Vroeger op de ponyclub werden de zadels door de (Deurne opgeleide) instructeur gecontroleerd. Nagenoeg alle zadels lagen achterover, dus er moest een wigvormige schuimrubberen pad onder. Dan lag het zadel wel goed (lees: horizontaal). Nu weten we dat al die zadels te smal in de voorboom waren. En over vrij liggen van de schouder en de ruimte van het tussenkanaal zullen we het maar helemaal niet hebben

. Maar ja, je wist niet beter.
Ik vind het proces van bewustwording en meer kennis bij de ruiters zelf, mede ook de social media zoals Bokt een goede ontwikkeling die het welzijn van onze paarden ten goede komt.
Dat de paarden tegenwoordig gefokt worden met minder ruimte voor het zadel, ben ik het niet direct mee eens. Eerder werd er gewoon een zadel opgelegd. En had je paarden die staakten en/of gemeen bokten of chronisch onzuiver liepen onder het zadel. Nu bel je eerst een zadelpasser en fysiotherapeut of ostheopaat als een paard dat doet. Toen gingen ze naar de slager, want ongeschikt. Door gericht te fokken zijn in elk geval bij de warmbloed paarden de ruggen wel veel beter geworden en meer geschikt voor het doel van rijpaard.
Het maatschappelijk probleem van overgewicht wat Diana noemt, is zeker ook aan de orde, maar ook dat de mensen steeds langer worden. De maat van een zadel wordt bepaald door de lengte van je bovenbeen. Als je een 1.90 m lang bent, dan ga jij je benen niet kwijt raken in een 17,5 inch zadel, ook al ben je nog zo mager.
Ik zie ook een ontwikkeling door de opkomst van de “recreatieve rassen”. Toen ik vroeger op de ponyclub reed had iedereen een “rijpony” (New Forest, Welsh, NRPS of ongeregistreerd maar daarop gelijkend). Ik kende niemand in mijn omgeving die met een Haflinger reed, van Tinkers had nog nooit iemand gehoord en Fjorden werden voor de huifkar gebruikt. Een Iberisch paard had hier ook nog nooit iemand gezien. En laten dit nou ook net de rassen zijn waarvan je vaak een topic tegenkomt over weinig ruimte voor het zadel.
Samengevat: geen hype, maar een ontwikkeling door meer kennis en de opkomst van andere rassen als rijdier.