Teleurgesteld in zadelmaker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:33

Art_Ificious schreef:
Wat ik me afvraag. Kan een zadelmaker ander soort kussens onder een zadel plaatsen? (Als de vorm van boom wel goed is voor het paard)

Alles is mogelijk, word meestal niet gedaan omwille van de kosten, denk aan de kosten van een half zadel(nieuwprijs dan hé) en wanneer het budget-zadel is , dan nog veel meer dan de helft van het zadel.
wanneer alleen de vorm van de kussens het probleem zou zijn zou het zadel niet zo liggen als het ligt.
Het is of de maat van het kopijzer/kamerwijdte, of gehele pasvorm welke niet goed is.
Dat daarbij de kussens ook niet passend zijn is minder "belangrijk", tuurlijk voor het perfecte plaatje wil je dat anders, maar dat is het minst grote probleem.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:34

Oke dan was het dat niet.
Hoe dan ook, deze past niet. Succes met zoeken naar wat anders :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 11:37

siskeh schreef:
Art_Ificious schreef:
Wat ik me afvraag. Kan een zadelmaker ander soort kussens onder een zadel plaatsen? (Als de vorm van boom wel goed is voor het paard)

Alles is mogelijk, word meestal niet gedaan omwille van de kosten, denk aan de kosten van een half zadel(nieuwprijs dan hé) en wanneer het budget-zadel is , dan nog veel meer dan de helft van het zadel.
wanneer alleen de vorm van de kussens het probleem zou zijn zou het zadel niet zo liggen als het ligt.
Het is of de maat van het kopijzer/kamerwijdte, of gehele pasvorm welke niet goed is.
Dat daarbij de kussens ook niet passend zijn is minder "belangrijk", tuurlijk voor het perfecte plaatje wil je dat anders, maar dat is het minst grote probleem.

Mij lijkt het net belangrijk dat de kussens ook passend zijn? Die verdelen immers de druk over de rug.

Qua kopijzers past de Wijde het mooist als we die kaal op hem passen. De MW knelt dan.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:52

Hetgene wat de druk verdeeld is een goed passende zadelboom, juist maat kopijzer. De kussens volgen de vorm van het zadel, hobbels/bobbels en holtes in de vulling van de kussens is vervolgens wel erg vervelend, want dat gaat maken dat de druk niet meer verdeeld word als deze hoort.
Ook kan je met de vulling er wel degelijk voor zorgen dat in sommige gevallen het zadel beter ligt.

Pas ná deze punten komt het punt van de wel of niet bij het paard passende kussens.
Dan nog heb je de kwestie van: ga je voor een 10? Of is een 6,5 ook voldoende?
Wanneer het zadel verder past, de vulling zo "ideaal" mogelijk is gemaakt, dan is het misschien geen 10, maar dan is het zeker een 6,5

_Penotti

Re: Teleurgesteld in zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:01

Maar deze punten in de rug verdelen simpelweg niet, hoe goed de boom ook zou kloppen.
Voor dit paard/zadel echt geen fijn advies imo.
Dit is geen voldoende maar een dikke 1.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:17

_Penotti schreef:
Maar deze punten in de rug verdelen simpelweg niet, hoe goed de boom ook zou kloppen.
Voor dit paard/zadel echt geen fijn advies imo.
Dit is geen voldoende maar een dikke 1.

De vraag is: waarom verdeeld het kussen niet, is dat omdat het kussen niet past, of omdat het zadel niet past?
Je kan niet iets in een kussen gaan oplossen als het zadel het probleem is.
Dit type kussen durf ik ook niet beoordelen zonder dat er een ruiter op zit, deze kan het draagvlak aanzienlijk vergroten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:43

_Penotti schreef:
j
Ik vind het toch niet slim eerst zelf wat te kopen.
Je hebt dus niet het inzicht zelf te zien dat het totaal niet past (wat niet erg is hoor) laat dan een zadelmaker komen met zadels.
Dan is die kans kleiner.

