Bitfitter: 'paarden allemaal te dikke tong'. Realistisch?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:04

magda_90 schreef:
Het maakt zeker uit. Jij hebt er de twijfels bij en daarom ben ik benieuwd naar de beargumentatie van jouw kant.

Maar wat maakt het uit dan? Gaan paarden ineens fantastisch lopen? Zijn tong problemen ineens de wereld uit?
Ik geloof van niet, uiteindelijk zijn het de handen, zit en been die zorgen dat een paard goed gaat. Het paard de tong op zijn plek houd en voldoende speeksel aan maakt. Imo heb je daar geen speciaal metaal voor nodig. Het enigste bit wat ik wel een positieve verbetering vind zijn de flexisoft bitten van trust/nathe. Die gebruik ik wel graag voor een jong gevoelig paard of onervaren ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:05

Edit: al veranderd :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-02-17 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Bitfitter: 'paarden allemaal te dikke tong'. Realistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:08

Ik had het al gecorrigeerd, maar je quote was te snel. ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:10

xyzutu2 schreef:
NinaRoosje schreef 'Het notenkrakereffect is echt achterhaald. Je moet wel heel erg je best doen en t bit echt naar beneden trekken wil dat gebeuren.'
Daar reageerde ik op. Dat is namelijk gewoon niet zo; natuurlijk is de notenkrakerwerking op lagen en gehemelte anders dan altijd gedacht (maar nog steeds aanwezig), maar de notenkrakerwerking op bijvoorbeeld de tong is er nog steeds, ook als je het bit niet echt naar beneden trekt.

Je moet ook erg je best doen wil je dat bereiken. Denk alleen maar aan het gegeven dat het mondstuk net zo breed is als de kaak, de hals vaak nog breder is en jij wil er dan met je handen voor zorgen dat het bit gaat knijpen? Hoe kan een normale positie van ruiter handen dat doen? Daarbij draait hierbij juist het mondstuk weg van het gehemelte.

Nini_roosje, waar is er gezegd dat paarden daar ineens fantastisch op gaan lopen en dat het de oplossing is?
Ieder paard heeft zijn persoonlijke voorkeuren en een paard kan een koperen mondstuk veel fijner vinden dan een RVS, wil je hem dat ontnemen? Hoe kan jij als ruiter daarop inspringen als je weet dat materiaal verandering kan helpen?

Edit, mbt het notenkrakereffect, ik ga daar later verder op zo via de telefoon kan ik niet bij de dingen die ik voor verdere uitleg zou willen gebruiken. Ik negeer jullie dus zo niet maar ik laat he even wachten, als jullie het niet erg vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:19

magda_90 schreef:
xyzutu2 schreef:
NinaRoosje schreef 'Het notenkrakereffect is echt achterhaald. Je moet wel heel erg je best doen en t bit echt naar beneden trekken wil dat gebeuren.'
Daar reageerde ik op. Dat is namelijk gewoon niet zo; natuurlijk is de notenkrakerwerking op lagen en gehemelte anders dan altijd gedacht (maar nog steeds aanwezig), maar de notenkrakerwerking op bijvoorbeeld de tong is er nog steeds, ook als je het bit niet echt naar beneden trekt.

Je moet ook erg je best doen wil je dat bereiken. Denk alleen maar aan het gegeven dat het mondstuk net zo breed is als de kaak, de hals vaak nog breder is en jij wil er dan met je handen voor zorgen dat het bit gaat knijpen? Hoe kan een normale positie van ruiter handen dat doen? Daarbij draait hierbij juist het mondstuk weg van het gehemelte.

Nini_roosje, waar is er gezegd dat paarden daar ineens fantastisch op gaan lopen en dat het de oplossing is?
Ieder paard heeft zijn persoonlijke voorkeuren en een paard kan een koperen mondstuk veel fijner vinden dan een RVS, wil je hem dat ontnemen? Hoe kan jij als ruiter daarop inspringen als je weet dat materiaal verandering kan helpen?

Dat vraag ik mij dus af of dat er echt een verschil is voor die paarden. Mijn vorige paard liep met een trens van HH(goud kleurig mond stuk, geen idee wat voor materiaal maar iig geen RvS). Mijn stang en trens waren van RvS. Maar ik heb nooit het idee gehad dat ze de HH trens prettiger zou vinden dan de RvS bitten. Ook mijn andere paard heb ik nooit verschil gevoeld tussen de k&k ultra of een RvS 20 euro variant.
Dusja is het echt beter of meer het idee dat het beter is? (Placebo effect )

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:22

Dus omdat twee van jouw paarden geen verschil toonden bestaat het niet? Je vergeet dat ieder paard een uniek wezen is met zijn/haar eigen voorkeuren. Ik heb er een gereden die met koper het bit juist aannam tov RVS waardoor ze alleen maar onstuimig van werd (al deed je haar enkel los in de bak).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:26

magda_90 schreef:
Dus omdat twee van jouw paarden geen verschil toonden bestaat het niet? Je vergeet dat ieder paard een uniek wezen is met zijn/haar eigen voorkeuren. Ik heb er een gereden die met koper het bit juist aannam tov RVS waardoor ze alleen maar onstuimig van werd (al deed je haar enkel los in de bak).

