Bitloos beginnen....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 22:46

Ja net :')

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:56

Sorry dat ik hier even inbreek, maar over een tijdje hoop ik mijn paard te hebben en ik zou met haar graag ook beginnen met bitloos rijden.
Nu zag ik dat er hoofdstellen zijn waarbij je en met bit en met side pull kunt rijden. Zou je tijdens de overgang ook beide met 2 setjes teugels kunnen gebruiken? Zodat je de teugels aan het bit laat liggen en eventueel pas gebruikt als het nodig is?
Anders zou ik 2 over elkaar moeten doen, maar ik kan me voorstellen dat dat niet echt fijn zit...

En een kaptoom werkt toch verder hetzelfde als een side pull?

Alvast bedankt!

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:19

maitestar23 schreef:
Sorry dat ik hier even inbreek, maar over een tijdje hoop ik mijn paard te hebben en ik zou met haar graag ook beginnen met bitloos rijden.
Nu zag ik dat er hoofdstellen zijn waarbij je en met bit en met side pull kunt rijden. Zou je tijdens de overgang ook beide met 2 setjes teugels kunnen gebruiken? Zodat je de teugels aan het bit laat liggen en eventueel pas gebruikt als het nodig is?
Anders zou ik 2 over elkaar moeten doen, maar ik kan me voorstellen dat dat niet echt fijn zit...

En een kaptoom werkt toch verder hetzelfde als een side pull?

Alvast bedankt!

Bij een Micklem zou dat wel kunnen volgens mij. Wel een Micklem multi bridle dan. En dan met twee teugels inderdaad. Die is te rijden met bit, sidepull, kingekruist en als kaptoom. Maar om te 'proberen' is een Micklem wel prijzig.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:11

Kan inderdaad met de micklem multi, al denk ik dat dit niet praktisch is om dat met twee teugels tegelijk te doen... Ik ben eerst gaan longeren met bit, maar met de lijn vastgemaakt op het riempje op de neus, en zo verder opgebouwd. Maar moet zeggen dat ze het meteen beter deed zonder bit.. :)

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:16

Mijn paard is soms een echte bulldozer. Maakt zich heel sterk, is heel kijkerig,... Toch was bitloos geen enkel probleem. De enige 'voorbereiding' die ik had is dat hij op stem te stoppen is bij het longeren, en uiteindelijk ook bij het rijden.

Hij had een wondje in de mondhoek en omdat ik toch wou blijven trainen ben ik van de ene dag op de andere naar bitloos gegaan, ik had kaakgekruist maar dat snapte hij niet. Heb dit omgebouwd naar een sidepull en het zat meteen juist! Nooit problemen mee gehad. Ik heb enkel het idee dat als hij echt schrikt, ik hem iets sneller terug heb met bit. Maar ik heb ook het idee dat hij minder schrikt zonder bit. Is dat zelfs logisch? :')

Ik weet niet of ik het van de ene op de andere dag had gedurfd als die rem om stem er niet zou zitten, ik vind dat sowieso heel handig, met én zonder bit.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:32

Nou kwam ik deze tegen:

https://www.agradi.nl/harrys-horse-kaptoom-hoofdstel-leder-cob.htm

Dit is qua prijs in ieder geval een leuke om mee te beginnen. De Rambo is natuurlijk prachtig, maar er komen nu eerst zoveel investeringen aan dat dat later pas een optie is.
Maar de Kaptoom werkt toch een beetje hetzelfde als de sidepull? Of heeft deze meer werking op de neus?

plu74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:14

Ik ben ooit gestart met een simpel stalhalster. :D

uiteindelijk ook zonder hoofdstel, maar dat alleen in de rijbaan.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:13

Weet iemand of FRA hoofdstellen groot vallen? Ik heb een Flandy in maat Cob besteld maar hij is ruim te groot en zal dus bij de neusriem, kaakriem en bakstukken gaten bij moeten maken