Hoe heb jij het restant van je teugel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waar laat jij je teugel einde?

Teugel einde onder de teugels
455 (82%)
Teugel einde over de teugels
96 (17%)

Totaal aantal stemmen: 551

Chasey

Re: Hoe heb jij het restant van je teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 09:58

Wil iemand eens foto’s maken of laten zien wat er met boven en onder bedoeld wordt? En binnendoor etc? Ben wel benieuwd.
Ik heb echt geen idee hoe ik de teugels vast heb.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:00

Ik heb het wel echt specifiek zo geleerd (eronder, links of rechts is minder blijven hangen), maar ik moest ook zonder beugels lichtrijden etc. Dus nog wel redelijk van de oude stempel als ik het vergelijk met sommige lessen nu.

Chasey schreef:
Wil iemand eens foto’s maken of laten zien wat er met boven en onder bedoeld wordt? En binnendoor etc? Ben wel benieuwd.
Ik heb echt geen idee hoe ik de teugels vast heb.

Onder (of binnendoor) dan zit het uiteinde van je teugel tussen de teugel en de hals van je paard.
Over dan zit hij over de teugel heen die je vast hebt.

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:09

Meestal heb ik de teugels rechtsonder.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:43

Dan heb ik hem links boven denk ik. Zal er eens op letten de volgende keer.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:59

Ibbel schreef:
Bij het opstappen hoor je het uiteinde al naar rechts te hangen, zodat je niet wordt gehinderd door het uiteinde (omdat je je zadel linksvoor vasthoudt met opstappen - teugeluiteinde kan daarbij in de weg zitten). je hebt beide teugels in je linkerhand, waarbij je ze voor links al vrijwel goed vast hebt. Na het opstappen pak je rechts erbij, en die pak je bovenlangs het uiteinde, dus ik snap (net als Lusitana) niet eens hoe je uit kunt komen op het uiteinde bovenlangs...
Ik ben ook stomverbaasd dat dit niet meer onderwezen wordt.

Dan moeten wij toch weer eens samen gaan rijden, dan kan je het zien :))

Ik heb eens foto's erop na gekeken. Naar rechts vrijwel altijd, inderdaad vanwege het opstappen. De enkele keer dat ik op foto's de teugels naar links zie hangen, is dat altijd bij paarden met lange, losse manen die naar rechts hangen. Blijkbaar wil ik ze dan dus nog wel eens naar de andere kant gooien om knopen te voorkomen. Maar ik heb ze zowel boven- als onderlangs, waarbij ze net iets vaker bovenlangs lijken te lopen dan onderlangs. En als ik nadenk over hoe ik opstap, vind ik het eigenlijk juist logischer om ze bovenlangs te hebben.

Bij mijn weten heeft nooit iemand hier iets over gezegd in les, maar behalve met in de knoop komen met opstappen, vraag ik me ook af of er wel echt verschil in zit en waarom onderlangs dan beter zou zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 12:26

Als wij samen rijden, rijden we nooit met aanleuning maar altijd met losse teugel :))

Met teugeluiteinde bovenlangs heb je altijd meer gewicht op de teugel waar je het uiteinde overheen hebt hangen. Bovendien wordt die teugel als gevolg van het gewicht altijd iets naar beneden gedrukt. Je hebt dus altijd ruis op de lijn, en een ongelijke aanleuning.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:05

Linksonder, zo aangeleerd omdat ik ook links opstapte. Al is dat inmiddels achterhaald.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:41

Hier heb ik ze dus erover.

Ik doe dit idd bewust, als ik er niet op let vallen ze gewoon onderdoor.

Afbeelding

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:10

Hier ook altijd rechtsonder, maar nooit specifiek over nagedacht. Stoort me ook ontzettend als ik het een keer per ongeluk boven heb :')

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:15

Onder het zadel onder, naar de kant waar geen manen liggen. Ik rij alleen pony's met heel veel manen en dat gaat knopen onderweg en dat is niet fijn. En eventuele zweep binnenkant of rechts (ivm een rechter been wat niet meer weet wat het geweest is).

Maar vaker nog links onder (natuurlijk, want leidsel komt aan de onderkant uit je linker hand vandaan), pinkriem links en zweep rechts als ik op de wagen zit (of aan het longeren ben).

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:20

Eerst even foto's gekeken hoe ik ze eigenlijk heb, maar rechts boven. Ook altijd al gedaan. Voelt zo raar als ze anders hangen. Ik voel de uiteinden trouwens echt niet tijdens het rijden en belemmeren mij zeker niet. Ook nooit een opmerking over gehad.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:30

Afbeelding

Ff zwaar ingezoomd op profielfoto van mij, maar idd rechtsboven..
Altijd zo gedaan.. Voelt raar als ik ze anders heb.. :')

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:31

Links en rechts :+
Ben western ruiter met splitreins :D

Maar met bosal heb ik wel een gesloten teugel, die hangt dan indd onder en naar rechts.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:36

Melewel94 schreef:
Hier heb ik ze dus erover.

