Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barvrouwke
Berichten: 3707
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:59

Blondie20 schreef:
Barvrouwke schreef:
Ik heb er 1 staan met hetzelfde beeld, kwam ik achter na aanleiding van jou topic. Wel ben ik ervan overtuigd dat het een ader is, aangezien je hem "leeg" kan maken, door hem te blokkeren en leeg te vegen met je vingers. Net zoals aders op je arm zegmaar.
Oplossing heb ik er nog niet voor.

Ah dat is goed om te weten! Heeft die van jou er totaal geen last van?

Durf ik niet te zeggen. Hij is sinds enkele maanden gaan headshaken, maar vermoed dat het gevolg
is van zijn actie om tegen de houten hoekpaal in de wei aan te galopperen. Maar oorzaak - gevolg blijft
in dit geval een moeilijk punt. De ader viel mij ook pas echt op, toen ik erop zat te letten nav jou topic.
Of die er altijd al geweest is, weet ik dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:55

Cambiar schreef:
Het was een gesprek over hoe het ideale bitloze hoofdstel eruit zou moeten zien en een kopstukje uit twee delen raadde hij resoluut af omdat het net daar drukt waar gevoelige structuren zitten. Boven de nekwervels zit een dikke laag spieren en een verbreed anatomisch goed passend kopstuk is het beste.


Als ik het goed begrijp was de professor dus tegen je hoofdstelontwerp waarbij het kopstuk in 2 stukken is verdeeld en in het midden over de nek met 1 riempje zijn verbonden?
Interessant ook dat hij een voorstander is van een verbreed anatomisch kopstuk. Heeft hij ook iets gezegd over padding in het nekgebied?

@ TS: Een leren bitje dat je zonder hoofdstel kunt gebruiken klinkt erg handig in jullie situatie, maar ik zou er toch even serieus over nadenken voor je dat gebruikt. Er bestaat namelijk wel een verschil tussen chemisch en natuurlijk gelooid leer, maar er bestaat geen gezond gelooid leer. Daarom worden er ook geen fopspenen en bijtringen uit leer gemaakt; ;) tijdens het looiproces gaan er zoveel giftige stoffen in het leer zitten (ook al wordt het nog zo vaak uitgespoeld) dat je er niet ongestraft op kunt sabbelen, want die stoffen slik je dan namelijk continu door.
Als je toch zo'n constructie zou willen proberen, dan kun je beter een 'leren bitje' volgens dezelfde constructie uit beta biothane maken. :)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 20:43

xyzutu2 schreef:
Cambiar schreef:
Het was een gesprek over hoe het ideale bitloze hoofdstel eruit zou moeten zien en een kopstukje uit twee delen raadde hij resoluut af omdat het net daar drukt waar gevoelige structuren zitten. Boven de nekwervels zit een dikke laag spieren en een verbreed anatomisch goed passend kopstuk is het beste.


Als ik het goed begrijp was de professor dus tegen je hoofdstelontwerp waarbij het kopstuk in 2 stukken is verdeeld en in het midden over de nek met 1 riempje zijn verbonden?
Interessant ook dat hij een voorstander is van een verbreed anatomisch kopstuk. Heeft hij ook iets gezegd over padding in het nekgebied?



Ik had enkel mijn eigen versie van de micklem mee omdat ik hem wou vragen of hij dit een goed concept vond en wat hij er nog aan zou veranderen ivm bitloos rijden en ligging op het hoofd ivm belangrijke gevoelige structuren (omdat ik een zeer gevoelige Lusitano Veiga merrie heb die waarvan ik vermoed overgevoelig is aan prikkels en druk), voor mijn nieuwe hoofdstel. Heb gewoon gevraagd of een kopstukje in twee delen nog beter zou zijn (heb daarbij geen voorbeeld getoond maar hij begreep direct waar ik naartoe wou) en hij zei van niet omdat je dan extra druk ceeert op de plekken waar juist wel belangrijke zenuwen en structuren lopen achter de oren en relatief weinig vet.
Aan de hand van illustratie's toonde hij waar een onderbroken nekstukje precies op drukt. Hij heeft me gewoon wat tips gegeven over hoe hij dat bestaande concept van de micklem nog zou aanpassen en inderdaad ook dat kopstukje. Daar ga ik nu mee verder en zal pas bij het uit testen zijn of ik zal zien of dit werkelijk beter zit. Is dus voor mij ook nog afwachten...theorie is mooi, maar het is nog altijd testen in realiteit...

