Ander bosbit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:37

Duhelo schreef:
Nibbit: de reden dat ik niet zou kiezen voor een martingaal bij mijn paarden is vooreerst omdat er dan een helehoop extra materiaal omhangt (die ook, ook al is het maar enkele grammetjes) constante druk op die teugels neemt door het gewicht van de martingaal alleen al. Daarnaast gaat dat ding altijd wel ergens inwerken, ook als het niet persé nodig is. Ik wil dat mijn paarden hun hoofd houden zoals ze dat zelf willen op rit, wil dat al stofzuigend zijn, prima (maar dat is niet handig met martingalen en extra teugels, veel te veel kans dat ze er op stappen), willen ze lopen sterrenkijken, ook prima. Buitenrit is ontspanning voor iedereen. Het enige dat ik wil is dat we in de richting gaan dat ik wil, en in de gang gaan dat ik wil. Zelfs het tempo mogen ze nog min of meer zelf bepalen, maar als ik vraag om terug te komen wil ik dat ze luisteren.
Dan is voor mij het stangbitje die op geen enkele manier inwerkt zolang ik van die teugels blijf een fijnere manier dan paard een hoop extra leer om te knuppen.

Oke maar met martingaal kan hij gewoon halsstrekken hoor, en ook met de neus eruit, maar net niet dat laatste stukje omhoog ;) Hij hangt er gewoon als je hem niet nodig hebt.
Ik denk echt dat dit beter werkt dan een scherper bit :)

Maar ieder zijn keuze natuurlijk, ik hoop dat je gauw iets vind wat voor jou werkt :j

Nadiine__x

Re: Ander bosbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 21:41

de teugels tegen de hals kan hij al een beetje :) en op zit en stem lopen ook! dus dat zit wel goed :)

maar normaal beweegt rechts en links los van elkaar en hij heeft gevoelig bekkie dus ongebroken snapte hij maar niks van vandaag..

ik ga morgen in het bos met een dubbel gebroken pelham ritje maken, die kan ik van iemand lenen! ben benieuwd :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:09

wedden dat die zich zal gedragen als een dooie mus :+

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 06:49

Duhelo schreef:
wedden dat die zich zal gedragen als een dooie mus :+

haha laten we het hopen, want ga keer met iemand anders xD

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 10:35

Joolien schreef:
Denk dat een martingaal niet gaat helpen, want dravers kennende duiken ze daar gewoon met het hoofd doorheen.
Wat je ook nog eens kunt proberen, zijn cantseebacks. Misschien laat ie zich onwijs opfokken door de paarden achter hem? Door csb's om te doen, kan hij de anderen minder goed zien, sommige paarden worden daar rustig van.
Dit zijn cantseebacks, de bontjes aan de zijkant van het hoofd. Of wellicht heb je iemand in je omgeving met een draverskap?
[ Afbeelding ]

Draverskap:
[ Afbeelding ]

99% word hier kneiterheet van? Dit is echt een beetje iets met de klok en de klepel :+ . Doordat ze de paarden achter zich niet zien maar wel dondersgoed weten( of horen ) dat ze er zijn gaan ze juist alleen maar harder.

'Blind' maken werkt bij 1% als je ze daarnaast ook nog doof maakt.

En ik zou dat dus andersom doen TS.

Als je hem wat dover maakt, zal hij minder snel tot actie over gaan en hoef je het bit mogelijk minder snel te gebruiken. Dravers zijn erg competitie gevoelig soms, dus als ze iets denken te horen waar een partijtje in zit ben je ze kwijt.

Koop gewoon zigzag( van de watten die helemaal aan elkaar zitten) , en duw zijn oren vol( niet tot aan beneden natuurlijk :D ) . Je kan ook een stuk spons rond knippen en er in doen.

Dravers gaan heel erg hard op 'constante druk' , zoals engelse ruiters gewend zijn te rijden. Piekdruk pakken ze beter op in dit soort situaties. Korte scherpe ophouding werkt dus beter.

Overigens zetten wij die manier van rijden direct in in de bak, op die manier heb je buiten dat probleem veel minder snel :)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 10:40

hij reageert inderdaad op het geluid achter zich ;) en niet echt op zicht.

maar hij geniet zo buiten en luistert ook rchtnaar de natuur geluiden om hem heen en ik banketstaaf ook altijd tegen hem haha, dus doof maken met watten vind ik ook niet wat eigenlijk..

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:47

Benieuwd hoe het vandaag gegaan is?

