Zadel te groot?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Re: Zadel te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 07:33

Het bruggen komt meestal door te smalle boom en/of verkeerde curve van de boom.
Voor de diepte van de zit heb ik onderstaand plaatje gevonden. Boven een boom voor een wat smaller paard met wat meer vorm in de rug. Onder een boom voor een wat breder paard met vlakkere rug (rondgeribt).
Afbeelding

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 21:55

En hoe is het gegaan?

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 23:09

Tessebes schreef:
Het bruggen komt meestal door te smalle boom en/of verkeerde curve van de boom.
Voor de diepte van de zit heb ik onderstaand plaatje gevonden. Boven een boom voor een wat smaller paard met wat meer vorm in de rug. Onder een boom voor een wat breder paard met vlakkere rug (rondgeribt).
[ [url=m/R0urBi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je hebt indd gelijk tess de boom was te smal!
Er kan wel een andere boom worden ingezet.
dankjewel voor de uitleg :)

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 23:16

wwillemijn schreef:
En hoe is het gegaan?

De zadel maker is vandaag geweest en het zadel was indd te small/krap geworden. De boom was ook niet goed meer moet nu een andere boom worden.
en dat die te lang is heb ik aan gegeven maar het probleem is dat ik ook in het zadel moet passen maar dat zou niet zo makkelijk zijn bij een kleinere inch ik dacht dat ik nu 17 inch had durf dat niet zeker te zeggen hoor.
Hij ging overleggen wat ze kunnen doen voor me of het mogelijk is om alle aanpassingen te doen op het zadel dus inkorten andere boom enzovoorts.
Ik hoor volgende week of dat wel of niet kan en anders denk ik een ander zadel?
Zijn we nog niet helemaal aan uit kijken dan wel verder.
Heb nu een leen zadel dat is super.
Maar ja wel beetje balen dat de zit wat moeilijker word dus het zou dan een andere zit worden en kleiner.
Of ik moet afvallen ;)
Ga maar alvast eens beginnen was toch al van plan om wat te gaan af te vallen Hahah.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 23:18

T zadel is misschien wat lang ja. En de boom is zo te zien te smal. Maar ts heeft de zitmaat 17 inch wel nodig. Liever dit dan een 16,5 inch en dan op de lepel gaan zitten waardoor zchter nog meer druk komt. Franse kussens ed idem. Dat het zadel brugt kan ik niet zeggen vanaf de fotos. Denk eerder dat de boom gewoon alleen te smal is.

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 23:20

romyloverrr schreef:
T zadel is misschien wat lang ja. En de boom is zo te zien te smal. Maar ts heeft de zitmaat 17 inch wel nodig. Liever dit dan een 16,5 inch en dan op de lepel gaan zitten waardoor zchter nog meer druk komt. Franse kussens ed idem.

Is 17 inch een vaak voorkomende/ normale maat?
De boom is indd te smal heeft de zadel maker vandaag ook aangegeven

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 05:23

FenixJL schreef:
romyloverrr schreef:
T zadel is misschien wat lang ja. En de boom is zo te zien te smal. Maar ts heeft de zitmaat 17 inch wel nodig. Liever dit dan een 16,5 inch en dan op de lepel gaan zitten waardoor zchter nog meer druk komt. Franse kussens ed idem.

Is 17 inch een vaak voorkomende/ normale maat?
De boom is indd te smal heeft de zadel maker vandaag ook aangegeven

Ja, 17, 17,5 en 18 inch zijn de meest voorkomende maten. 16,5 inch komt niet zoveer voor. Meer een maatje voor jeugdige ruiters. *oeps lees nu pas je berichtje van vandaag. Sorry had niet t hele topic gelezen

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:28

FenixJL schreef:
wwillemijn schreef:
En hoe is het gegaan?

