geen strakke neusriemen meer vanaf 2020

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:35

magda_90 schreef:
Wat ik al zei - de ringmeesters meer zeggenschap geven.

Want waarom kan het wel in Zwitserland en niet hier...? En als ze schijnbaar het aantal wedstrijden niet draaiende krijgen is dat wellicht ook een kwestie dat het aanbod groter is dan de vraag, maar dat is een andere discussie.

Op dit moment wordt het paardenwelzijn niet gewaarborgd, dat is een keihard feit. Door in problemen te blijven denken, kom je er niet. Daarom vind ik Zwitserland echt een topland, want die pakt nu tenminste door waar de rest de kop in het zand blijft steken (ook op andere gebieden).


Wil de ringmeester dit ook?
Leuk, meer zeggenschap... Maar wat vinden de mensen er van?

En hoe ga je dat zeggenschap waarborgen. Dat kost weer een opleiding bij de KNHS, je moet tenslotte wel goed kunnen communiceren naar de deelnemer toe. En de ouders goed onderbouwd te woord staan zonder dat het een rel wordt...

Ik weet niet hoe in Zwitserland wedstrijden georganiseerd worden, maar het kan natuurlijk heel goed dat het daar sowieso al anders loopt dan hier. Dat er geen 20 ringen op een weiland staan, maar één ring met publiek?

Vind het initiatief van Zwitserland heel goed, maar om nu te zeggen dat ze voorop lopen? Ik weet helemaal niets van wedstrijden zoals ze daar georganiseerd worden.

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:36

Mousmous schreef:
Beter na de proef dan helemaal niet. Dan kan de gereden proef alsnog vervallen als er misstanden zijn.

Er is een tijd geweest dat er uitspraken van de tuchtcommissie in de paard en sport stonden vanwege bijv wangedrag of oneerlijk/overmatig gebruik van zweep bij het paard. Er werd dus echt wel ingegrepen. De boetes/sancties stonden daar dan ook meteen bij vermeld.


Maar ja, niemand wil nog de paard en sport, dus moet de KNHS hun verplichte blad wel zo interessant maken dat het ook bij de boekhandel verkocht kan worden...

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:39

Janine1990 schreef:
magda_90 schreef:
Wat ik al zei - de ringmeesters meer zeggenschap geven.

Want waarom kan het wel in Zwitserland en niet hier...? En als ze schijnbaar het aantal wedstrijden niet draaiende krijgen is dat wellicht ook een kwestie dat het aanbod groter is dan de vraag, maar dat is een andere discussie.

Op dit moment wordt het paardenwelzijn niet gewaarborgd, dat is een keihard feit. Door in problemen te blijven denken, kom je er niet. Daarom vind ik Zwitserland echt een topland, want die pakt nu tenminste door waar de rest de kop in het zand blijft steken (ook op andere gebieden).


Wil de ringmeester dit ook?
Leuk, meer zeggenschap... Maar wat vinden de mensen er van?

En hoe ga je dat zeggenschap waarborgen. Dat kost weer een opleiding bij de KNHS, je moet tenslotte wel goed kunnen communiceren naar de deelnemer toe. En de ouders goed onderbouwd te woord staan zonder dat het een rel wordt...

Ik weet niet hoe in Zwitserland wedstrijden georganiseerd worden, maar het kan natuurlijk heel goed dat het daar sowieso al anders loopt dan hier. Dat er geen 20 ringen op een weiland staan, maar één ring met publiek?

Vind het initiatief van Zwitserland heel goed, maar om nu te zeggen dat ze voorop lopen? Ik weet helemaal niets van wedstrijden zoals ze daar georganiseerd worden.


Ik heb maar één wedervraag - hoe wil je dit anders oplossen?
Ja, Zwitserland loopt voorop. Waarom? Omdat zij dit in 2020 wél gerealiseerd krijgen.

