Ander bit voor enorm sterk paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 11:31

Mijn merrie accepteerde ook geen been. Werd loei sterk en ging alleen maar rennen. Werden we beide niet vrolijk van. Ik stond op het punt haar weg te doen.

Tot er iemand een correctie bitje liet zien. (Tong boogje)

Wat een verandering! 1 ophouding was nodig om duidelijk te zijn.

Nu kan ik rijden met! been , ik hoef niet continue te trekken, (ik kan zelfs los laten ) ik raak niet meer gefrustreerd en we zijn beide super happy.

Ik kan nu zelfs in m'n uppie een buitenrit aan een lange teugel !!!

En de slof ligt ergens achter in de kast :Y)

Wil wel weer proberen het eens af te wisselen met mijn oude bit, zodra we beiden het vertrouwen terug hebben.

Anoniem

Re: Ander bit voor enorm sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 13:44

Een pelham zou ik dan zeker niet voor gaan.
Waarom niet luisteren naar het paard? Hij geeft aan dat hij het moeilijk vind if niet kan. Hij kon het eerst wel. Dus het is geen onwil.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 14:00

Hoe loopt hij als je hem helemaal los, zonder bit, halster of kaptoom en longeerlijn longeert?
Je ontdekt zo misschien waarvoor hij vlucht.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 14:17

Een enkel gebroken pelham, moet niet zo scherp zijn. De rest van de adviezen heb ik niet nodig, is ook niet waar ik om gevraagd heb. Ik weet dat het paard niks heeft geleden, zelf nog laten keuren bij aankoop eerste week een masseur erbij gehad ect ect... het is een trainings kwestie, maar als het niet anders gaat ga ik naar een andere oplossing en dit is dus een ander bit zoeken.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 14:19

josien_m_ schreef:
Hoe loopt hij als je hem helemaal los, zonder bit, halster of kaptoom en longeerlijn longeert?
Je ontdekt zo misschien waarvoor hij vlucht.

Dan loopt hij gewoon zoals enkel ander paard. Eerder als een grote sukkel die zo een manege les kan mee draaien.
Alleen met bijzet eraan trekt/ hangt hij ook zodanig dat de singel over zijn schoft gaat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 14:21

Als je dan en pelham pakt zou ik eerder een ongebroken pakken, zeker geen enkel gebroken.
Enkel gebroken plus een hefboom is wel het laatste wat ik zou gaan gebruiken om eerlijk te zijn.

Maar goed dat is mijn visie op bitten.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 14:28

maralyn schreef:
Ts wil geen sterker bitje maar neemt er nu wel een?

Misschien past het huidige bit niet?
Te dik misschien? Pasvorm is niet fijn? Te rommelig in de mond?
Vraag eens een tandarts?

Waarom direct een pelham?
Waarom niet eerst eenzelfde bit maar ander pasvorm.

Ik.leesook vluchten?
Kan ik kort over zijn.

Dan is de basis niet goed er in gezet.
Dit is geen aanname maar n feit. Een correct geleerd paard vertrouwd de ruiter namelijk mits ruiter leiding neemt.
Terug naar abc dus.

Eerst met dubbele lijnen. Kan hij vluchten wat hij wil. En daarna onder zadel.

Ik las ook dat je geen been durft te geven
Ook dat moet eerst correct. Dus been er aan houden.

Ook denk ik aan een lichamelijke kwestie. Zadel. Rug.

Maar zo denk ik

Snap zeker dat je zo denkt.
Denken de meeste, maar het is een paard met een verleden.
Hij is er nog lang niet waar hij zou moeten zijn. Het is bar moeilijk uit te leggen hoe hij is!
Super lief dier!! Geen twijfel over mogelijk, maar zoveel paniek en angst in zijn hoofd zodra je erop zit.

In de hand is het een manege paardje om het maar zo te zeggen. Tuig moet goed zijn vooral het zadel moet perfect liggen, zelfs gekeken naar voor hem goed liggend hoofdstel. Bit heb ik overgens niet veranderd hij schuimt immers wel fijn met het bit en knabbelt er ook fijn op.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 14:53

dynara schreef:
Een enkel gebroken pelham, moet niet zo scherp zijn. De rest van de adviezen heb ik niet nodig, is ook niet waar ik om gevraagd heb. Ik weet dat het paard niks heeft geleden, zelf nog laten keuren bij aankoop eerste week een masseur erbij gehad ect ect... het is een trainings kwestie, maar als het niet anders gaat ga ik naar een andere oplossing en dit is dus een ander bit zoeken.

