pijnlijk bitje, Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: pijnlijk bitje, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:44

Dat zeker, ik zou ze ook nooit kopen of aanraden, maar ze bestaan wel.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:44

bruintje123 schreef:
Niet veel.
Mag jij gaan zeggen welk paard een mond heeft dat twee rechte staven zonder enige vorm als prettig zullen ervaren.
Door de rollen is het alleen nog moeilijker om te "praten" en aan te geven dat ze het niet willen.

Als je je in de paard verplaats. Indenkt hoe een mond eruitziet en hoe gevoelig deze is kan iedereen bedenken dat dergelijk bit nooit fijn kan zijn.

En ik heb ook nog nooit een paard zien nageven op zo'n bit.
Wel in de krul zien lopen met blije ruiters want eerst liep hij met de kop omhoog :+. Tja.

Ik rijd in principe bitloos, maar zoveel monden zoveel karakters zoveel soorten bitten die prettig worden ervaren toch?
Je moet wel naar je paard willen luisteren en niet wachten tot er echt verzet komt, dan ben je veel te laat uiteraard.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:47

Oke aan die bitten had ik even niet gedacht. Ik zat in gedachte bij metalen varianten. Rubberen bitten zijn inderdaad veel te dik.
Maar de kunststof varianten die wel dunner zijn hebben toch wel vorm? Of niet?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:52

Azmay.
Er zijn inderdaad voortaan zoveel bitten.
Wat alleen maar fijn is.
Daarom begrijp ik juist weer niet dat zulk bit als optie gegeven wordt.

Zulke fijne mylers zijn er. Fijne dubbel gebroken bitjes.
In alle vormen. Met tong bogen. Zonder.
In diverse soorten metaal soorten.

In mijn oude tijd bestond er bijna niets anders dan een enkel gebroken trens. Vaak ook nog veel te dik.
Is er van alles beter verkrijgen wil men niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:59

bruintje123 schreef:
Ik begrijp je even niet. [***].

Er zijn heel veel fijne bitten.
Verschillende ongebroken die mensen hier al aangaven van goedkope van hh tot dure mylers.

Dubbel gebroken. Ook goedkope van hh die vaak fijn werken. Tot duurdere van bijvoorbeeld Sprenger.

Een heleboel keuze.
Maar deze twee rechte staven dat lijkt me geen beste keuze n. En mocht ts wedstrijden willen rijden ook niet toegestaan zo ver ik weet.

Ik heb jou ook niet goed begrepen uit de vorige berichten. Ik was in de veronderstelling dat je maar 1 bit de juiste vond en dat alle andere bitten door prutsers gebruikt worden. En dat het in dit topic besproken rollenbit een martelwerktuig is. Ik heb he bit nog nooit in levenden lijve gezien, dus ik hen er geen mening over. De foto die in dit topic wordt getoond geeft mij geen duidelijk beeld van de "2 rechte staven" waar jij het over hebt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:02

bruintje123 schreef:
Azmay.
Er zijn inderdaad voortaan zoveel bitten.
Wat alleen maar fijn is.
Daarom begrijp ik juist weer niet dat zulk bit als optie gegeven wordt.

Zulke fijne mylers zijn er. Fijne dubbel gebroken bitjes.
In alle vormen. Met tong bogen. Zonder.
In diverse soorten metaal soorten.

In mijn oude tijd bestond er bijna niets anders dan een enkel gebroken trens. Vaak ook nog veel te dik.

En daar gaat het tegenwoordig fout. Het paard staat op de voorgrond, niet de mens. Wil het paard een recht mondstuk dan moet je hem die geven. En niet bijvoorbeeld koppig alle soorten anatomische dingen proberen waar hij niet op loopt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:05

bruintje123 schreef:
Brainless
Draai deze bitten eens een slag.
Dan hebben ze toch een boogje naar voren?
Tenminste de eerder genoemde hh bitten wel.
Een tong boog hebben ze zeker niet allemaal. Maar dat is ook niet voor elk paard fijn.

De enige echt compleet rechte ongebroken bitten die ik ken zijn fluit grenzen maar daar ken ik dan niemand mee die er mee rijdt.

Nope.
Ik heb een bitje (ongebroken, trens) en die is echt gewoon recht.
Die heeft geen voor/achter/boven/onderkant en kan ik op alle manieren in het hoofdstel hangen.

Daar loopt mijn paard super op.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:06

Daar ben ik het wel mee eens.

Je moet echt kijken wat bij jouw paard past. En is dat rechte twee staven, dan is dat wel zo.
Nu zullen niet veel paarden die voorkeur hebben, maar je zou er maar nét een treffen.

Maar, na een aantal jaar, kan het maar zo zijn, dat het paard t niet meer prettig vind... :') Mijn vorige had dit met regelmaat. Had enkel gebroken, ongebroken, kuntstof, dubbel gebroken kneveltrens.
En kon de klok er bijna op zetten, elke 2 a 3 jaar wilde hij wat anders, en dan was het maar wéér zoeken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:08

[***].