Niet mee eens, ken tig zadelmakers/passers die je snel wat aanpraten hoor, al behoorlijk wat foute ervaringen, en niet altijd uit slechte wil. Bijv. ooit een zadelpasser gehad die totaal geen rekening hield met de lengte van een zadel, was wss gewoon om zadels te verkopen voor grote sportpaarden.

Wat ik me afvraag ivm dit zadel (en eigenlijk alle zadels met verwisselbare boom, had er alleen nog niet bij stilgestaan): als je een bredere boom insteekt, kan het dan zijn dat het zadel achteraan nog te smal is voor het paard? Ik kan me voorstellen dat dit zadel qua kussens wel goed ligt op een paardje met een veel smallere rug (maar dan natuurlijk met smallere boom). Tekna is anderzijds qua lengte wel een goede keuze denk ik, staan ook bekend dat ze kort zijn.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:49

Natuurlijk van die prutsers bestaan ook.
Maar als je er zelf al geen zicht op hebt, dan zou ik dat toch wel eerder aanraden dan niet :)
Gelukkig bestaan er ook hele fijne zadelmakers.

Siskeh, dit zadel past niet bij een ronde rug als het paard van TS, maar bij een smaller paardje.
Dan kan de vorm gezien van schoft richting lepel wel meelopen met de rug, de kussens blijven te spits, te smal. En daar wil je nooit op gaan zitten, ook al zouden ze dan iets inveren.

Hwn, ja dat kan zeker, het veranderd alleen bij de schoft, meer niet.
Daarom krijg ik ook kriebels als ik advertenties lees met de boom (lees kopijzer) is aanpasbaar en past daarom op alle paarden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 13:41

_Penotti schreef:
Natuurlijk van die prutsers bestaan ook.
Maar als je er zelf al geen zicht op hebt, dan zou ik dat toch wel eerder aanraden dan niet :)
Gelukkig bestaan er ook hele fijne zadelmakers.

Siskeh, dit zadel past niet bij een ronde rug als het paard van TS, maar bij een smaller paardje.
Dan kan de vorm gezien van schoft richting lepel wel meelopen met de rug, de kussens blijven te spits, te smal. En daar wil je nooit op gaan zitten, ook al zouden ze dan iets inveren.

Hwn, ja dat kan zeker, het veranderd alleen bij de schoft, meer niet.
Daarom krijg ik ook kriebels als ik advertenties lees met de boom (lees kopijzer) is aanpasbaar en past daarom op alle paarden.

Dat laatste ben ik tegenwoordig ook voorzichtiger op geworden. Heb namelijk ook al een boomloos gehad die niet fijn lag en een boomloos westernzadel die gewoon niet goed paste ondanks dus verwisselbare kopijzers bij beide.
Ook een boomloos past niet op elk paard. Da's dus net hetzelfde. Wordt ook helaas vaak in advertenties gezet dat het op elk paard past.

Of de kussens bij dit zadel inzakken betwijfel ik, heb ze eens bestudeerd en vind ze best hard gevuld. Ook als ze op zadeldrager liggen en ik ga wat hangen erop veren ze niet echt in.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:50

Citaat:
Ook een boomloos past niet op elk paard. Da's dus net hetzelfde. Wordt ook helaas vaak in advertenties gezet dat het op elk paard past.

Het is ook een kwestie van je in de materie verdiepen. Binnen de boomloze wereld wordt er absoluut geen geheim van gemaakt dat boomloos niet gelijk staat aan altijd passend. Wel dat het makkelijker aanpasbaar is doordat je kan werken met verschillende maten kopijzers (pommels) en inlages in de zadelpads. Maar het is heel erg afhankelijk van het paard en de paard/ruiter combinatie welk merk en/of type zadel geschikt is.

Dat er in een advertentie staat dat het op ieder paard past hoeft nog niet te betekenen dat het ook waar is. Die persoon wil gewoon graag van zijn zadel af. Ik zou bij voorbaat een dergelijke advertentie al links laten liggen omdat het getuigt van weinig kennis van zaken.

