Korte rug hype?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:26

Wildgirl schreef:
Grappig dat dit topic onmiddellijk de kant op gaat van "Ga maar afvallen of koop een shire als je niet in je 17 inch zadel past en je paard niet meer ruimte heeft''.
De realiteit is dat de gemiddelde Nederlandse vrouw geen maat 34 heeft maar eerder maat 40, zonder daarbij overigens overgewicht te hebben.
Een maat 40 past over het algemeen niet in een 17 inch zadel.
Daar gaat het dus mis.

En terecht....
Het gaat dus mis omdat mensen in ontkenning zijn en blijven wanneer zij gewoon niet op hun paard passen.
En dat zal steeds vaker voorkomen.
Paardrijden is dan gewoon niet meer voor iedereen weggelegd.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2012/49 ... l-zwaarder

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 18:15

Ninx schreef:
Wildgirl schreef:
Grappig dat dit topic onmiddellijk de kant op gaat van "Ga maar afvallen of koop een shire als je niet in je 17 inch zadel past en je paard niet meer ruimte heeft''.
De realiteit is dat de gemiddelde Nederlandse vrouw geen maat 34 heeft maar eerder maat 40, zonder daarbij overigens overgewicht te hebben.
Daar gaat het dus mis.

En terecht....
Het gaat dus mis omdat mensen in ontkenning zijn en blijven wanneer zij gewoon niet op hun paard passen.

Dus met maat 40 is paardrijden niet voor iemand weggelegd? Ik hoop dat ik het verkeerd interpreteer wat je zegt.
Ik heb ook maat 40 en een normaal postuur (met veel heupen/billen) en gezond gewicht. Ook ik heb een 18 inch nodig.

Overigens zijn er genoeg paarden waar een 18 inch wel op past. Ik heb dan ook niet de illusie om op een d pony te willen rijden.

Kaus

Re: Korte rug hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 18:22

Nee dat zegt ze niet. Maar als je een enorme brede bouw hebt met flinke heupen en lang bent. Dan kun je zonder overgewicht te hebben ook te zwaar zijn voor een paard. Of niet in het zadel passen dat je paard nodig heeft. Dat is jammer maar helaas. Alleen omdat we iets willen betekent niet dat we het ook kunnen rechtvaardigen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 18:25

Dat Nederland langer en zwaarder word is een feit.
Geen feit is dat ze dan ook maar meteen op niet passende paarden en zadels zitten.
Misschien tijd die doelgroep niet eens paard omdat ruiters het belangrijker vinden?
Ja uiteraard komt het voor, maar om het zo te stellen gaat wat ver.
Ik ben ook te zwaar, helaas, maar heb wel een passend zadel en paard.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 18:35

Toch heb ik wel het idee dat het op dit moment wat doorslaat wbt ruiters en overgewicht <<) Het is niet goed als iemand te zwaar is en rijdt op een paard die er last van heeft,maar dat heeft natuurlijk ook met houding te maken..Maar soms zie je foto topics voorbij komen met wat stevigere ruiters en dan krijgen ze toch een bak commentaar over zich heen,niet normaal..Ik geloof niet in rechtlijnig denken en het is jammer dat de meeste wel zeer rechtlijnig denken,als ze überhaupt al denken..Er zijn altijd meerdere factoren die van invloed zijn en voor je iemand kwest mag je eerst wel bedenken hoe het zou zijn als mensen jou zo afkraken..

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 18:39

Ter illustratie:
Normaal gebouwde pony van 1.56m (niet mijn pony), met een 18 inch zadel. Ik kan me niet voorstellen dat er zo ontzettend weinig paarden zijn waar een 18 inch op past.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Minoes op 19-05-17 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 18:49

Jessix schreef:
Volgens mij is het geen hype maar is er vandaag de dag gewoon veel meer bekend over een goed passend zadel. Dat hij niet voorbij de 18de rib mag komen heb ik niet altijd geweten. Vroeger lag de focus vooral op de breedte van de kamer zodat de schoft mooi vrij was. Je liet je zadel vullen zonder dat het op je paard werd gepast. Nog verder terug in de tijd werd een een dekentje onder een zadel gelegd als het wiebelde.

Mee eens en zo denk ik er ook over. Er is gewoon veel meer bekend over een goed passend zadel en dat het niet voorbij de 18e rib mag komen.

