Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:13

Daphara schreef:
ZoeyDercks schreef:
Qua lengte, zou hij eigenlijk ook aan de korte kant zijn op de tweede foto als ik zo de feedback hier in het topic heb gehoord.
Qua vorm vind ik het moeilijk omdat de foto niet recht van de zijkant is.

Je hebt gelijk zie ik nu, ik keek naar de 1e foto van V_Naomi voor de lengte, maar op de 2e foto is die toch te kort en die foto is recenter gemaakt.

Dus V_Naomi ik denk dat je toch een 10 cm langere singel nodig hebt.

Hij mag idd wat langer, maar zoals je eerder zelf al zei dat je zelf had voorgehad, is deze al 75cm, dus zal het er vanaf hangen of het nieuwe model dat ik aanschaf wel langer te krijgen is :')

ZoeyDercks

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 13:23

Vreemd eigenlijk, dat de meeste dressuursingels maar tot 75cm gaan.
Ik heb het geluk dat mijn speklap maar 1.55m is :+

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:35

Ik heb ook al een tijdje singel struggles haha. Mijn koudbloed heeft de singelgroeve ver naar voren liggen. Plus ik heb alles in het bruin dus een perfecte singel vinden is nog best lastig. Ik heb nu een tekna singel maar die trekt mijn nieuwe zadel dus iets naar voren. Misschien dat hier iemand is met de tip haha.
Hij heeft hier een maat 55 om geloof ik

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xLiez op 09-07-20 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:42

V_Naomi schreef:
Daphara schreef:

Je hebt gelijk zie ik nu, ik keek naar de 1e foto van V_Naomi voor de lengte, maar op de 2e foto is die toch te kort en die foto is recenter gemaakt.

Dus V_Naomi ik denk dat je toch een 10 cm langere singel nodig hebt.

Hij mag idd wat langer, maar zoals je eerder zelf al zei dat je zelf had voorgehad, is deze al 75cm, dus zal het er vanaf hangen of het nieuwe model dat ik aanschaf wel langer te krijgen is :')

De Rossner Comfort gaat tot 85 cm, die gebruik ik nu ook en in vergelijkbaar met de prolite/fairfax.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:45

xLiez schreef:
Ik heb ook al een tijdje singel struggles haha. Mijn koudbloed heeft de singelgroeve ver naar voren liggen. Plus ik heb alles in het bruin dus een perfecte singel vinden is nog best lastig. Ik heb nu een tekna singel maar die trekt mijn nieuwe zadel dus iets naar voren. Misschien dat hier iemand is met de tip haha

[ [url=m/679lEg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XFsbel.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met dat buikje zou ik voor het crescent model kiezen, je hebt nu een asymmetrical.

Welke lengte heeft deze tussen de gespen?

Ik ben inmiddels aardig goed in zoeken naar singels, dus zoek wel mee naar een bruine.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:47

Daphara schreef:
xLiez schreef:
Ik heb ook al een tijdje singel struggles haha. Mijn koudbloed heeft de singelgroeve ver naar voren liggen. Plus ik heb alles in het bruin dus een perfecte singel vinden is nog best lastig. Ik heb nu een tekna singel maar die trekt mijn nieuwe zadel dus iets naar voren. Misschien dat hier iemand is met de tip haha

Met dat buikje zou ik voor het crescent model kiezen, je hebt nu een asymmetrical.

Ik ben inmiddels aardig goed in zoeken naar singels, dus zoek wel mee naar een bruine.

Deze is 55 cm, denk van gesp tot gesp gemeten!

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 13:50

Zou het model wat ik heb niet goed zijn? De QHP Bold? Weet niet of die er in het bruin is.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:52

Daphara schreef:
V_Naomi schreef:

De Rossner Comfort gaat tot 85 cm, die gebruik ik nu ook en in vergelijkbaar met de prolite/fairfax.

Ik ben eerlijk gezegd niet zo een fan van dat type singels in 'gewoon' leder, heb er ooit 1 van passier gehad (zag er echt exact hetzelfde uit als de rossner) en die stond na een paar maanden, ondanks goed onderhoud, zo krom als wat :\ had onlangs gezien dat lemieux een soortgelijke had en die zag er wel leuk uit, maar ook maar max 75cm..

Gewone lederen singels trekken m'n paard zijn huid ook erg snel in heel veel rimpeltjes, wat ik ook minder vind..

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:54

Ik had deze singel. Gespen liggen wel goed, maar bovenkant singel komt op het dekje.
Afbeelding

Dus nu rij ik met deze singel, die is geloof ik 5cm korter.