Je bent de rest van de adviezen niet nodig, dan ga ik er toch eentje ongevraagd geven. Zeer lief paard in omgang, gewoon een doetje en paniek wanneer je er op zit??? Laat zijn rug op de foto zetten, paard schreeuwt hard genoeg maar je moet wel willen luisteren.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 15:05

bigone schreef:
dynara schreef:

Je bent de rest van de adviezen niet nodig, dan ga ik er toch eentje ongevraagd geven. Zeer lief paard in omgang, gewoon een doetje en paniek wanneer je er op zit??? Laat zijn rug op de foto zetten, paard schreeuwt hard genoeg maar je moet wel willen luisteren.

Ik snap best wel dat, dat de eerste insteek is.
Vluchten vanwege rugproblemen, DA en masseur hebben beide in de rug geen blokkade gevonden.

Paard is zwaar mishandeld geweest heeft met rijden klappen gevangen, hierdoor ook blijvende vergroeingen op zijn hoofd.
Dit vluchten had hij ook al voordat hij verkocht is geweest, dit is ook de reden van terug komen. Het is echter alleen dat hij zich nu zeer sterk maakt... wat hij eerst niet deed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 15:18

Probeer het paard even los te zien van zn verleden, maar te kijken wat hij nu op dit moment doet.

Je paard verteld je iets, dat een da en masseur niks voelen, hoeft niet te betekenen dat er niks mis is. Sowieso is het beter om je manier van rijden aan te passen, niet van het paard af te dwingen dat hij het met een zwaarder bit wel doet.
Stel de vraag anders, dan krijg je een ander antwoord.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 15:31

Joolien schreef:
Probeer het paard even los te zien van zn verleden, maar te kijken wat hij nu op dit moment doet.

Je paard verteld je iets, dat een da en masseur niks voelen, hoeft niet te betekenen dat er niks mis is. Sowieso is het beter om je manier van rijden aan te passen, niet van het paard af te dwingen dat hij het met een zwaarder bit wel doet.

Er zou zeker wel iets zijn, ik persoonlijk denk dat doordat hij de verkeerde spieren gebruikt hij daar ergens niet lekker zit.

Hij word gewoon lekker ongedwongen gereden, gewoon lekker de rust erin. Hij hoeft voor mij nog niet eens in een krul te lopen zolang hij zich maar lekker ontspant. Maar echter kan ik hem in de hand niet houden vanwege hij zo sterk is.
Ik longeer hem nu meer dan ik rij, maar word helaas niet beter op. Vandaar gewoon mijn vraag met welk bit ik hem wel kan rondsturen zonder dat hij volledig in de teugels gaat hangen... :+
Dacht dat die vraag niet zo moeilijk was :')

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 15:37

Lekker los in de mond en fijn stuurbaar, krijg je niet met bit, maar met over de rug laten lopen en dat is rijtechnisch of er is een ongemak als ze hun rug wegdrukken en sterk worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 15:53

Joolien schreef:

Erg mee eens. Het dier vertelt je iets. Luister naar hem, probeer de oorzaak te vinden en kies niet voor symptoombestrijding. Hij gaat niet voor zijn lol met het gewicht van een auto aan je handen hangen. Hij trekt niet de longeersingel over de schoft en de stops van je springteugels omdat het voor hem zo lekker voelt om dat te doen. TS, wat denk je nou zelf: als hij zo ontzettend hard hangt dat jij hem haast niet kan rijden, wat zal hij dan op dat moment voelen in de mond? En waarom doet hij dat? Dat kan toch alleen maar zijn omdat hij daarmee aan iets ontkomt wat blijkbaar nog veel pijnlijker is dan dat?

Ik zou willen weten wat dat is, voordat ik er een schep bit in hang. Je wilt het dier toch niet gaan kwellen?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 16:03

Normaal gesproken vind ik het altijd zo makkelijk om te roepen of hij lichamelijk niks mankeerd. Maar in dit geval, dat echte vluchten... weet je zeker dat hij niks heeft? Ik heb een paar keer een paard gereden die ook zo gigantisch vluchtte maar die bleek een zenuwbeschadiging te hebben. Op het moment dat je iets deed dan ging hij er in paniek vandoor. Na een tijd gemodderd te hebben en af te vragen waarom hij dat deed is er uitgekomen dat hij tijdens het rijden last van die zenuw kreeg en zijn ene achterbeen niet meer voelde. Uit paniek begon hij dan te rennen.