Eigenlijk moet de zadel anders, denk ik.
Is per dier verschillend en per merk zadel ook verschillend.

Ik let er altijd heel goed op, mijn paarden hebben ook nooit witte haren van gekregen op de plekken waar het zadel op ligt (drukkingswonden).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 18:54

Minous, nogmaals de hoogte van een paard of pony zegt niets over de lengte van de rug ! Jouw pony heeft een lange rug en kan dus idd een 18 inch zadel kwijt. Er zijn ook paarden van 170 met een korte rug waarop dus geen 18 inch zadel past, en die paarden zijn echt geen uitzondering !

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:05

Roodvos schreef:
Vroeger op de ponyclub werden de zadels door de (Deurne opgeleide) instructeur gecontroleerd. Nagenoeg alle zadels lagen achterover, dus er moest een wigvormige schuimrubberen pad onder. Dan lag het zadel wel goed (lees: horizontaal). Nu weten we dat al die zadels te smal in de voorboom waren. En over vrij liggen van de schouder en de ruimte van het tussenkanaal zullen we het maar helemaal niet hebben :x . Maar ja, je wist niet beter.

Ik vind het proces van bewustwording en meer kennis bij de ruiters zelf, mede ook de social media zoals Bokt een goede ontwikkeling die het welzijn van onze paarden ten goede komt.

Dat de paarden tegenwoordig gefokt worden met minder ruimte voor het zadel, ben ik het niet direct mee eens. Eerder werd er gewoon een zadel opgelegd. En had je paarden die staakten en/of gemeen bokten of chronisch onzuiver liepen onder het zadel. Nu bel je eerst een zadelpasser en fysiotherapeut of ostheopaat als een paard dat doet. Toen gingen ze naar de slager, want ongeschikt. Door gericht te fokken zijn in elk geval bij de warmbloed paarden de ruggen wel veel beter geworden en meer geschikt voor het doel van rijpaard.

Het maatschappelijk probleem van overgewicht wat Diana noemt, is zeker ook aan de orde, maar ook dat de mensen steeds langer worden. De maat van een zadel wordt bepaald door de lengte van je bovenbeen. Als je een 1.90 m lang bent, dan ga jij je benen niet kwijt raken in een 17,5 inch zadel, ook al ben je nog zo mager.

Ik zie ook een ontwikkeling door de opkomst van de “recreatieve rassen”. Toen ik vroeger op de ponyclub reed had iedereen een “rijpony” (New Forest, Welsh, NRPS of ongeregistreerd maar daarop gelijkend). Ik kende niemand in mijn omgeving die met een Haflinger reed, van Tinkers had nog nooit iemand gehoord en Fjorden werden voor de huifkar gebruikt. Een Iberisch paard had hier ook nog nooit iemand gezien. En laten dit nou ook net de rassen zijn waarvan je vaak een topic tegenkomt over weinig ruimte voor het zadel.

Samengevat: geen hype, maar een ontwikkeling door meer kennis en de opkomst van andere rassen als rijdier.

Eens, mooi verwoord en met onderstaande van wat hier iemand anders (Jessix) zegt:

Volgens mij is het geen hype maar is er vandaag de dag gewoon veel meer bekend over een goed passend zadel. Dat hij niet voorbij de 18de rib mag komen heb ik niet altijd geweten. Vroeger lag de focus vooral op de breedte van de kamer zodat de schoft mooi vrij was. Je liet je zadel vullen zonder dat het op je paard werd gepast. Nog verder terug in de tijd werd een een dekentje onder een zadel gelegd als het wiebelde.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:16

Minoes schreef:
Ninx schreef:
Daar gaat het dus mis.

--------------------
En terecht....

Dus met maat 40 is paardrijden niet voor iemand weggelegd? Ik hoop dat ik het verkeerd interpreteer wat je zegt.
Ik heb ook maat 40 en een normaal postuur (met veel heupen/billen) en gezond gewicht. Ook ik heb een 18 inch nodig.

Overigens zijn er genoeg paarden waar een 18 inch wel op past. Ik heb dan ook niet de illusie om op een d pony te willen rijden.

