Zadel vergelijkbaar met KN?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 01:59

Zo dan het is dat ik niet meer kan rijden.
Maar stel dat het ooit kan en ik kan geen oude KN vinden, en het geld is er.
Nou echt hoor.
Ik heb ooit springpaarden gereden en dacht niet te kunnen zitten op een dressuurzadel.
Tot ik op een oude KN gezet werd!
Toen ineens reed ik er zo op weg tot mijn ontsteltenis. _O-
Wat een topding!!!! En inderdaad niet zacht en zelf zitten maar toch afdoende.
En ik heb dus ook bekkenproblemen, icm rugklachten en kon niet zitten op de moderne zadels.
KN wel, en ik zeg al jaren als ik ooit ga rijden wil ik een oude kn symfonie!
Kleur maakt me niet uit zolang hij maar heel is!
Ofwel bruin en verder zwart alles who cares. :')

Noukie

Re: Zadel vergelijkbaar met KN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 08:17

Ik kwam bij toeval dit topic tegen, wat ziet dat er fijn uit Bielsje! Hopelijk ga je er veel plezier van hebben.

Mijn oude symphonie past helaas niet op mijn jonge merrie, maar als zij ooit uit haar huidige zadel groeit weet ik nu wat ik wil.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 08:25

Hij ligt mooi zeg.
Echt kn.
Wel een open zit maar toch zitten als een huis.
Ik heb mijn symfonietje op laten vullen.
En ik kan haar er mee in rijden.
Zo blij als een kind.
Ik heb ook al iemand gevonden die mij straks kan helpen met aanmeten en bestellen van een nieuwe.
Onbegrijpelijk dat er geen markt meer is voor dit degelijke zadel.
Al heb ik een gevoel dat het tij misschien wel weer eens gaat keren.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:08

Mag ik hier even een vraag stellen over de KN zadels?
Ik vraag me nl af hoelang deze zadels zijn. Ik heb een koudbloed met een korte rug en volgens de zadelpasser ook een vrij moeilijke rug :\
Aangezien hier meerdere type KN voorbijkomen, vroeg ik me af of jullie de lengte zouden kunnen meten voor mij O:)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:15

noordje schreef:
Ik vraag me nl af hoelang deze zadels zijn. Ik heb een koudbloed met een korte rug en volgens de zadelpasser ook een vrij moeilijke rug :
Aangezien hier meerdere type KN voorbijkomen, vroeg ik me af of jullie de lengte zouden kunnen meten voor mij O:)

Dat heeft alles met de inch maat te maken? Hoeveel inch heb jij met jouw billen en benen nodig? Dan pas kan je die inchmaat van KN gaan opmeten.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:24

noordje schreef:
Ik vraag me nl af hoelang deze zadels zijn. Ik heb een koudbloed met een korte rug en volgens de zadelpasser ook een vrij moeilijke rug :

Mijn zadelmaker heeft toen de kussen ingekort.
Zal hem straks op meten.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:25

Ik heb nu een 17inch Kieffer, waar ik volgens de zadelpasser perfect in zit, maar toen ik het Edix zadel van een stalgenootje probeerde had ze het ineens over 18inch.

Bedankt Roosa

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 12:26

Avalanche schreef:
Mooi zadel, lekker open zit :D

Thnx! Ben er ook erg blij mee! De reden dat ik maar weg blijf uit je past mijn zadel topic :+ O:)

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 13:15

roosa schreef:
Hij ligt mooi zeg.
Echt kn.
Wel een open zit maar toch zitten als een huis.
Ik heb mijn symfonietje op laten vullen.
En ik kan haar er mee in rijden.
Zo blij als een kind.
Ik heb ook al iemand gevonden die mij straks kan helpen met aanmeten en bestellen van een nieuwe.
Onbegrijpelijk dat er geen markt meer is voor dit degelijke zadel.
Al heb ik een gevoel dat het tij misschien wel weer eens gaat keren.

Ik ben enorm benieuwd wie je hebt gevonden! Iemand die al in dit topic is genoemd of iemand waar we het bestaan niet van weten? :Y)

noordje schreef:

Nogal moeilijk meten aangezien het vrij rond loopt :o
Als ik hem op een bok heb liggen met meetlint onder de boom, dan kom ik op 48cm uit bij een 45 zit, dus 17,7 inch. Dan meet ik vanaf de voorste rand van het zweetblad.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 13:30

Neilojram heeft daar een topic over gemaakt: [HAR] Opmeten van een zadel

En een en ander hangt af van de inchmaat.
Over het algemeen vallen Franse en Italiaanse merken korter dan Engelse en Nederlandse zadels.

Ik ben nog wel benieuwd van een foto van jou in het zadel Bielsje :j
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 27-12-22 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 13:54

Zie dat er hier veel KN fans zijn. Mocht er nog iemand een 17.5 inch Medium KN Symphonie zoeken, hit me up. Heb er nog 1 liggen met rode knipjes die weg mag voor een klein bedrag. Heeft alleen wel een nieuwe vulling van de kussens nodig.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 14:33

Avalanche schreef:
Neilojram heeft daar een topic over gemaakt: [HAR] Opmeten van een zadel

En een en ander hangt af van de inchmaat.
Over het algemeen vallen Franse en Italiaanse merken korter dan Engelse en Nederlandse zadels.

