Hoe strak heb jij je neusriem (poll)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe strak heb jij de neusriem

Ik rij zonder neusriem
141 (14%)
Meer dan 2 vingers ruimte bovenop de neus
252 (26%)
2 vingers bovenop de neus
325 (33%)
1 vinger bovenop de neus
136 (14%)
De neusriem aansluitend
91 (9%)
De neusriem aangesnoerd
16 (1%)

Totaal aantal stemmen: 961

nonnekee

Re: Hoe strak heb jij je neusriem (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 16:30

Ik heb een lage neusriem. Die doe ik heel erg losjes ivm. gevoelige huid bij mijn paardje.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 16:33

Ik rij met een gecombineerde neusriem. De neusriem zelf doe ik iets meer dan twee vingers, want het volgende gaatje zit pas bij één vinger. De sperriem doe ik dan wel gewoon twee vingers.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 16:45

Twee vingers bovenop de neus ertussen :j. Is bij mij het derde gaatje :D. Vanaf het begin zo geleerd, nooit anders gedaan.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 16:47

Ik heb meer dan twee vingers ertussen (niet langs elkaar) *ik hen hele kleine vingers, dus ik denk dat dit voor veel mensen gelijk zou zijn aan 2 vingers , maar om eerlijk te zijn had ik tot voor kort maar circa 1 vinger ertussen. door de aandacht in de media ben ik hier op gaan letten. En heb ik het idee dat ze relaxter loopt.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:31

ik heb mijn sperriem eruit gehaald :p en de neusriem op ong 2 vingers inderdaad, doe hem gewoon dicht en test of ik hem boven echt van de neus af kan halen en naar boven en onder kan bewegen, dus zeker 2 vingers...is soms moeilijk te voelen met die dikke voering.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:38

Zaterdag na onderlinge wedstrijd nog vergeten om neusriem en sperriem los te maken. Kwam erachter toen het hoofdstel al af was wat ook geen enkele probleem was. :')

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:44

Gewone neusriem zit aansluitend 1 vinger op het neusbot. Merrie is duidelijk als haar iets niet bevalt, dus die laat het anders wel merken. Sperriem hangt er bijna voor de sier zo los dat hij hangt.

Men hoofdstel ook aansluitend

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:59

Ik hanteer de 2 vingers op elkaar bovenop het neusbeen. Maar al elke (wedstrijdgerichte) clinic waar ik aan heb meegedaan komt de instructeur de neusriem vaster doen, en mijn paard loopt dan wel beter, dus ik twijfel om van mijn principes af te stappen...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:14

Je kan je ook afvragen waarom een neusriem de mond dicht moet houden voor betere prestaties. Een instructeur hoeft echt niet met zijn tengels aan mijn neusriemen te komen, mag die gelijk vertrekken. Of ik doe gewoon mijn hoofdstel uit, kijken of die me dan ook nog les kan geven :D

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:27

Denk niet dat er ruiters zijn die toegeven hun neusriem aangesnoerd te hebben, denk je van wel?! Gelukkig rij ik of zonder of heel losjes.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:34

leanR schreef:
2 vingers op de neusrug. Ik gebruik geen sperriem.

Volgens mij worden neusriemen net zo flink aangesnoerd als sperriemen, maar valt het simpelweg minder op. Ik vraag me altijd af waarom.

Ik rijd overigens met een hoge neusriem, maar voor een lage neusriem geldt (voor mij) hetzelfde. Het spul moet áánsluiten, niet kunnen schuiven. Een paard moet kunnen kauwen, slikken en zijn kaak kunnen ontspannen. Dat kan hij niet als hij die ruimte niet krijgt.

_/-\o_ dit dus. Het kan allemaal wel zo los mogelijk, maar de keren dat ik met sperriem rij (een enkele keer) moet het niet zo los zijn dat hij er halverwege het rijden afglijdt. Mn paard kan prima gapen en kauwen met zn gewone neusriem, maar hij zit niet (meer) enorm los. Anders schuift de heleboel. Mijn bitloze hoofdstel doe ik wel redelijk strak/aansluitend, dan komt er geen verstoring in mn hulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:39

Ik vind het toch bijzonder dat ik bijna nooit iemand zie, met twee of meer vingers tussen de neusriem - maar dat ze hier allemaal op bokt wel gereageerd hebben op de poll. :+