Ik doe dit idd bewust, als ik er niet op let vallen ze gewoon onderdoor.

[ [url=m/wqfDoM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik precies zo (bovenlangs), maar dan aan de rechterkant. Als je de teugels eronder doet gaat dat toch storen tegen de hals aan? Ik vind dat in ieder geval storend en ze gaan dus altijd bewust bovenlangs :j

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:51

Dat is gek, ik had er nooit bewust over nagedacht, maar gisteren had ik er op gelet en toen merkte ik dat ik ze wel bovenlangs had. Ik had toen even geprobeerd hoe het reed met onderlangs, maar dat vond ik juist erg in de weg zitten?
Ik rijd trouwens op de manege , dus niet op een eigen paard, maar het viel me op dat ik bij de andere ruiters zowel onderlangs als bovenlangs zag.
Wat ik vooral raar vind is dat ik daar tot dit topic nooit iets over had gehoord. Ik heb op best veel verschillende maneges gereden, en paar keer prive lessen gevolgd op de "eigen " paarden van anderen, maar nooit een opmerking over de teugels gehad. :o?

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:06

Onder en dan altijd naar de rechterkant :P

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:14

Onder en in principe rechts, maar áls ik een kort zweepje gebruik wissel ik van kant. Ik wil hem aan de andere kant hebben dan het korte zweepje.
Bij een lange zweep of zonder maakt het niet uit en hou ik hem rechts.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:23

Pippaa schreef:
Als je de teugels eronder doet gaat dat toch storen tegen de hals aan?

Niet meer dan manen, een zweepje of een borsttuig of wat dan ook. Paard weet dat het er zit.
Een uiteinde dat beweegt ,of zelfs alleen rust, tegen/op 1 teugel wordt gevoeld in de mond, en verandert de communicatie....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:56

Galathil schreef:
Dat is gek, ik had er nooit bewust over nagedacht, maar gisteren had ik er op gelet en toen merkte ik dat ik ze wel bovenlangs had. Ik had toen even geprobeerd hoe het reed met onderlangs, maar dat vond ik juist erg in de weg zitten?
Ik rijd trouwens op de manege , dus niet op een eigen paard, maar het viel me op dat ik bij de andere ruiters zowel onderlangs als bovenlangs zag.
Wat ik vooral raar vind is dat ik daar tot dit topic nooit iets over had gehoord. Ik heb op best veel verschillende maneges gereden, en paar keer prive lessen gevolgd op de "eigen " paarden van anderen, maar nooit een opmerking over de teugels gehad. :o?

Dit dus, ik had hetzelfde...
Nooit bij stil gestaan, wel ooit geleerd dat ze naar rechts horen dus dat altijd netjes gedaan, maar nooit meer bewust mee bezig geweest, zeker niet met onder of boven, in mijn onbewust zijn horen ze ook boven.
Ik heb ze gisteravond ook bewust onder gedaan om het verschil te voelen, voor mijn gevoel gaf dat ook meer belemmering dan boven langs, maar dat kan ook zijn omdat ik het niet gewend ben.

Ik heb zelfs vanmorgen mijn instructeur er even over aan de telefoon gehad, omdat ik er gewoon echt heel nieuwsgierig naar was hoe het nou zat... :D
Hij zei dat het niet noemenswaardig was om daar over te gaan discussiëren, maar dat bovenlangs iets meer druk op de teugels mee zou kunnen geven.
Maar dat het verder een goede handhouding en inwerking niet echt beïnvloedt.
Daar zullen de meningen vast over verdeeld zijn, dus dat laat ik hier gewoon in het midden.

Ik vind het wel interessant om door zo’n topic ineens bewust te worden van dingen die je onbewust doet, dus zeker zinvol en leuk om alle visies en meningen te lezen!
Ik ga het ook echt nog even er onder proberen, kijken of dat mij nog iets gaat brengen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:58

Alles voelt vreemd als het ingaat tegen je gewoonte. Ik stijg ook van twee kanten op, maar dat is voor veel mensen ook heel vreemd.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:34

Ik betrapte mijzelf er vandaag op dat ik het uiteinde bovenlangs gooide nadat ze ergens bleven haken (dekje, zadel, zweterig paard). Bij het teugels opnieuw oppakken weer onderlangs, tenzij het blijft haken (ik heb teugels met rubber en stops, zal minder gauw voorkomen met gladleren dressuurteugels denk ik).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 08:59

Even 2 voorbeeldjes wat ik onderlangs vind.

ik heb ze dus zo:
Afbeelding
(let niet op de rest van mijn foto en mijn hoofd... we gingen nogal hard in die proef _O- )

Dan storen ze mijn hand niet...
Wanneer ik ze bovenlangs heb 'voel' ik ze zitten en heb ik ook het idee dat het mijn hand beïnvloedt tegenover mijn andere hand.

Zeker met S&T voel ik dat heel erg...

Afbeelding