[edit] De mentaliteit wordt pas veranderd als mensen voor hun gedrag worden afgestraft in de ring. Hard maar blijkbaar wel nodig.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: geen strakke neusriemen meer vanaf 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:45

Tja, sommige dingen hoef je mi geen duidelijke uitleg over te geven als controleur (of je nou ringmeester bent of niet). Meten met zo’n metertje, te strak is te strak, meter heeft het aan. Geen discussie mogelijk. Bit dat niet is toegestaan is makkelijk aan te tonen. Niet toegestaan is niet toegestaan. Geen discussie mogelijk.

Laatst was er op onze vereniging wedstrijd. Ik zag nog wat L-ruiters hun proef rijden, haalde hun protocollen op, voerde ze in en betaalde de jury. Tegen de jury zei ik dat het me was opgevallen dat de laatste twee paarden niet rad liepen. Ja, dat had zij ook gezien. En toch hebben beide ruiters hun twee proeven mogen rijden, hadden ze beide 2 winstpunten, zijn ze niet aangesproken door de jury en stond er niks op het protocol. Schiet mij maar lek.

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:08

magda_90 schreef:
Ik heb maar één wedervraag - hoe wil je dit anders oplossen?
Ja, Zwitserland loopt voorop. Waarom? Omdat zij dit in 2020 wél gerealiseerd krijgen.

[edit] De mentaliteit wordt pas veranderd als mensen voor hun gedrag worden afgestraft in de ring. Hard maar blijkbaar wel nodig.


Jij vindt dat Zwitserland om die reden voorop loopt, mag je vinden hoor. Zoals ik al zei, ik vin het een goed initiatief. Maar ik vraag me nog steeds af hoe de wedstrijden er daar uit zien.

Hoe ik dit anders zou willen oplossen?
Mentaliteit en gedrag veranderen niet zo zeer door straffen. Dat is wel gebleken uit recidive onderzoeken. En hoe heftiger de straffen, hoe gekker mensen werden. Het is niet voor niets dat gevangenen niet meer in een lege cel worden gestopt voor 10 jaar. Hoe wil je een mens gek krijgen?
En zeker in de paardensport zou ik er niet op durven vertrouwen dat een straf voldoende is.

De grootste straf voor een mens is naar mijn idee nergens bij horen. En dat wil je natuurlijk niet letterlijk gaan inzetten voor paardenwelzijn. Maar in mijn ogen moet er duidelijker uitgesproken worden wat nu precies die happy athlete is, en hoe die er nu uit ziet? De KNHS moet diverse Nederlandse topruiters helemaaaaaal niet op een voetstuk plaatsen, zij beelden niet het doel uit waar je naar toe wilt werken. Maar meer aandacht geven aan 'jan en alleman' die een mooi beeld presenteren.
Kom met presentatievideo's van verschillende onbekenden die een prachtig beeld tonen en die een bepaald gevoel opwekken bij de kijker. Voornamelijk het 'dat wil ik ook' gevoel.

We zien inmiddels al hoe meiden als Daniëlle van Mierlo, Jill Huijbregts, Britt Dekker en noem maar op, een podium krijgen via Youtube en social media. Waarin ze voornamelijk VOL liefde over hun paarden praten. Die kleine manegemeiden van nu, trekken zich niet meer op aan een Edward Gal, Adelinde Cornelissen of wie dan ook. Die willen de nieuwe Britt zijn, of de nieuwe Jill, of de nieuwe Daniëlle.
Die generatie leert veel meer dan ik destijds wat liefde voor een paard is.
Die trend zou de KNHS over moeten nemen. Waarbij die nieuwe idolen ook vertellen over paardenwelzijn.

