Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:30

:D Het topic starte over dat veel ruiters hun zadel te ver naar voren hebben liggen en we komen bij de wrongen

superpony

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:42

Het een sluit het ander niet uit.

Als je niet goed zadelt, snap je vaak niet hoe een paard fysiek in elkaar zit denk ik. Is niet altijd de schuld van de persoon, iemand moet het je wel leren of je moet het uiteindelijk zelf ontdekken en op zoek gaan naar juiste info.

Bij het zoeken naar een zadel moet het goed op het paard liggen en comfortabel zijn voor de ruiter. Prima als wrongen iemand helpen, maar het mag nooit zo zijn dat iemand de wrongen echt als steun nodig heeft en dus nog zit te hobbelen in het zadel.

Heel veel mensen investeren in een fijn zadel, maar zeker trainers rijden ook weleens met niet passende zadels op meerdere paarden, omdat zij zelf het zadel comfortabel vinden. Logisch als je elke dag meerdere paarden traint, dat je zelf ook een fijn zadel wil, maar vaak ligt het niet op elk trainingspaard even goed.

En vindt maar een goede zadelpasser die niet alleen aan zn portemonnee denkt. En als je al een goede hebt, hopen dat ze niet zo een eigenwijze klant hebben die alles opgelost willen hebben door een zadel ipv zelf eens verder te kijken en te denken.

Sowieso betekent goed opzadelen, ook een goede singel erbij die ook op de goede plek ligt. Daar zie je het al heel vaak fout gaan.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 11:43

Janine1990 schreef:
Cinnepin schreef:
soms is een opzicht genoeg hoor, als het zadel zowat op de hals ligt ( en ja dat gebeurt ) weet je echt wel dat het niet goed ligt ;)

Soms, dat zeg je goed.
Vind je het dan niet onwijs jammer dat je bepaalde inzichten mist?

Daae gaat dit topic niet om, toch?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:49

Cinnepin schreef:
Janine1990 schreef:

Soms, dat zeg je goed.
Vind je het dan niet onwijs jammer dat je bepaalde inzichten mist?

Daae gaat dit topic niet om, toch?

Maakt wel dat ik ga twijfelen aan jouw opmerkelijkheid en kundigheid. Bij mij rijst dan de vraag: ziet ze het wel goed als ze niet op zoek gaat naar de achtergrond?

Iets kan vaak opvallen, maar het is in mijn ogen niet wenselijk om het meteen weg te zetten in een mogelijk voorbarige conclusie als je van plan bent om oogkleppen op te houden. Met welke reden dan ook.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 11:53

om te zien dat het zadel op de schouders ligt of op de schoft heb je geen kundigheid voor nodig. En dat jij daar aan twijfelt interesseert mij niet...gaat het topic ook niet over..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:01

Ik twijfel over je oordeel en dus over of het topic wel de juiste inhoud heeft.

Ik zie ook wel eens iets, maar mijn interpretatie is niet per se de waarheid of een feit. ;)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:16

Ik reed ook met wrong en diepe zit. Dit om mijn rug te ontlasten omdat ik een rug probleem heb. Rij ik op een vlak zadel zonder wring dan heb ik geheid na vijf minuten al last van mijn rug. Met opzadelen legde ik het zadel op de schoft en duwde ik het naar achteren. Op een gegeven moment kon hij biet verder. Dan legde ik mijn hand op zijn schouder en liet de richting zadel glijden. Als ik ong een bandbreedte tussen het zadel en de schouder had lag hij voor mijn gevoel goed. Deed ik hem verder naar voren of achteren dan liep mijn paard niet fijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:27

Janine1990 schreef:
LadyMadonna, ken je merken en bekijk het plaatje eens goed. Je komt niet echt betrouwbaar over. Filosofie achter die wrongen is ook best interessant.

