Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
aerdenhout1 schreef:Als je echt wil weten of hij niet tegen het bit kan of dat je toch een te harde hand hebt, zou ik de mond eerst volledig laten genezen en dan eens een week met bit rijden en over je hoofdstel een halster doen met daar de teugels aan. Heeft hij dan nog last,dan inderdaad kijken voor een bit van andere materiaal. Is zijn mond niet stuk zit de fout...en je wil het niet horen, ik weet het.... toch bij een te harde hand.
manubres schreef:Bitloos rijden totdat de mond goed is genezen lijkt me een goede optie. Maar op een halster lijkt me dat niet echt goed rijden. Begreep dat je een kaakgekruist hoofdstel hebt maar niet weet hoe het werkt? Wat wil je er van weten? Ik heb zelf kaakgekruist dressuurmatig gereden, maar doordat 1 riem van de kruisriemen kapot ging was ik tijdelijk genoodzaakt de teugels aan de zijkant vast te maken, dus sidepull en dat blijk ik nu prettiger te vinden en het paard is er met fijnere hulpen op te rijden.
Kan me voorstellen dat je met bit verder wil, dus een goede bitfitter is een prima idee.
Wel eerst de mond laten helen voordat je met het nieuwe bit begint! Succes!
sayenti schreef:Ja wij hebben ook 1tje staan die het zo snel heeft.
We hebben bitringen gaan halen die nog 2-3 CM over het bit gaan en dus de hoeken beschermen geen last meer van gehad.
Aria_zz schreef:Als je paard niet op kin/kaakgekruist reageerd maar wel op halster moet je naar een sidepull kijken.
Of een kaptoom, aangezien je aangeeft les te krijgen en met zachte hand te rijden wil dat ook wel eens een prima manier van rijden zijn voor dressuur.
Qua bitten... die van mij had ook eens wondjes meer aan de binnenkant, maar hier is dat opgelost met een golden bras D dubbelgebroken trens. Harry's horse als ik me niet vergis.
Maar weet niet of je daar veel aan hebt.
Flicka12 schreef:Zoo vervelend he! Mijn merrie had precies hetzelfde probleem.
We hebben echt alles geprobeerd: tandarts, fysio, bitfitter, bitloos...
Heb inmiddels wel een heel fijn bit van de bitfitter (als je een goede bitfitter zoekt, echt een aanrader!)
Maar toch bleven de mondhoeken erg gevoelig en gingen vaan toch weer open omdat het onderliggende weefsel erg gevoelig is. Wij zijn nu bezig met laserbehandelingen om er voor te zorgen dat het weefsel weer sterker wordt en het niet meer open gaat.
We zijn inmiddels klaar met de behandelingen en het zier er super mooi uit! Vanaf komende week mogen we weer opbouwen, dus ben heel benieuwdHeb er in ieder geval hele goede verhalen over gehoord.
Succes!
Cheminee schreef:Foto's zien er eng uit Haha maar de oplossing zoals jij het verteld is wel de oplossing waar ik naar zoek.. we gaan weer googlen!!! Zo besteed ik mijn vrije dag toch nog eens goed.. ben al de hele dag bitjes aan het googlen
xMaika schreef:Misschien een ander materiaal? Bijvoorbeeld rubber? Bijvoorbeeld een rubberen stang (Tenzij de mond heel droog is dan kan het averechts werken).
Ik gebruik ook Effol Mouth Butter, vind dat best goed werken, houd het de huid smooth en zorgt voor snellere genezing. Kan je ook gebruiken als preventie.
Aria_zz schreef:Ik denk dat als je een paard hebt met een gevoelige mond, je sowieso wel baad kunt hebben bij de afwisseling met bitloos. Ook in het longeren. Ik longeer uitsluitend met kaptoom, en hij reageert hier met veel meer werkijver en ontspanning op.
Ik heb een vriendin die ook bitloze hoofdstellen laat uitproberen, maar weet niet of dat bij jou in de regio is.
Ik weet dat bitloos voor jou niet de oplossing is ivm wedstrijden, maar ik ken zelf minder van bitten dan van bitloos. Alhoewel ik zelf met bit rij, paard reageert daar beter op. Maar zeker het proberen waard om af te wisselen denk ik voor jullie!