Sterk paard op buitenrit, Hackamore oplossing?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:06

Lusitana; ik gebruik zelden hardere hulpen bij steigeraars en heb er best gemene onder me gehad. De gemeenste gooide zich dan juist achterover. Je vraagt ze dan zo ongeveer om de reactie te vergroten. Snel zijn en om trekken voor ze goed omhoog zijn. Dan kan je ze met rustige hulpen weer voorwaarts rijden. Maar dat is eigenlijk naast de kwestie.
Bovendien beantwoord je mijn vraag niet:
Waarom zou dat paard dat steigert als je terug vraagt op trens dat niet doen als je terug vraagt op hackamore als de reactie komt op het terug vragen? Want dat is wat je impliceert.
Dan zou ik eerder gaan zoeken in bugeltritt of rijden op zit als de hand ‘m tegen steekt is de kans nl heel reëel dat ie op hackamore hetzelfde gaat reageren. In essentie hebben ze hetzelfde probleem: je blokkeerd vanvoor terwijl ie vooruit wil dus de ‘logische’ keuze is omhoog want ze hebben snel door dat de meeste ruiters dan vanvoor los gooien waardoor ze vooruit kunnen. Eentje die dan de neiging heeft tot steigeren zal dat dan ook bij bitloos doen.

Thioro: _O- als die hier een indicatie is niet iig. Nu is mijne wel een vent en we weten allemaal dat die niet op groeien. _O-

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:00

puppy1128 schreef:
Hier een blauwe hackamore. Met een ringetje eronder voor het wandelen. :D

Op deze manier is het de 'pittige' stand. Zet je de hack andersom op het hoofdstel werkt ie minder hard in. ;)

Ereste

Re: Sterk paard op buitenrit, Hackamore oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:22

@Ayasha, hoe reageer je het best als het paard zijn hoofd tussen zijn benen gaat steken, als je vraagt om niet te snel te gaan, of hem terug probeert te nemen?

Ayasha
Blogger

Re: Sterk paard op buitenrit, Hackamore oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:35

In welke zin tussen de benen?
Achter de hand kruipen of echt zoals wanneer ze bokken?

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:08

Ereste schreef:
@Ayasha, hoe reageer je het best als het paard zijn hoofd tussen zijn benen gaat steken, als je vraagt om niet te snel te gaan, of hem terug probeert te nemen?

kijk ik heb een gelijk soort probleem met mijn GVR.. hij gaat achter de hand krult zicht op en zet dan vervolgens zijn 4x4 aan en tja dan is er geen houden meer aan maar dan ben je dus al te laat. Ik voel bij hem goed wanneer hij wil versnellen en moet je dus echt stap voor zijn. terug naar draf/stap.. en op nieuw proberen, net zolang dat hij dus begrijp dat hij best mag galopperen maar niet als een ongeleid projectiel..

Mijn ervaring is dat hij uiteindelijk dus ook niet hard gaat maar juist een rustig galopje doet en zolang ik die rem nog niet goed onder controle heb ga ik ook niet in de ren galop. En de ene keer gaat het heel goed en kan ik langere stukken doen maar soms heeft hij een "ikhebgeenzinenluisternietdag" en dan ga ik geen galop doen want dan irriteert het mij dan alleen maar omdat het dan niet goed lukt met alle gevolgen van dien.

In de bak doet hij dit trouwens dus niet dan is hij goed te rijden maar daar doe ik ook dezelfde oefening alleen gaat het dan makkelijker.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:17

Duss.. Los van alle rampscenario's waar TS geen last van blijkt te hebben. :')
Hoe vaak ge je op buitenrit samen met hem TS? Misschien is hij nog fit genoeg voor nét iets meer rijden en kijkt hij klappend van energie zwaar uit naar die rit. Dat hij daarom zo sterk wordt..

Ik wil je geen hackamores, bitten e.d. afraden of inbreken op de gesprekken die al staan.
Het was puur een gedachte die bij mij het eerste binnen kwam in plaats van pragmatische oplossingen. O:)
Ik vind het een mooi idee dat je zoekt naar iets anders in plaats van in de (al stugger dan normale) mond te gaan trekken. :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 19:00

alice0cullen schreef:
Kun je hem dan niet ff losgooien of longeren voor je naar buiten gaat, dat die zijn ei ff kwijt kan zonder ongelukken.

Onze draver, met hack, kan 80 km galopperen, dus 'even longeren' is niet altijd DE oplossing.

XSunnydayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 19:55

Jessol schreef:
Ik zat met hetzelfde probleem, en heb nu ook een hackamore en moet zeggen daar reageert hij super op voor de moment.

Hier ook eentje die op actief pensioen is en sindsdien met momenten echt niet houdbaar is. Je kan zoveel zeggen dat er aan gehoorzaamheid werken, ik durf te zeggen dat ik al heel ver ben gekomen met mijn fjord, hij werd vroeger met een hoofdstel aan de hand naar de weide gebracht om hij u meesleurde als het hem niet zint. Aan de hand kan ik er ondertussen bijna alles mee. Maar vanaf ik erop zit kent hij zijn kracht, en als hij gaat, dan gaat hij en dat kan leiden tot soms levensgevaarlijke situaties.

Ik reed hem met een simpel trensje, maar toen hij een drietal weken geleden aan een razendsnel tempo toch een paar 100m niet onder controle te houden was, vond ik het ook tijd om dat patroon te doorbreken, iets scherper in zijn mond helpt doodgewoon niet en wil ik ook niet. En ik moet zeggen dat die inwerking op de neus nu wel werkt. Ik kan mij wel voorstellen dat het bij een sensibel paard voor problemen kan zorgen maar voor de mijne lijkt dit een goeie oplossing te zijn. We moeten er nog eens mee op vreemd terrein, daar is hij altijd wat heftiger, dus dat wordt een test. Ik zou zeggen TS, gewoon eens proberen! Eerst in de bak even een rondje doen om te zien hoe hij reageert, dat heb ik ook wel gedaan.

Wat voor hack heb jij omhangen? Hij is niet heel sensibel dus steigeren of bokkken zie ik hem niet snel doen, maar wel heel eerlijk dus zal het duidelijk laten merken als hij het niet fijn vindt

XSunnydayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 19:58

Canon schreef:
Duss.. Los van alle rampscenario's waar TS geen last van blijkt te hebben. :')
Hoe vaak ge je op buitenrit samen met hem TS? Misschien is hij nog fit genoeg voor nét iets meer rijden en kijkt hij klappend van energie zwaar uit naar die rit. Dat hij daarom zo sterk wordt..

Ik wil je geen hackamores, bitten e.d. afraden of inbreken op de gesprekken die al staan.
Het was puur een gedachte die bij mij het eerste binnen kwam in plaats van pragmatische oplossingen. O:)
Ik vind het een mooi idee dat je zoekt naar iets anders in plaats van in de (al stugger dan normale) mond te gaan trekken. :j

Om medische redenen mag hij niet meer intensief iets doen, ik merk aan hem dat hij het in de bak ook niet meer leuk vindt. We gaan nu 2/3 keer per week op buitenrit. Hij lijkt niet veel energie te hebben en als we terug komen (we doen nu nog een klein rondje met hooguit 10 minuten draven, omdat hij weer conditie moet opbouwen) is hij ook echt heel moe. Ook toen hij hoog in het werk stond had ik dit probleem, het lijkt alleen nu iets erger te zijn geworden, maar het kan ook dat het alleen maar zo lijkt...