Ik kom niet betrouwbaar over? _O-
Ik heb gegoogled op dressuurzadel veel wrong en daar kwam dit plaatje bij naar voren en daar stond custom bij....
Doet ook helemaal niet ter zake, ik geen puur aan wat ik met stootbumpers bedoel....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:39

meisje2000 schreef:
Ik reed ook met wrong en diepe zit. Dit om mijn rug te ontlasten omdat ik een rug probleem heb. Rij ik op een vlak zadel zonder wring dan heb ik geheid na vijf minuten al last van mijn rug. Met opzadelen legde ik het zadel op de schoft en duwde ik het naar achteren. Op een gegeven moment kon hij biet verder. Dan legde ik mijn hand op zijn schouder en liet de richting zadel glijden. Als ik ong een bandbreedte tussen het zadel en de schouder had lag hij voor mijn gevoel goed. Deed ik hem verder naar voren of achteren dan liep mijn paard niet fijn.

Maar dan is de grote vraag; Zit je echt beter en kun je goed ontspannen? En zit je nu je paard niet in de weg omdat je fijn zit?
Of, zit je zo opgesloten dat je kan blijven zitten, maar is je zit nog steeds niet oke?

heel veel mensen met pijn spannen juist aan bij elke pas en verzetten tegen pijn. En ja, zelf veel ervaring me door lichamelijke gebreken.

Want hoe je het went of keert, zodra je hulp nodig hebt om goed te zitten, is je zit niet goed. Die moet dan wel echt beter worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:39

LadyMadonna schreef:
Janine1990 schreef:
LadyMadonna, ken je merken en bekijk het plaatje eens goed. Je komt niet echt betrouwbaar over. Filosofie achter die wrongen is ook best interessant.

Ik kom niet betrouwbaar over? _O-
Ik heb gegoogled op dressuurzadel veel wrong en daar kwam dit plaatje bij naar voren en daar stond custom bij....
Doet ook helemaal niet ter zake, ik geen puur aan wat ik met stootbumpers bedoel....

Oke, plat gezegd dan: het feit dat je een willekeurig plaatje bestempeld als Custom zadel terwijl het dat niet is, geeft mij de indruk dat je je er nooit in hebt verdiept waar verschillende soorten en modellen wrongen voor dienen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:01

LadyMadonna schreef:
Met grote stootbumpers bedoel ik dit (plaatsje via Google, dit is dacht ik een custom
[ [url=m/2vLVPR.png]Afbeelding[/url] ]

Zag laatst ook een zadel die ook nog wrong achter het bovenbeen had

LadyMadonna, laat je niet gek maken ;). Rechtsonder staat het logo van WorldRiding en dat is het merk van dit zadel. Er zijn zo op het oog overeenkomsten met de eigenschappen van een Custom zadel, maar het is dus een ander merk.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 13:07

Janine1990 schreef:
Ik twijfel over je oordeel en dus over of het topic wel de juiste inhoud heeft.

Ik zie ook wel eens iets, maar mijn interpretatie is niet per se de waarheid of een feit. ;)

Dan zou ik zeggen, ontstip het topic :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:10

meisje2000 schreef:

Apart ook, ik heb het juist andersom :D
Mijn ruggenraat in m'n onderrug is heeel zwak en staat ook verbogen, waardoor ik er eigenlijk altijd wel last van heb.
Maar in een dressuurzadel al helemaal, en als ze ook maar iets wrong hebben kan ik dagen niet meer lopen (laatst op eigen paard 5/10 minuten met dressuurzadel gereden, ik heb echt 3 dagen pijn gehad...)

Maanlicht schreef:
_Dreamer, jij bent sowieso geen fan van dressuurzadels, dus ben je het ook niet gewend om met wrong te rijden, dus dat is ook nog een verschil.

Haha maar ik ben er inderdaad geen fan van omdat het mij pijn doet :) Bijna elk dressuurzadel wel, want allemaal dwingen ze je meer in een houding dan een spring/vzh zadel doet. De een alleen extremer dan de ander, maar ze forceren je meer dan een simpel springzadeltje

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:53

superpony schreef:
Maar dan is de grote vraag; Zit je echt beter en kun je goed ontspannen? En zit je nu je paard niet in de weg omdat je fijn zit?
Of, zit je zo opgesloten dat je kan blijven zitten, maar is je zit nog steeds niet oke?

heel veel mensen met pijn spannen juist aan bij elke pas en verzetten tegen pijn. En ja, zelf veel ervaring me door lichamelijke gebreken.

