Pony past zadel maar ik pas er niet goed in...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Re: Pony past zadel maar ik pas er niet goed in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 04:42

Dit zadel is helaas niet geschikt voor jou, hij heeft een extra diepe zit en hoge lepel en jij hebt een zadel nodig met een vlakke zit. Ik vind het überhaupt knap dat je er nog zo recht op kan zitten, alhoewel je wel in stoelzit zit.
Complimenten hoe mooi je fjord op gewicht is!

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 05:07

Hmm Lastig.... Ik weet dat veel zeggen dat je te lang bent, ja je bent lang maar te lang? denk dat Half bokt mag afstappen van hun pony's :+
Voor wedstrijden ben je inderdaad te lang, voor het beeld maar zolang je je pony niet in de weg zit...

Inderdaad de tip van beugels langer wil ik je meegeven of kijken naar een ander zadel. Misschien heb ik er overheen gelezen, maar een veelzijdigheidzadel is dat een optie? of een boomloos zadel (Barefoot Cheyenne bijvoorbeeld)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 05:23

Ts misschien kun je eens kijken maar een ghost zadel? Die hebben een vrij vlakken zit en doordat het boomloze zadels zijn komt er ook geen druk op die achterkant. Site: www.buitenzinnig.nl en www.boomlooszadelpasservice.nl komt door het hele land met vele merken en modellen waaronder ghost (ook barefoot, maar die zijn misschien minder geschikt)

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 08:37

Ik vind je niet extreem te lang. Hoeveel ponyruiters (ook sommige EK ponycombinaties...) zijn niet een beetje te lang voor hun pony. Je bent niet te zwaar, en zooooooo te lang ben je nou ook weer niet

http://www.willowsedgefarm.com/images/king2.jpg

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 10:11

Ik heb wel ervaring met barefoot maar vind dat echt helemaal niet lekker zitten. Het liefst heb ik gewoon een zadel met een boom er in. :)

Dankjewel Tessebes! Ik moet zeggen dat ze zichzelf heel netjes op gewicht kan houden! Ze wordt ongeveel 3 a 4 x per week gereden en en gaat 1x per week naar buiten. De andere dagen heeft ze rust of doen we licht werk :) ook staat ze niet op gras en krijgt ze speciaal voer tegen eczeem waar ze best wel last van heeft. Al heeft ze nu nog geen jeuk :D

Volgens mij zijn de meeste ijslanderzadel toch wel redelijk plat?

Ik ga morgen op minivakantie naar mijn pleegouders en die hebben 2 ijslanderzadels. Ik ga er niet vanuit dat ze passen maar proberen kan altjd :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 11:17

Ts: dat zeg ik, barefoot lijkt me voor jou niet geschikt. Ghost is een héél ander type zadel zit heerlijk!

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 11:24

Je kan ook gewoon een springzadel of veelzijdigheidszadel nemen waarop je met kortere beugels kan zitten..

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 11:48

Maartje1990 schreef:
Ts: dat zeg ik, barefoot lijkt me voor jou niet geschikt. Ghost is een héél ander type zadel zit heerlijk!

Ja maar iemand anders zei wel wat over barefoot :D Ghost ken ik! Hebben mijn pleegouders er thuis eentje van liggen. Kan ik morgen ook even passen.

@Laura_Zodine ik wil evht een dressuurzadel omdat ik dressuurwedstrijden wil gaan starten. Daarom liever geen spring of veelzijdigheid.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 11:53

Maar voor het mooie, ook op een dressuurwedstrijd vind ik het met lange benen mooier in een veelzijdigheidszadel dan in een dressuurzadel. Omdat je benen in een VZ zadel er minder onderuit komen.

Maar ik geef toe dat is mijn persoonlijke voorkeur.

En dressuur kun je daar gewoon in rijden, misschien zelfs wel gemakkelijker omdat je kuiten dan beter op de plek liggen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:01

Maureen95 schreef:
Maartje1990 schreef:

Ja maar iemand anders zei wel wat over barefoot :D Ghost ken ik! Hebben mijn pleegouders er thuis eentje van liggen. Kan ik morgen ook even passen.

@Laura_Zodine ik wil evht een dressuurzadel omdat ik dressuurwedstrijden wil gaan starten. Daarom liever geen spring of veelzijdigheid.