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:06

Daphara schreef:
xLiez schreef:

Een bruine optie is:

https://www.artofriding.nl/nl/anatomisc ... ingel.html

Maar jeetje, ik klaag al om dressuursingels op 85 cm te vinden, dat was voordat ik probeerde een bruine crescent singel te vinden.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:08

Pally schreef:
Ik had deze singel. Gespen liggen wel goed, maar bovenkant singel komt op het dekje.
[ [url=m/l4zC7a.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dus nu rij ik met deze singel, die is geloof ik 5cm korter.

[ [url=m/j4vsxR.jpg]Afbeelding[/url] ]

De eerste is inderdaad net te lang, maar de tweede lijkt wel mooi te liggen!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:10

V_Naomi schreef:
Daphara schreef:

Ik ben eerlijk gezegd niet zo een fan van dat type singels in 'gewoon' leder, heb er ooit 1 van passier gehad (zag er echt exact hetzelfde uit als de rossner) en die stond na een paar maanden, ondanks goed onderhoud, zo krom als wat : had onlangs gezien dat lemieux een soortgelijke had en die zag er wel leuk uit, maar ook maar max 75cm..

Gewone lederen singels trekken m'n paard zijn huid ook erg snel in heel veel rimpeltjes, wat ik ook minder vind..

Agradi heeft volgens mij wel meerdere opties in 85 cm.
Ik ben heel tevreden over de Rossner, ik heb die tweede hands gekocht, gebruik die nu 8 maanden en blijft als nieuw.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:12

Ja dat is dus ook mijn struggle haha, er is bijna niks in bruin! Alleen maar verkeerde modellen

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:13

Ik heb de 2fithorses singel van €250...
Call me crazy, maar merk echt een hoop verschil met mn neopreentje (meteen van niks naar alles :') )
Zadelmaker had meerdere soorten bij zich dus heb samen met haar getest, paard werd er echt een stuk soepeler van.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:33

Superhandig topic. Ik heb thuis een hele bestelling aan singels liggen (maat 50,55,60 etc.) omdat ik denk dat mijn singel te lang is. Hij zit precies op de rand van het dekje:

Afbeelding

Dit is een maat 70... Dan zou ik dus voor een 65 of 60 kunnen gaan?

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:39

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:55

Lys_PPA schreef:
Superhandig topic. Ik heb thuis een hele bestelling aan singels liggen (maat 50,55,60 etc.) omdat ik denk dat mijn singel te lang is. Hij zit precies op de rand van het dekje:

[ [url=m/WEwhil.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou toch niet korter gaan. De gespen moeten echt ter hoogte van de hand liggen voor een goede drukverdeling.

Afbeelding

Is je dekje niet gewoon wat aan de ruime kant?

xLiez schreef:
Deze kan ik nog wel vinden in het bruin. Lijkt ook wel meer op een crescent model.
https://m.kramer.nl/Paard/Zadels-toebeh ... sche-inzet

Je paard heeft een aardig buikje, ik zou zelf nog wat meer bolling nemen dan deze voor een betere ligging.
Maar je kunt het proberen, gewoon passen met een dubbele laag keukenrol er tussen. Rondje rijden in stap, draf en galop en dan beoordelen.

Deze singel is wat smaller en jouw paard lijkt een smalle singelgroeve te hebben, dus het zou zomaar best goed kunnen liggen.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:03

Mijne heeft ongeveer dezelfde bouw als die van Xliez, wat zou dan een goede zijn gewoon in zwart?
Ik heb ook al meerdere singels geprobeerd maar ik moet denk ook crescent hebben.
Ik heb een Dressuursingel Harry's Horse Freefit gehad, hierbij bleef het zadel het netste liggen maar de singel sloot niet mooi aan. Nu heb ik een FRA supersingel, daar ben ik in principe tevreden over maar ik heb het idee dat het beter kan.
Afbeelding
Hier nog niet aangesingeld maar ze mag zo te lezen ook zeker wel een maatje langer.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:13

Jemig wat gaat dit topic hard! :wow:

Hier is een foto van de zijkant. Ging wat moeilijk omdat het gangpad niet heel breed is, maar het hele zadel staat er iig op. :)
Afbeelding

En de andere kant, zelfde gaatjes. Wat dat betreft singel ik hem wel altijd helemaal gelijk aan. (Dekje ligt er normaal trouwens netter onder hoor! Dit was even voor het passen.)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door marley93 op 09-07-20 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:21

Daphara schreef:
Lys_PPA schreef:

[ [url=m/WEwhil.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou toch niet korter gaan. De gespen moeten echt ter hoogte van de hand liggen voor een goede drukverdeling.