Maar als er dus inderdaad iemand is die niet in een 17 inch zadel past én je paard heeft gewoon niet meer ruimte, dan is het toch voor diegene in combinatie met dat paard niet weggelegd? Immers past de ruiter niet in het zadel en heeft het paard niet meer ruimte om een groter zadel te passen.

Volgens mij zegt er niemand dat je met maat 40 niet kan paardrijden, mits je een passend zadel hebt voor je paard. Maar dit geldt uiteraard voor
elke kleding maat, al heb je maatje 34 en een pony met een korte rug waar alleen een 16 inch zadel op past en jij met maatje 34 niet in past.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:30

Waarom steeds alleen de kledingmaat?
Slank maar veel been lengte zit net zo goed achterin het zadel bij 17".

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:35

Jep... je hebt gelijk bruintje... ik heb mooie benen... maar vooral bovenbeen is relatief lang..ben 180 cm. en al weeg ik nauwelijks 60 kilo... maar ik zou toch niet netjes kunnen zitten in een 17 inch zeker niet als die ook nog flinke wrong heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:49

De mens wordt steeds groter en zwaarder en de paarden steeds korter.
1+1=?
Niet voor niets ben ik trouw gebleven het klaasieke model van mijn merrie waar je zelfs nog wel een 19 inch op kwijt zou kunnen :)*
Helaas is dat niet waar gemiddeld op gefokt wordt. En dan krijg je dus dit soort ellende.
Ik kom echt serieus paarden van bijna 180 tegen met zo weinig ruimte in de rug dat er alleen kleine vrouwen op passen. Fokdoel mislukt in mijn ogen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:54

Ik moet eerlijk zeggen dat sinds ik die twee korte pony's heb gefokt het eerste waar ik naar kijk bij een veulen is of die wel genoeg lengte in de rug krijgt. Mijn ultra korte d zal ik wel zelf inrijden maar dan opzoek naar een klein ruitertje moeten. Er zijn al.volwassene voor wezen kijken maar om te rijden wordt dat hem niet. Wel voor mennen of gewoon een leuk wandel paard natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:08

Sizzle schreef:
De mens wordt steeds groter en zwaarder en de paarden steeds korter.
1+1=?
Niet voor niets ben ik trouw gebleven het klaasieke model van mijn merrie waar je zelfs nog wel een 19 inch op kwijt zou kunnen :)*
Helaas is dat niet waar gemiddeld op gefokt wordt. En dan krijg je dus dit soort ellende.
Ik kom echt serieus paarden van bijna 180 tegen met zo weinig ruimte in de rug dat er alleen kleine vrouwen op passen. Fokdoel mislukt in mijn ogen.

Dat ben ik helemaal met je eens. :j
Daarbij willen veel ruiters een diepe zit en veel wrong. Vraag ik mij gelijk af of deze ruiters niet meer onafhankelijk kunnen zitten. En veel koudbloedpaarden moeten tegenwoordig als dressuurpaard doorgaan. Die hebben helaas vaak ook geen ideale rug. Gelukkig zie ik ook dat een aantal ruiters de hype van een zadel met diepe zit en grote wrong aan zich voorbij laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:19

Volgens mij had/heeft niemand het hier over dat obese/dikke mensen niet mogen rijden. Er worden alleen 2 problemen gesignaleerd:

1. Als een zadel ook maar 'iets' te lang is voor een paard, dan past dat niet en dan mag daar geen ruiter op zitten, hoe lang/dik/slank/kort die ruiter ook is. Te lange zadels bruggen en geven druk op de lendenen en dat is niet waar Engelse zadels op gebouwd zijn.
2. Als een ruiter niet in een zadel past (uitpuilt of zich eroverheen duwt door te lange bovenbenen) dan is dat zadel ongeschikt voor het paard eronder, hoe lang/kort de rug eronder ook is, omdat het zadel dan zal kantelen en puntdruk geeft.

Probleem 3: mensen die roepen 'ik heb het recht om op het paard te rijden wat ik wil, met het type zadel wat ik wil, en met het lichaam dat ik nou eenmaal heb. En als je mij op een van de twee punten hierboven wijst dan roep ik gewoon heel hard Discriminatie! En dan is die discussie ook weer voorbij.' 8-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:21

Ik zag laatst een ijslander topic waarvan ik dacht: als ze zo doorfokken past er over 5 jaar enkel nog een kind op.

