Paard dat soms los breekt, klap op nek voorkomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SillyB

Re: Paard dat soms los breekt, klap op nek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:48

haha bij nader inzien, alle paarden die ik ken die dit deden, waren ook haflingers.
Het zijn wel grote ondeugden hoor @Cayenne (haai Moot :* ) dat zit wel ergens in die bloedlijnen ofzo

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:49

Sizzle schreef:
Een ketting breekt eigenlijk altijd op de eerste schakel, is veel zwakker dan een touw. Wat dat betreft is het haast veiliger :P
Sterker nog, om die reden loop ik in kritische (gevaarlijke) situaties waar losbreken echt geen optie is altijd met ketting + halstertouw.

In geval van TS waar het paard de kracht van het buldozeren al kent gaat het waarschijnlijk weinig uitmaken. Daar moet echt een slimmere strategie bijnkomen kijken die het paard nog niet kent.

Paard snapt het direct, je moet als baas gewoon op tijd zijn.
Niet wachten tot ie volle bak gaat, maar hoofd beetje naar binnen vragen tijdens het wandelen en zodra je voelt, nu zet hij aan; klik, waarschuwen!
Dan kom je niet eens op het punt dat het echt hard wordt. Ze kennen het spelletje inderdaad heel goed, maar een paard weet ook echt dondersgoed bij wie die wat kan maken.

Ik vindt dat een van de mooiste eigenschappen van een paard.
Wil je weten wat je niet kunt? Koop een paard. Die heeft geen week nodig en dan weet je waar je aan moet gaan werken :D

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:57

de tinker die ik rijd deed ook aan de kletter gaan in de wei. hals vastzetten, kop omhoog omkeren en NIET te houden. begonnen met uit de wei halen aan het hoofdstel, longeerlijn achter de oren langs en handschoenen aan. na een hoop oefenen en begeleiding van onze instructeur krijgen we hem nu uit de wei met een monty Robbert halster en wat bij ons een verschil heeft gemaakt omdat de stinker een vast patroon heeft is rechts lopen ipv links. in een x 'kan' hij zich niet meer omdraaien omdat we rechts lopen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 02:11

Bedankt voor alle berichtjes! Gezien de hoeveelheid en het feit dat er veel reacties niet over mijn vraag gaan, reageer ik even alleen op de berichten die on topic zijn:

Freetorun, goeie tip! Hij kwam al eerder voorbij. Ik ga het zeker proberen.

Mando, ik heb om te proberen nu uiteindelijk een tweedehands nylon kaptoom besteld. Overigens fijn dat jouw haf nu een mak lammetje is! Hopelijk geen dooie dodo :p

Veulen84, super slim! Deze tip ga ik zeker onthouden. Voor wat betreft die klips uit mijn OP. Ik was er inderdaad al een beetje bang voor...

Kelly_ann, hahaha zéér goeie tip! :') uiteraard probeer ik niet los te laten, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Overigens is deze week mijn hoofdstel gebroken tijdens het ‘niet loslaten’ >;)

Heleeenn, hij is inderdaad al een aantal keer voorbij gekomen. Super simpel, maar super slim!

Wilmatj, ja schijnbaar, iemand had het over klittenband sluiting. Gaat op het ideeën-lijstje :)

Irisjeee, een longeerlijn lijkt voor ons niet te werken. Die is gladder dan mijn leadrope en halstertouw en glipt dus sneller uit mijn handen. Tevens rent ze te ver weg om haar een stuk lijn te geven. Wel fijn dat het bij jou gewerkt heeft!

Ik begrijp dat er veel reacties komen op het losbreken. Er zitten een aantal bruikbare tips tussen, waarvoor dank! Als eerst ga ik nu een kaptoom met terug geslagen leadrope proberen.

Overigens luistert mijn paard perfect naar mij aan de hand buiten de beschreven acties om. We krijgen les in grondwerk en werkenvanaf de grond. stilstaan, hoofd laag, volgen en achterwaarts doet ze perfect op mijn lichaamstaal/stemcommando en dus zonder druk van een lijn. Momenteel ben ik bezig met verplaatsen van de voor- en achterhand op commando. We gaan regelmatig van het terrein af, met en zonder andere paarden. Ze heeft hierin nog nooit een poging gedaan om los te breken en luistert ook daar naar mijn lichaamstaal en stemcommando’s. Als we oefenen met om de wei heen lopen zijn we eindeloos aan het schakelen: stilstaan, hoofd laag, vooruit, achteruit, omdraaien etc. etc. hier luistert ze dan perfect naar en uit het niets (of soms na diverse geluiden, bijv een bladende ezel) gaat ze er van tussen. Of het een slecht opgevoed paard, dat er wat anders achter zit zullen we nooit weten. We kunnen niet met ze praten...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:38

Citaat:
Er zitten een aantal bruikbare tips tussen, waarvoor dank! Als eerst ga ik nu een kaptoom met terug geslagen leadrope proberen.

Dat wilde ik ook aanraden en draag handschoenen met het oefenen :)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 22:45

Ja precies! Handschoenen draag ik eigenlijk bijna altijd op stal en zeker als ik met mijn paard aan de slag ga (op advies van grondwerkjuf).

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:26

Oef, je paard leert nu iedere keer dat losrukken werkt. Als je geen hengstenketting oid wil gebruiken, helemaal prima, maar dan zou ik het rondje niet meer lopen (of in ieder geval met je grondwerk juf). Dan leer je in ieder geval geen ongewenst gedrag aan.

Antwoord specifiek op je vraag: gewoon het halstertouw niet vastklippen, maar het touw door de ring halen en dan het "dubbelgevouwen" touw vasthouden. En dan uiteraard aan 1 kant loslaten alstie gaat rennen.