Heb haar pagina eens bekeken en begrijp eigenlijk niet dat iemand daar in trapt.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lideli schreef:Dit voorjaar heb ik een dame van de opleiding bij mijn twee pony’s gehad zodat zij kon oefenen. Vond het een leerzame ervaring en kon ook echt wel verschil merken bij verschillende kopstukken en diktes in neusriemen. Onderleggers vond mijn ene pony echt vreselijk. Het meisje in kwestie was super aardig en heeft niet geprobeerd om zomaar wat aan te smeren.
Een van de twee loopt op een lage neusriem, volgens de 2fithorses theorie kiest een paard daar nooit voor (en die bieden ze dus ook niet aan). Dat vond ik wel erg kort door de bocht, want het paard mag zelf kiezen, maar niet uit alle opties
Ayasha schreef:Voor 1000 euro zou je toch wel een hoofdstel mogen verwachten dat zonder bontjes past.![]()
Heb haar pagina eens bekeken en begrijp eigenlijk niet dat iemand daar in trapt.
Babootje schreef:Grappig, je zegt hier nu precies het tegenovergestelde van wat zij beweren in hun marketingpraatjes, waarin ze allerlei dure woorden gebruiken als ‘biomechanisch bitfitten’ (vraag me af hoe dan, want zoveel biomechanisch is er niet aan een ijzeren staaf).Ayasha schreef:Voor 1000 euro zou je toch wel een hoofdstel mogen verwachten dat zonder bontjes past.![]()
Tot je het persoonlijk ervaart.
Vooral bij onze jonge 4 jarige was het verschil ongelooflijk goed te zien. (Hij zou echt een goeie zijn voor een clinic) Eerst het bit gefit; daarna het hoofdstel. Eerst het kopstuk. Op 1 model ging hij zelfs omhoog. Op een ander model, krabbelig, op het kreupele af. Hij gaf heel duidelijk aan dat hij die beslist niet wilde. Na de kopstukken deden we de neusriemen. Hij heeft een dunnere, terwijl mijn merrie juist een dikkere wil. Het maakt zelfs uit of het bakstuk een halve centimeter korter of langer staat. Ik vond het echt bizar om te zien. Had het eigenlijk moeten filmen. Hij geeft het zo goed aan. En het is echt niet altijd hetzelfde. Een onderlegger wil hij niet, terwijl mn merrie die juist wel heel erg waardeert.
Bij het hoofdstel dat hij heeft uitgekozen, loopt hij veel ruimer met een mooie beweging van achteren naar voren en mooi vanuit de schouder. Hij loopt al ruim, maar het was hiermee nog ruimer. De halsspier maakte hij mooi rond, hield niet links of rechts vast. Het was echt heel aangenaam en goed te zien.
Het lost natuurlijk geen rijtechnische problemen op. Maar het helpt zeker wel.
Het is jammer dat er meer hier zo'n vooroordeel hebben.
Er zit minder logica achter dan je zou denken. Het paard kiest echt zelf wat ie fijn vindt.
Wat bij het fitten ook hoort, is een lichamelijke check en een onderzoek van de mond. Zodat je ook echt goed kan beoordelen wat er gebeurt.
Focussed schreef:en dat de neusriem op slechts 0.5 tot maximaal 1 centimeter van het jukbeen moet liggen (terwijl de 2 centimeter regel gebaseerd is op het vrijgegeven van het infraorbitale foramen waar de aangezichtszenuw door naar de oppervlakte komt. Dit is ook de reden dat de meer anatomische hoofdstellen meer en meer de neusriem uitsnijden of rond laten lopen op dit stuk).
Babootje schreef:Mkango, je hebt een ongefundeerde en ononderbouwde mening. Het enige dat je zegt is het is duur en men gebruikt dure woorden dus het is niet goed.
Als je er zelf bij bent en ziet hoe je paard reageert, dan heeft dat niets te maken met "hun blauwe ogen".
Om dat te beoordelen en te zien ben ik zelf ervaren genoeg.![]()
@Focussed: Het paard kiest zelf wat het prettig vindt. Dat is heel lastig wetenschappelijk te onderbouwen. Ik vind dat zelf ook lastig, want ik wil ook graag dat er een bepaalde logica achter zit. Maar dat heb ik losgelaten omdat het verschil onmiskenbaar was. Mijn 2 paarden hadden afzonderlijk een heel andere voorkeur voor het kopstuk en de neusriem. Alleen van het bit kozen ze dezelfde (een dubbel gebroken watertrens van trust). Aan het einde van de fitsessie toen alles was 'uitgepuzzeld', pakten we nog een keer het oude bit (een sprenger KK dubbel gebroken bustrens) en dat was duidelijk echt minder.
Wat betreft de neusriem; overal moet voldoende ruimte zitten. Mijn merrie (die heel sensibel is op het hoofd) vond een wat bredere neusriem en wat meer aangesloten fijner; mijn ruin wilde alles heel los.
Als er in het E-book (want ik overigens zelf niet ken) staat dat de neusriem zo strak moet zitten dat het het kaakgewricht ondersteunt, impliceert dat overigens nog niet dat er geen vingers tussen kunnen.
