Mannenzadels en vrouwenzadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:55

TS, ik ben erg benieuwd wat je te zeggen hebt over lange benen bij vrouwen...

Val helaas ook enigszins onder de noemer klapperbenen, met meer ontspanning wordt het wel minder... Maar ja, ze worden niet korter, en mijn paard word niet minder rond... Het maakt me wel verschrikkelijk onzeker. Maar goed, dat heeft mijn lengte altijd al gedaan.

19marjo90

Re: Mannenzadels en vrouwenzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:42

Interessant dit! Ik heb zelf een Passier (ouder type) Grand Gilbert. Vond het altijd prima zitten, tot ik echt steeds meer een stoelzit begon aan te nemen (nieuwe instructrice kwam ermee dat ik dat deed). Toen heb ik een paar keer op haar Hulsebos gereden. Meer wrong en diepere zit. Er ging weer even een wereld voor me open!
De passier moet nu toch maar met pijn in mijn hart weg :( .

Klopt het dat beugelophanging ook nog te maken heeft met mannen/vrouwenzadels?

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:52

Passier staat niet bekend dat Je er een stoelzit van krijgt, maar het is wel een zadel die je vrij laat en waarbij je zelf moet leren zitten.
Van hulsebos heb ik teveel ellende gezien voor het paard.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 23:03

Janine1990 schreef:
TS, ik ben erg benieuwd wat je te zeggen hebt over lange benen bij vrouwen...

Smalle twist en zo weinig mogelijk wrong. Je moet dat bovenbeen niet ook nog naar achter duwen, de positie van je bekken in het zadel is het belangrijkste. Met een brede twist wordt je bovenbeen naar voren geduwd (dat wordt versterkt door de beugelophanging) en door de wrong wordt dat been weer teruggeduwd, en dan zit je vast. Beide wil je niet.
Een smalle twist is zeker van belang, want als je benen naar voren geduwd worden, komen ze zowat over het zweetblad heen. Dus met name daar voldoende ruimte voor, en een zadel wat lang genoeg is. Je beugelophanging wordt hier erg belangrijk, iets naar achter, en je bovenbeen ligt veel verticaler. Doordat je meer in balans zit, klapper je niet meer, en je bekken staat zoals het staat wanneer je loopt. Met een bovenbeen wat los is en lang, heb je geen moeite meer om je onderbeen stil te houden. Overigens hebben klapperende onderbenen vaak ook te maken met een brede twist, waardoor je op de achterkant van je bovenbenen zit, ipv op de binnenkant, en dus wordt je bekken dan ook weer in een rare onnatuurlijke positie gedwongen.
19marjo90 schreef:
Klopt het dat beugelophanging ook nog te maken heeft met mannen/vrouwenzadels

Absoluut. Een vrouw heeft in verhouding met een man een langer bovenbeen en een korter onderbeen. Als je de beugelophanging te ver naar voren hebt (op de plaats waar hij bij de meeste zadels is) wordt je onderbeen dus naar voren getrokken, omdat dat bovenbeen langer is. Iets naar achter, en je bovenbeen ligt veel mooier, en je onderbeen ligt op de plaats waar hij hoort.

Idealiter zou je in een positie moeten zitten, waarbij, als het paard onder je uit wordt gehaald, je gewoon kunt staan, en dus niet voorover of achterover valt. En nogmaals, ik ben geen fan van veel wrong of een diepe zit, zitlessen blijven belangrijk, maar je hebt wel een zadel nodig waarin je correct kunt zitten, niet een die je bovenbenen naar voren en naar boven duwt, maar je bovenbenen laat liggen waar ze horen.

Malle1970 schreef:
Passier staat niet bekend dat Je er een stoelzit van krijgt, maar het is wel een zadel die je vrij laat en waarbij je zelf moet leren zitten.

Ik heb een jong paard, dus alles is nog open :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 23:26

5 minuten op een Passier GB en ik ben aan alle kanten doorgereden tot bloedens toe :=

Italiaanse zadel kom ik strompelend met zere heupen vanaf, vooral Erreplus.

Geef mij maar Baines, Albion, Ideal etc.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 23:43

Zijn er ook foto’s van de zitting van een zadel (dus van bovenaf zonder ruiter);en het verschil tussen mannen en vrouwenzadels? Ik meen er ooit eens eerder een topic of artikel over gelezen te hebben, maar weet niet meer waar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 23:48

Maar als die laatste een Maestoso is, dan heb ik daar toch wel iets anders in gezeten dan de dame in het plaatje...