pmarena

Berichten: 48498
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:54

Dat is inderdaad het leuke aan theorie, je kan alle kanten op enorm de diepte in gaan...maar de praktijk kan soms toch anders uitpakken en aan de hand van die praktijk-ervaring kan je dan een nieuwe theorie ontwikkelen....zo blijft iedereen lekker aan het (denk) werk :D

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:57


pmarena

Berichten: 48498
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 12:04

Er is bijna altijd wel iets dat beter kan :j

En heb je het voor paard A helemaal toppie voor elkaar....dan kan dezelfde combinatie op paard B weer voor geen meter werken. Je hoeft je in ieder geval in 1 mensenleven nooit te vervelen als je alles kritisch bekijkt :P

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 12:05

pmarena schreef:
Dat is inderdaad het leuke aan theorie, je kan alle kanten op enorm de diepte in gaan...maar de praktijk kan soms toch anders uitpakken en aan de hand van die praktijk-ervaring kan je dan een nieuwe theorie ontwikkelen....zo blijft iedereen lekker aan het (denk) werk :D

Correct Pmarena. Toch mooi want er mocht wel wat gesleuteld worden aan hoofdstellen, vooral ook bitloos...

Blondie20

Berichten: 361
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 22:11

xyzutu2 schreef:
@ TS: Een leren bitje dat je zonder hoofdstel kunt gebruiken klinkt erg handig in jullie situatie, maar ik zou er toch even serieus over nadenken voor je dat gebruikt. Er bestaat namelijk wel een verschil tussen chemisch en natuurlijk gelooid leer, maar er bestaat geen gezond gelooid leer. Daarom worden er ook geen fopspenen en bijtringen uit leer gemaakt; ;) tijdens het looiproces gaan er zoveel giftige stoffen in het leer zitten (ook al wordt het nog zo vaak uitgespoeld) dat je er niet ongestraft op kunt sabbelen, want die stoffen slik je dan namelijk continu door.
Als je toch zo'n constructie zou willen proberen, dan kun je beter een 'leren bitje' volgens dezelfde constructie uit beta biothane maken. :)


Goede tip, dank je wel


Bralindy schreef:

Gaat zeker de goede kant op qua vorm, alleen zal nog te veel achter de oren komen ben ik bang. Daar moet het echt vrij zijn wil die ader niet naar boven komen.

Datjaa

Berichten: 1869
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: California, USA

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:30

En een stuk van de padding uitsnijden waardoor de ader/zenuw vrijkomt, of is het verschil dan te weinig en drukt het nog teveel?

Blondie20

Berichten: 361
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 23:09

Datjaa schreef:
En een stuk van de padding uitsnijden waardoor de ader/zenuw vrijkomt, of is het verschil dan te weinig en drukt het nog teveel?

Het rotte is dat de plek heel lastig is, ik heb inderdaad ook zitten kijken of ik een stuk uit kon snijden bij een hoofdstel, maar omdat hij in het tussenstuk achter de oren komt, blijft er altijd druk achter de oren/ begin nek komen. Hij zou dus daarachter moeten komen, alleen daar reageert hij ook weer heel gevoelig op.. :( De Dy'on / horka hoofdstelen met de grote stukken achter de oren vrij laten de ader/zenuw wel met rust, maar schuiven weer enorm door zijn fijne koppie. Een maat kleiner kan weer niet, want dan past zijn kaakriem weer niet.. Dus het zal echt een heel apart maatwerk hoofdstel moeten worden ben ik bang.. Ik ben nu met mn zadelmaker aan het puzzelen wat voor een kopstuk we gaan proberen en hoe..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 01:58

En als je het over een heel andere boeg gooit en een Back on Track beschermer voor onder het kopstuk vastmaakt? Die dempt niet alleen de druk van het kopstuk zoals andere beschermers, maar door het keramische materiaal wat in de stof verweven zit wordt lichaamswarmte in de vorm van UV-straling teruggekaatst en die langegolfstraling zorgt ervoor dat spieren en pezen sneller ontspannen. Bij mijn paard heeft een Back on Track rugdeken dragen ervoor gezorgd dat 2 dikke en harde bulten op zijn rug van 3-4 platte handen groot binnen 2 dagen 80% kleiner werden. Die bulten zaten er al 3 maanden maar er was slechts 2 uur voor nodig (een uur per dag) om ze bijna helemaal weg te krijgen.
Met Back on Track heb je kans dat je niet alleen het syndroom 'rijdbaar' houdt, maar ook dat je de oorzaak aanpakt.

