Is dit zadel te lang?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Is dit zadel te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:39

Ik vind dit wel echt veel en veel te schraal sorry

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 22:15

Deze foto's voegen wel waardevolle informatie toe. Met zo'n slechte bespiering krijg je geen 1 zadel er lekker op.

Wat betreft voer zijn hier wat goede tips voorbij gekomen. Wat voor het ene paard werkt hoeft voor het andere niet te werken, ik zou met 4 weken echt wel verbetering verwachten.

Wat betreft het 'niet intensief werken'. Juist wanneer je op een slecht gespierd paard buitenritten gaat rijden (zonder juiste aanspanning) is dit best belastend. Dan zou ik er eerder lekker naast gaan lopen. Longeren waarbij je je paard vw-nw laat lopen, eventueel met balkjes kan ook nog. Maar het begint bij het juiste voer, als je huidige combinatie niet werkt even verder zoeken.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 22:25

Dee_Es schreef:
Deze foto's voegen wel waardevolle informatie toe. Met zo'n slechte bespiering krijg je geen 1 zadel er lekker op.

Wat betreft voer zijn hier wat goede tips voorbij gekomen. Wat voor het ene paard werkt hoeft voor het andere niet te werken, ik zou met 4 weken echt wel verbetering verwachten.

Wat betreft het 'niet intensief werken'. Juist wanneer je op een slecht gespierd paard buitenritten gaat rijden (zonder juiste aanspanning) is dit best belastend. Dan zou ik er eerder lekker naast gaan lopen. Longeren waarbij je je paard vw-nw laat lopen, eventueel met balkjes kan ook nog. Maar het begint bij het juiste voer, als je huidige combinatie niet werkt even verder zoeken.

Hij ging op stapritjes in het bos rond de stal,de dierenarts zei dat het geen kwaad kon, natuurlijk kan ze ook fouten maken maar ik vertrouw haar er wel op. de vraag nu is of het zadel te lang is. Dit zal namelijk ook van invloed zijn als hij aan is gekomen. Hopelijk is hij in een paar weken al beter.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 22:47

Een zadel dat net achter de T18 komt, is helemaal geen drama. Zadel moet natuurlijk niet op zn kont liggen. De kanttekening is dat een zadel dat net achter de T18 komt, altijd in balans moet liggen (elk zadel natuurlijk, maar in deze situatie extra belangrijk) EN een ruiter die ook in balans zit! Gaat de ruiter in de lepel zitten dan ben er maar zeker van dat je een paard krijgt die last krijgt! In dit geval aan de hand van de foto’s lijkt het niet te lang. Moeilijk te zien met dekjes eronder.

Verder is dit paard inderdaad te mager, dat weet je. Hierdoor is er minder draagvlak en zal er inderdaad zoals je zadelpasser heeft gedaan een pad onder moeten liggen. Ik verkies liever een correctiepad zo kun je op bepaalde stukken ondersteunen. De reden dat jouw zadel met de pad eronder er boven de schoft bovenop staat, is omdat de boomtak in de atrofie gemeten is. Een paard met atrofie, zetten we altijd een boommaatje groter en vullen de missende spieren als het ware aan met de correctiepad. Op deze manier heeft paard nog iets meer ruimte om te bewegen en ook om weer omhoog te komen. Daarbij makkelijker voor de eigenaar om zelf te corrigeren als paard bij komt. De balans zal dan al iets beter zijn ook, maar ik vermoed dat het aangeraden is om dit Zadel nog eens te laten bijvullen :) Ook hierbij kan de correctiepad een tijdelijke oplossing bieden als je een beetje weet hoe het werkt en een kundige zadelpasser hebt die dit kan uitleggen.

Ik vind het overigens qua balans niet zo dramatisch als sommige hier zeggen. Dit paard staat in stilstand, zonder gewicht op het zadel. Gaat er iemand opzitten zakt die van voor sowieso een beetje en met wat geluk komt paard wat omhoog in de rug. Een zadel enkel beoordelen in stilstand is het niet.. de basis moet goed zijn natuurlijk, maar pas in beweging zie je echt wat een zadel doet.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 23:01

Joliieeenn schreef:
Een zadel dat net achter de T18 komt, is helemaal geen drama. Zadel moet natuurlijk niet op zn kont liggen. De kanttekening is dat een zadel dat net achter de T18 komt, altijd in balans moet liggen (elk zadel natuurlijk, maar in deze situatie extra belangrijk) EN een ruiter die ook in balans zit! Gaat de ruiter in de lepel zitten dan ben er maar zeker van dat je een paard krijgt die last krijgt! In dit geval aan de hand van de foto’s lijkt het niet te lang. Moeilijk te zien met dekjes eronder.

