Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
leanR schreef:2 vingers op de neusrug. Ik gebruik geen sperriem.
Volgens mij worden neusriemen net zo flink aangesnoerd als sperriemen, maar valt het simpelweg minder op. Ik vraag me altijd af waarom.
Ik rijd overigens met een hoge neusriem, maar voor een lage neusriem geldt (voor mij) hetzelfde. Het spul moet áánsluiten, niet kunnen schuiven. Een paard moet kunnen kauwen, slikken en zijn kaak kunnen ontspannen. Dat kan hij niet als hij die ruimte niet krijgt.
NikkiDeKerf schreef:Ik vind het toch bijzonder dat ik bijna nooit iemand zie, met twee of meer vingers tussen de neusriem - maar dat ze hier allemaal op bokt wel gereageerd hebben op de poll.
suikermeisje schreef:Eerlijk? Het verschilt per paard.
Mijn eigen paard rij ik vaak genoeg waardoor ik hem fijn vindt. Hij reageert goed op mijn hulpen. Bij hem passen 1 á 2 vingers ertussen. (Te weinig dus als 2 vingers als absolute norm is).
Geen sperriem erom.
Een paard van een ander wordt aardig aangetrokken zodat hij z'n mond niet op doet. Heel sneu, maar ik ben niet z'n baas die erop zit.
amyyy55 schreef:NikkiDeKerf schreef:Ik vind het toch bijzonder dat ik bijna nooit iemand zie, met twee of meer vingers tussen de neusriem - maar dat ze hier allemaal op bokt wel gereageerd hebben op de poll.
Bedenk wel dst sommige paarden een flinke vscht hebben haha. Met mn fjord zn baard lijkt t vaak strak terwijl er gemakkelijk 1-2 vingers tussen kunnen.
NikkiDeKerf schreef:amyyy55 schreef:
Bedenk wel dst sommige paarden een flinke vscht hebben haha. Met mn fjord zn baard lijkt t vaak strak terwijl er gemakkelijk 1-2 vingers tussen kunnen.
Ik heb het niet over zien van een afstand, ik heb het over voelen. Bovendien zit de baard van jouw fjord toch niet op zijn neusrug?