Hier zie je de gewone kopstukbeschermer en ook hun 'mutsje':
http://backontrackvoorpaarden.nl/54-nekbeschermers
Dat mutsje lijkt me misschien wel nog beter geschikt voor jouw paard aangezien die verdikking al een stuk voor het kopstuk begint en je met het mutsje ook die aanloop direct 'bestraalt'.
Oornetje erover en niemand die het ziet. :D

Hier vind je vier gebruikerservaringen met het mutsje, ook een met een bult. 8-)

Blondie20

Berichten: 361
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 16:09

xyzutu2 schreef:
En als je het over een heel andere boeg gooit en een Back on Track beschermer voor onder het kopstuk vastmaakt? Die dempt niet alleen de druk van het kopstuk zoals andere beschermers, maar door het keramische materiaal wat in de stof verweven zit wordt lichaamswarmte in de vorm van UV-straling teruggekaatst en die langegolfstraling zorgt ervoor dat spieren en pezen sneller ontspannen. Bij mijn paard heeft een Back on Track rugdeken dragen ervoor gezorgd dat 2 dikke en harde bulten op zijn rug van 3-4 platte handen groot binnen 2 dagen 80% kleiner werden. Die bulten zaten er al 3 maanden maar er was slechts 2 uur voor nodig (een uur per dag) om ze bijna helemaal weg te krijgen.
Met Back on Track heb je kans dat je niet alleen het syndroom 'rijdbaar' houdt, maar ook dat je de oorzaak aanpakt.

Hier zie je de gewone kopstukbeschermer en ook hun 'mutsje':
http://backontrackvoorpaarden.nl/54-nekbeschermers
Dat mutsje lijkt me misschien wel nog beter geschikt voor jouw paard aangezien die verdikking al een stuk voor het kopstuk begint en je met het mutsje ook die aanloop direct 'bestraalt'.
Oornetje erover en niemand die het ziet. :D

Hier vind je vier gebruikerservaringen met het mutsje, ook een met een bult. 8-)


Goede tip! maar helaas heb ik ze beide al geprobeerd :( Het mutsje was totaal geen succes, en met de nekbeschermer rij ik nu nog.. In ieder geval lekker zacht, maar helaas blijft de ader (of? ) nog omhoog komen..
Afbeelding

Anoniem

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:26

Wat balen dat dat niets heeft geholpen. :(
Maar wel echt super wat je allemaal voor hem uitprobeert, je paard mag zich echt in zijn hoefjes knijpen met zo'n baasje. Verder weet ik helaas ook geen alternatieven meer, maar zou je niet een paar foto's zoals in dit topic naar Utrecht (of een andere kliniek gericht op onderzoek) kunnen mailen met de vraag welk lichaamsdeel hier deze reactie kan geven? Misschien dat zij het ook wel interessante materie vinden.

Norea
Berichten: 2
Geregistreerd: 13-06-16
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:19

Afbeelding


Ik heb deze, de Het Comfort Hoofdstel van Westeind Ruitersport.
Is heel zacht en soepel leer. /3

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:27


hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:59

Wat gebeurd er wanneer je alles van het hoofdstel af haald en alleen een dun bakstuk gebruikt? Het lijkt me eigenlijk best wel aannemelijk dat wanneer je alleen maar een enkel dun riempje op een trens hebt het gewicht minimaal is. Het probleem is zo ver ik nu lees dat de druk - met wat voor kopstuk ook - te veel is. Iedereen kijkt hier naar de locatie van de druk. Misschien moet je het zoeken in de hoeveelheid druk in plaats van de locatie.

Dit kan je makkelijk testen door een dun zeiltouwtje van bitring naar bitring te knopen. (Zoiets als voor een touwhalster. Ook te koop voor een euro bij de action.)
Bewust géén onderlegde kopstukjes maar echt zo dun mogelijk. Wanneer er geen gewicht aan hangt kan het ook niet snijden.

En natuurlijk een lichte rvs trens gebruiken. Of zelfs een nathe trens. Veel auritaan bitten, en alles wat pelham/shank/pessoa/etc gerelateerd is heeft ook meer metaal dus meer gewicht.