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 19:44

lol nou...

he f*cking don't care.. :+

heb gewoon 100 kilo. in me handen, hij is wel te bedwingen, maar op het randje, kan er net zo goed gewoon mijn watertrens in hangen zeg maar..

ik houd het wel bij mijn slof _O-

wil overigens nog wel. die pessoa teugel x proberen te lenen van iemand..

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:51

Ik heb het zelfde probleem met mijn pony
In de bak prima te rijden
Buiten in galop moeilijk te houden

Ik rij nu met een ongebroken bustrens (gebroken trensen knaagt hij kapot)

Iemand tips hiervoor?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 10:50

Nadiine__x schreef:
hij reageert inderdaad op het geluid achter zich ;) en niet echt op zicht.

maar hij geniet zo buiten en luistert ook rchtnaar de natuur geluiden om hem heen en ik banketstaaf ook altijd tegen hem haha, dus doof maken met watten vind ik ook niet wat eigenlijk..

Hij hoort echt nog wel wat met alleen watten, het haalt de scherpte er vanaf.

En daarnaast lijkt het mij vriendelijker dan een scherp bit of een slof, maar wie ben ik :+

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 13:03

scherpe bitten gaan er naar gisteren sws niet meer in, had totaal geen extra effect.

wil best zijn oren dicjt stoppen met watten, maar denk niet dat ik dan de slof achter wege kan laten..

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:28

Ik zou m de one rein stop aanleren.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 16:24

als ik daar toch eens de kennis voor had ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:52

Denk dat een ors ook lastig wordt met een draver. Ik weet hoe sterk ze kunnen zijn, ik heb wel eens een draver tijdens een montekoers gehad die aan de ren ging, zijn mond leek wel beton, ik kon helemaal niks. Ik heb hem toen achter de startauto gestuurd die toen nog reed. Die heeft hem afgestopt.
Ik zal nooit vergeten hoe sterk dat dier was, dan heeft een ors echt geen effect :P

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:35

Hm ja dan wordt dat wel weer lastig. Maar op zich is het natuurlijk nooit verkeerd om de one rein stop te installeren toch? Is echt niet heel moeilijk hoor! Ben er nu zelf ook mee bezig met mijn pony. Niet omdat ik m zo persé nodig heb maar het kan altijd handig zijn natuurlijk!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:42

Helaas is one rein stop ook gewoon niet geschikt voor ieder paard. Bij die van mij is tot op heden de beste oplossing geweest op de prascend zetten (cushing medicatie). Aangezien als die van mij een gekke bui kreeg om aan de haal te gaan zich ook voor alles van buiten afsloot en nek op slot zette.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 17:46

rijd nu met loshangende slof aan zijkant van singel vast als hij dan gaat kan ik zijn neus omlaag trekken en dan is het over en kan ik weer loslaten.

denk dat ik het daar maar lekker bij laat :)

Afbeelding

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:48

Een draver liep op een correctietrens, slof en oorbollen.
Die werd gewoon heet en gevaarlijk onder het zadel.
Zowel in training als in het bos.

Mijn andere draver heeft een Baby pelham Easy control van Stübben in met enkele teugel.
Werkt wel, heeft ze respect voor.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:58

Als hij daarop reageer prima toch. ;)

Die van mij ging op een gegeven moment zelfs door de slof heen. Ja we gingen wel langzamer, maar nog steeds galop. Waardoor automobilisten langs de provinciale weg gingen toeteren. En mijn fjord met zijn oren naar voren op zijn plek bleef galopperen. :+

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 19:32

ohh oepsie..

nee voor die slof heeft hij wel ontzag gelukkig ;)

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:59

Ach nou. Als dit is wat werkt is het toch helemaal goed! Zit je tenminste zeker op je paard en slof hangt zo los dat ie normaal helemaal geen impact heeft.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:38

Je kan met een Pessoa bit rijden. Die kun je met twee teugels rijden 1 op de bovenste en 1 op de onderste.
De bovenste teugel werkt het zelfde in als een normale trens de onderste teugel kun je er bij pakken in geval van nood of als een kleine reminder van "let op!" Gebruiken.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 21:10

lolotjeh schreef:
Je kan met een Pessoa bit rijden. Die kun je met twee teugels rijden 1 op de bovenste en 1 op de onderste.
De bovenste teugel werkt het zelfde in als een normale trens de onderste teugel kun je er bij pakken in geval van nood of als een kleine reminder van "let op!" Gebruiken.

hij beukt dwars door een pelham bit heen, dus denk dat die pessoa weinig doet ;)