De zadel maker is vandaag geweest en het zadel was indd te small/krap geworden. De boom was ook niet goed meer moet nu een andere boom worden.
en dat die te lang is heb ik aan gegeven maar het probleem is dat ik ook in het zadel moet passen maar dat zou niet zo makkelijk zijn bij een kleinere inch ik dacht dat ik nu 17 inch had durf dat niet zeker te zeggen hoor.
Hij ging overleggen wat ze kunnen doen voor me of het mogelijk is om alle aanpassingen te doen op het zadel dus inkorten andere boom enzovoorts.
Ik hoor volgende week of dat wel of niet kan en anders denk ik een ander zadel?
Zijn we nog niet helemaal aan uit kijken dan wel verder.
Heb nu een leen zadel dat is super.
Maar ja wel beetje balen dat de zit wat moeilijker word dus het zou dan een andere zit worden en kleiner.
Of ik moet afvallen ;)
Ga maar alvast eens beginnen was toch al van plan om wat te gaan af te vallen Hahah.

Een plattere zit is dan de oplossing.
Ik kan me niet voorstellen dat dit zadel aan te passen is zoveel als er aan verandert moet worden.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:27

Ik sluit aan mij Mara, het lijkt me stug dat er zoveel aanpassingen mogelijk zijn en ik zie op zijn site zadels die beter lijken aan te sluiten. Wat me opvalt is dat er weinig wordt gesproken over welk zadel geschikt is voor welk type paard, uitsluitend voor de ruiter.

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 11:32

Tessebes schreef:
Ik sluit aan mij Mara, het lijkt me stug dat er zoveel aanpassingen mogelijk zijn en ik zie op zijn site zadels die beter lijken aan te sluiten. Wat me opvalt is dat er weinig wordt gesproken over welk zadel geschikt is voor welk type paard, uitsluitend voor de ruiter.

Het zadel wat ik nu heb zou voor hem geschikt moeten zijn dat was ook aangegeven.
Ik heb alleen aanpassingen gedaan met kniewrongen en extra zachte zit. Leem aan dat dat niet met het paard heeft te maken?
Dit zadel zou geschikt moeten zijn voor paarden met korte ruggen staat ook in de beschrijving van het zadel.
En het is aan de zadel maker om te kijken welk zadel geschikt is voor mijn paard toch ik heb daar echt gene verstand van eerlijk gezegt vandaar dat we er een zadelmaker erbij hebben laten komen en op maat laten maken

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:36

Het lastige is dat er ook binnen de korte ruggen nog veel variatie zit. Wel of niet rondgeribt, wat holle rug of juist niet. En zowel de combi ruiter-zadel als zadel-paard moeten kloppen om fijn te kunnen rijden.
Daarbij is ook niet elke Zadelpasser een goede Zadelpasser helaas.

Hopelijk wordt eea netjes opgelost. Vind het wel vreemd dat er dus een te smalle boom is aangemeten. Of is je paard zoveel veranderd in korte tijd?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:56

FenixJL schreef:
Tessebes schreef:

Het zadel wat ik nu heb zou voor hem geschikt moeten zijn dat was ook aangegeven.
Misschien was het ook ooit goed maar nu dus echt niet meer.

Ik heb alleen aanpassingen gedaan met kniewrongen en extra zachte zit. Leem aan dat dat niet met het paard heeft te maken?
Meestal niet nee al merk ik bij mijn paard dat grote/dikke wrongen hem in zijn schoudervrijheid hinderen. Dus het kan wel.

Dit zadel zou geschikt moeten zijn voor paarden met korte ruggen staat ook in de beschrijving van het zadel.
En het is aan de zadel maker om te kijken welk zadel geschikt is voor mijn paard toch ik heb daar echt gene verstand van eerlijk gezegt vandaar dat we er een zadelmaker erbij hebben laten komen en op maat laten maken
Ooit geloofde ik dat ook maar door schade en schande wijs geworden ben ik er nu achter dat er veel slechte zadelpassers zijn, zelfs als ze gediplomeerd zijn. Advies: verdiep je er zelf ook in zodat je in ieder geval kritische vragen kunt stellen en luister naar je paard. Ga gerust proefrijden met meerdere zadels, dan merk je ook wat jouw paard fijn vindt)
En laat nog eens een andere zadelpasser komen, die verschillende merken heeft).

