Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 08:14

Mijn paard had dit ook. Ook van alles geprobeert (bitfitter, tandarts Enzo) niks hielp ook steeds de binnenkant van haar mond kapot. Uiteindelijk naar een de kliniek geweest en daar vermoedde ze toen dat er een stukje kraakbeen los zat in de schoft. Dit is ingespoten en zou dan verweken. Na een week of twee nooit geen wondjes meer gehad. Doordat ze pijn in haar schoft had hield ze zicht blijkbaar erg vast aan t bit. (ook al vernam je dit met rijden niet)

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 08:15

Weet niet als het al gezegd is ik ga namelijk niet alles bijlezen, maar is een bitfitter langs laten komen geen optie?

lovelance

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 08:35

Ik kon het zo snel niet vinden in je topic of je myler al eens geprobeerd hebt.
Ik heb eventueel een myler level 2 met lichte tongboog liggen en 2 modellen level 1. Woon tegen Julianadorp aan, je mag het altijd eens proberen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:00

Als je echt wil weten of hij niet tegen het bit kan of dat je toch een te harde hand hebt, zou ik de mond eerst volledig laten genezen en dan eens een week met bit rijden en over je hoofdstel een halster doen met daar de teugels aan. Heeft hij dan nog last,dan inderdaad kijken voor een bit van andere materiaal. Is zijn mond niet stuk zit de fout...en je wil het niet horen, ik weet het.... toch bij een te harde hand.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 10:35

aerdenhout1 schreef:
Als je echt wil weten of hij niet tegen het bit kan of dat je toch een te harde hand hebt, zou ik de mond eerst volledig laten genezen en dan eens een week met bit rijden en over je hoofdstel een halster doen met daar de teugels aan. Heeft hij dan nog last,dan inderdaad kijken voor een bit van andere materiaal. Is zijn mond niet stuk zit de fout...en je wil het niet horen, ik weet het.... toch bij een te harde hand.

Hij heeft een jaar vakantie gehad door blessures, toen helemaal genezen.. 2 dagen longeren aan het hoofdstelletje en hij was weer stuk..

Nu heeft hij iedere keer 2 weken bit vrij als hij een wondje heeft ( dan doen we veel losspringen etc) en dag 2 ligt hij weer open, longeren of rijdend.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 10:54

Ik ga proberen iedereen te antwoorden

@lovelance

De myler is denk ik iets te scherp in zijn mondje. Toch zou ik hem graag willen proberen! Ik stuur je een PB

@solicia
De mail voor een afspraak is de deur uit bij de bitfitter, ik wacht nog op een antwoord terug

@karelien ik ga vandaag de dierenarts bellen en leg het probleem voor.. ik had eerder in dit topic al een tip gehad voor een zalfje dus daar ging ik sowieso al voor bellen! Ik leg het hele verhaal gewoon eens goed uit en kijk even wat ze ervan zeggen!!

@oliviia
Dat appelbitje lijkt me toch echt niks.. maar als de bitfitter er 1 heeft om te proberen dan ga ik dat zeker doen!

@joycexlynn12
Autorigan loopt hij nu al op en dat werkt dus oook niet :(

@pimaude

Omdat ik nog niet weet wanneer de afspraak is, vrijdag een mail gestuurd. Nog niks terug ontvangen.. weekend zat er tussen dus ik wacht nog even tot morgen af. Maar misschien zit er een gouden tip tussen!! Paardje zijn mond is op dit moment bijna dicht dus dan kan ik weer enigszins dingen gaan testen.

@veulen48

Mijn paard word regelmatig bekeken door de osteopaat, jaarlijks de tandarts en helaas de laatste tijden ook vaak de DA gezien ivm allerlei ontstekingen aan zijn wondjes..

Hij is inderdaad soms best rommelig in zijn mond.. vooral met zijn tong. Hij heeft ook een zeer grote tong en een smal bekkie voor een paard van 1.76 een fullneusriem zit op het laatste gaatje en dan moet ik hem nog opvullen met een kinbontje anders is hij nog te groot..
Alle bitjes die ik geprobeerd heb waren de simpelste van de simpelste bitjes.. dus met een ovaal bolletje ertussen..
een knevel kan ik nog wel proberen.. alleen van bitringen krijgt hij alweer wondjes aan zijn wangen.. dus dat zal hij van een knevel ook wel weer krijgen.. maar zon bitje kan ik van iemand lenen dus ik ga het proberen!!!!