En dat betekent echt niet dat van de een op andere dag alle neusriemen losser gaan. Maar dat betekent wel dat het paardenwelzijn iets is waar men veel bewuster over na gaat denken. Waarbij er geleidelijk heel veel dingen veranderen, ten gunste van het paardenwelzijn. In plaats van één ding met een hele hoop geschreeuw en kabaal, wat ten koste gaat van de sport, en wat het paardenwelzijn mogelijk op de langere termijn niet ten goede komt. Want het doel heiligt de middelen.

Vergeet niet dat als je een agentje zet op het controleren van de neusriemen, je een hoop geschreeuw krijgt over 'vriendjespolitiek' en blablabla. De gemakkelijke weg is niet altijd de beste.

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Re: geen strakke neusriemen meer vanaf 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:22

Dat is inderdaad een mooi lange termijn streven. Tot die tijd zul je ongewenst gedrag toch echt niet moeten belonen door ze te laten starten in de baan of door het geven van winstpunten op je protocol, in tegendeel zelfs.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: geen strakke neusriemen meer vanaf 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:32

Vroeger hadden we mevr. Turksma :D Die zouden we eigenlijk moeten klonen en dan in iedere regio een stuk of 10 van haar bij iedere wedstrijd tijdens het losrijden moeten zetten.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:34

Maar een ringmeester kan ook in contact staan met de jury, zo kan bijvoorbeeld een ringmeester het controleren en bij twijfel geval het de jury laten weten en die kan ingrijpen. Zo hoeft een ringmeester geen discussies aan te gaan en geen commentaar te geven , een ruiter weet dus op dat moment niet wat de ringmeester constateert en een jury hoeft hier alleen in te grijpen indien dus nodig.

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:44

magda_90 schreef:
Dat is inderdaad een mooi lange termijn streven. Tot die tijd zul je ongewenst gedrag toch echt niet moeten belonen door ze te laten starten in de baan of door het geven van winstpunten op je protocol, in tegendeel zelfs.


Wat betreft het geven van winstpunten, ben ik eigenlijk al veel langer voor een cijfer (eventueel bestaande uit meerdere aspecten) dat doorslaggevend is. Kan je wel 70% hebben, maar komt dat cijfer beneden de 6 bijvoorbeeld, dan gelden die 3 winstpunten niet.


luffwinny schreef:
Maar een ringmeester kan ook in contact staan met de jury, zo kan bijvoorbeeld een ringmeester het controleren en bij twijfel geval het de jury laten weten en die kan ingrijpen. Zo hoeft een ringmeester geen discussies aan te gaan en geen commentaar te geven , een ruiter weet dus op dat moment niet wat de ringmeester constateert en een jury hoeft hier alleen in te grijpen indien dus nodig.


Dan kom je bij het geval van Hilary, doet de jury er ook iets mee?
Afgelopen september heb ik een wedstrijd gereden, waarbij de jury mij na het afgroeten verzocht haar te verzoeken de proef op vrijwillig beëindigd te zetten. Ze had met name wat aan te merken op mijn paard die nogal mat overkwam. Samenloop van omstandigheden, ik ben in de twee jaar daarvoor met veel meer spanning gaan rijden, sloop er steeds wat meer in en hij had net bloedarmoede gehad. Maar ik kon hem op wedstrijd door mijn eigen spanning nog onvoldoende oppeppen.
Ook na mijn toelichting, was ze van mening dat ik oneerlijk en onredelijk tegenover mijn paard was om een proef van hem te verwachten op dit moment. Nou, dat hakte er flink in. Ik ben nog niet weer op wedstrijd geweest :+ Ik was nog liever gediskwalificeerd zonder enige opmerking, dan dit. :+

Anyhow, een andere ruiter uit de organisatie kreeg haar punten van deze zelfde jury, die in de eerste instantie niet goed waren opgeteld. Vier punten verschil... Waardoor ze nog één punt te kort kwam voor winst. Later ging ze coupons ophalen en grapte ze daar iets over naar de jury. Jury heeft haar verzocht de coupon bij haar te brengen en heeft er een punt bij op gezet, omdat ze vond dat die ruiter het wel had verdiend.