Ik ben nog wel benieuwd van een foto van jou in het zadel Bielsje :j

Dat topic gaat enkel over de zitmaat voor de ruiter toch en niet de zadellengte in verhouding tot de zadelplek van het paard? Of lees ik verkeerd? Dat kan heel goed :')

Wat betreft een foto van mij in het zadel, we gaan zien of ik dat durf :Y). Feit is dat ik niet meer enorm blij ben met mijn zit sinds ik MS heb en hoewel ik vrij zeker weet dat ik hier het best in zit, is het misschien niet goed genoeg. Teer puntje als het blijkt dat je dingen niet meer zo goed kunt zeg maar :roll:

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 14:49

Mooi zadel hoor. Ik kan me herinneren dat het super degelijke zadels zijn met een lange levensduur, maar in het begin heel hard. Die moet je dus echt "inrijden". Maar dan heb je er ook een superfijn zadel aan.
Vroeger 1 van de meest gewilde zadels. Maar inmiddels is de keuze "reuze".

Wij hebben al jaren Albion. Vind ik erg lijken op de KN. Geen gedwongen zit; niet te veel wrong, zodat je niet zo opgesloten zit. Past ook op vrijwel ieder paard. En als je de adjusta hebt kun je hem ook in boommaat verstellen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 15:17

Bielsje schreef:
Dat topic gaat enkel over de zitmaat voor de ruiter toch en niet de zadellengte in verhouding tot de zadelplek van het paard?

De zitmaat voor de ruiter is de zadellengte. Die twee kun je niet los van elkaar zien.

Je kunt vrij simpel met krijt een lijn achter de schouders van je paard trekken, dan de 18e rib opzoeken en de afstand tussen die twee meten, dan heb je de lengte van de zadelplek van je paard. Die moet overeen komen of groter zijn dan de zitmaat voor de ruiter.
Dat is namelijk de lengte waarop het zadel belast wordt, er vanuit gaande dat de ruiter niet te groot is voor het zadel, anders kun je er rustig 5 cm aan de achterkant bij optellen, want het stuk achter de 18e rib wordt dan ook belast.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 15:18

Babootje schreef:
Mooi zadel hoor. Ik kan me herinneren dat het super degelijke zadels zijn met een lange levensduur, maar in het begin heel hard. Die moet je dus echt "inrijden". Maar dan heb je er ook een superfijn zadel aan.

Wij hebben al jaren Albion. Vind ik erg lijken op de KN. Geen gedwongen zit; niet te veel wrong, zodat je niet zo opgesloten zit. Past ook op vrijwel ieder paard. En als je de adjusta hebt kun je hem ook in boommaat verstellen.

Babette zit daar ook zo mooi vrij in :D blijft een genot om naar te kijken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 15:31

Avalanche schreef:
Babootje schreef:

Babette zit daar ook zo mooi vrij in :D blijft een genot om naar te kijken.

Haha, ja dank je! De Albion die is van Mexx. Maar ze zit nu ook nog in een andere. De Luc Childeric voor ons andere paard is nu eindelijk geleverd na 7 maanden!!
Daarbij valt alles in het niet hoor. Zo fijn ook voor het paard zelf. Duur in aanschuif maar minder duur in onderhoud. Door de memory foam kan je paard veranderen zonder dat je het zadel hoeft te veranderen. Eenmaal aangemeten ligt het altijd goed. Werkt heel anders dan bij een "gewoon" zadel. Daarom ben je veel minder geld kwijt aan het steeds moeten opvullen van het zadel aan de veranderingen van je paard.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 15:42

Oooohh wat leuk, ik ben blij voor je!!! :D Ook nog weer een heel andere categorie, maar het hele ontwerp is gewoon fantastisch :D

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 16:08

Avalanche schreef:
Bielsje schreef:
Dat topic gaat enkel over de zitmaat voor de ruiter toch en niet de zadellengte in verhouding tot de zadelplek van het paard?

De zitmaat voor de ruiter is de zadellengte. Die twee kun je niet los van elkaar zien.

Je kunt vrij simpel met krijt een lijn achter de schouders van je paard trekken, dan de 18e rib opzoeken en de afstand tussen die twee meten, dan heb je de lengte van de zadelplek van je paard. Die moet overeen komen of groter zijn dan de zitmaat voor de ruiter.
Dat is namelijk de lengte waarop het zadel belast wordt, er vanuit gaande dat de ruiter niet te groot is voor het zadel, anders kun je er rustig 5 cm aan de achterkant bij optellen, want het stuk achter de 18e rib wordt dan ook belast.