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:50

NikkiDeKerf schreef:
Ik vind het toch bijzonder dat ik bijna nooit iemand zie, met twee of meer vingers tussen de neusriem - maar dat ze hier allemaal op bokt wel gereageerd hebben op de poll. :+

Bedenk wel dst sommige paarden een flinke vscht hebben haha. Met mn fjord zn baard lijkt t vaak strak terwijl er gemakkelijk 1-2 vingers tussen kunnen.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:00

suikermeisje schreef:
Eerlijk? Het verschilt per paard.
Mijn eigen paard rij ik vaak genoeg waardoor ik hem fijn vindt. Hij reageert goed op mijn hulpen. Bij hem passen 1 á 2 vingers ertussen. (Te weinig dus als 2 vingers als absolute norm is).
Geen sperriem erom.

Een paard van een ander wordt aardig aangetrokken zodat hij z'n mond niet op doet. Heel sneu, maar ik ben niet z'n baas die erop zit.

Bij mij is het ook per paard verschillend.
Er is er geen 1 die ik strak aan snoer.
Bij bijna allemaal passen er wel 2/3 vingers tussen.

En ik heb er 1, waarbij ik er 1 vinger simpel tussen kan doen, maar net geen 2 vingers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:13

amyyy55 schreef:
NikkiDeKerf schreef:

Bedenk wel dst sommige paarden een flinke vscht hebben haha. Met mn fjord zn baard lijkt t vaak strak terwijl er gemakkelijk 1-2 vingers tussen kunnen.

Ik heb het niet over zien van een afstand, ik heb het over voelen. Bovendien zit de baard van jouw fjord toch niet op zijn neusrug? :D

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:22

NikkiDeKerf schreef:
amyyy55 schreef:

Ik heb het niet over zien van een afstand, ik heb het over voelen. Bovendien zit de baard van jouw fjord toch niet op zijn neusrug? :D

Je zou je verbazen haha
Maar even zonder gekheid, ik dacht idd dat je bedoelde op het zien. Ik zie de weleens fotos terug waarvan ik denk oei wat strak, terwijl ik hem zelf dicht heb gemaakt op een normale manier haha

Toasted

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:12

Altijd twee vingers ertussen, is mij altijd zo aangeleerd!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:17

Altijd een of twee vingers er tussen, heb het zo los dat ik het hoofdstel af kan doen met alle riempjes vast.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:20

Nikki.

Omdat die aansnoer mensen niet in dit topic reageren.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:01

Ik ben ook stiekem wel benieuwd hoe al die mensen hun sperriem zo los doen dat hij er alleen voor de sier zit. Misschien heeft mijn paard dan zo'n kleine kin, maar bij mij schoot de sperriem altijd over de neus heen zodra hij losser zat dan twee vingers :') dus losser dan de standaard ging echt niet. Of rijdt half bokt met een sperriem voor de neus ipv eromheen?

Bij mij zitten er volgens mij wel gemiddeld twee vingers tussen, heb echter wel kleine handen dus dat zal eigenlijk net iets te strak zijn denk ik. Verder heb ik heel lang gedacht dat de vingers naast elkaar moesten ipv op elkaar.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:26

Ik rijd mijn paard zonder neusriem. Ik denk dat hij dat ook prettiger vindt.
En daar gaat het om, als hij blij is kan ik hem fatsoenlijk rijden.
Hij blij, ik blij

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:14

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 16:40

Dat er veel te strak zitten had ik wel verwacht maar dat het zo erg triest was niet eens.
Onbegrijpelijk. :n

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 16:51

Ik doe mijn neusriem altijd losjes genoeg ivm gevoelig paardje :)
Wat ik niet snap zijn de sperriemen om de mond van het paard mee dicht te houden...
Natuurlijk zijn er veel ruiters die deze op een correcte en niet schadelijke manier gebruiken, maar het kan soms zo zielig zijn, een paard dat z'n mond probeert open te doen maar gewoon wordt toegesnoerd met de sperriem...
Vat het niet persoonlijk op, ieder heeft zijn persoonlijke mening en op correct gebruik van de sperriem heb ik natuurlijk niks aan te merken!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 16:55

Beide is zielig als het niet correct is gebruikt.
En ook een lage neussriem te strak is zielig.

Maar wat ik niet begrijp is rijden die mensen nu werkelijk fijner?
Dat kan toch helemaal niet.
Je kan toch geen fijnere verbinding hebben met een afgeknelde kaak? Met een daardoor dode mond?
Echt ik snap dat niet.
En dan zoveel mensen?! Echt ik snap het niet.