Jessol schreef:Ik zat met hetzelfde probleem, en heb nu ook een hackamore en moet zeggen daar reageert hij super op voor de moment.
Hier ook eentje die op actief pensioen is en sindsdien met momenten echt niet houdbaar is. Je kan zoveel zeggen dat er aan gehoorzaamheid werken, ik durf te zeggen dat ik al heel ver ben gekomen met mijn fjord, hij werd vroeger met een hoofdstel aan de hand naar de weide gebracht om hij u meesleurde als het hem niet zint. Aan de hand kan ik er ondertussen bijna alles mee. Maar vanaf ik erop zit kent hij zijn kracht, en als hij gaat, dan gaat hij en dat kan leiden tot soms levensgevaarlijke situaties.
Ik reed hem met een simpel trensje, maar toen hij een drietal weken geleden aan een razendsnel tempo toch een paar 100m niet onder controle te houden was, vond ik het ook tijd om dat patroon te doorbreken, iets scherper in zijn mond helpt doodgewoon niet en wil ik ook niet. En ik moet zeggen dat die inwerking op de neus nu wel werkt. Ik kan mij wel voorstellen dat het bij een sensibel paard voor problemen kan zorgen maar voor de mijne lijkt dit een goeie oplossing te zijn. We moeten er nog eens mee op vreemd terrein, daar is hij altijd wat heftiger, dus dat wordt een test. Ik zou zeggen TS, gewoon eens proberen! Eerst in de bak even een rondje doen om te zien hoe hij reageert, dat heb ik ook wel gedaan.
Wat voor hack heb jij omhangen? Hij is niet heel sensibel dus steigeren of bokkken zie ik hem niet snel doen, maar wel heel eerlijk dus zal het duidelijk laten merken als hij het niet fijn vindt