Bestaan echte zadelmakers nog?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:50

Sizzle schreef:
Tessebes schreef:
Verder was het prijsverschil tussen een fabrieks MSFC of een zadel van zadelatelier Schutte zo gering, dat de keuze snel gemaakt was.

Dat komt omdat ze beide van de zelfde 'fabriek' komen :+

Klein detail is dat Ninon er veel meer werk aan heeft gehad, dan de msfc passer die ik erbij heb gehad. Daar leg ik graag 150 euro extra voor neer! Een standaard fabriekzadel aanpassen vind ik toch wat anders, dan iemand die komt kijken welke boom het beste op een rug ligt en van daaruit verder werkt. Wie vervolgens dat zadel maakt, maakt mij niet uit, als de kwaliteit maar goed is en de zadelmaker zelf ook aanpassingen kan doen aan het zadel, mocht dat nodig zijn.

Mungbean

Re: Bestaan echte zadelmakers nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:48

Je snapt mijn punt niet.
Een MSFCer die zijn werk serieus neemt kan hetzelfde maarwerk leveren als Ninon.
Dat ligt niet aan de zadels maar de uitvoerder. Daarom is de prijs bijna hetzelfde.
Het schort echter aan mensen die mee willen of kunnen denken.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:04

Inderdaad, volledig op maat maken zal je weinig zien. Vanaf de boom passen wel. Dat leek mij wel wat en liever wat meer geld uitgeven voor iets goeds dan iets waardeloos. Maar heel eerlijk, ik heb het gehad en het heeft nooit goed gelegen.. De kale boom leek wel goed en met proefrijden lag het zadel wel. Maar het afgeleverde zadel was echt niets. Pony heeft na een paar keer gebruiken er een rugblessure aan overgehouden. Dat zadel is retour gegaan, want dat was de afspraak als het niet zou passen binnen 2 weken. Achteraf blij mee, want elke afspraak duurde ook maanden..
Toen weer naar een gewone zadelmaker die gewoon zadels past. En daar zijn we geslaagd. Paar zadels gepast, want de zadelmaker had wel oog wat zou passen. Maar uiteindelijk was er eentje waar ruiter en pony blij mee waren.

dianaw33 schreef:
Bij mijn paard zit het probleem in een erg terugliggende schouderkop/spier. Daar lopen alle confectiezadels klem op. En geloof me, ik heb ze allemaal in de loop de tijden al de revue laten passeren hoor. de beloofde 'schoudervrijdheid' heb ik nog nergens kunnen vinden.

Hier ook wel een terugliggende schouder. En eerder een Schutte zadel die dus niet goed was. Die bleef niet achter de schouder, waardoor je beweging op de rug kreeg met na een paar keer rijden een rugblessure. ;(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:10

Diana, heb je al naar balance en butterfly zadels gekeken?
Ludomar kun je ook eens naar kijken.
Die gaan vaak op spanjaardaarden met veel schouder en weinig rug.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 12:31

Pam Foesch uit Urmond is hier al eens genoemd. Zij heeft wonderen verricht voor mijn paarden met moeilijke ruggen. Ze is zeker niet oud, niet te duur en wint met haar zadels geregeld prijzen in Engeland. Echt een aanrader.