Wat voor zadel op paard met een weke rug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 12:23

Ik zal hier even een update geven, wellicht dat iemand anders met hetzelfde probleem daar nog iets aan heeft.
Ik heb echt het perfecte zadel gevonden! Een Sella Impara.
Ik liet Jeannette Drent komen van Zadelmakerij Drent.
Zij zei al direct, dit is een hele moeilijke, ik weet niet of het gaat lukken maar ik ga mijn best doen.
En zij heeft meer dan haar best gedaan, wat een kundige zadelpasser!
Meerdere modellen Sella gepast en mee gereden en ik mocht 2 weken lang een paszadel proberen.
Ik was echt geschokt, ik dacht altijd dat mijn paard goed liep onder de Zaldi, dat hij vanwege zijn ongunstige bouw niet beter kon dan dat hij deed.
Maar ik heb gewoon een compleet ander paard onder dit zadel, hij loopt de sterren van de hemel!
Het is bizar hoe hij onder dit zadel zijn achterbeen onder de massa brengt en van de grond afkomt, geeft makkelijk na, het voorbeen komt er verder uit dan ooit en hij ontspant!
Ik rij er nu 3 weken mee en zijn bovenlijn verbeterd nu al, de rug wordt minder week en zijn buik wordt strakker.

Ik baal wel een beetje want ik heb in het verleden eerder een zadelmaker gehad welke in Sella deed toen ik nog in Noord Holland woonde, zij zei me destijds dat Sella niet geschikt zou zijn voor hem, hij had al jaren eerder onder Sella kunnen lopen.
Zo zie je maar weer hoe belangrijk een kundige zadelmaker is maar Zadelmakerij Drent kan ik echt iedereen aanraden, wat een topper is dat, er mag bij mij niemand anders meer aan mijn zadels zitten, ik heb voor de jonge hengst ook een Sella gekocht en mijn merries wil ik ook onder Sella hebben, fantastische zadels en ze zitten ook nog eens heerlijk!

Saskia9

Re: Wat voor zadel op paard met een weke rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 19:47

Ik lees even mee, had gisteren een topic geopend aan wat voor zadel ik moet denken. Waarop werd gewezen ook iets weke rug te hebben. Wat klopt, maar in beweging al veel boller.
Mag ik vragen in wat voor prijsklasse stella zadels zitten?
De mijne is 7 en zijn nu aan het beleren. Wil er niet iets heel duurs opgooien als het daarna niet meer past of passend te krijgen is :o

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 20:33

Saskia9 schreef:
Ik lees even mee, had gisteren een topic geopend aan wat voor zadel ik moet denken. Waarop werd gewezen ook iets weke rug te hebben. Wat klopt, maar in beweging al veel boller.
Mag ik vragen in wat voor prijsklasse stella zadels zitten?
De mijne is 7 en zijn nu aan het beleren. Wil er niet iets heel duurs opgooien als het daarna niet meer past of passend te krijgen is :o

Al een thorowgood geprobeerd?

De mijne had n dipje na de schoft, daar zijn we uitgekomen met thorowgood.
Helaas is ze nu uit haar springzadel gegroeid... Dipje is weg

Saskia9

Re: Wat voor zadel op paard met een weke rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:02

Nee nog niet. Er ligt nu een wintec vzhop met zadelmak maken. Maar wil over een aantal maanden wanneer we een rondje kunnen sturen iets goeds erop leggen. Dus ben een beetje aan het oriënteren nu.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:55

Lola96 schreef:
Ik baal wel een beetje want ik heb in het verleden eerder een zadelmaker gehad welke in Sella deed toen ik nog in Noord Holland woonde, zij zei me destijds dat Sella niet geschikt zou zijn voor hem, hij had al jaren eerder onder Sella kunnen lopen.

Dat hoeft niet. Als ik zie onder welke zadels mijn paard 5-8 jaar geleden liep. Dat gaat nu echt niet meer passen, simpelweg omdat de rug wat gezakt is en je daardoor dus minder kussen achterin kwijt kan.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 11:46

sunny43 schreef:
Laat een goede zadelmaker komen die het ook echt aan kan passen. Ooit het probleem met een pony gehad, diverse zadelpassers langs gehad, uiteindelijk Hans Zuiddijk? van Best Fit Zadels uit Hilversum en... het zadel bleef op zijn plek. Andere aanrader is Anouk van Well Saddles.

Dankjewel, maarre het is wellsaddle ;) Ik heb zelf een pre met weke rug. De osteopaat was al een wereldverbetering. Ik heb op hem de korte zadels van crown geprobeerd, prima zadel, ik wil een maatzadel van hun, omdat ik ze verkoop. De espagnola van dueber, daar kan ik niet op zitten ivm mijn bekken en nu county fusion. Een fantastisch zadel. Zaldi is ook leuk. Alleen vind ik de vulling jammer. Die vervang ik om die reden en ook dan is dat super oplossing.

En wat super dat je met jeanette nu een oplossing hebt gevonden in Sella. Ik heb er 1 liggen demo. 17,5". Ik vind ze persoonlijk spuuglelijk. Maar ja, mooi zegt ook niet alles. Moet m nog proberen. Hij lag best aardig op het paard. De amazone kon er niet aan wennen.