Ik wil niet zeggen dat jouw paard dat heeft en ik heb je paard ook niet gezien, maar misschien toch alles medisch uitsluiten....je weet niet wat er tijdens de verkoop gebeurd is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 16:18

Zet zijn bovenlijn eerst eens op de foto , inclusief de lagen, is dar niets bijzonders te zien dan komen pas de masseur enz in beeld.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 16:22

Ik zou het eerst nog simpel houden, neem het zadel eens goed onder de loep.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 16:41

vibabu schreef:
Normaal gesproken vind ik het altijd zo makkelijk om te roepen of hij lichamelijk niks mankeerd. Maar in dit geval, dat echte vluchten... weet je zeker dat hij niks heeft? Ik heb een paar keer een paard gereden die ook zo gigantisch vluchtte maar die bleek een zenuwbeschadiging te hebben. Op het moment dat je iets deed dan ging hij er in paniek vandoor. Na een tijd gemodderd te hebben en af te vragen waarom hij dat deed is er uitgekomen dat hij tijdens het rijden last van die zenuw kreeg en zijn ene achterbeen niet meer voelde. Uit paniek begon hij dan te rennen.

Ik wil niet zeggen dat jouw paard dat heeft en ik heb je paard ook niet gezien, maar misschien toch alles medisch uitsluiten....je weet niet wat er tijdens de verkoop gebeurd is.

Oh echt? Nog niet eerder van gehoort, daar zou ik eventueel na kunnen vragen om even na te kunnen kijken.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 16:42

Ergens vind ik het schrijnend dat iemand die zich wil profileren als semi- pro (zie link in onderschrift van ts) zo onwetend is over de basis (africhting, training en biomechanica van een paard). Als je dit niet kunt oplossen zonder extra hulpmiddelen dan hoor je echt geen paarden op te leren...

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 16:49

maximuss schreef:
Ergens vind ik het schrijnend dat iemand die zich wil profileren als semi- pro (zie link in onderschrift van ts) zo onwetend is over de basis (africhting, training en biomechanica van een paard). Als je dit niet kunt oplossen zonder extra hulpmiddelen dan hoor je echt geen paarden op te leren...

_/-\o_ mens leert altijd bij.

En waar staat dat er onwetendheid is? En ik niet weet wat de basis is en rechtgericht rijden is?
Heeft niks met deze situatie te maken :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 17:11

Ipv lapmiddeltjes te zoeken pak je het probleem beter bij de kern aan. Als jij niet met je been kan rijden dan ga je het niet oplossen. Hoogstens maskeren. Begin eens met het probleem van been verdragen op te lossen. Veel kans dat je niet eens meer een ander bit nodig hebt dan.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 17:15

Ayasha schreef:
Ipv lapmiddeltjes te zoeken pak je het probleem beter bij de kern aan. Als jij niet met je been kan rijden dan ga je het niet oplossen. Hoogstens maskeren. Begin eens met het probleem van been verdragen op te lossen. Veel kans dat je niet eens meer een ander bit nodig hebt dan.

Daar zijn we zeker mee bezig en zit ook zeker verbetering in :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 17:18

Als hij op halster zo braaf is waarom dan niet bitloos tot het Been-probleem opgelost is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 17:24

Paard bij een kennis van me had een paard met vergelijkbaar gedrag als die van jou. Enorm hangen, spanning... Niets te merken bij vrij bewegen, wel bij rijden en longeren. Veearts, ostheo en fysio zagen er aan de buitenkant allemaal niks aan. Niets te zien met de buigproef, niets op het harde, niets op het zachte, niets met toucheren, blij in de wei... Fysio en ostheo vonden het een kwestie van spieren trainen. Dus werd er doorgepakt, tot het uiteindelijk echt gevaarlijk werd.

Pas toen het dier eens echt goed onderzocht werd bleek: behoorlijke artrose in het SI gewricht. Beest moet behoorlijke pijn gehad hebben. Hij kon zijn bovenlijn niet goed rond maken en drukte daarom zijn rug weg en deed alles om die pijn te voorkomen. En daarom hing hij en reageerde hij heel gespannen op alles. Waarschijnlijk is de blessure ontstaan na een valpartij of vastliggen in de stal, dacht de paardenarts.

Voor mij ook een wijze les. Ik vond het aanvankelijk namelijk maar grote onzin dat ze dat beest ondersteboven gingen keren. Het leek mij de schuld van zijn afstamming (hij kwam uit een nogal beruchte lijn). Maar ik zat er dus helemaal naast. Het dier kon gewoon niet wat men van hem vroeg en had pijn. Alleen niemand had dat door. Harde les. Erg triest voor het paard vooral.

Jante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 17:26

Sidepull bitloos hoofdstel is net even wat verfijnder

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 18:06

Ayasha schreef:

Idd.
En niet te snel willen en ruim denken. Ook op rijgebied.