Ik weet gelukkig uit eigen ervaring dat er ook een hele hoop jury's zijn die de punten laten voor wat ze zijn. En dat dit een uitzondering is. Maar het geeft wel aan dat een jury ook maar een mens is. Die niet altijd binnen de lijntjes kleurt. En wat als jury en ringmeester sowieso al lijnrecht tegenover elkaar staan. Zoooooo gezellig is de paardenwereld nu ook weer niet :+ Oke en ik zeg dit even omdat ik geen idee heb hoe het in andere sporten is, maar dat zal waarschijnlijk hetzelfde zijn. :+

hoogendroog
Berichten: 3289
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: geen strakke neusriemen meer vanaf 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:46

Malle1970, inderdaad vroeger hadden we "t.kke Turksma", die hield je wel met beide benen op grond.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:54

hoogendroog schreef:
Malle1970, inderdaad vroeger hadden we "t.kke Turksma", die hield je wel met beide benen op grond.

En die gaf je geen grote bek :+

hoogendroog
Berichten: 3289
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: geen strakke neusriemen meer vanaf 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:57

Nee, maar ze zorgde er gewoon voor dat je net 119 punten haalde (hele oude puntentelling). En bij commentaar van mevrouw Turksma was je stil en luisterde je aandachtig... zo niet, dan was je er zeker van echt nooit meer een winstpunt te halen. En weer on topic.

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:58

Malle1970 schreef:
hoogendroog schreef:
Malle1970, inderdaad vroeger hadden we "t.kke Turksma", die hield je wel met beide benen op grond.

En die gaf je geen grote bek :+


Maar was het vroegah niet sowieso een beetje anders?
Ik bedoel, vroegah, gingen je ouders ook niet tegen de leraar in. En wisten we het ook nooit beter dan de huisarts... Hadden dokter en dominee nog veel meer aanzien. Niet dat dat per se beter is, maar het contrast met nu is wel heel groot. Ik ken die mevrouw Turksma niet, maar ik kan me zo voorstellen dat die mevrouw tegenwoordig niet meer zoveel 'aanzien' geniet als destijds.

hoogendroog
Berichten: 3289
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:59

Trust me Janine, ik kan er nog nachtmerries van krijgen, die zou ook nu nog ADHD pubers stil krijgen.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:22

hoogendroog schreef:
Nee, maar ze zorgde er gewoon voor dat je net 119 punten haalde (hele oude puntentelling). En bij commentaar van mevrouw Turksma was je stil en luisterde je aandachtig... zo niet, dan was je er zeker van echt nooit meer een winstpunt te halen. En weer on topic.

Ja de tijd van 120 punten stam ik ook uit.

Janine, ze kreeg iedereen stil

Sizzle

Berichten: 35742
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:23

Wedstrijden in Zwitserland zijn inderdaad geen 20 ringen op een grasveld.
Eigenlijk wordt alles op zand gereden.
Het is ontzettend duur (40 euro voor een proefje) en er zitten standaard 2 juries per proef.
De boel is redelijk overdreven proffesioneel.
Je mag zelf kiezen op welk niveau je start als je een licentie hebt (soort diploma) zonder dat je perse onderaan moet beginnen. Je punten verzamel je per paard dus je komt ook profs tegen met jonge paarden op het laagste niveau.
Het is zeker niet lang leven de lol.
Een paard dat niet netjes door de proef komt wordt ook echt niet gewaardeerd als zijnde schattig of ‚ach hij moet nog km maken‘.
Kinderen en volwassenen door elkaar.
Met iets anders dan een warmbloed of goede pony hoef je eigenlijk niet aan te komen, zonde van je geld (uitzonderingen daargelaten).

Sizzle

Berichten: 35742
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:28

Het is in Zwitserland ook expliciet verboden om een paard met een touwhalster of hoofdstel vast te zetten in de trailer. Je mag ook geen paard (of konijn) alleen houden.