Dat dat samen hoort te vallen snap ik, maar het zadel wordt schuin van de kamer naar de bovenkant lepel gemeten. Dat kan dan toch langer zijn dan de zadelplek van een paard zonder dat het voorbij de 18de rib komt? En daar hebben de kussens qua lengte ook geen invloed met meten, voor de rug van een paard wel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:15

Hoe kan dat langer zijn dan? Het wordt zo gemeten omdat je op die manier corrigeert voor de ronding van de zitting, waardoor je als je goed meet echt gewoon de lengte van het zadel van voor naar achter hebt. Dus tenzij je verkeerd meet, gaat dat niet langer zijn.

Kussens zijn niet hard en verdelen de druk ook niet. Kussens zijn alleen bedoeld om een en ander zachter en prettiger te maken voor het paard. Dus de lengte van de kussens doet niet ter zake. De lengte van de boom wel. Daarom meten we ook de lengte van de boom en niet die van de kussens.

Het kan wel zijn dat voor een paard het ene kussen fijner is dan het andere. Maar het is de boom die bepaalt of het zadel past of niet, en de boomlengte is gelijk aan de zitmaat voor de ruiter.

Een westernzadel heeft geen kussens, daarom ligt er een blanket onder. Maar de skirt kan voorbij de 18e rib komen en heeft geen invloed. De boom mag daar niet voorbij komen.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:41

Duidelijk Avalanche +:)+ Bedankt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:49

Graag gedaan :D

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:55

Grappig hij heeft toch echt mijn kussentjes ingekort toen.
Van rijs heeft dat toen gedaan.
Ik zie ook veel zo genoemde zadels voor paarden met een korte rug, waar echt de kussens zo onder de zitting zitten dat het er best wel een beetje vreemd uit ziet.
Mijn zadel met keil kussens verdelen toch echt ook druk als ze ruim onder de zitting vandaan komen.
Dus om nou te zeggen dat het alleen fijn voor het paard is en ze geen druk verdelen ben ik het niet helemaal mee eens.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 17:20

Ik ben slecht in wiskunde, laten we dat voorop stellen. Maar als je zegt dat je zo moet meten om de ronding van de boom te corrigeren dan zou dat betekenen dat alle bomen dezelfde ronding hebben, en dat is niet zo. Ook heeft de diepte van de zit niets te maken met de ronding van de boom want je kunt rustig een diepe zit op een vlakke boom maken.
Dat enkel de boomlengte gemeten dient te worden daar kan ik wel inkomen, maar wat is dat dan met die zadelmakers die zadels met kortere kussens ontwerpen (of er later onder zetten) voor paarden met korte ruggen? :=

Ik snap er echt he-le-maal niets meer van zeg maar :'). Komt voornamelijk doordat ik miskopen heb gedaan en het nu een beetje meer probeer te gaan snappen trouwens :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 17:26

Dat ligt een beetje genuanceerder.

Stel je voor, er loopt een katje op het ijs. Als je kunt kiezen tussen een groot, dik kussen of een matras (anders zak je erdoor), wat ga je kiezen?

Even de drukverdeling uitrekenen: de ladder is 3 meter lang en 70 cm breed. In centimeters is dat 300 cm x 70 cm. Dat brengt ons op een totale oppervlakte van 21.000 cm.
Jij weegt 70 kg. Die 70 kg gaan we even om het wat makkelijker te maken in grammen uitdrukken: 70.000 gram. Gewicht spreiden we uit over die oppervlakte. Dat levert een druk op van 70.000/21000= 3 gram per cm2.

Doe nu hetzelfde met een kussen. Omdat een kussen de druk niet verdeelt wordt de druk verdeeld over jouw lichaamsoppervlak (er vanuit gaande dat je plat bent gaan liggen) en een klein beetje.
De gemiddelde NL vrouw is 1.70 lang en 40 cm breed. Dat brengt ons op een oppervlak van 6800 cm2.
We maken dezelfde berekening: 70.000/6800 en komen uit op 10.3 gram per cm2.

Dus dat kussen verdeelt wel iets, maar veel en veel minder dan die harde boom, en daarom nemen we die kussens niet mee in de berekening van de lengte van het zadel. Dat verschil is verwaarloosbaar en in heel enkele gevallen wordt het kussen aangepast.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 17:31

Het bomen verhaal:

Afbeelding
Dit is een zadelboom voor een sprinzadel.

Kijk hoe hoog de lepel is, en hoe vlak de boom is. Daar ga je geen diepe zit op maken.

Afbeelding
Hier een voor een diepere zit. Die zit ga je nooit vlak kunnen maken, daarvoor is de lepel simpelweg te hoog.

Maar in beide gevallen wil je gewoon de lengte vanaf de tak aan de voorkant tot de lepel weten, hoe de zitting ook gevormd is. Dat maakt voor de lengte helemaal niets uit. Daarom negeer je de ronding.

Voor het paard maakt die ronding in zoverre uit dat als het paard een heel rechte rug heeft, een zadel met een diepe zit daar niet heel mooi op gaat liggen, maar voor de lengte van de zadelplek wil je alleen de afstand van de takken tot de lepel weten.