Voor de diepte van de zit heb ik onderstaand plaatje gevonden. Boven een boom voor een wat smaller paard met wat meer vorm in de rug. Onder een boom voor een wat breder paard met vlakkere rug (rondgeribt).

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tessebes schreef:Het bruggen komt meestal door te smalle boom en/of verkeerde curve van de boom.
Voor de diepte van de zit heb ik onderstaand plaatje gevonden. Boven een boom voor een wat smaller paard met wat meer vorm in de rug. Onder een boom voor een wat breder paard met vlakkere rug (rondgeribt).
[ [url=m/R0urBi.jpg]Afbeelding[/url] ]
wwillemijn schreef:En hoe is het gegaan?
romyloverrr schreef:T zadel is misschien wat lang ja. En de boom is zo te zien te smal. Maar ts heeft de zitmaat 17 inch wel nodig. Liever dit dan een 16,5 inch en dan op de lepel gaan zitten waardoor zchter nog meer druk komt. Franse kussens ed idem.
FenixJL schreef:romyloverrr schreef:T zadel is misschien wat lang ja. En de boom is zo te zien te smal. Maar ts heeft de zitmaat 17 inch wel nodig. Liever dit dan een 16,5 inch en dan op de lepel gaan zitten waardoor zchter nog meer druk komt. Franse kussens ed idem.
Is 17 inch een vaak voorkomende/ normale maat?
De boom is indd te smal heeft de zadel maker vandaag ook aangegeven
FenixJL schreef:wwillemijn schreef:En hoe is het gegaan?
De zadel maker is vandaag geweest en het zadel was indd te small/krap geworden. De boom was ook niet goed meer moet nu een andere boom worden.
en dat die te lang is heb ik aan gegeven maar het probleem is dat ik ook in het zadel moet passen maar dat zou niet zo makkelijk zijn bij een kleinere inch ik dacht dat ik nu 17 inch had durf dat niet zeker te zeggen hoor.
Hij ging overleggen wat ze kunnen doen voor me of het mogelijk is om alle aanpassingen te doen op het zadel dus inkorten andere boom enzovoorts.
Ik hoor volgende week of dat wel of niet kan en anders denk ik een ander zadel?
Zijn we nog niet helemaal aan uit kijken dan wel verder.
Heb nu een leen zadel dat is super.
Maar ja wel beetje balen dat de zit wat moeilijker word dus het zou dan een andere zit worden en kleiner.
Of ik moet afvallen![]()
Ga maar alvast eens beginnen was toch al van plan om wat te gaan af te vallen Hahah.
Tessebes schreef:Ik sluit aan mij Mara, het lijkt me stug dat er zoveel aanpassingen mogelijk zijn en ik zie op zijn site zadels die beter lijken aan te sluiten. Wat me opvalt is dat er weinig wordt gesproken over welk zadel geschikt is voor welk type paard, uitsluitend voor de ruiter.
FenixJL schreef:Tessebes schreef:Ik sluit aan mij Mara, het lijkt me stug dat er zoveel aanpassingen mogelijk zijn en ik zie op zijn site zadels die beter lijken aan te sluiten. Wat me opvalt is dat er weinig wordt gesproken over welk zadel geschikt is voor welk type paard, uitsluitend voor de ruiter.
Het zadel wat ik nu heb zou voor hem geschikt moeten zijn dat was ook aangegeven.
Misschien was het ook ooit goed maar nu dus echt niet meer.
Ik heb alleen aanpassingen gedaan met kniewrongen en extra zachte zit. Leem aan dat dat niet met het paard heeft te maken?
Meestal niet nee al merk ik bij mijn paard dat grote/dikke wrongen hem in zijn schoudervrijheid hinderen. Dus het kan wel.
Dit zadel zou geschikt moeten zijn voor paarden met korte ruggen staat ook in de beschrijving van het zadel.
En het is aan de zadel maker om te kijken welk zadel geschikt is voor mijn paard toch ik heb daar echt gene verstand van eerlijk gezegt vandaar dat we er een zadelmaker erbij hebben laten komen en op maat laten maken
Ooit geloofde ik dat ook maar door schade en schande wijs geworden ben ik er nu achter dat er veel slechte zadelpassers zijn, zelfs als ze gediplomeerd zijn. Advies: verdiep je er zelf ook in zodat je in ieder geval kritische vragen kunt stellen en luister naar je paard. Ga gerust proefrijden met meerdere zadels, dan merk je ook wat jouw paard fijn vindt)
En laat nog eens een andere zadelpasser komen, die verschillende merken heeft).
idefix4 schreef:Omdat hij te krap was voor helt hij achterover en krijg je de zweetplek en oogt een dergelijk zadel snel te lang. Slim om je zadelmaker af te wachten. Mbt de bomen ben ik het deels eens. De vulling kan je zadel maken en breken.
Het is ook niet handig om een zadel aan te schaffen als je zelf zo'n zware blessure hebt. Maar ik las ergens dat je lang had moeten wachten op je zadel. Dat is vast keurig opgelost.
Hannanas schreef:Dit zadel kan echt niet passend gemaakt worden. Hij blijft te lang. En ik denk echt dat je een plattere zit nodig hebt voor zowel je paard als voor ruimte t jouw kont. En dan Franse kussens, geen keil.
FenixJL schreef:idefix4 schreef:Omdat hij te krap was voor helt hij achterover en krijg je de zweetplek en oogt een dergelijk zadel snel te lang. Slim om je zadelmaker af te wachten. Mbt de bomen ben ik het deels eens. De vulling kan je zadel maken en breken.
Het is ook niet handig om een zadel aan te schaffen als je zelf zo'n zware blessure hebt. Maar ik las ergens dat je lang had moeten wachten op je zadel. Dat is vast keurig opgelost.
Jaa daar heb je ook helemaal gelijk in ik dacht eerst dat het wennen voor mij
Mn oude zadel had een redelijk platte zit.
Maar de last van Mn heupen kwam niet van Mn zadel maar was gewoon een ontsteking.
Dus vandaar dat ik er pas zo laat achter kwam en me dokter zei dat het niks bijzonders was gewoon spierpijn. Maar na paar weken bleek het toch om een ontsteking te gaan.
Ik denk ook dat hij er uit is gegroeid voor een deel.
Heb er ook niet veel mee kunnen rijden is nog een nieuw zadel eigenlijk
Ik zag dat je zadel maker bent?
Wat is jou advies kwa zadel?
Citaat:Ooit geloofde ik dat ook maar door schade en schande wijs geworden ben ik er nu achter dat er veel slechte zadelpassers zijn, zelfs als ze gediplomeerd zijn. Advies: verdiep je er zelf ook in zodat je in ieder geval kritische vragen kunt stellen en luister naar je paard. Ga gerust proefrijden met meerdere zadels, dan merk je ook wat jouw paard fijn vindt)
En laat nog eens een andere zadelpasser komen, die verschillende merken heeft).