Nee ik vraag het mij af. En op basis van eigen ervaring en van wat ik gezien heb bij stalgenoten (bitfit sessie). Denk ik dat het vooral verkooppraat is.
En er zal vast wel een keer een paard zijn dat baat heeft bij iets anders dan de standaard. Maar zoals de ts beschrijft dat iedereen nieuwe bitten moet aanschaffen omdat alle paarden een te dikke tong etc hebben dat lijkt mij grote onzin.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:37

Mooi voorbeeld recent met mijn pony:
Pony aan de lange lijnen op het erf, met trensje volledig relaxed, toppie.
Ik hang zijn klassieke, vrij dikke liverpoolstang erin, stug op de hand, komt omhoog maar acceptabel. Dit bit oogde duidelijk te dik.
Daarna een liverpool ponybitje, tongboogje en niet te dik mondstuk.
Reactie: headbangen, boos, boos!
Klapperen met zijn tanden.
Daarna nog 2x getest, dingen getest qua kinketting en dergelijke, alsnog boos.
Als laatste stap voor verkopen van het bit heb ik er sealtex omheen gedaan bij de lagen, de tongboog niet.
Reactie: een relaxte pony, die braaf de hulpen aanneemt en om zich heen keek alsof hij het bit al jaren fijn vond. :+
Echt zo van: ja, zo issie goed baas. :j

Moet ik hem dan pesten met iets wat hij niet fijn vind?
Ik draag graag schoenen met veel ruimte bij mijn tenen, want zonder wordt ik echt hoogst, hoogst geïrriteert en het gaat zeer doen.
Moet ik dan ook maar de schoenen aantrekken die ik niet fijn vind zitten, omdat iedereen op normale prima zou moeten kunnen lopen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:47

Anoniem schreef:
magda_90 schreef:

Nee ik vraag het mij af. En op basis van eigen ervaring en van wat ik gezien heb bij stalgenoten (bitfit sessie). Denk ik dat het vooral verkooppraat is.
En er zal vast wel een keer een paard zijn dat baat heeft bij iets anders dan de standaard. Maar zoals de ts beschrijft dat iedereen nieuwe bitten moet aanschaffen omdat alle paarden een te dikke tong etc hebben dat lijkt mij grote onzin.

Waar doel je nu precies op want nu hebben we het ineens over de tongen - want dat advies vind ik ook raar inderdaad en dat heb ik ook niet ontkend.

Om terug te gaan naar de verschillende materialen, tja ik en vele anderen hebben wel een behoorlijk verschil ervaren bij hun paard. Er zijn zoveel unieke paarden en daardoor zo ontzettend veel keus. Daarbij kun je er niet omheen dat RVS gewoonweg kouder is dan koper of argentaan. Ik heb het dan uiteraard wel steeds over gevallen waarbij ongemak elders uit is gesloten.
Een slechte ruiter blijft met goed passend harnachement nog steeds slecht rijden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 09:31

Het metaal neemt toch gewoon de temperatuur aan van de mond. Niet meteen maar wel na een poosje. Dan zou het alleen bij het in doen van het bit enig effect hebben. Dat is dan heel snel weg.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 10:11

Citaat:
Ook mijn andere paard heb ik nooit verschil gevoeld tussen de k&k ultra of een RvS 20 euro variant.

Nini roosje.
Mijn paard heb ik zadelmak gemaakt met de KK ultra. Hij liep daar goed op, dus zo gelaten.
Met dat bit heb ik ondertussen diverse paarden gereden dus was het aan het verslijten.
Ik dacht, ach Tinker, geen heethoofd warmbloed als eerst die zal ook vast wel goed lopen op een goedkoop bitje van HH.
Fout. Het was niet dat hij niet te rijden was, zo erg was het niet, maar net dat echt extra lichte in de hand was ik kwijt.
Oude bit er terug in in een zelfde rij moment en hup ik had het direct weer.

Toen kon ik erg goedkoop een bijna nieuw sprenger Dynamic bit kopen.
Dat gedaan, maar nee hij wilde die niet. Daar was hij echt tegen de hand.

Dus maar weer een KK ultra en hij loopt weer fijn.

