Maakt een bitfitter nou echt het verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:41

Ik volg even.
Vraag het me ook af of het ook echt helpt.

Verdere vragen mogen eventueel per pb! :)

Estherr__1

Re: Maakt een bitfitter nou echt het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:17

Heb zelf laatst een lezing gehad van Karin Toetenel van 2 Fit Horses, waarbij ze ook een demonstratie gaf en dus zelf hebben kunnen zien wat het met een paard kan doen.
Vond het erg leerzaam en konden thuis al met heel wat dingetjes aan de slag of het beter kon doormiddel van het nakijken van het hoofdstel etc.
Denk dat het voor sommige paarden echt wel een verschil kan maken.

Mocht je ergens in de buurt zo'n lezing bij kunnen wonen zou ik je dat zeker aanraden, alleen daar heb je al veel aan.
En er is bij 2 Fit Horses ook al een behoorlijk lange wachtrij :)

bloempke14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 00:39

Als je een goede bitfitter kiest dan zeker aan te raden! Goede ervaring met 2fithorses...

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:53

Janine1990 schreef:
Gerritt schreef:
Ik had afgelopen vrijdag Niek Jansen erbij voor het gebit van mijn paard.
Toen vroeg ik hem naar zijn mening over bitfitters. Hij zei, je moet het zelf weten maar ik zie de paarden het liefste op dubbelgebroken met een bol tussenstukje. Die met een plat tussenstuk zou de tong tussen kunnen komen te zitten.
Hij raadde direct een harry horse dynamic aan, niet teveel poespas zei hij en ben je mooi klaar voor 35 euro. :+

Ik vraag me soms ook wel eens af hoeveel effect een bit nu heeft, ik bedoel stalgenoten van mij krijgen regelmatig pony hengsten om door te rijden naar het z2 en als ze binnenkomen met een enkel of dubbelgebroken bit ze veranderen het nooit, zoals ze binnenkomen van de eigenaar zo rijden ze hem ook door en klieren niet met bitten... Hun hebben praktisch nooit problemen daarmee.

Dat kan met een bol tussenstukje ook prima? Dat vind ik geen logische redenering... Zolang iets kan scharnieren, kan er iets pijnlijk tussen blijven zitten.

Er is wel degelijk een verschil is een plat en een bol tussenstuk!

Ik heb enkel bitten met een bol tussenstukje!
Dit is zachter op de tong dat een plat stukje, dit werkt harder in en ik zie er niet het nut van in met een dubbel gebroken bit.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 08:34

Een bol tussenstukje geeft wel meer druk op de tong, sommige paarden verdragen dat niet goed. Ik heb uit mijn ervaring al geleerd dat er paarden zijn die echt wel beter lopen op een plat tussenstukje.

Kwestie van proberen natuurlijk, je kan het onmogelijk vooraf voorspellen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:50

vayake schreef:
Dat kan met een bol tussenstukje ook prima? Dat vind ik geen logische redenering... Zolang iets kan scharnieren, kan er iets pijnlijk tussen blijven zitten.

Er is wel degelijk een verschil is een plat en een bol tussenstuk!

Ik heb enkel bitten met een bol tussenstukje!
Dit is zachter op de tong dat een plat stukje, dit werkt harder in en ik zie er niet het nut van in met een dubbel gebroken bit.[/quote]

Dat is de logische redenering... Die redenering van Gerritt leek me niet de juiste.
Natuurlijk is er een verschil, maar wat Gerritt noemt, tsjah, dan kan je beter alleen op ongebroken rijden.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:22

Ik vind dit enorm interessant, maar het is zo lastig om uit te zoeken wie er goed en betrouwbaar is.
En bij je in de regio komt. De meeste die ik vind wonen allemaal erg ver weg en dan betaal je je scheel aan voorrijkosten.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:09

Mijn paard vond een bol tussenstuk ook niet fijn. Hij heeft een heel klein mondje en een dikke tong waardoor alles zo klein en smal mogelijk moet zijn voor hem. Naast voorkeur heeft het dus mogelijk ook te maken met de anatomie van de mond.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:07

danoesje schreef:
Askja, eens! Maar ik schrik er soms wel van met wat voor enorm dikke bitten er wordt gereden onder het mom 'dan is het zachter'. Juist voor die mensen zou een bitfitter heel goed zijn maar zoals met zoveel is het vaak zo dat juist de groep waarvoor het het meest effectief is, het niet zo nodig vindt :P

Als ik mijn paard op een dun bitje rij, helaas, dan zijn de mondhoeken stuk, ook als je gewoon aan een halster met een hoofdstel eronder, dus zonder teugels en ruiter longeert. Mijn paard heeft graag een dik bit, ik denk dat er nu wel 22mm inligt. Een hele ouderwetse bustrens zoals je ze vroeger veel zag en die nu iedereen te dik vindt. Een watertrens betekent ook snel wondjes.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:09

Germie, ik bedoel ook zeker niet dat iedereen met een dikker bit erin dat altijd zomaar doet, maar ik zie en zag het om me heen wel gebeuren. Als je paard de ruimte heeft en het prettig vindt, zeker doen. Mijn vorige had ook een minder smalle en meer ruimte in de mond, maar dat dik altijd vriendelijker is klopt denk ik niet, afhankelijk van de situatie...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:29

bloempke14 schreef:
Als je een goede bitfitter kiest dan zeker aan te raden! Goede ervaring met 2fithorses...