Een oudje? Ze zijn iig wel al een heel stuk verandert door de jaren heen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 12:03

@Maartje1990 Onder andere! De oude barefoot ja en thuis hebben we een Barefoot Cheyenne een londen en een arizona. Ik vind het gewoon geen fijne zadels. :P

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:05

Maureen95 schreef:
@Maartje1990 Onder andere! De oude barefoot ja en thuis hebben we een Barefoot Cheyenne een londen en een arizona. Ik vind het gewoon geen fijne zadels. :P

Je pleegouders wel geloof ik haha. Ik vind barefoot ook niet fijn zitten , te breed, pommel niet fijn. Maar de ghost is super!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 12:20

Haha ja mijn pleegouders hebben een paardenbedrijf. En ondat we rond de 25 paarden hebben hebben we een stuk of 15 zadels liggen waaronder een paar barefoots :P Vooral omdat die op meerdere paarden kunnen en de paarden worden heel recreatief gereden.
Barefood ik zelf ook te breed zitten. Heb wel ergens een foto waarbij ik op mijn vorige paard op een barefoot reed.
Afbeelding

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:30

Maureen95 schreef:
dankje! Ik ga sowieso even vragen naar een thorowgood, ijslanderzadel en een tekna :D

Wij hebben een Anatomica 17inch met Franse kussens vanwege wat korte rug van ons paard. Heel fijn zadel!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 13:09

Heb je daar toevallig een foto van? Dan weet ik wat ik mij bij franse kussens voor kan stellen :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:18

Fjorden zijn in verhouding veel sterker dan grote paarden als kwpn-ers.Kijk maar eens naar de dunne beentjes en soms slechte voeten van de laatste.Jij kunt dus heel goed op die Fjord rijden vind ik. Qua zadel wordt het dan uitproberen maar ik lees dat je pleegouders genoeg mogelijkheden hebben.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:41

Maureen95 schreef:
Heb je daar toevallig een foto van? Dan weet ik wat ik mij bij franse kussens voor kan stellen :D

Franse​ kussens liggen meer onder de zitting. Keilkussens steken meer aan achterkant er onder vandaan om het even simpel uit te leggen.

Afbeelding

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 14:02

Aah oke. Dankjewel!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 14:12

DatBenIkNou schreef:
Maureen95 schreef:

Franse​ kussens liggen meer onder de zitting. Keilkussens steken meer aan achterkant er onder vandaan om het even simpel uit te leggen.

[ [url=m/UDZdmz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze foto vind ik geen Franse kussens. Daarbij zijn de kussens veel korter dan de zitting. En een stoelzit wordt daarbij dan bevorderd.Je krijgt dat natuurlijk vaker bij lange ruiters op ponies,die gaan dan vanzelf met hun bovenlichaam meer achterover hellen om in balans te komen.Als de pony geen last van je heeft vind ik dat geen probleem.Vroeger werden allerlei pads of schuimrubbers onder zadels aangebracht. Tegenwoordig zie je dat niet meer.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 14:14

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 14:21

Anjali, maar korte kussens met redelijk zitvlak is toch juist wat ts ongeveer zoekt? Zo is het zadel niet te lang voor het paard. Bij de omschrijving van de Anatomica Octant staat dat dit toch echt Franse kussens zijn, hoe zou jij ze noemen dan?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 14:40

DatBenIkNou schreef:
Anjali, maar korte kussens met redelijk zitvlak is toch juist wat ts ongeveer zoekt? Zo is het zadel niet te lang voor het paard. Bij de omschrijving van de Anatomica Octant staat dat dit toch echt Franse kussens zijn, hoe zou jij ze noemen dan?

Keilkussens of standaardkussens.Bij Franse kussens krijg je wel dat het ruitergewicht over een kleiner gedeelte van de rug verdeeld is,en vooral achteraan veel druk kan komen. Vandaar dan die onderleggertjes vroeger.Je kunt het trouwens goed zien hoe de druk van je zadel verdeeld is als je naar de onderkant van je gebruikte dekje kijkt.Waar het extra vuil is en waar niet.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 14:50

Ik zou voorzichtig zijn met franse kussens. Klinkt wel leuk maar hoe korter de kussens hoe groter de druk per cm2 op de rug van je paard. Vooral aan de achterkant. En daardoor een grotere kans op een rugblessure.
Mij werd het om die reden afgeraden. Vanwege de vlakkere zit van een ijslandzadel pas je er waarschijnlijk beter in. De Tekna is iets minder vlak dan de meeste ijslandzadels, al moest ik er zelf erg aan wennen omdat je minder steun hebt. Maar het went snel.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 15:04

een barefoot adjust loste bij ons dat probleem op!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 15:08

Het is niet voor niets dat er zo oneindig veel verschillende soorten zadels zijn,want ieder paard en iedere ruiter zijn weer anders.En ook ligt het eraan wat je wilt gaan doen met je paard.