Want hoe je het went of keert, zodra je hulp nodig hebt om goed te zitten, is je zit niet goed. Die moet dan wel echt beter worden.

Interessant topic. Ik vroeg me hetzelfde af als superpony :)
En, voor diegenen die een diep zadel met grote wrongen hebben maar geen lichamelijke problemen hebben die zo'n zadel vereisen, wat is dan het nut van zo'n zadel? Ik bedoel, wat doet dat zadel dan? Ik neem eigenlijk aan dat het je tegenhoudt in je bewegingen bij extreme bewegers?
Stilzitten op een paard is juist synchroon bewegen met het paard toch? Van voor naar achter, van links naar rechts, van boven naar beneden. Dus is dan een zadel wat je bewegingen beperkt wel de juiste?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:09

Ik denk dat de ruiters tegenwoordig juist beter kunnen opzadelen.
Toen ik in 1976 mijn 1e pony kreeg, zat daar een veelzijdigheidszadel bij en daar heb ik 12 jaar mee gereden, zonder dat er ooit een zadelmaker of iemand naar keek. :D Internet was er niet. Je moest je kennis vergaren met tijdschriften en paarden/ruiterboeken en natuurlijk van je instructeur/pensionhouder enz.

De ruiters van tegenwoordig kunnen zoveel kennis van internet halen, online vragen stellen of anders eens een zadelmaker laten kijken, dat ik denk dat het vroeger zeker niet beter was ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:10

Ik heb een superplat springzadel en een dressuurzadel met enorme wrongen. Met mijn zit zal het wel goed zitten, want ik donder er niet ineens af als ik met mijn spingzadel rij :)

Ik kies mijn zadels als volgt uit, ik laat een goede zadelpasser komen met alle soort en maten (en merken) zadels. Waar het paard het beste mee loopt, koop ik. Daar kwam dus een plat springzadel en een meer gedwongen dressuurzadel uit. So be it. Zegt verder niets over mijn zit of mijn rijden. En of het extra nut heeft, geen idee. Het dressuurzadel hiervoor had minder wrongen, maar daar was mijn paard uitgegroeid, dus tijd voor een nieuwe.

Het is, naar mijn mening, bijna niet in z'n algemeenheid te zeggen wat het beste is. Elk paard is anders, elk zadel is anders, elke ruiter is anders. Je mag al blij zijn als je iets vindt dat voor paard en ruiter lekker zit. Dan hoef je je niet ook nog eens te verantwoorden over het wel/niet hebben van wrongen. Alsof je tegenover anderen iets te bewijzen hebt of je wel/niet op je paard kan blijven zitten :roll:

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:33

Electra63 schreef:
Toen ik in 1976 mijn 1e pony kreeg, zat daar een veelzijdigheidszadel bij en daar heb ik 12 jaar mee gereden, zonder dat er ooit een zadelmaker of iemand naar keek. :D Internet was er niet. Je moest je kennis vergaren met tijdschriften en paarden/ruiterboeken en natuurlijk van je instructeur/pensionhouder enz.

De ruiters van tegenwoordig kunnen zoveel kennis van internet halen, online vragen stellen of anders eens een zadelmaker laten kijken, dat ik denk dat het vroeger zeker niet beter was ;)

Dat was in 1998 nog hetzelfde hoor mijn eerste pony ook jaren met vzh gereden, of t goed paste? Geen idee ! Maar heeft nooit geen drukplek gehad dus blijvende schade Heeftie er sowieso niet aan overgehouden gelukkig.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:55

[/quote]

Dat was in 1998 nog hetzelfde hoor mijn eerste pony ook jaren met vzh gereden, of t goed paste? Geen idee ! Maar heeft nooit geen drukplek gehad dus blijvende schade Heeftie er sowieso niet aan overgehouden gelukkig.[/quote]

Dat is wel erg kort door de bocht. Ben je bekend met de term atrofie? Ernstige atrofie kan blijvend zijn, maar hoeft geen drukplekken te geven