Daarom is het zo fijn dat er tegenwoordig meerder pas services zijn voor boomloze zadels. Die komen met meerdere merken en modellen en zo kan je op zoek naar een passend zadel. Vaak hoef je bij hen ook geen zadel te kopen. Je kan dan dus op de tweedehands markt op zoek naar het model wat als passend uit het consult is gekomen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 15:07

Dat laatste, zadel tweedehands zoeken, kan toch ook met gewone boomzadels? Als je via een goede zadelmaker te weten gekomen bent welk zadel wel past? Althans heb dat ook al paar keer gezien op fb pagina's dat ze een bepaald zadel zoeken omdat die bij passen via zadelmaker het beste lag/paste.

afkepieteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 16:03

Art_Ificious schreef:
Dat laatste, zadel tweedehands zoeken, kan toch ook met gewone boomzadels? Als je via een goede zadelmaker te weten gekomen bent welk zadel wel past? Althans heb dat ook al paar keer gezien op fb pagina's dat ze een bepaald zadel zoeken omdat die bij passen via zadelmaker het beste lag/paste.

Dit had ik inderdaad ook, had een nieuw zadel gepast welke heel goed lag op mijn pony. Desbetreffende zadelmaker zei dat dat een goede optie was en gaf nog een tal van type zadels welke overeenkwamen. Zo kon ik op zoek naar een tweedehands zadel van het zelfde type. Helaas waren die niet op de markt dus kon ik alsnog een nieuw zadel kopen, maar dat terzijde :')

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 16:30

Art_Ificious schreef:

Dat zal vast ook wel voor boomzadels gelden. Maar ik denk dat het voor de zadelpasser dan wel zo fijn is als hij je intenties van tevoren weet. En dat je een zadelpasser zoekt die zadelmerken en modellen heeft die tweedehands binnen je budget passen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 19:28

Ik weet wel dat Bjorn ook Tweedehands zadels heeft. Heb die ooit nog eens gemaild met die specifieke vraag :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 21:43

Ohja had even overheen gelezen... En dus nog niet gereageerd.

Ik kan idd gewoon doorsparen en voorlopig niet rijden. Ik heb enkel een wei om in te rijden en met de regen is het sowieso niet aangenaam om te rijden, glijdt snel, is ook ongelijke grond dus best verraderlijk ook als het nat is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 19:08

Heb zadelmaker afspraak afgezegd. Weide is te nat om fatsoenlijk te kunnen voorrijden. (Wat toch wel moet om het probleem aan te tonen en eventueel andere zadels te testen).

Heb geen zin in glijpartijen en eventuele blessures hierdoor.

Herfst/Winter is sowieso al een minder actieve periode wat rijden betreft. (Door het natte weer).
Ik ga gewoon lekker doorsparen en dan volgend jaar nog eens zien wat mijn budget dan is. Ik vind nog steeds de neiging naar boomloos. Maar ook hier zou ik dan eerst een passessie voor willen hebben. Dat ik zeker de juiste keuze maak.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 19:51

Art_Ificious schreef:
Heb zadelmaker afspraak afgezegd. Weide is te nat om fatsoenlijk te kunnen voorrijden. (Wat toch wel moet om het probleem aan te tonen en eventueel andere zadels te testen).

Heb geen zin in glijpartijen en eventuele blessures hierdoor.

Herfst/Winter is sowieso al een minder actieve periode wat rijden betreft. (Door het natte weer).
Ik ga gewoon lekker doorsparen en dan volgend jaar nog eens zien wat mijn budget dan is. Ik vind nog steeds de neiging naar boomloos. Maar ook hier zou ik dan eerst een passessie voor willen hebben. Dat ik zeker de juiste keuze maak.

Een hele verstandige keuze denk ik. Zeker wanneer je al weet dat in de herfst/winter periode er toch weinig gereden kan worden. Daarbij is het ook nog eens erg leuk om samen vanaf de grond bezig te zijn. Ben benieuwd op wat voor een zadel je uiteindelijk uitkomt. Succes!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 20:08

Idd voor zelfde geld neem ik nu een zadel en past die in de lente wéér niet optimaal omdat paard door stilstaan in de winter weer veranderd is in bespiering.