Afbeelding

Hoewel dit een gunstige momentopname is, want ik voelde me totaal niet comfortabel in dat zadel.

Huidige zadel zit dan toch wel een stuk lekkerder. Met een stuk meer wrong dan de stubben...
Afbeelding

Overigens denk ik niet dat mijn klapperbenen te maken hebben met het zadel... Ik raak gewoon te gespannen op den duur en dan ga je compenseren vanuit je SI gewricht en worden je benen opgetrokken. Een mentaal stukje, dat los je niet op met een ander zadel denk ik.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 00:14

Klopt idd Malle :) en dat heeft echt ook te maken met die brede twist :)
Janine, het kan zijn natuurlijk dat je ook een stuk langer was dan de dame op de foto, maar.... je zit ook op de Stubben wel op de achterkant van je bovenbenen. Je knieën en je tenen wijzen namelijk naar buiten. En dat heeft echt alles te maken met een brede twist.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:05

Malle1970 schreef:

Dan ben ik benieuwd wat voor ellende. De paarden die ik ken die een Hulsebos hebben lopen er wel fijn onder.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:31

Interessant topic. Ik heb op mijn verzorgmerrie heel lang de wintec gehad die zij aangemeten heeft gekregen, een week terug heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb mijn eigen Sommer Diplomat Exclusive erop gelegd (zadel is nu ca 20 jaar oud), en wat een verschil!

Ik zit er veel stabieler en comfortabeler in. De zit van de wintec is voor mij te breed waardoor mijn benen gingen wiebelen. In mijn Sommer zadel, welke een paar cm smaller is op de twist (denk niet dat t een vrouwenzadel is) zit ik veel fijner, ook heb ik geen spierpijn meer in mijn liezen na een uurtje stevig trainen.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:42

19marjo90 schreef:
Malle1970 schreef:

Dan ben ik benieuwd wat voor ellende. De paarden die ik ken die een Hulsebos hebben lopen er wel fijn onder.

Veel hulsebos zadels zijn scheef, paarden met spieratrofie omdat ze te krap zijn aangemeten enzo verder.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 18:55

_San87_ schreef:
Interessant topic. Ik heb op mijn verzorgmerrie heel lang de wintec gehad die zij aangemeten heeft gekregen, een week terug heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb mijn eigen Sommer Diplomat Exclusive erop gelegd (zadel is nu ca 20 jaar oud), en wat een verschil!

Ik zit er veel stabieler en comfortabeler in. De zit van de wintec is voor mij te breed waardoor mijn benen gingen wiebelen. In mijn Sommer zadel, welke een paar cm smaller is op de twist (denk niet dat t een vrouwenzadel is) zit ik veel fijner, ook heb ik geen spierpijn meer in mijn liezen na een uurtje stevig trainen.

Die oude wintecs zijn niet te vergelijken met de huidige wintecs vind ik. Die oude vond ik ook echt helemaal niks. Ik heb nu echter wel voor beide paarden een nieuwe Wintec (dus van de meest recente lichting). Ik ben er erg tevreden over.
Maar dat wil natuurlijk nog steeds niet zeggen dat iedereen er fijn in zit en het op elk paard goed past.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 19:17

Het winteczadel dat erop lag is net 2 jaar oud. Ik vind het absoluut geen verkeerde zadels. Maar het verschil is gewoon echt groot.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 19:25

Sommer is ook wel echt een waanzinnig goed merk. Waarschijnlijk destijds een heel duur zadel geweest. Nu had mijn stokoude Kieffer ook een heel smalle twist, en het zadel was ouder dan ikzelf was :)) kan nooit voor vrouwen zijn gebouwd. Ik vermoed dat jouw Sommer hetzelfde is?

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 19:28

Sommer valt mee hoor, dat is geen A merk, ze kosten tegenwoordig rond de 1600 nieuw, maar jaren geleden had je ze al voor 1000 nieuw.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 19:43

Malle1970 schreef:
Sommer valt mee hoor, dat is geen A merk, ze kosten tegenwoordig rond de 1600 nieuw, maar jaren geleden had je ze al voor 1000 nieuw.