@hayka

Lage neusriem is inderdaad ook als optie aangedragen door mijn instructie en die is dus besteld!! Ik ben hard bezig in de lessen dat mijn paard beter op 2 teugels komt en doorloopt als het te moeilijk wordt mijn instructie stapt ook redelijk vaak op mijn paard om mij hierbij te helpen.

Het rare hieraan is dat hij op het stangetje mooie gelijke druk had ( voordat hij zijn tong eruit wipt) en op een dubbel gebroken is hij rechts sterk en links wilt hij niet aannemen..

Ik hoop dat ik iedereen heb kunnen beantwoorden..

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:06

Bitloos rijden totdat de mond goed is genezen lijkt me een goede optie. Maar op een halster lijkt me dat niet echt goed rijden. Begreep dat je een kaakgekruist hoofdstel hebt maar niet weet hoe het werkt? Wat wil je er van weten? Ik heb zelf kaakgekruist dressuurmatig gereden, maar doordat 1 riem van de kruisriemen kapot ging was ik tijdelijk genoodzaakt de teugels aan de zijkant vast te maken, dus sidepull en dat blijk ik nu prettiger te vinden en het paard is er met fijnere hulpen op te rijden.

Kan me voorstellen dat je met bit verder wil, dus een goede bitfitter is een prima idee.

Wel eerst de mond laten helen voordat je met het nieuwe bit begint! Succes!

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 11:13

manubres schreef:
Bitloos rijden totdat de mond goed is genezen lijkt me een goede optie. Maar op een halster lijkt me dat niet echt goed rijden. Begreep dat je een kaakgekruist hoofdstel hebt maar niet weet hoe het werkt? Wat wil je er van weten? Ik heb zelf kaakgekruist dressuurmatig gereden, maar doordat 1 riem van de kruisriemen kapot ging was ik tijdelijk genoodzaakt de teugels aan de zijkant vast te maken, dus sidepull en dat blijk ik nu prettiger te vinden en het paard is er met fijnere hulpen op te rijden.

Kan me voorstellen dat je met bit verder wil, dus een goede bitfitter is een prima idee.

Wel eerst de mond laten helen voordat je met het nieuwe bit begint! Succes!

Zelf na een jaar geen bit in heeft hij op dag 2 een wondje.. dus dat goed laten genezen heeft weinig zin.. dicht is dicht. Op kaakgekruist krijg ik hem voor geen mogelijkheid nageeflijk en voor heen mogelijkheid een scherpe wending om :+

Ik zou nieteens weten hoe je van dit hoofdstel een sidepull moet maken.. ik heb mij altijd heel erg verzet tegen bitloos rijden want ik vind het voor boomknuffelaars. Daar ben ik altijd heel standvast in geweest maar nu zou ik toch wel een beetje moeten om bitloos te leren rijden zodat ik verder kan met trainen.. al vermaken we ons ook prima met los springen, balkjes draven aan het halstertje en enigszins wat rijden aan het halstertje met een bontje op zijn neusriem vastgemaakt.. maarja ik wil dressuur rijden.. het M1 door en de overstap maken naar de m2.. en daarna mag je niet meer bitloos.. dus dan komt het probleem weer terug! En die zal nog groter worden met een stang en trens straks.. maar dat is toekomstmuziek. Eerst het M1.. en ja dat kan bitloos..

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:30

Ik heb een dubbel gebroken golden wings bitje van stubben. Vind het een fijn bit. Mijn paard had ook altijd gescheurde mondhoeken, maar dat kwam doordat ze ook te veel in haar mond getrokken werd en niet de gelegenheid kreeg het goed te laten genezen. Het is nu al een hele poos mooi dicht, maar de littekens blijven.

Toen ik nog bezig was met genezen smeerde ik een miniscuul klein beetje uierzalf op de mondhoeken (die dan dicht waren). Ik merkte namelijk dat in het begin de mondhoeken een beetje krokant ofzo waren door korstjes. Die sprongen dan direct weer open als er iets tegenaan kwam. De uierzalf zorgde ervoor dat het soepel kon glijden. Na het rijden deed ik er geen uierzalf meer op, zodat het mooi verder kon genezen zonder spul erop.

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, t is mijn ervaring met kapotte mondhoeken en het genezen daarvan. Ik ben benieuwd wat je bitfitter zegt.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 11:34

De golden wings is uitgesloten omdat die in zijn wang gaat snijden. Heb ik al vaker gezien bij paarden die op de goldenwings lopen. En aangezien meneer al van bitringen problemen heeft ga ik de golden wings nieteens proberen..

Mijn ervaring is om er niks op te smeren. Dan geneest het het beste en het snelst.. nu alleen de preventie nog..

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:34

Ja wij hebben ook 1tje staan die het zo snel heeft.

We hebben bitringen gaan halen die nog 2-3 CM over het bit gaan en dus de hoeken beschermen geen last meer van gehad.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 11:36

sayenti schreef:
Ja wij hebben ook 1tje staan die het zo snel heeft.

We hebben bitringen gaan halen die nog 2-3 CM over het bit gaan en dus de hoeken beschermen geen last meer van gehad.

Bedankt voor je tip.
Helaas krijgt hij wondjes van bitringen dus die optie valt helaas ook af. Ook zitten de wondjes meer aan de binnenkant van zijn mondhoek.. daar zullen de bitringen nooit bij komen :(

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:40

Als je paard niet op kin/kaakgekruist reageerd maar wel op halster moet je naar een sidepull kijken.
Of een kaptoom, aangezien je aangeeft les te krijgen en met zachte hand te rijden wil dat ook wel eens een prima manier van rijden zijn voor dressuur.

Qua bitten... die van mij had ook eens wondjes meer aan de binnenkant, maar hier is dat opgelost met een golden bras D dubbelgebroken trens. Harry's horse als ik me niet vergis.
Maar weet niet of je daar veel aan hebt.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 11:43

Aria_zz schreef:
Als je paard niet op kin/kaakgekruist reageerd maar wel op halster moet je naar een sidepull kijken.
Of een kaptoom, aangezien je aangeeft les te krijgen en met zachte hand te rijden wil dat ook wel eens een prima manier van rijden zijn voor dressuur.

Qua bitten... die van mij had ook eens wondjes meer aan de binnenkant, maar hier is dat opgelost met een golden bras D dubbelgebroken trens. Harry's horse als ik me niet vergis.
Maar weet niet of je daar veel aan hebt.

Ik moet me zeker even meer verdiepen in een bitloos hoofdstel.. ik denk dat ik bij een dubbelgebroken bitje hetzelfde probleem ga houden. Maar ga toch even je getipte bit opzoeken!

Ik heb nog nooit iemand met een kaptoom zien rijden Hihi! Ook even in verdiepen dus!!

Ik zal zo mijn bitloos hoofdstel even zoeken en misschien kan iemand mij vertellen hoe ik die naar een sidepull kan omtoveren

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:52

Zoo vervelend he! Mijn merrie had precies hetzelfde probleem.
We hebben echt alles geprobeerd: tandarts, fysio, bitfitter, bitloos...
Heb inmiddels wel een heel fijn bit van de bitfitter (als je een goede bitfitter zoekt, echt een aanrader!)

Maar toch bleven de mondhoeken erg gevoelig en gingen vaan toch weer open omdat het onderliggende weefsel erg gevoelig is. Wij zijn nu bezig met laserbehandelingen om er voor te zorgen dat het weefsel weer sterker wordt en het niet meer open gaat.

We zijn inmiddels klaar met de behandelingen en het zier er super mooi uit! Vanaf komende week mogen we weer opbouwen, dus ben heel benieuwd :D Heb er in ieder geval hele goede verhalen over gehoord.

Succes!

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 11:56

Flicka12 schreef:
Zoo vervelend he! Mijn merrie had precies hetzelfde probleem.
We hebben echt alles geprobeerd: tandarts, fysio, bitfitter, bitloos...
Heb inmiddels wel een heel fijn bit van de bitfitter (als je een goede bitfitter zoekt, echt een aanrader!)

Maar toch bleven de mondhoeken erg gevoelig en gingen vaan toch weer open omdat het onderliggende weefsel erg gevoelig is. Wij zijn nu bezig met laserbehandelingen om er voor te zorgen dat het weefsel weer sterker wordt en het niet meer open gaat.

We zijn inmiddels klaar met de behandelingen en het zier er super mooi uit! Vanaf komende week mogen we weer opbouwen, dus ben heel benieuwd :D Heb er in ieder geval hele goede verhalen over gehoord.

Succes!

Welk bit heb je als ik vragen mag?
En welke bitfitter?

Laser behandeling zit ik ook over na te denken en toevallig doet mijn osteopaat dat ook.. ga haar ook nog maar een keer contacten

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:01

A.ngelique K.öhler, ze komt uit omgeving Rotterdam, maar is ook bij mij in Friesland gekomen dus dat zal niet zo'n probleem zijn! Ze is echt heel erg goed!

Ik heb nu dit bit (Neue schule turtle tactio):
Afbeelding Bit heeft een heel klein tussenstukje om er du voor te zorgen dat deze niet zo snel in de mondhoek komt bij een beetje druk, dit was namelijk de oorzaak van het probleem.
Afbeelding

Laseren is nieteens heel duur, ik was voor 4x in totaal 100 euro kwijt. Was voor mij de laatste oplossing omdat we verder alles geprobeerd hebben..

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 12:04

Foto's zien er eng uit Haha maar de oplossing zoals jij het verteld is wel de oplossing waar ik naar zoek.. we gaan weer googlen!!! Zo besteed ik mijn vrije dag toch nog eens goed.. ben al de hele dag bitjes aan het googlen

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:05

Met mijn vorige paard had ik dit probleem ook. Alles wat jij hebt geprobeerd, heb ik ook gedaan. Probeer eens een scholingsbit. Daar blijven ze wel heel op.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:06

Cheminee schreef:
Foto's zien er eng uit Haha maar de oplossing zoals jij het verteld is wel de oplossing waar ik naar zoek.. we gaan weer googlen!!! Zo besteed ik mijn vrije dag toch nog eens goed.. ben al de hele dag bitjes aan het googlen

Haha, inderdaad! :') Was ook niet het goedkoopste bit hoor... :Y)
Succes met zoeken, hopelijk vind je een oplossing!

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 12:23

Wachten op een antwoord van de bitfitter duurt lang.. ik hoop dat ze voor 1 paard wilt komen.. vaak komen ze pas vanaf 5 paarden... wacht nog tot morgen af en anders ga ik morgen bellen.. en anders opzoek naar een andere

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:26

Ik denk dat als je een paard hebt met een gevoelige mond, je sowieso wel baad kunt hebben bij de afwisseling met bitloos. Ook in het longeren. Ik longeer uitsluitend met kaptoom, en hij reageert hier met veel meer werkijver en ontspanning op.

Ik heb een vriendin die ook bitloze hoofdstellen laat uitproberen, maar weet niet of dat bij jou in de regio is.

Ik weet dat bitloos voor jou niet de oplossing is ivm wedstrijden, maar ik ken zelf minder van bitten dan van bitloos. Alhoewel ik zelf met bit rij, paard reageert daar beter op. Maar zeker het proberen waard om af te wisselen denk ik voor jullie!

xMaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:29

Misschien een ander materiaal? Bijvoorbeeld rubber? Bijvoorbeeld een rubberen stang (Tenzij de mond heel droog is dan kan het averechts werken).

Ik gebruik ook Effol Mouth Butter, vind dat best goed werken, houd het de huid smooth en zorgt voor snellere genezing. Kan je ook gebruiken als preventie.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 12:32

xMaika schreef:
Misschien een ander materiaal? Bijvoorbeeld rubber? Bijvoorbeeld een rubberen stang (Tenzij de mond heel droog is dan kan het averechts werken).

Ik gebruik ook Effol Mouth Butter, vind dat best goed werken, houd het de huid smooth en zorgt voor snellere genezing. Kan je ook gebruiken als preventie.

Effol werkt averechts.. wordt veel tr soepel en het scheurt veel verder uit..

Heb het allemaal al getest :(

Rubber stangetje is getest.. ook geen succes.. tongprobleem.. ben nu aan het zoeken naar een rubber dubbel gebroken bitje.. nergens te vinden

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 12:35

Aria_zz schreef:
Ik denk dat als je een paard hebt met een gevoelige mond, je sowieso wel baad kunt hebben bij de afwisseling met bitloos. Ook in het longeren. Ik longeer uitsluitend met kaptoom, en hij reageert hier met veel meer werkijver en ontspanning op.

Ik heb een vriendin die ook bitloze hoofdstellen laat uitproberen, maar weet niet of dat bij jou in de regio is.

Ik weet dat bitloos voor jou niet de oplossing is ivm wedstrijden, maar ik ken zelf minder van bitten dan van bitloos. Alhoewel ik zelf met bit rij, paard reageert daar beter op. Maar zeker het proberen waard om af te wisselen denk ik voor jullie!

Ik rij maar 3 keer in de week.. waarvan 1x springen 1x longeren aan hoofdstel en 1 keer los longeren en dan 2 dagen vrij.. en soms heb ik geen zin in longeren aan hoofdstel dan heeft hij 3 dagen vrij.. luizenleven.. zovaak heeft hij dus ook niet echt een bit in..