_/-\o_
Ben al vanaf de start van het bedrijf klant. Topservice en een van de weinige fitters met echt verstand van zaken die ook verder kijkt dan alleen de mond. En ook niet alleen dure bitten... ze heeft veel verschillende soorten en ook zelfs tweede handsjes bij haar.
Echt een vakvrouw, en daarbij een topmens :D

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 17:41

Is er iemand die een goede betrouwbare fitter weet omgeving rotterdam ? Ik zit inmiddels met mijn handen in het haar met maar merrie , zodra er een bitje inkomt en met longeren vooral loopt ze continu met haar tong te klooien , onder het zadel al minder daar heb ik een bit met een lage boog maar het zit me niet lekker en het ziet er ook niet uit hoe ze met haar tong aan het gooien is dus er zit iets niet goed blijkbaar

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:02

Passendbitshop.nl

Natascha van Eijk.

Die heb ik laten komen. Ze kijkt echt naar het hele plaatje en je moet met verschillende bitten rijden enz.
Die van mij bleek schiefels in haar mond te hebben van waarschijnlijk stang en trens.
Ze stak vaak haar tong uit en onrustig in de aanleuning enz.
Ik heb nu een ongebroken flexibel rubber bitje. Aan een micklem. Wereld van verschil!
Al rijd ik nu je in het M1 bitloos mag lekker bitloos. Is bij haar toch de beste oplossing.

Maar bij sommige was het een kwestie van het bit wat hoger doen. Dus soms is de oplossing makkelijker dan je denkt.
Dan hoefde je ook niet de volle mep te betalen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:57

Dankjewel ! Ik denk ook haast aan een beschadigde mond , ben wel aan het nadenken over bitloos ja

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 23:24

Het is zeker niet voor elk paard geschikt en als ik de keuze had had ik gewoon met bit gereden. Alleen al voor de vooroordelen op wedstrijd haha.
Maar die van mij loopt er super op!
De wedstrijden die ik bitloos gestart heb allemaal met winst. In het M1 dus zegt wel genoeg.
Al is ze buiten als ze schrikt wel iets minder makkelijk terug te nemen.

Meggie019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 21:32

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:29

Oud topic, maar ik ben wel benieuwd naar de zgn. ervaringen. Waarom verkoopt elke bitfitter neue schule bitten? En nergens Sprenger?
Altijd alleen dure bitten worden verkocht lijkt het.

En tegenwoordig dan ook die bridle2fit hoofdstellen. Helaas kun je niet een los kopstuk kopen en daar een normale neusriem aanhangen (is een kopstuk met 3 riempjes i.p.v. 2). Dus dan moet je weer alles nieuw kopen.

Bitloze bitfitters (die je dus evt. ook bitloos laten uitproberen) zijn er maar weinig.
Mijn ervaring is verder dat je pas na een paar weken weet of een bit echt werkt. Niet in 10 minuten.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:39

Ik heb het tot twee keer toe gedaan met twee verschillende paarden. Bij mij was twee keer de conclusie dat ik al het juiste en meest fijne bit had voor mijn paarden. Blijkbaar ben ik daar zelf gewoon goed in ;) ik ken meerderen die hebben meegedaan maar ik heb niet echt wonderen gezien. Veel hebben een duur bit aangeschaft maar tijden na een paar maanden toch weer met hun oude bit omdat dat toch beter gaat. Hoewel mijn hoofdstel ook goed zat heb ik wel veel verschil gezien bij paarden doordat ze get hoofdstel opnieuw op maat gemaakt had.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:10

Ik heb er een jaar geleden ook een bitfitter bij gehad, ze raadde mij een heel dun onderlegtrensje van Neue Schule aan. Je gaat daar in mee omdat je verwacht dat ze het beter weet maar achteraf gezien heb ik 150 euro weggegooid. Mijn paard gaat zeer obsessief kauwen op dit bit en probeert de druk te ontwijken. Ik heb uiteindelijk zelf uitgevonden dat mijn paard veel fijner loopt op een enkelgebroken bustrens. Hij is altijd gereden op dubbelgebroken (bus en watertrens) maar enkelgebroken bevalt stukken beter.. Veel rustiger in de mond. Ik heb nu een Trust bit.

Als we straks hopelijk Z mogen dan vind ik het wel weer een lastige... Want welke stang is nu geschikt? Met of zonder tongboog? Maar ik zou er niet zo snel weer iemand bij halen.