Verder is dit paard inderdaad te mager, dat weet je. Hierdoor is er minder draagvlak en zal er inderdaad zoals je zadelpasser heeft gedaan een pad onder moeten liggen. Ik verkies liever een correctiepad zo kun je op bepaalde stukken ondersteunen. De reden dat jouw zadel met de pad eronder er boven de schoft bovenop staat, is omdat de boomtak in de atrofie gemeten is. Een paard met atrofie, zetten we altijd een boommaatje groter en vullen de missende spieren als het ware aan met de correctiepad. Op deze manier heeft paard nog iets meer ruimte om te bewegen en ook om weer omhoog te komen. Daarbij makkelijker voor de eigenaar om zelf te corrigeren als paard bij komt. De balans zal dan al iets beter zijn ook, maar ik vermoed dat het aangeraden is om dit Zadel nog eens te laten bijvullen :) Ook hierbij kan de correctiepad een tijdelijke oplossing bieden als je een beetje weet hoe het werkt en een kundige zadelpasser hebt die dit kan uitleggen.

Ik vind het overigens qua balans niet zo dramatisch als sommige hier zeggen. Dit paard staat in stilstand, zonder gewicht op het zadel. Gaat er iemand opzitten zakt die van voor sowieso een beetje en met wat geluk komt paard wat omhoog in de rug. Een zadel enkel beoordelen in stilstand is het niet.. de basis moet goed zijn natuurlijk, maar pas in beweging zie je echt wat een zadel doet.

Echt heel erg bedankt voor dit berichtje, hier heb ik echt veel aan en het is zeer nuttige informatie! Ik zal wanneer ze terug is van vakantie (en hopelijk het paardje wat aangedikt) meteen de zadelmaakster laten komen ^_^ Hopelijk kan het dan met wat vulling en een wijdere boom op worden gelost.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 23:08

CapeS schreef:
Joliieeenn schreef:

Echt heel erg bedankt voor dit berichtje, hier heb ik echt veel aan en het is zeer nuttige informatie! Ik zal wanneer ze terug is van vakantie (en hopelijk het paardje wat aangedikt) meteen de zadelmaakster laten komen ^_^ Hopelijk kan het dan met wat vulling en een wijdere boom op worden gelost.

Graag gedaan! :)

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 23:56

Het is ook niet de makkelijkste tijd van het jaar om je paard te laten aankomen. Verharen kost erg veel energie. Mijn paard valt in deze periode altijd best wat af, ondanks veel bijvoeren (pavo 18+, speedibeet en fibrebeet, olie). Sinds een tijdje voer ik daar nog pavo multivit15. En helpt ontzettend goed. Valt minder af, verhaart makkelijker en mooie glimmende vacht.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 00:44

Flower033 schreef:
Het is ook niet de makkelijkste tijd van het jaar om je paard te laten aankomen. Verharen kost erg veel energie. Mijn paard valt in deze periode altijd best wat af, ondanks veel bijvoeren (pavo 18+, speedibeet en fibrebeet, olie). Sinds een tijdje voer ik daar nog pavo multivit15. En helpt ontzettend goed. Valt minder af, verhaart makkelijker en mooie glimmende vacht.

Daar ben ik nog niet mee bekend, ik geef IJslands zeewier rond deze tijd, ik hoopte dat dat een zelfde effect zou hebben. Maar ik zal de multivit15 even bekijken ^^