Mensen worden groter, maar laten we vooral op 'schattig' fokken 8)7

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:33

Helemaal met je eens wat betreft fokken sizzle.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:44

maar als dit praktijk probleem bestaat op bokt en paarden minnend nederland , dan moeten die stamboeken dat toch ook in hun langetermijn doelstellingen hebben opgenomen?
zijn er ook stamboeken waar dat terug te vinden is of hebben de leden dat ook aangekaart vraag ik me dan af.
Bokt weet het osteo's, fysio's, zadel passers/ tuigmakers, instructeurs etc wat doen dan die fokker's toetsen die hun fok producten dan niet op praktisch gebruik al dan niet of wel onder de aansturing van een stamboek hun keuren de paarden en dekhengsten!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 21:04

Fokken in de zin van keuringen en practisch gebruik gaat zelden hand in hand helaas.
Lange paarden met veel romp en veel bot zijn niet chique :)*

Maar daarnaast moeten mensen ook gewoon een realistisch zijn bij het kopen van een paard.
Ik heb ooit een stalgenoot maatje 42, 1.75 lang afgeraden om een fell pony van 1.40 te kopen die ze op proef had.
Toch gekocht en vervolgens heftig teleurgesteld dat er geen springzadel in haar maat op kon.
Vervolgens kwam er een westernzadel die over de heupen heen lag |o

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 22:14

Wat vinden jullie van zadels met wel de juiste inchmaat voor de ruiter maar als zadel dan te lang wordt voor het paard dat zadelkamer er dan een korter kussen onder zetten.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 22:18

Hier een stevig gebouwde merrie van 1.70 met veel lijf en romp.
Heb daar zo een ouderwets bruin Kiefferzadel voor die goed ligt bij haar en welke ruiter er ook op zit, ze zitten allemaal prettig in het zadel.
Ik zelf ben 1.67 met in verhouding hele korte benen (85 cm), oude bijrijder is 1.86 met beenlengte van 105 cm. Mijn zadel was voor haar een van de weinige zadels waar ze lekker in zat omdat er geen kniewrongen aan zitten die haar benen in een lastige positie duwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 23:36

lailapri schreef:
Wat vinden jullie van zadels met wel de juiste inchmaat voor de ruiter maar als zadel dan te lang wordt voor het paard dat zadelkamer er dan een korter kussen onder zetten.

Ik vind dat vaak niet goed kunnen. Dan heb ik het wel over het inkorten van normale kussens, niet over het inkorten van die extreem naar achteren uitstekende kussens. Het probleem is vooral dat het zwaartepunt van de zitting is aangepast aan de kussenlengte; bij langere kussens kan het zwaartepunt van de ruiterzit verder naar achteren liggen zonder de achterkant te overbelasten

Stel de zitting van de ruiter (noem het 17 inch) heeft normaalgesproken 55 cm aan onderboom/kussenlengte nodig om de druk goed te verdelen, de ruiter netjes in het midden van het zadel te houden en puntdruk aan de achterrand van de boom te verminderen. Stel, je snoei er 5 cm aan de achterkant af omdat het paard maar 50cm ruimte heeft. Dan haal je die 5 cm bij wijze van spreken onder de kont van de ruiter weg. Het zwaartepunt van de zit van dat type zadel is gebouwd op een boomlengte van 55 cm; haal je die laatste 5 cm aan kussens weg, dan zit het zwaartepunt van de ruiter nog steeds te ver naar achteren voor de kussenlengte van dat zadel.
Op die kussenlengte van 50cm zit normaalgesproken bijvoorbeeld een 16inch zitting, wat betekent dat het zwaartepunt van het ruitergewicht ook verder naar voren ligt.

Ik ben zelf erg fan van Deuber zadels, maar die prijzen zichzelf tegenwoordig omdat ze in staat zijn om size 4 zittingen (lees: broekmaat 48-56) te leveren zonder dat de kussens langer worden... :x

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 23:40

Deuber doet dat meestal door in de breedte te werken. Albion doet dat ook.
Maar dan gaan mensen weer zeuren dat de twist niet smal genoeg is en komen dan zo'n verl te ver ingekorte massimo met heftige puntdruk achterop.
Ik heb nog ergens foto's van een drukpad van zo'n zadel, shocking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 23:44

Als ramptoerist ben ik wel nieuwsgierig daarnaar. :D