In boomloos heb ik ook enkele modellen die ik leuk vind. Maar ben wel wat sceptisch over het springen met boomloos. Niet dat ik hoger durf dan 1m maar toch die drukverdeling is toch wat anders. Hoewel daarom net de kieffer move, Hidalgo allicante en de flexible Bascule me wel Interessant leken. Maar dus boven budget nieuwprijs en dus beter om door te sparen

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 20:50

hwn schreef:
Kijk trouwens uit met Wintec: die hebben (allemaal?) keilkussens, dus iets langer draagvlak. Ik vermoed dat je paardje ook een behoorlijk korte rug heeft, veel kans dat die te lang zijn. Heb hier geen enkel eigen paard lopen (gehad) waar een Wintec van 17 inch of meer op paste.

Het handige is die verwisselbare boom natuurlijk, maar die heb je ook bij Thorowgood (straks denkt men dat ik aandelen heb bij Thorowgood ;) . Wat Thorowgood ook heeft, is een soort V-systeem qua singel, helpt ook als het zadel teveel omhoogkomt. Hangt er wel vanaf hoe je de singelstoten hangt, ben er zelf een leek in, maar Greet van Zadelpascentrum heeft dit voor mij opgelost.

Maar een zadelmaker/passer die je adviseert om verder te rijden met een zadel dat drukplekken veroorzaakt, die zou van mij idd ook geen krediet meer krijgen. Kan heel nare gevolgen hebben, voor paard en mens (als het paard niet erg vergevingsgezind is).

TS ik denk dat dit heel erg goed advies is en veel modellen van dit merk heb je nieuw al voor €900
Tweedehands ook goed te doen, maar laat je dan eerst adviseren welk model en maat kopijzer het beste bij jouw paard past.

Je paard en jij moeten nog veel ontwikkelen en een zadel met verwisselbare kopijzer is dan ideaal, omdat je dan niet meteen een nieuw zadel nodig hebt als je paard meer bespiering krijgt. Ik heb zelf een Kent & Masters zadel (van dezelfde zadelbouwer, alleen dan compleet van leer waar de Thorowgood nog deels uit kunststof bestaat) voor mijn overbouwde ruin en in iets meer dan een jaar waarin ik dit zadel heb, hebben we al 2x een maat groter kopijzer er in kunnen zetten omdat zijn rugspieren steeds sterker worden.

Het zadel kan goed aangepast worden na mate het paard zich ontwikkelt, de singelstoten kunnen anders geplaatst worden, zodat het optimaal ligt voor jouw paard, de wrongen zijn verplaatsbaar, zodat ze precies goed voor jou geplaatst kunnen worden, maar ook weer verplaatst als je houding beter wordt.

De zadels zitten nieuw misschien net buiten je budget, maar 2e hands er ruim binnen. Een zadelpasser die met deze merken werkt zal ook vaak 2e hands opties hebben in deze merken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:29

Boomloos ben ik geen fan van. DIe drukken vaak toch. Ook is het niet ideaal voor je eigen zit is mijn ervaring. Ze zijn wel beter geworden de afgelopen jaren, maar toch heb je bij een boomzadel meer keuzes.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 10:39

germie schreef:
Boomloos ben ik geen fan van. DIe drukken vaak toch. Ook is het niet ideaal voor je eigen zit is mijn ervaring. Ze zijn wel beter geworden de afgelopen jaren, maar toch heb je bij een boomzadel meer keuzes.

Heb ooit een Ghost gehad en kreeg daar juist een onafhankelijke zit van. Dus het heeft mijn zit echt wel verbeterd. Drukplekken heb ik ook nooit gezien. Nu heb je wel boomloze zadels die idd geen goede drukverdeling hebben waar de steigbeugelhaken en singelstoten slecht bevestigd zijn en er quasi geen ruggengraat vrijheid is.
Maar elk boomloos zadel moet met een speciale pad gebruikt worden. Behalve de enkele die met echte kussens gemaakt worden.