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 00:50

Ik zou het zadel pas weer bekijken op het moment dat hij meer aangekomen is.
Het is nu namelijk onmogelijk aan te passen en is eigenlijk weggegooid geld.
Spieren en bovenlijn kunnen immers ook niet opgebouwd worden als de bouwstoffen ontbreken.
Nu ken ik Cape als 3/4 jarige en het was echt een mega bodybuilder. Hij is nu 7 dus zou er als een jonge god uit moeten zien.
Nu zeg je dat ze onbeperkt hooi krijgen, maar het probleem is dat er in hooi al jaren niet meer voldoende voedingsstoffen zitten. Aangezien het een EV is hebben ze een snel metabolisme en dat is echt niet te vergelijken met het doorsnee rijpaard en al helemaal niet met een koudbloed.
In principe krijg ik ze hier allemaal binnen 2 a 3 maanden op acceptabel gewicht, pas dan kunnen ze ook spieren opbouwen en vanaf dat moment heeft het pas zin om het zadel na te laten kijken.
Beste is volop in het gras en een volle emmer senior priores per dag. Zeg een schep of 2 a 3 ongeweekt.
Daarnaast een degelijke vitamine/mineralen brok. Een stuk goedkoper dan al die losse supplementen en het werkt. Dan kun je ook gaan bekijken hoe en wat met het zadel.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 00:57

kyrkelover schreef:
Ik zou het zadel pas weer bekijken op het moment dat hij meer aangekomen is.
Het is nu namelijk onmogelijk aan te passen en is eigenlijk weggegooid geld.
Spieren en bovenlijn kunnen immers ook niet opgebouwd worden als de bouwstoffen ontbreken.
Nu ken ik Cape als 3/4 jarige en het was echt een mega bodybuilder. Hij is nu 7 dus zou er als een jonge god uit moeten zien.
Nu zeg je dat ze onbeperkt hooi krijgen, maar het probleem is dat er in hooi al jaren niet meer voldoende voedingsstoffen zitten. Aangezien het een EV is hebben ze een snel metabolisme en dat is echt niet te vergelijken met het doorsnee rijpaard en al helemaal niet met een koudbloed.
In principe krijg ik ze hier allemaal binnen 2 a 3 maanden op acceptabel gewicht, pas dan kunnen ze ook spieren opbouwen en vanaf dat moment heeft het pas zin om het zadel na te laten kijken.
Beste is volop in het gras en een volle emmer senior priores per dag. Zeg een schep of 2 a 3 ongeweekt.
Daarnaast een degelijke vitamine/mineralen brok. Een stuk goedkoper dan al die losse supplementen en het werkt. Dan kun je ook gaan bekijken hoe en wat met het zadel.

Zal ik doen ^_^ hij was inderdaad op het juiste spoor maar heeft nu al flink een half jaar zitten vechten met zijn sarcoiden, dus ongelooflijk afgevallen. Hij is wel gelukkig al veel fitter nu en vandaar dat we weer kunnen focussen op voller worden. Ik heb hem helaas nooit als een bodybuilder kunnen zien, ik kan het me wel voorstellen hij is een echte knapperd, hij was echt een botje toen ik hem overnam

Zou ik toevallig ook kunnen vragen waar u hem van kent? Ik weet vrij weinig over zijn achtergrond behalve van de vrouw van wie ik hem kocht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 07:55

Ik snap de oorzaak van het afvallen maar als een paard nadat de oorzaak is weggenomen niet goed aankomt, dan kan er ook nog wat anders meespelen. Een bloedonderzoekje is sowieso geen overbodige luxe.
Als een paard ziek is geweest, is de weerstand in het algemeen ook slecht en in dat soort situaties kan het paard ook sneller last hebben van wormen dan bij een goede weerstand, ook al is het ontwormd geweest. Het lijkt me ook verstandig om te kijken of je paard misschien een worminfectie heeft.
Hoe gaat het nu met de sarcoiden? Zitten die op de borst, meen ik te zien? Wat doe je eraan om ervoor te zorgen dat ze verdwijnen? Er hier op bokt ook een topic over sarcoiden, waar veel goede tips gegeven worden. Je zegt nu dat het wel meevalt hoe mager hij is, maar hij staat nu met een pak haar. Ik denk dat als hij geschoren zou zijn je hiervan echt schrikt.

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 07:58

Ik weet niet in welke regio je woont capeS, maar er zijn ook Paardenvoeding adviseurs. Zij kunnen een goed voedingsplan opstellen voor je paard. Mijn haflinger moet juist afvallen, en nu met de juiste voeding lukt dat eindelijk.

Voordat je van alles gaat aanschaffen, zou ik als ik jou was daar eens naar kijken!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 08:32

Zouden die sarcoides werkelijk alleen aan de buitenkant hebben gezeten?