Sommer is wel wat duurder dan dat, de Diplomat exclusiv is een duurder type. En is zeker wel een A merk. In Nederland wat minder gekend.

Avalanche81 schreef:
Sommer is ook wel echt een waanzinnig goed merk. Waarschijnlijk destijds een heel duur zadel geweest. Nu had mijn stokoude Kieffer ook een heel smalle twist, en het zadel was ouder dan ikzelf was :)) kan nooit voor vrouwen zijn gebouwd. Ik vermoed dat jouw Sommer hetzelfde is?

Ja die is idd vrij smal, toch kan ik er fijn op zitten. Ik zal morgen eens en foto maken.

En het was idd een erg duur zadel, ik weet niet meer precies wat hij me gekost heeft.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 19:48

San, voor ik dat typte heb ik voor de zekerheid de huidige prijzen opgezocht. En ik vond ze toch echt nieuw voor die prijs. Ik heb er ooit een bij een paard gekregen, en vond het toch heel wat minder qua kwaliteit dan bijv. prestige.

Let wel op: Dit is geen waarde oordeel van mijn kant, iedereen moet een zadel kopen waarbij hij/zij goed zit. De een rijd in een fiat en de andere peugeot, beide komen op hun bestemming.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 19:50

Waarschijnlijk is dat de reden dat je er goed op zit :) ruimte voor je bovenbenen, en dan kun je goed in balans zitten. Kieffer heeft dat ook, nog steeds *\o/* en oh oh wat word ik daar vrolijk van :D
Ik ben erg benieuwd naar een foto :)

Malle: Kieffer is geloof ik nog steeds een A-merk? Ik zit er nog steeds hard over te denken om gewoon weer een Kieffertje aan te schaffen :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 19:51

Malle1970 schreef:
San, voor ik dat typte heb ik voor de zekerheid de huidige prijzen opgezocht. En ik vond ze toch echt nieuw voor die prijs. En dat maakt het geen A merk.

Let wel op: Dit is geen waarde oordeel van mijn kant, iedereen moet een zadel kopen waarbij hij/zij goed zit. De een rijd in een fiat en de andere peugeot, beide komen op hun bestemming.

Ja goed, prima. Ik heb altijd begrepen dat het een A merk zadel is. En daar is de kwaliteit van mijn zadel ook wel naar.

Net even gegoogled en de diplomat exclusive ligt rond de 2300 euro.

Avalanche81 schreef:
Waarschijnlijk is dat de reden dat je er goed op zit :) ruimte voor je bovenbenen, en dan kun je goed in balans zitten. Kieffer heeft dat ook, nog steeds *\o/* en oh oh wat word ik daar vrolijk van :D
Ik ben erg benieuwd naar een foto :)

Malle: Kieffer is geloof ik nog steeds een A-merk? Ik zit er nog steeds hard over te denken om gewoon weer een Kieffertje aan te schaffen :)

Heeft inderdaad ruimte voor de bovenbenen :j.

Morgen zal ik voor je schieten :D. En Kieffer is idd een A merk, Malle had t over Sommer.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 19:52

Avalanche81 schreef:

Nee, ook nooit geweest :D Is altijd een zadel geweest in de makkelijke prijsklasse ( tot 1800). Je ziet ze ook veel bij maneges. Zijn prima zadels, maar niet een A merk.

Maar ja.......wil je perse een Jaguar of een Porsche rijden?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 19:54

Maar maakt de prijs of iets een A merk is :?.

Want naar mijn weten is Kieffer ook altijd een goed merk geweest.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 19:55

Nou, ze staan er tegenwoordig voor vrij wat meer op :=

Maar eh, ik heb contact gehad met Kieffer en ze maken ze nog steeds zonder diepe zit en wrong :D Alleen er zit tegenwoordig wel een andere boom in die lateraal flexibel is en aanpasbaar :)

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 19:56

_San87_ schreef:
Maar maakt de prijs of iets een A merk is :?.

Want naar mijn weten is Kieffer ook altijd een goed merk geweest.

Het is een bekend merk, ik zeg niet dat het geen goed merk is, maar er zijn veel betere merken.

Maar zoals ik al zei: Wil je perse een porsche rijden?

En ja, natuurlijk maakt de prijs iets of het een A merk is, maar duur betekent niet goed, alleen is goed nooit goedkoop.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:00

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 20:02

DIEWILIK!!! :~ :~ :~