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:59

Ja dat ken ik ook, heeft hij ook niet ;)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:40

superpony schreef:
meisje2000 schreef:

Ik zit beter en kan dan beter ontspannen. Juist omdat ik met dit soort zadels geen pijn krijg. Ik heb zitles gehad voor de houding, ontspanning. Juist doordat mijn houding beter word hierdoor kan ik meer ontspannen en zit ik mijn paard niet in de weg. Juist op een ander zadel krijg ik pijn en ga ik spannen om de pijn te verminderen en hinder ik het paard.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:44

Anoniem schreef:
meisje2000 schreef:

Apart ook, ik heb het juist andersom :D
Mijn ruggenraat in m'n onderrug is heeel zwak en staat ook verbogen, waardoor ik er eigenlijk altijd wel last van heb.
Maar in een dressuurzadel al helemaal, en als ze ook maar iets wrong hebben kan ik dagen niet meer lopen (laatst op eigen paard 5/10 minuten met dressuurzadel gereden, ik heb echt 3 dagen pijn gehad...)

Ik heb juist het probleem in mijn schouders en boven rug. Als ik een ander zadel heb hou ik het niet vol om rechtop te blijven zitten en kruip ik ineen om de pijn te vermijden. Daardoor krijg ik weer op andere plekken in mijn rug last en ga ik erg spannen om die problemen weer te ontlasten. Als ik een diep zadel heb met wrong kan ik mijn houding beter onder controle houden en heb ik geen last. En zit ik mijn paard niet in de weg. Dan liever een redelijk gedwongen zit zonder pijn en hinder voor mijn paard dan na 5 minuten af stappen omdat ik niet meer kan ontspannen van de pijn en mijn paard hinder

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:02

Electra63 schreef:

Moeten ze dat wel doen en de juiste info vinden en weten te gebruiken.

En het ligt eraan of je de interesse hebt, waar je het als eerste leert etc. Op mijn eerste manege reed ik va 1979 en hadden alle manege pony's goed passende zadels, eigen hoofdstellen en echt alles heel netjes.
Toen ik mn eerste pony kreeg, wisten mn ouders ook niet hoeveel verschil er in zat en werd er vooral naar mijn zeer kleine postuur gekeken.
Ik kwam op een manege dichterbij te staan, waar ik op mn 12e al schrok van de zadels en hoofdstellen. Er kwamen ook weleens handelspony's binnen en daar werd wel gekeken naar wat ongeveer past. Bij manege 1 ook wel bij de handelspony's. Bij manege 2 wel sjabrakjes.
In mijn toen woonplaats was een manege die alle paarden met dubbelgevouwen dekens reed. In de zomer stonden de paarden in de wei en zonder uitzondering allemaal witte plekken rond de schoft. En dat was ook gewoon een FNRS manege.

Meisje2000, dat is wel fijn als je dan goed kan ontspannen en je hebt geinvesteerd in goede lessen daarvoor, dus respect!

Ik zelf heb nu in totaal 4 buikoperaties gehad, een hernia operatie en 3 knie operaties. Heb van de buikoperaties meer last gehad dan na de hernia. Nu al een tijd bekend met bechterew ( reuma ) Ik rij al 25jr met een westernzadel en ook reiner zadels. Die geven juist ruimte voor beweging zoals stops en spins.

Wat mij opviel aan de dressuur zadels waar ik de laatste jaren op heb gezeten is dat ze je naar voren duwen. Niet allemaal, want ik heb ook wel fijne meegemaakt.

Maar goed, het is een lastige zoektocht voor veel mensen om binnen je budget een zadel te vinden die EN je paard past EN waar je zelf lekker in zit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:19

Cinnepin kom maar op met foto's van goed gezadelde paarden. Leerzaam! Foto's zeggen vaak meer als hele verhalen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:34

pien_2010 schreef:
Cinnepin kom maar op met foto's van goed gezadelde paarden. Leerzaam! Foto's zeggen vaak meer als hele verhalen.

Ja, die wil ik ook graag zien

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 16:52

Google eens zelf, je kan toch wel het verschil zien tussen een zadel die achter de schouder ligt en er 1 die er overheen ligt?