Heeft natuurlijk weinig te doen met de pasvorm van het zadel. Maar toch, dat vraag ik me dan weer af.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 08:48

Van bij zijn trainer/ eigenaren die zitten hier in het dorp.
Mijn vrienden hebben hem.in training gereden.
Is daarna goedkoop weggeven voor een goed huisje en daardoor enkel de handel in geraakt en bij meerdere onkundige personen terecht gekomen.
Helaas doet de bokt upload het niet, maar alleen zijn hals was al 3x xo breed.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 09:25

Het klopt wat Kyrkelover zegt. De mijne is ook een EV. Zit goed in de spieren. Ziet er niet aan af dat ie al 20 is. Maar echt dik wordt ie nooit. Het heeft lang geduurd voordat ik de juiste combinatie van voer had. Van veel voer werd ie heet en vervelend. Van teveel Luzerne ook. Met de combinatie 18+, bietenpulp en fibrebeet in gelijke verhoudingen gaat het goed.
Dat zal voor elk paard anders zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 09:30

kyrkelover schreef:
Is daarna goedkoop weggeven voor een goed huisje en daardoor enkel de handel in geraakt en bij meerdere onkundige personen terecht gekomen.

https://imgbb.com

ideaal voor foto's uploaden.

Maar op dit paard zou ik ook nog niet gaan zitten.
Ook niet voor een klein rondje buiten.
Een zadel nu passen heeft ook geen zin. Kijk straks maar eens als zijn bovenlijn weer spieren en vetjes heeft hoe het dan ligt. Dan kun je ook de lengte beter bepalen.
En in een paar weken zie je wel of een paard aan aan het komen is, dat duurt geen maanden.
Het duurt maanden voordat het totaal goed is, maar niet dat je ziet wat je doet werkt.

Gelukkig staat het zomerseizoen voor de deur. Lekker het gras op. Daar kan hij ook lekker zelf bewegen wat voor zijn spieren ook goed is.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 10:20

Babootje schreef:
Ik snap de oorzaak van het afvallen maar als een paard nadat de oorzaak is weggenomen niet goed aankomt, dan kan er ook nog wat anders meespelen. Een bloedonderzoekje is sowieso geen overbodige luxe.
Als een paard ziek is geweest, is de weerstand in het algemeen ook slecht en in dat soort situaties kan het paard ook sneller last hebben van wormen dan bij een goede weerstand, ook al is het ontwormd geweest. Het lijkt me ook verstandig om te kijken of je paard misschien een worminfectie heeft.
Hoe gaat het nu met de sarcoiden? Zitten die op de borst, meen ik te zien? Wat doe je eraan om ervoor te zorgen dat ze verdwijnen? Er hier op bokt ook een topic over sarcoiden, waar veel goede tips gegeven worden. Je zegt nu dat het wel meevalt hoe mager hij is, maar hij staat nu met een pak haar. Ik denk dat als hij geschoren zou zijn je hiervan echt schrikt.

Hij heeft echt bijna geen winter vacht, hij heeft met dekens op gestaan om te zorgen dat zijn haar niet teveel groeit en omdat hij ook nog eens schraal was. En over de gezondheids aspecten ben ik inderdaad in consult met mijn dierenarts, deze op zijn borst is helaas niet mogelijk om weg te laseren, dus nu moeten we helaas de lange weg gebruiken.. Wormen etc is al gecheckt, ik zal contact opnemen over bloedonderzoek dat is nog niet gedaan :)

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 10:22

DuoPenotti schreef:
kyrkelover schreef:

https://imgbb.com

ideaal voor foto's uploaden.

Maar op dit paard zou ik ook nog niet gaan zitten.
Ook niet voor een klein rondje buiten.
Een zadel nu passen heeft ook geen zin. Kijk straks maar eens als zijn bovenlijn weer spieren en vetjes heeft hoe het dan ligt. Dan kun je ook de lengte beter bepalen.
En in een paar weken zie je wel of een paard aan aan het komen is, dat duurt geen maanden.
Het duurt maanden voordat het totaal goed is, maar niet dat je ziet wat je doet werkt.

Gelukkig staat het zomerseizoen voor de deur. Lekker het gras op. Daar kan hij ook lekker zelf bewegen wat voor zijn spieren ook goed is.

Ik heb net wat extra producten besteld zijn hopelijk morgen binnen (subli seniores priores) en wat probiotica van phytotonics. Ik zal over een aantal weken een update plaatsen en hopelijk zien we verschil!