Ik snap dat dit misschien niet de meest wenselijke optie is zeker als je ook in de sport rijd. Maar het is lijkt mij de moeite waard in elk geval te proberen voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:36

hoefijzer schreef:
Veel auritaan bitten, en alles wat pelham/shank/pessoa/etc gerelateerd is heeft ook meer metaal dus meer gewicht.


Misschien bedoel je andere bitten in je voorbeeld? Je mag Pelhams, shanks en pessoas sowieso nooit aan een dun zeiltouwtje achter de oren van je paard leggen, niet omdat de bitten zwaarder zijn maar omdat deze bitten een hefboomwerking hebben waardoor druk met de teugel direct wordt omgezet in druk achter de oren. Als je dat met een zeiltouwtje doet dan bezorg je je paard erg veel pijn.

Bij een trensbit gebeurt juist het tegenovergestelde: als je paard zijn mond lager houdt dan jouw hand en je trekt aan de teugels, dan trek je onbewust het bit omhoog. Daardoor bolt het bakstuk op en komt er minder druk op het kopstuk te staan dan wanneer je de teugels los houdt (geen reden natuurlijk om met extra strakke teugels te gaan rijden, maar gewoon een leuk weetje ;) ). Probleem daarvan is wel dat als je alleen met een touwtje als bakstuk rijdt en verder niets dat dat touwtje als je de teugels aanneemt heel makkelijk over de oren kan floepen. Voor de zekerheid kun je dus het beste even met de manen een vlechtje om dat touwtje maken achter de oren. Scheelt weer een ongeluk. 8-)

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:52

Dat leek me eigenlijk vrij logisch allemaal toch. (Al hoewel het behoorlijk van de stijl af hangt. Een goede westernruiter heeft vrijwel nooit druk op de shank, en hoe strak de kinriem zit bepaald hoeveel druk er op het hoofdstel kan komen. Headstalls hebben trouwens vrijwel altijd maar een heel dun kopstuk riempje. )

Maar waar het om gaat is dat je significant minder druk wilt dus een zwaar bit ondanks de stijl geen optie is bij dergelijk testje.

Ik neem aan dat TS gewoon gezond verstand heeft en ook snapt dat je dergelijke test in een afgesloten bak moet doen wanneer je je paard vertrouwd. Ik vind de rest eerlijk gezegd een beetje belerend overkomen om er allemaal nog bij te gaan schrijven.

Het gaat om het denken in een andere richting dan waar tot nu toe dingen in geopperd en geprobeerd zijn.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 01:13

Heel interessant dit, Cambiar, wat bedoel je met een hoofdstel in 2 delen?
Ik heb zelf ervaring met prof. Vlaeminck. Hij raadde voor mijn paard aan om niet aan de teugel te rijden of dergelijke maar een optoming te zoeken waarbij het buigpunt niet achter de oren ligt (probleemgebied voor mijn paard) maar aan de schoft. Deze heb ik dan ook gevonden in een Californische bosal (niet zo'n los neusriemding met hoofdstel waar je duidelijk drukpunten ziet, maar een kwalitatieve rawhide bosal die naar de vorm van mijn paard zijn eigen neus geshaped is), deze wordt met een dun leertje achter de oren gereden en geeft niets van druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 01:26

hoefijzer schreef:
Ik neem aan dat TS gewoon gezond verstand heeft en ook snapt dat je dergelijke test in een afgesloten bak moet doen wanneer je je paard vertrouwd. Ik vind de rest eerlijk gezegd een beetje belerend overkomen om er allemaal nog bij te gaan schrijven.


Je zit hier echter op Bokt: er lezen veel meer mensen mee, dus het kan nooit kwaad om volledig te zijn, zeker als je hefboombitten en niet-hefboombitten in een zin allemaal op een hoop gooit. ;)
En hoe vaak gebeurt het niet dat er bij westernproeven een hoofdstel over de oortjes wipt, zowel bij bij snaffles als bij shanks? De meeste mensen komen er pas achter dat dat uberhaupt mogelijk is als het ze overkomt, dus een beetje waarschuwing voor je met zo'n testje begint is nooit weg. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 01:33

2a54z6e45r6r schreef:
Heel interessant dit, Cambiar, wat bedoel je met een hoofdstel in 2 delen?
Ik heb zelf ervaring met prof. Vlaeminck. Hij raadde voor mijn paard aan om niet aan de teugel te rijden of dergelijke maar een optoming te zoeken waarbij het buigpunt niet achter de oren ligt (probleemgebied voor mijn paard) maar aan de schoft. Deze heb ik dan ook gevonden in een Californische bosal (niet zo'n los neusriemding met hoofdstel waar je duidelijk drukpunten ziet, maar een kwalitatieve rawhide bosal die naar de vorm van mijn paard zijn eigen neus geshaped is), deze wordt met een dun leertje achter de oren gereden en geeft niets van druk.


