!
Het kan echt een zoektocht zijn naar de juiste pasvorm voor je paard.