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:05

Dit zadel kan echt niet passend gemaakt worden. Hij blijft te lang. En ik denk echt dat je een plattere zit nodig hebt voor zowel je paard als voor ruimte t jouw kont. En dan Franse kussens, geen keil.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 22:10

Omdat hij te krap was voor helt hij achterover en krijg je de zweetplek en oogt een dergelijk zadel snel te lang. Slim om je zadelmaker af te wachten. Mbt de bomen ben ik het deels eens. De vulling kan je zadel maken en breken.

Het is ook niet handig om een zadel aan te schaffen als je zelf zo'n zware blessure hebt. Maar ik las ergens dat je lang had moeten wachten op je zadel. Dat is vast keurig opgelost.

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 22:42

idefix4 schreef:
Omdat hij te krap was voor helt hij achterover en krijg je de zweetplek en oogt een dergelijk zadel snel te lang. Slim om je zadelmaker af te wachten. Mbt de bomen ben ik het deels eens. De vulling kan je zadel maken en breken.

Het is ook niet handig om een zadel aan te schaffen als je zelf zo'n zware blessure hebt. Maar ik las ergens dat je lang had moeten wachten op je zadel. Dat is vast keurig opgelost.

Jaa daar heb je ook helemaal gelijk in ik dacht eerst dat het wennen voor mij
Mn oude zadel had een redelijk platte zit.
Maar de last van Mn heupen kwam niet van Mn zadel maar was gewoon een ontsteking.
Dus vandaar dat ik er pas zo laat achter kwam en me dokter zei dat het niks bijzonders was gewoon spierpijn. Maar na paar weken bleek het toch om een ontsteking te gaan.
Ik denk ook dat hij er uit is gegroeid voor een deel.
Heb er ook niet veel mee kunnen rijden is nog een nieuw zadel eigenlijk :(
Ik zag dat je zadel maker bent?
Wat is jou advies kwa zadel?

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 22:44

Dat lang wachten had ook te maken met de Swarovski mat die ik er graag op wilde,
volgens mij had hij dat niet op voorraad
Bij mijn laarzen duurde dat ook een stuk langer door de Swarovski

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 22:46

Hannanas schreef:
Dit zadel kan echt niet passend gemaakt worden. Hij blijft te lang. En ik denk echt dat je een plattere zit nodig hebt voor zowel je paard als voor ruimte t jouw kont. En dan Franse kussens, geen keil.

Me oude zadel was ook een plattere zit dus zou er geen problemen mee hebben hoor wel jammer is wel fijn een diepe zit.
Maar snap wat je bedoelt! Ik heb me daar ook op verkeken hoeveel ruimte je in je zadel eigenlijk nodig hebt dacht dat ik ook wel naar 16,5 kon

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 22:54

[/quote]

Misschien was het ook ooit goed maar nu dus echt niet meer.

Jaa dat denk ik ook kan me ook niet herinneren dat het zo slecht heeft geleden alleen het schuiven van links en rechts. En dat het zadel aan de achter kant omhoog kwam in het begin.

Meestal niet nee al merk ik bij mijn paard dat grote/dikke wrongen hem in zijn schoudervrijheid hinderen. Dus het kan wel.

Ik had daar indd niet aan gedacht dat grote wrong in de weg kon zitten!
Nou loopt me wrong wel helemaal af aan de onderkant
Heb wel een dikke wrong maar die loopt niet ver door.

Ooit geloofde ik dat ook maar door schade en schande wijs geworden ben ik er nu achter dat er veel slechte zadelpassers zijn, zelfs als ze gediplomeerd zijn. Advies: verdiep je er zelf ook in zodat je in ieder geval kritische vragen kunt stellen en luister naar je paard. Ga gerust proefrijden met meerdere zadels, dan merk je ook wat jouw paard fijn vindt)
[/quote][/quote]

Zijn er nog zadel makers die goed zijn met PRE?
Zou misschien ook een optie zijn inderdaad om nog een zadel maker te laten komen!
Ik zat zelf te denken aan custom?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 22:57