Focussed schreef:Ik denk dat de optie van verschillende hoofdstelonderdelen uitproberen zeker interessant kan zijn om te persoonlijke voorkeur van het paard te toetsen. Ik denk echter dat men uit moet kijken met het bieden van niet-onderbouwde claims, ideeen en “fitting regels” en bijpassende beloften en prijzen.
Ik denk dat het daarom goed is om kritisch te kijken naar de wetenschappelijke randvoorwaarden voor goed passend harnachement en ik denk dat op dat vlak 2fit nogal wat claims en regels poneert die afwijken van de standaard en die niet onderbouwd worden door enige vorm van (wetenschappelijk) bewijs.
Zo staat in hun E-book te lezen dat een neusriem strak genoeg moet worden aangetrokken om het kaakgewricht te “ondersteunen” (i.t.t. de KNHS regels waarbij er minimaal 2 vingers op het neusbot moeten passen én de wetenschappelijke data waarbij paarden meer tekenen van pijn en stress tonen wanneer er minder dan twee centimeter ruimte wordt aangesnoerd) en dat de neusriem op slechts 0.5 tot maximaal 1 centimeter van het jukbeen moet liggen (terwijl de 2 centimeter regel gebaseerd is op het vrijgegeven van het infraorbitale foramen waar de aangezichtszenuw door naar de oppervlakte komt. Dit is ook de reden dat de meer anatomische hoofdstellen meer en meer de neusriem uitsnijden of rond laten lopen op dit stuk).
Ik laat me altijd graag verrassen door nieuwe inzichten en data maar tot nu toe blijft het verrassend stil op met name dat laatste gebied. En dat is jammer. Zeker als hun site en social media vol staat met foto’s van neusriemen die zelfs tegen het jukbeen aan liggen (0.5 cm was toch het minimum volgens hun eigen e-book), velletjes die dubbel getrokken lijken te worden en behoorlijk strakke neus- en sperriemen. Ik snap de verontwaardiging door “niet-klanten” in dit topic wel bij het zien van hun eigen marketing materiaal.
Hun verhaal klinkt innovatief, maar de feitelijke (wetenschappelijke) onderbouwing ontbreekt en dan worden de woorden ineens wel erg hol. Niet heel verrassend trouwens, aangezien ze ook homeopathie en craniosacraal therapie hebben toegevoegd aan hun opleidingscurriculum.
Fillis schreef:Daarbovenop vind ik het bij de bitfitters die ik tot nu toe bekeken heb altijd behoorlijk vaag waar ze hun 'expertise' vandaan halen. Ik zou er nog iets meer vertrouwen in hebben als ze ook paardentandarts of fysio/osteo/chiro zijn, maar degene die ik langs heb zien komen hebben die kennis ook niet in huis.
Ik wil niet zeggen dat ze allemaal onzin verkopen, maar ik vind het heel belangrijk om ook zelf kritisch te blijven nadenken, kijken of je zelf al iets weet (of kan leren). Dat hoop ik met mijn reactie mee te geven.
Babootje schreef:Fillis schreef:Daarbovenop vind ik het bij de bitfitters die ik tot nu toe bekeken heb altijd behoorlijk vaag waar ze hun 'expertise' vandaan halen. Ik zou er nog iets meer vertrouwen in hebben als ze ook paardentandarts of fysio/osteo/chiro zijn, maar degene die ik langs heb zien komen hebben die kennis ook niet in huis.
Ik wil niet zeggen dat ze allemaal onzin verkopen, maar ik vind het heel belangrijk om ook zelf kritisch te blijven nadenken, kijken of je zelf al iets weet (of kan leren). Dat hoop ik met mijn reactie mee te geven.
Met de complete opleiding bij 2fithorses ben je wel een paar jaar bezig. Onderdeel daarvan is biomechanica en bewegingsleer.
Fillis schreef:Maar waar haalt 2fithorses de expertise vandaan? Bij hun 'over ons' deel op hun website zie ik het niet staan.Alleen in vage termen iets over röntgenologisch onderzoek dat ze gedaan zou hebben, maar voor wie, wanneer, welke studie enz. staat er niet bij. Kan zijn dat ik er overheen kijk hoor, maar ik vind dat wel relevantie informatie.
Focussed schreef:Ik denk dat niemand in dit topic naar een compleet evidence based manier van handelen op zoek is, maar als het er puntje bij paaltje blijkbaar op neer komt dat er gekozen wordt voor wat er het lekkerst rijdt
Ayasha schreef:Maar dan hebben we het nog steeds over subjectieve ervaringen Babootje. Als jij op je pagina doet alsof je feiten verteld. Dan moet je dat ook gewoon kunnen onderbouwen. Zeker als je letterlijk op je pagina zet "NIET DOEN... Je hebt echt geen kennis om hierover te oordelen EN IK WEL."
Ja, kom maar op dan met bewijzen.Als je jezelf kwa kennis zo boven anderen plaatst dan ga ik er van uit dat je dat ook kan bewijzen.