[ [url=m/V25uL1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je hebt een punt, echter heb ik maar 1 dekje (klein uitgevallen full, zie foto) waarbij de singel dan goed zou liggen. Reguliere dekjes maat full zijn soortgelijk aan de groene ES, dekjes maat cob zijn te klein.
Hij is 1,71 groot..
Afbeelding
Oke, geen singelprobleem maar een dekjesprobleem dus :') Ik zal voor het mooie eens een maat 65 singel passen, misschien is het verschil klein genoeg om en passend te zijn als singel en passend onder mijn dekjes.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:21

Ik heb op mijn tinker x haflinger de anatomische van Horka, en die bevalt goed.
Ook zij is gevoelig op haar buik, zolang ik haar heb.
Afbeelding

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:24

kiki1976 schreef:
Ik heb op mijn tinker x haflinger de anatomische van Horka, en die bevalt goed.
Ook zij is gevoelig op haar buik, zolang ik haar heb.
[ Afbeelding ]

Zo een had ik er ook van Harry's Horse, maar die bolling sluit niet aan waardoor de druk verdeling op een heel smal stuk singel kwam. Die heb ik dus weer heel snel weggedaan. Het was wel echt een fijne singel, als deze je paard goed past zou ik ook deze( of zo een) weer nemen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:39

Lenexa hier sluit die wel netjes aan gelukkig.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:26

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:48

Lenexa schreef:
Mijne heeft ongeveer dezelfde bouw als die van Xliez, wat zou dan een goede zijn gewoon in zwart?
Ik heb ook al meerdere singels geprobeerd maar ik moet denk ook crescent hebben.
Ik heb een Dressuursingel Harry's Horse Freefit gehad, hierbij bleef het zadel het netste liggen maar de singel sloot niet mooi aan. Nu heb ik een FRA supersingel, daar ben ik in principe tevreden over maar ik heb het idee dat het beter kan.
[ [url=m/OjmB3m.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier nog niet aangesingeld maar ze mag zo te lezen ook zeker wel een maatje langer.

Ik denk dat je gelijk hebt, een crescent die ongeveer 10 cm langer is tussen de gespen.

marley93 schreef:
Jemig wat gaat dit topic hard! :wow:

Hier is een foto van de zijkant. Ging wat moeilijk omdat het gangpad niet heel breed is, maar het hele zadel staat er iig op. :)
[ [url=m/TyA4EY.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de andere kant, zelfde gaatjes. Wat dat betreft singel ik hem wel altijd helemaal gelijk aan. (Dekje ligt er normaal trouwens netter onder hoor! Dit was even voor het passen.)
[ [url=m/avbPuB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een London, ik had daarmee hetzelfde probleem met de stoten. Omdat ik zelf ook niet kon wennen aan het zadel, ben ik gewoon voor een ander (boom) zadel gegaan. Hier mijn London met een brede anatomische singel (die 10 cm te kort was)

Afbeelding

Op zich vind ik je singel niet heel gek liggen op de foto.

Lys_PPA schreef:
Daphara schreef:

[ [url=m/V25uL1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je hebt een punt, echter heb ik maar 1 dekje (klein uitgevallen full, zie foto) waarbij de singel dan goed zou liggen. Reguliere dekjes maat full zijn soortgelijk aan de groene ES, dekjes maat cob zijn te klein.
Hij is 1,71 groot..
[ [url=m/BkgZ4o.jpg]Afbeelding[/url] ]
Oke, geen singelprobleem maar een dekjesprobleem dus :') Ik zal voor het mooie eens een maat 65 singel passen, misschien is het verschil klein genoeg om en passend te zijn als singel en passend onder mijn dekjes.

Haha, een dekjesprobleem ja! Het witte dekje met de singel staat wel goed, ik denk dat je paard gewoon vrij smal is of niet? Het dekje iets meer in de kamer trekken kan ook al helpen. Maar vaak is het een combinatie en veel trail & error.

Maartje_M schreef:
Ik heb sinds kort deze https://www.divoza.com/nl/waldhausen-me ... suursingel en hiermee reageert mijn merrie helemaal niet meer op aansingelen. Hoewel ze er op deze foto toch niet heel gelukkig bij kijkt :=

[ [url=m/nWUgUn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou met dit postuur een crescent overwegen als je toch de overstap naar een anatomische singel wil maken. Maar als dit goed werkt voor jullie en het paard is happy, dan gewoon zo laten.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 09-07-20 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt