Hoeveel dekens heb je nou echt nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

L_iek

Re: Hoeveel dekens heb je nou echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 01:02

Mijn pony is niet geschoren en staat zonder deken. Heb er ook geen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 01:09

Ik vraag me wel af hoe de mensen die roepen dat hun paard geen deken nodig heeft dat hebben vastgesteld. Ik bedoel: mijn paard heeft helemaal geen bezwaar tegen kou en is al zijn hele leven (bijna 19 jaar) buitenpaard. Hij staat absoluut niet graag op stal. Achttien winters heeft hij 's winters zonder deken buiten gestaan behalve bij neerslag, en vorig jaar ook bij veel wind. Dit jaar heeft hij voor het eerst ook een gevulde deken als het 's nachts vriest. 't Is een paard wat ruftend wegloopt als hij geen deken op wil, maar hij blijft protestloos staan wanneer ik met dat ding aan kom zetten 's avonds. Ook beweegt hij soepeler dan in voorgaande winters. Ik heb een ongeschoren IJslander en eigenlijk is het een belachelijk idee om 'm onder een deken te zetten maar het verschil is zo opmerkelijk. Dus ik was eens benieuwd wat de empirische bevindingen zijn van de mijnpaardkanzonderdekenroepers.

Overigens heeft hij ook een stevige deken met stay dry voering en twee ongevoerde regendekens. En nog een vliegendeken en een zweetdeken van wolmix (die ik eigenlijk nooit gebruik). Voor mijn shet heb ik twee verschillende regendekens, liners in verschillende diktes, een wollen deken, een vliegendeken en een vliegendeken met waterdichte bovenkant. Haar dekens gebruik ik allemaal redelijk veel, ze staat de hele winter onder dek zodat ze op gewicht blijft. Ook heeft ze echt een hekel aan regen. Een ongeschoren shet. onder 200 grams 8)7 Maar ja, anders heeft ze 't koud. Na 24 jaar 's winters op stal ineens buitenpony worden valt ook niet mee. Het is nu d'r 4e winter dag en nacht buiten.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 01:12

Ze staan hier altijd zoveel mogelijk buiten, maar hebben (nog) geen schuilstal waar ze zelf in en uit kunnen lopen. Snachts in de winter zetten we ze binnen. Ik heb daarom 50 grams regendekens voor regenachtige koude zomerdagen en het frissere najaar. Daarna komen tegen de winter, zodra het onder de 10 graden komt, de 200/250 grams outdoor dekens. Dit heb ik voor mijn ongeschoren niet gereden paarden.

Bij wel rijden komt erbij 300 a 400 gram outdoor en zweetdekens. (Met en zonder hals) want dan scheer ik ze altijd.

Verder heb ik nog een bucas recuptex maar die moet ik nog proberen. Puur voor luxe eigenlijk, paarden schijnen er heel goed op te reageren icm trainingen of evt blessures. Een pony heeft wat angst voor de trailer en ze zou er misschien wat rustiger van kunnen worden. Dat gun ik haar graag.

Andere dekens heb ik niet nodig, zitten niet ver van zee en alles is open dus bijna geen last van vliegen.
Ja het enige wat ik straks voor de wedstrijden nog wel zou willen is zo'n hoodie ding die je paard incl hals en hoofd de hele nacht schoon houdt als je savonds wast en vlecht.

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 01:51

Hier heel simpel;

1x zweetdeken
1x Regendeken (gevoerd)
1x 150grams linder (die eigenlijk overbodig is)

1x Zomer eczeemdeken voor paard zijn allergie

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:27

Ik heb voor het eerste jaar een paard en ik heb op dit moment:

2x zweetdeken (zodat er 1 in de was kan. Bij 1 kunnen de buiksingels er af, vind ik wel een voordeel)
2x uitrijdeken (1 gekocht, 1 later gekregen)
1x vliegen uitrijdeken

1x 0 grams regendeken (met liners: 1x 100, 1x 200 gram)
1x 100 gram staldeken
1x 200 gram staldeken
1x 300 gram regendeken

Ik heb dus 2 waterdichte dekens en de staldekens zijn voor onder de 300 grams regendeken. Merk dat mijn paard een koukleum is haha. Ik heb de 2 staldekens er later bij gekocht. Ik dacht dat ik een deken met liners echt een uitkomst zou vinden, maar nu heb ik dus alsnog een liner van 100 gram en een staldeken van 200 gram, omdat die liner alleen maar aan die specifieke regendeken kan. Mocht die kapot gaan, dan schaf ik denk ik gewoon een 100-grams regendeken aan en dan eventueel staldekens eronder.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:06

Koper schreef:
Ik vraag me wel af hoe de mensen die roepen dat hun paard geen deken nodig heeft dat hebben vastgesteld. Ik bedoel: mijn paard heeft helemaal geen bezwaar tegen kou en is al zijn hele leven (bijna 19 jaar) buitenpaard. Hij staat absoluut niet graag op stal. Achttien winters heeft hij 's winters zonder deken buiten gestaan behalve bij neerslag, en vorig jaar ook bij veel wind. Dit jaar heeft hij voor het eerst ook een gevulde deken als het 's nachts vriest. 't Is een paard wat ruftend wegloopt als hij geen deken op wil, maar hij blijft protestloos staan wanneer ik met dat ding aan kom zetten 's avonds. Ook beweegt hij soepeler dan in voorgaande winters. Ik heb een ongeschoren IJslander en eigenlijk is het een belachelijk idee om 'm onder een deken te zetten maar het verschil is zo opmerkelijk. Dus ik was eens benieuwd wat de empirische bevindingen zijn van de mijnpaardkanzonderdekenroepers.

Ik merk zomer of winter geen verschil met mijn paard in humeur of manier van bewegen dus ik denk dat ze het prima zelf kan. Mijn paard heeft ooit een vliegendeken opgehad in de wei maar toen bleef ze stokstijf staan volgens mij was ze daar niet heel blij mee. In de zomer heeft ze wel vaak een eczeem hals aan. Maar ik denk toch dat ze liever zonder staat.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:09

Ik denk dat iedereen het beste met z’n eigen paard voorheeft alleen hou ik niet van die mensen die roepen “ja paarden horen geen deken op te hebben” of “paarden horen niet op stal maar 24 per dag buiten” MIJN paard wordt hier dood ongelukkig van en vandaag kwam er ook een bericht op Facebook voorbij dat paarden het liefst buiten staan met vrieskou nou de mijne niet!!
Mijn jaarling ligt en staat echt liefst in haar stalletje ze kan zelf naar buiten als ze wilt maar kiest ervoor om zelfs met goed weer binnen te staan. Die staat ook heerlijk rustig op stal en haar moeder ook die kwijnde echt weg toen ik haar dag en nacht op de wei met schuil stal had ze staat nu gewoon overdag buiten en de rest binnen en ze is echt op en top happy. Ze staat met een lekker dekentje want ja ik zie dat ze het koud heeft haar spieren verkrampen en ze staat echt in elkaar gedoken terwijl ze met deken dit niet heeft. Ik ben dan ook geen tegenstander van geen deken iedereen moet het lekker zelf weten als jouw paard happy is zonder deken *\o/*

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:28

1 zweetdeken
1 vliegendeken
1 0 grams regendeken
1 100 grams regendeken met een liner van 100 gram en 1 van 200 gram.

De liner van 200 gram had onze vorige pony 's winters wel nodig maar onze huidige pony niet. Ze staat nu onder 200 gr.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:42

Ik heb een pony die bijna geen vacht heeft.

De dekens die ik heb:
Outdoor deken 100 gram
Outdoor deken 0 gram

Liner 100 gram
Liner 300 gram

Losse hals 50 gram

Met deze dekens kan ik spelen van 0 tot 400 gram.

Vliegendeken
Waterdichte liner voor onder vliegendeken
Fleecedeken met hals
Uitrijdeken, gevoerd met fleece
Vliegen uitrijdeken met hals

300 gram staldeken

GoldenWings

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:25

Ik heb geen deken :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:30

1 :) of eigenlijk 2, want ik heb 2 paarden. 1 eczeemdeken en 1 vliegendeken

kvfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:11

Ik begin vaak vrij laat met een 0 grams regendeken en mocht het echt nodig zijn een 50 of 100 grams, maar de mijne heeft het blijkbaar niet zo nodig. Ze zou ook prima zonder kunnen staan maar op een nat, verweerd en veel te harig paard rijden is ook niet altijd handig hahaha :P

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:27

In ieder geval een zweetdeken en als ze geschoren worden natuurlijk winterdeken.