Ik denk bij hem niet dat het om materiaal soort gaat.
Maar wel dat verschil in vorm.
De dynamic buigt te scherp.
Maar de HH heeft het middenstukje er anders op zitten dan de KK en dat laatste vind hij dus duidelijk fijner.
En ik heb al best veel paarden daarop fijn gehad, dus de twee die over een paar jaar aan de beurt zijn gaan die ook weer in krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 10:55

Toch blijf ik sceptisch. Als ik zie dat mijn stalgenoten bij een bitfitter bitten aanschaffen van 100 tot 400 euro. Dan zijn ze daar de eerste dagen enthousiast over en praten ze erover alsof alles opgelost is. (Tong zou goed blijven, minder een kant vast pakken , mondhoeken kapot etc.) maar na een paar dagen/weken komen die problemen gewoon weer terug. Omdat het rijtechnische problemen zijn.

En dat andere het anders ervaren dat kan. Maar ik blijf erbij dat ik denk dat het vooral verkoop praat is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 10:57

Anoniem schreef:
Ik vind het niet kort door de bocht. Natuurlijk moet een bit passen. Maar al die bitten die in een speciale hoek buigen, locken bij druk en al die speciale materialen. Is imo een grote commerciële onzin.

Nee zeker niet. Een locked bit is in feite een africhtingsbit. Die geeft een duidelijke boodschap tot hier en niet verder zonder dat je eraan hoeft te gaan trekken. Een fijn bit dus om jonge paarden die dwars door je hand lopen mee in te rijden of paarden die die boodschap nog niet hebben begrepen. Zonder druk ligt het bit dus weer als een "gewoon" bit in de mond.

Net zoals een kneveltrens weer helpt bij paarden waar nog geen stuur op zit.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:00

Hier komt ook geen bitfitter Nini.
Ik voel zelf wel wat ze prettig vinden en al die nieuwste bitten hoef ik ook niet.
Door de jaren heen heb ik zelf een paar bitten om uit te proberen en zou ik daarmee niet uit te voeten kunnen scoor ik wel wat op marktplaats. Kan ik het meteen langere tijd uit proberen.

Maar dat een paard verschil voelt tussen de KK en de gewone van HH heb ik nu zelf ondervonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:21

Interessante materie.
Ik rijd nu met een hh goldbrass bitje.
En een thiedeman stang.
Beiden gaan goed maar zijn wel compleet anders.
Eigenlijk best lastig dan om te ervaren wat je paard dan wel of niet prettig vindt... en wat t dan is als ie wat laat merken...
Verander je dan eerst materiaal, of ga je van enkel naar dubbel gebroken, dikker of dunner, enzovoorts...

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 21:03

Super interessante discussie die hier plaatsgenomen heeft. Vind het heel leerzaam. Maar duidelijk veel verschillende meningen maar hierdoor krijg ik er zelf ook meer kijk op! Dus super bedankt!
Een lieve bokker heeft aangeboden om eens vrijblijvend met me mee te kijken en wat verschillende bitten te laten zien. Erg leuk dus ben heel benieuwd!
Ik ben zelf van de categorie: wat de boer ni kent dat vreet ie ni. Dus alles wat er anders uitziet dan 'normaal' ren ik hard voor weg. Maar ben er eigenlijk ook wel heel erg nieuwsgierig naar!

Ik ervaar momenteel het ook hier besproken onderwerp: klakkeloos aannemen wat een expert zegt. In de geval met mijn zadel. Ik ben het niet helemaal eens met mijn zadelmaker op dit moment (afgelopen week geweest). Dus ga ook daarover toch wat informatie inwinnen bij anderen, ipv maar aannemen wat door de expert gezegd is terwijl het niet goed voelt. Zo lastig, wou dat ik het zelf allemaal wist en kon oplossen!

In de verder lopende discussie kan ik weinig toevoegen, alleen veel van leren. Ik ben wel heel benieuwd naar antwoorden op de vragen van Darkchrystal! Dat is namelijk ook wat ik me afvraag, als bij een eventueel ander bit, mijn paard niet anders wordt? Wat kies je dan... kies je dan iets waar je je zelf prettig bij voelt? In mijn geval zo comfortabel en vriendelijk mogelijk voor haar?

Bitloos is (helaas) nog geen optie bij ons. Wellicht ooit in de toekomst. Maar we zijn van heel ver gekomen beide, veel angst en onbegrip wat we inmiddels heeeel goed achter ons kunnen laten. Maar bitloos is wel een hele grote stap nog haha!

Nogmaals heel erg bedankt voor de reacties. Vind het echt interessant om te lezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:31

Ik lees namelijk weleens iets als " mijn paard houdt niet van dubbelgebroken"..
Dan vraag ik me wel af hoe je dat merkt.
Zo was de mijne eens heel nijdig met een bepaald sprenger bit. Maar
Geen idee eigenlijk wat hem exact niet beviel daarin..