Interessant dat hij zo meedacht met jullie. :j
Heb je ook een foto van hoe de bosal zit? Toevallig kwam ik laatst een Duitser tegen die topkwaliteit bosals laat maken en al zijn klanten eerst een test-bosal (niet geschikt om mee te rijden) stuurt die ze in de vorm van het hoofd moeten modelleren, waarna de echte bosal precies naar die vorm wordt gemaakt.
Is een bosalita met forelock hanger dan niet ook een optie voor jullie? Dan weet je zeker dat je geen druk achter de oren hebt. Je hebt alleen wel een voorpluk nodig. 8-)
Ik dacht hier ook aan voor de TS, alleen moet je dan wel je complete rijstijl overhoop gooien als je nu traditioneel dressuurmatig/recreatief rijdt, en starten op dressuurwedstrijden is dan ook niet meer mogelijk.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 01:49

Ik vroeg de professor gewoon raad over mijn eigen hoofdstel en wat hij van een onderbroken hoofdstukje dacht, beschreven in enkele posts terug. Heeft in feite niets met dit jammerlijke geval te maken van topic starter. Daar was hij vrij kort en duidelijk in. Eerst de oorzaak zoeken en behandelen.
Je moet niet iets gaan maken of aanpassen zolang je niet precies weet wat het is en al zeker geen bitten, hackamores of bosals uit gaan testen!!! Een verdikking, zwelling, die warmer aanvoelt heeft te maken met ontsteking en die moet je eerst gaan behandelen.
In vroeger en nu sporadisch ook nog krijgen paarden last van slijmbeurs ontsteking, door een bacterie veroorzaakt maar ook door slecht passende halsters die ontstekingen veroorzaken, wat poll evil genoemd wordt.
Dat is wellicht niet het geval bij TS haar paard (een slijmbeurs ontsteking) omdat de zwelling niet groot genoeg is, maar wat het ook is, ga eerst zorgvuldig na wat deze zwelling veroorzaakt en stop even met zoeken naar optomingen en oplossingen, rijden is niet aan de orde zolang je niet precies weet wat er scheelt!
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 20-12-16 02:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 01:57

2a54z6e45r6r schreef:
Heel interessant dit, Cambiar, wat bedoel je met een hoofdstel in 2 delen?
Ik heb zelf ervaring met prof. Vlaeminck. Hij raadde voor mijn paard aan om niet aan de teugel te rijden of dergelijke maar een optoming te zoeken waarbij het buigpunt niet achter de oren ligt (probleemgebied voor mijn paard) maar aan de schoft. Deze heb ik dan ook gevonden in een Californische bosal (niet zo'n los neusriemding met hoofdstel waar je duidelijk drukpunten ziet, maar een kwalitatieve rawhide bosal die naar de vorm van mijn paard zijn eigen neus geshaped is), deze wordt met een dun leertje achter de oren gereden en geeft niets van druk.

Dit is off topic, maar geen enkel paard zou gereden mogen worden met buigpunt achter de oren. Daar komt de meeste miserie van en dat is nu net het stokpaardje van de professor. Ik ben heel blij en vereerd dat ik met zulk geleerde man heb mogen praten. Er wordt in de paardewereld nogal wat uitgespookt zonder kennis....grrrrr en dan volhouden dat ze goed bezig zijn.... Ik heb daarom de moeite gedaan om voor mijn eigen paarden uit te zoeken hoe alles in elkaar steekt en waar ik moet op letten om mijn eigen paarden zo gezond mogelijk te trainen. Een goed bitloos hoofdstel is al een begin, de rest is studie en wetenschap en de wil om het goed te doen samen met een goeie trainer.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 03:04

Ts los van de oorzaak proberen op e lossen. Zou een simpel touwhalster wellicht al werken? Dat weegt vrijwel niets en zal dus amper druk geven bij je paard.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 17:05

Cambiar hoezo off topic? Ts ervaart toch problemen net op dat buigpunt met haar paard?