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 10:24

kyrkelover schreef:

Waren zijn sarcoiden ook al bekend toen? Ik heb hem gekocht wetend dat hij een sarcoid had, maar natuurlijk bleek het veel serieuzer te zijn dan op het eerste zicht. Hij is wel echt een topper met zijn behandeling en in het algemeen ook. Maar een foto zou ik echt geweldig vinden! via pb of iets anders kan ook als het hier niet lukt

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:46

Kan het eigenlijk niet herrinneren bij hem.
Wij blijven overigens altijd van de sarcoiden af want hoe meer je er aan zit hoe meer en hoe heftiger het terug komt. Heb eigenlijk nog geen enkel paard gezien waarbij het positief uitgepakt heeft.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 18:40

kyrkelover schreef:
Kan het eigenlijk niet herrinneren bij hem.
Wij blijven overigens altijd van de sarcoiden af want hoe meer je er aan zit hoe meer en hoe heftiger het terug komt. Heb eigenlijk nog geen enkel paard gezien waarbij het positief uitgepakt heeft.

Echt? Mijn dierenarts heeft me verteld dat als ze inderdaad niks doen blijf je er van af, maar die van hem merkten we dat hij aan het groeien was en omdat hij nog jong is zou het later voor problemen kunnen zorgen... Met de moderne technieken is er wel een hogere kans om ze weg te krijgen, een is compleet weg en geheeld en de andere is ongelooflijk weinig van over dus ik heb tot nu toe positieve ervaringen. Vooral laseren geeft vaak succes en anders zalf.

"Prompt treatment is recommended as they are usually easier to treat when they are small." dit hoor ik namelijk ook vaak.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 19:07

Wel gek dat hij niet aan komt, wat gaat je nieuwe plan worden en hoeveel kilo geef je dan van alles?

Normaliter zie je na een week al verschil namelijk.

Ik heb wel eens een oudje extra gevoerd. Twee keer per dag 2 kilo fibrebeet (droog gewogen, dus 6 liter water erbij) met 1,5 kilo 18+ en 50 ml olie, en als extra nog iedere dag 4 uur op een stal met onbeperkt hooi. Je zag het paard binnen een week al 'vullen" dwz dat de droge harde vachtlijnen om botten en ogen al iets zachter staan en na twee weken zie je de buik wat toenemen waarop vervolgens de weken daarna je echt wel een "laagje" over het gehele lichaam ziet komen. Dus als je na een week nog geen verschil ziet zou ik echt gaan ophogen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 19:22

ik mag hopen dat ondanks het advies van de dierenarts dat je wel stapritjes kunt doen, je hiermee stopt. Als je hem dan perse beweging wil geven, dan maar ernaast wandelen

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 19:40

En tijdens koude nachten een lekkere deken op, dan hoeft hij zich niet zelf warm te houden en kan hij die energie gebruiken om aan te komen.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 19:47

Hannanas schreef:
Wel gek dat hij niet aan komt, wat gaat je nieuwe plan worden en hoeveel kilo geef je dan van alles?

Normaliter zie je na een week al verschil namelijk.

Ik heb wel eens een oudje extra gevoerd. Twee keer per dag 2 kilo fibrebeet (droog gewogen, dus 6 liter water erbij) met 1,5 kilo 18+ en 50 ml olie, en als extra nog iedere dag 4 uur op een stal met onbeperkt hooi. Je zag het paard binnen een week al 'vullen" dwz dat de droge harde vachtlijnen om botten en ogen al iets zachter staan en na twee weken zie je de buik wat toenemen waarop vervolgens de weken daarna je echt wel een "laagje" over het gehele lichaam ziet komen. Dus als je na een week nog geen verschil ziet zou ik echt gaan ophogen.

Huidig is zijn voer per dag:
1kg speedibeet (droog)
1kg sportbrok
1kg seniores prioress
Lijnzaadolie
Bodybuilder
Een beetje sojaschroot
Onbeperkt hooi (eet volgens mij rond de 13kg als ik terugreken) met 24/7 weidegang (niet erg lang gras naar het word gewaterd en begint te groeien)
Een aantal wortels

Iemand tips voor verbetering? Sportbrok moet nu nog opgemaakt worden en daarna wilde ik overgaan op iets gericht op oude paarden. Hopelijk heb ik over een week of twee een goede foto en anders moet ik opzoek naar redenen waarom het niet werkt