Echter is geld geld, dus het is er heus niet heilig. Ik vind wel dat je in iedergeval op concours terrein weinig misstanden ziet.
In de ring loopt ook bijna alles keurig in oprichting en voor de loodlijn.
Wat thuis gebeurd weet natuurlijk niemand.
Tegelijk koopt ook niemand een ‚lastig‘ paard als ze wedstrijd ambitie hebben.
Een eigenwijze merrie of jolige bokker krijg je ook amper verkocht.
Er is een gigantische markt voor brave warmbloeden die ook braaf hun rondje lopen/springen terwijl de ruiter er half afhangt. Veel ex (sub)top dieren lopen in de B of L met kinderen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 23-12-18 20:42, in het totaal 2 keer bewerkt

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:28

Ben ik dan echt in mijn uppie dat ik daarover gewoon mijn bek zou open trekken? :+
Ook tijdens het spring evenement georganiseerd door mijn school (en dus door mij en mijn klasgenoten) was ik altijd de "sjaak" met parkeerwacht zijn. Ik was de enigste die haar bek open trok als mensen niet luisteren, zelfs als het Olympische ruiters waren die met een vrachtenwagen vol kwamen voor de jonge dieren rubrieken _O- Het parkeren is zus en zo en dat volg je gewoon op en anders draai je maar om ~~}>

Nu niet aangesloten bij een rij clubbie dus geen "verplichte" ringmeester maar ook daar ben ik echt niet bang om mijn bek open te trekken. MAAR dan moet ik wel gesteund worden door organisatie en jury. Anders kan ik nog zo hard bleren maar gebeurt er niks.

muldertje777
Berichten: 60
Geregistreerd: 15-01-18

Re: geen strakke neusriemen meer vanaf 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 21:08

dit is vergelijkbaar met wat er vorig jaar op IICH Zuidbroek gebeurde daar starte imand L2 springen met een kreupel paard en mocht gewoon doorgaan

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:23

muldertje777 schreef:
dit is vergelijkbaar met wat er vorig jaar op IICH Zuidbroek gebeurde daar starte imand L2 springen met een kreupel paard en mocht gewoon doorgaan


L2 springen?????

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 02:37

muldertje777 schreef:
dit is vergelijkbaar met wat er vorig jaar op IICH Zuidbroek gebeurde daar starte imand L2 springen met een kreupel paard en mocht gewoon doorgaan


raar, er zijn toch veearts die de paarden vooraf keuren bij een wedstrijd

Sanet

Berichten: 8031
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 07:56

pompadour schreef:
muldertje777 schreef:
dit is vergelijkbaar met wat er vorig jaar op IICH Zuidbroek gebeurde daar starte imand L2 springen met een kreupel paard en mocht gewoon doorgaan


raar, er zijn toch veearts die de paarden vooraf keuren bij een wedstrijd


Ik geloof niet dat ze bij Zuidbroek een vetcheck hebben.

CharleyT
Berichten: 4020
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:34

hoogendroog schreef:
Nee, maar ze zorgde er gewoon voor dat je net 119 punten haalde (hele oude puntentelling). En bij commentaar van mevrouw Turksma was je stil en luisterde je aandachtig... zo niet, dan was je er zeker van echt nooit meer een winstpunt te halen. En weer on topic.


Tsja, als je zo je ruiters chanteert dan krijg je wel een zekere reputatie, maar of het nou zo correct en sportief is??

Avalanche

Berichten: 16302
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: geen strakke neusriemen meer vanaf 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:02

Is het niet, en dit mag ook niet. Belachelijk.

hoogendroog
Berichten: 3289
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: geen strakke neusriemen meer vanaf 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:39

Mevrouw Turksma was verre van oneerlijk en ruiters chanteren... dat zijn jullie woorden! Ze was gewoon erg duidelijk.