Meggie019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 22:22

Ik heb dit topic gestart omdat ik erg nieuwsgierig was. Uiteindelijk heb ik geen bitfitter laten komen maar gewoon tijdens de jaarlijkse tandarts controle eens naar gevraagd. Mijn tandarts heeft even gekeken en mijn een bit aanbevolen en ook verteld dat ik die beter eerst 2/3 weken van iemand kon lenen om te testen. Dus mijn tip als je twijfelt of er is geen bitfitter in de buurt om de tandarts even te laten kijken want die hebben zeker verstand van de paardenmond :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:22

Ik denk dat ik mijn bitten (zeker 50 stuks) tegen een bedrag van een paar euro (en borg natuurlijk) ga uitlenen voor een maand. Dan kan iemand langdurig een bit proberen en niet 10 minuten. Het 10 minuten ergens mee rijden werkt niet in mijn ogen, daarom heb ik ook zo veel bitten. Na 2 weken merk je pas of het goed is of niet. En dan nog 2 weken om het te bevestigen. Ik heb bitten liggen van Sprenger, Myler, kneveltrensen, Busse, diverse stang en trens combinaties, Billy Allan, westernbitjes, ongebroken, correctiebitten, bitloze variaties, enz.
UIteindelijk bleek voor mijn paard de oplossing ook heel simpel: Gel bitringen. En nu kun je eigenlijk elke enkelgebroken trens er in leggen. Eventueel zelfs dubbelgebroken.

Bitfitters willen uiteindelijk verkopen en als ze bij zo'n clubje zijn aangesloten verkopen ze altijd Neue Schule. Zijn vast geen slechte bitten, maar je bent dan wel bevooroordeeld. Mijn paard kan niet over een watertrens, dan gaat de mond stuk (zonder bitringen), en NS heeft eigenlijk amper fatsoenlijke bustrensen. Eigenlijk zou ik best nieuwsgierig zijn waar zo'n fitter bij mijn paard mee uitkomt omdat ik eigenlijk alles zo ongeveer hier thuis heb liggen (ook van andere paarden natuurlijk die ik gereden heb). Maar ja, het geld groeit me niet op de rug. ;)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 15:04

Ik blijf het interessante materie vinden die bitfitters. Ergens zou ik ook graag iemand langs laten komen, maar ja, wie is betrouwbaar?

En inderdaad, ik weet pas na een aantal weken of een bit ook echt werkt.... -O-

Mijn paard had een onrustige aanleuning met een dubbel gebroken watertrens. Tandarts laten kijken, bitje was wat te dik, en vooral het tussenstuk was te breed.
Nu al een half jaar een dubbel gebroken bustrens, dunner en met smaller tussenstuk. Leek eerst prima, maar toch weer steeds onrustige aanleuning. Bijna erger dan het eerst was.
Vooral het eerste aannemen van het bit gaat moeizaam. Daarna loopt hij prima, soepel over z'n rug en echt wel nageeflijk.

Dus ja, en nu?

germie schreef:
Ik denk dat ik mijn bitten (zeker 50 stuks) tegen een bedrag van een paar euro (en borg natuurlijk) ga uitlenen voor een maand.

Zou bijna vragen, woon je in de buurt?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 15:42

TinGu schreef:
Ik blijf het interessante materie vinden die bitfitters. Ergens zou ik ook graag iemand langs laten komen, maar ja, wie is betrouwbaar?

En inderdaad, ik weet pas na een aantal weken of een bit ook echt werkt.... -O-

Mijn paard had een onrustige aanleuning met een dubbel gebroken watertrens. Tandarts laten kijken, bitje was wat te dik, en vooral het tussenstuk was te breed.
Nu al een half jaar een dubbel gebroken bustrens, dunner en met smaller tussenstuk. Leek eerst prima, maar toch weer steeds onrustige aanleuning. Bijna erger dan het eerst was.
Vooral het eerste aannemen van het bit gaat moeizaam. Daarna loopt hij prima, soepel over z'n rug en echt wel nageeflijk.

Dus ja, en nu?

germie schreef:
Ik denk dat ik mijn bitten (zeker 50 stuks) tegen een bedrag van een paar euro (en borg natuurlijk) ga uitlenen voor een maand.

Zou bijna vragen, woon je in de buurt?

Waarom probeer je geen enkelgebroken of zelfs ongebroken trens? Mijn pony vroeger liep veel rustiger in aanleuning met een enkelgebroken.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 16:17

Ja die kant zat ik ook op te denken, maar ja, welke dan? Er is zoveel keus! Met tongboog, zonder tongboog, verschillende materialen, die enkel gebroken 'breken' ook allemaal op een andere manier...

Ga op stal wel ff rond vragen wie wat allemaal in de kast heeft hangen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 16:56

Ik heb ooit zowat 200 euro aan een bitfitter besteed. Absoluut niet tevreden over, bit trekt door de mond heen en paard krijgt er wondjes van. Heb dit toen ook aangegeven maar kreeg als reactie even aankijken...