Om rolletjes soepel te laten draaien zitten ze op een rechte ijzeren staaf gemaakt.
Zou er namelijk een bolling in zitten zouden de rolletjes niet meer soepel langs elkaar kunnen rond draaien.
Met twee staven bedoel ik de linker en de rechter kant van het bit.

Maar magda
Kom op.
Er zit wel een verschil tussen kaarsrecht en of ik noem even een Sprenger dynamic rs.
En dan weet jij net zo goed als ik dat ongebroken omhoog wil prikken. Dat wordt zeker met zulke staven niet minder.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:11

Brainless
Die heb ik dan nog nooit gezien.
Weer wat geleerd.
Maar dan is ongebroken tegenover enkel gebroken nog altijd een wereld van verschil.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:14

bruintje123 schreef:

Ik weet niet hoe oud jij bent, maar mijn opa had al een (ouder/licht verroeste) ongebroken bit die ik gebruikte voor het (in) rijden van paarden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:20

Dat klopt.
Maar daar mocht je toen geen wedstrijd mee rijden.
Althans dat verklaarde de rijvereniging tegen mij.
Want ik had zelf toen al uitgevonden dat de paarden daar vaak beter op liepen.
Dus stapte ik maar weer over op die sh.t bitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:26

bruintje123 schreef:
[***].

Om rolletjes soepel te laten draaien zitten ze op een rechte ijzeren staaf gemaakt.
Zou er namelijk een bolling in zitten zouden de rolletjes niet meer soepel langs elkaar kunnen rond draaien.

Ik ken het bit echt niet. Ik dacht de je met 2 staven gewoon een enkelgebroken bit bedoelde. Maar goed, bij dit rollenbit is het dus heel anders. Ik rijd zelf al jaren met een dubbelgebroken Sprenger Dynamic RS. Bevalt prima.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:31

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:40

Hier jaren gereden op een rolletjes bit en ook wedstrijden nooit een official gehad die moeilijk erover deed.

Nu rij ik met een ongebroken bit omdat het nieuwe paard een kleiner mondje heeft.

Maar als ze goed liep op de rolletjes waarom overstappen. Ik zie het zo als mijn paard het bit zelf aanpakt en ik niet met een duim hoef te worstelen zal het wel geen pijn doen of niet lekker zitten.

Zoveel paarden zoveel wensen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:42

bruintje123 schreef:
[***].

Maar magda
Kom op.
Er zit wel een verschil tussen kaarsrecht en of ik noem even een Sprenger dynamic rs.
En dan weet jij net zo goed als ik dat ongebroken omhoog wil prikken. Dat wordt zeker met zulke staven niet minder.

De werking betwist ik ook niet. Als een paard voorkeur geeft voor een kaarsrecht bit en een afkeer heeft tegen SDRS, tja.
Dáár gaat het om.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:47

Dan hadden ze die official buiten moeten gooien want die kende de regels niet.
Maar erger. Er is zelden een bit controle.

Magda
Er zitten nog 100 bitten in tussen die twee.
Ik denk dat heel veel mensen niet herkennen wanneer er paard goed loslaat.
En geeft dat paard dan de voorkeur of de ruiter omdat het paard nu wel de kop omlaag doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 15:37

Ik ken hem echt niet......

Weet dus niet wat het bit doet. Ik vind het er niet zo vreselijk uitzien.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 15:41

Bitje opzich valt ook echt wel mee.
Door de rollen kan het paard het bit niet vast pakken, dan rolt het namelijk weg.
Verder zijn het twee verschillende soorten metaal tegen elkaar aan, dit bevoorderd de speekselproductie door de smaak die ervanaf komt. Tot niet zo heel lang geleden werd gezegt dat bij flinke wrijving (paard die toch wil vast pakken) het paard een soort stroomschokje zou krijgen door de verschillende metalen die over elkaar heen gaan.
Dit is achterhaald, maar fijn om het bit vast te pakken is het niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 15:42

Vreselijk is ook wel weer veel gezegd.
Pas was er ergens een topic met vreselijke bitten. Met scherpe randen en zo er aan. Brrr. Daar kreeg je rillingen van.

Maar toch. Al kreeg ik dadelijk 100 € dan zou ik zo'n kaarsrecht enkel gebroken bit. Met of zonder rollen want dat zou me niet uit maken.
Niet in het mondje van mijn tinker vriendje stoppen en er mee rijden.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:19

Het dichtsnoeren van de mond vind ik erg wreed.
Het paard opent de mond door de pijn van het bit te verzachten. Als je het dichtsnoert zie je het idd niet meer, maar doet het alleen nog maar meer pijn.
Laatst bijgewerkt door FjeLOVER op 01-08-16 20:23, in het totaal 2 keer bewerkt

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:21

Azmay schreef:
De mond openen ze alleen als ze pijn hebben, dicht snoeren is naar mijn mening vrij gemeen.
Het bitje kan ook gewoon te dik zijn, maar omdat je de mond dicht bind kan het paard niets laten merken.

Wat voor western bitje had ze eerst?

Ga hier zeker in mee!