Volgens mij al eerder genoemd maar Sella is ook heel fijn. Korte zadels maar wel een heel prettige diepe zit met wrongen die je kan aanpassen. Google er maar eens op. En met€2000 wel duur genoeg maar goedkoper dan andere zadelmerken. Ik heb m'n Sella nu 2 jaar.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 23:10

Na veel zadelleed heb ik nu al 5 jaar een zadel van Ninon Schutte.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 17:18

FenixJL schreef:
idefix4 schreef:

Jaa daar heb je ook helemaal gelijk in ik dacht eerst dat het wennen voor mij
Mn oude zadel had een redelijk platte zit.
Maar de last van Mn heupen kwam niet van Mn zadel maar was gewoon een ontsteking.
Dus vandaar dat ik er pas zo laat achter kwam en me dokter zei dat het niks bijzonders was gewoon spierpijn. Maar na paar weken bleek het toch om een ontsteking te gaan.
Ik denk ook dat hij er uit is gegroeid voor een deel.
Heb er ook niet veel mee kunnen rijden is nog een nieuw zadel eigenlijk :(
Ik zag dat je zadel maker bent?
Wat is jou advies kwa zadel?

Ik brand mijn vingers niet aan advies geven op bokt. Elke ruiter en paard hebben een persoonlijke aanpak nodig. Dat moet door een zadelpasser / maker voor op locatie zijn om alles goed in te schatten. Foto's kunnen het beeld behoorlijk vertekenen.

Ik heb zelf een PRE. Dat was niet het makkelijkste paard om een zadel op te leggen. Maar er zijn wel degelijk met mij andere zadelpassers en makers die daar kijk op hebben. Er kunnen diverse redenen zijn waarom het zadel nu niet meer past. Het netste is om de persoon die het zadel heeft aangemeten de kans te geven om te kijken wat die nog kan doen. Als de communicatie dan stroef verloopt of het gevoel van vertrouwen is niet goed, dan kan je verder gaan kijken. Tot nu toe ervaar ik met de meeste collega's dat ze met veel toewijding hun werk doen. De meesten verkopen voor hun brood, maar streven ook naar klanttevredenheid. Ook zij zijn er niet mee geholpen om hun naam slecht te maken. Vaak gaat het fout als de communicatie verslechterd en ook dat kan heel veel redenen hebben.

Gido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:25

.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 18:40

Citaat:

Ook ik heb geleerd. Elke zadelverkoper hanteert de eigen overtuiging. Waar ik regelmatig tegen aanloop is het volledige gebrek aan gevoel voor paarden. Het gemak waarmee dan gezegd wordt dat de ruiter er geen verstand van heeft is bar. Ik koop mijn auto ook samen met een kenner. Als ik ergens geen verstand van heb zoek ik iemand met basiskennis die de kritische vragen kan stellen. Daarbij komt dat ik juist uit liefde voor mijn sport me ook verdiep in basiskennis van mijn spullen. Wat is daar mis mee. De zadelmaker heeft vaak een momentopname. Overleg en communicatie zijn zeer belangrijk

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 00:28

Update!

Zadel maker heeft het zadel 13 april mee genomen nu een maand later nog steeds niks terug gehoord over wat ze er nu mee gaan doen..
Mijn geduld raakt een beetje op
Heb al meerdere keren gebeld en er is al paar keer gezegt dat ze contact op gaan nemen met Engeland en dat ik dan hoor wat de mogelijkheden zijn.
Ga deze week weer bellen.
Het zadel van mijn moeder heeft ook weer gebreken helaas toen ze het zadel net had waren er problemen met het leer.
Hij heeft het toen netjes opgelost duurde wel even.
Nu is dat weer, het leer lijkt er wel van af te komen kan het niet goed uitleggen maar het moet niet kunnen in ieder geval.
Ook heeft ze een andere zadel maker het zadel na laten kijken blijkt dat er een gat zit in de vulling onder het zadel bij de kussens?
We zijn er een beetje klaar mee.
Morgen andere zadel maker bellen eerste keuze is ninon schutte

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 20:36

Heb vandaag contact gehad met ninon schutte en Nienke Bergsma (custom en andere merken)
Afspraak staat bij Nienke en van ninon hoor ik nog terug