zadelprobleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 13:52

Ken die zelf niet maar mijn vriendin wel.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:28

Nee de mijne zit ook niet in België, maar miss naïef, ik ga er van uit dat mijn fysio niet de enige is en er in België dus ook zat zijn.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:13

Een jong paard kost zoals Angela al zegt gewoon geld. Ik doe veel met 2ehands zadels en bij jonge paarden kijk ik altijd naar de wat goedkopere zadels. Nu kunnen we denken dat ie er na 2 maanden al uit is gegroeid. mijn ervaring leert me dat dat meestal rond een jaar is. De pony die ik zag is aardig overbouwd. Een uitdaging! Daar gaat niet zo maar iets op passen.

Mbt niet passende zadels op jonge paarden vind ik dat mensen hier schromelijk overdrijven. Zolang je bewust bezig bent met je paard en alert bent op signalen (denk aan singelnijd, bokken enz) kun je ook bij een jong paard weinig kapot maken. Ik zie ook veel ellende van niet passende hoofdstellen, verkeerd voer, verkeerde peesjes, verkeerd toegepaste onderleggers enz. Daar hoor ik hier niemand over? En zonder zadel op je jonge paard gaan zitten is ook niet best ivm de zitbeenknobbels die in de rug duwen.

Probeer eens een aantal zadels? Ga naar iemand met 2ehands zadels, die hebben heel veel betaalbare keus en ruilen meestal ook in. Dan lever je op een jaar iets in, maar dat is minder dan met een duur nieuw zadel. Je kan dan op je gemak sparen voor een goed zadel, die je mss 2ehands al een keer kan proberen. En wie weet kom je een passend 2ehands exemplaar tegen. Mijn bezwaar tegen al die dure nieuwe merken is dat je zelf met veel moeite je 2e handsje moet gaan verkopen. Ze ruilen namelijk meestel niet in! Steeds meer mensen kiezen ervoor om de zadelmaker te laten komen, dus dan kom je dat nieuwe, inmiddels 2ehands zadel niet snel kwijt en dan gaat ie voor een krats naar een handelaar (uhm ja, zo werkt het bij mij ook. Ik ben de lachende derde in het rijtje. Bij inruil geef ik meer voor een zadel, dan bij inkoop. Ik eet ook graag brood met beleg.)

Verder ben ik groot voorstander van mensen opleiden om dienstverlening te verbeteren. Ik ben er zelf voor naar Engeland gegaan. Wat mij vooral in Nederland tegenstaat is mentaliteit: "Ik heb er geen verstand van, daar heb ik jou voor." En als het dan even niet gaat zoals verwacht is het meteen de ander zijn schuld. Ik steek meestal veel tijd om uit te leggen waar ik naar kijk. Ik merk dat er 2 soorten mensen zijn. De luisteraars die er van leren en alert worden en de mensen die populair doen en er nooit iets van zullen leren, omdat ze niet willen luisteren. Persoonlijk ben ik van mening dat je als ruiter dit onderdeel ook moet leren zien, simpelweg omdat het bij je sport hoort. Basiskennis van harnachement hoort daarbij, net als de stal bijhouden en ontwormen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 19:21

idefix4 schreef:
De pony die ik zag is aardig overbouwd. Een uitdaging! Daar gaat niet zo maar iets op passen.

Heb je het dan over de witte pony? Die is namelijk al 14 jaar oud en wordt enkel boomloos gereden wat goed gaat.

idefix4 schreef:
Mbt niet passende zadels op jonge paarden vind ik dat mensen hier schromelijk overdrijven. Zolang je bewust bezig bent met je paard en alert bent op signalen (denk aan singelnijd, bokken enz) kun je ook bij een jong paard weinig kapot maken. Ik zie ook veel ellende van niet passende hoofdstellen, verkeerd voer, verkeerde peesjes, verkeerd toegepaste onderleggers enz. Daar hoor ik hier niemand over? En zonder zadel op je jonge paard gaan zitten is ook niet best ivm de zitbeenknobbels die in de rug duwen.

Het is door de signalen die mijn pony ook gaf dat ik besefte dat het idd niet juist was en mijn lesgeefster heeft het alleen bevestigd. Harley gaat nooit zomaar bokken met de oren plat in de nek, daar is hij te braaf voor qua karakter. Ook reageerde hij soms lastig op het aansingelen.

idefix4 schreef:
Verder ben ik groot voorstander van mensen opleiden om dienstverlening te verbeteren. Ik ben er zelf voor naar Engeland gegaan. Wat mij vooral in Nederland tegenstaat is mentaliteit: "Ik heb er geen verstand van, daar heb ik jou voor." En als het dan even niet gaat zoals verwacht is het meteen de ander zijn schuld. Ik steek meestal veel tijd om uit te leggen waar ik naar kijk. Ik merk dat er 2 soorten mensen zijn. De luisteraars die er van leren en alert worden en de mensen die populair doen en er nooit iets van zullen leren, omdat ze niet willen luisteren. Persoonlijk ben ik van mening dat je als ruiter dit onderdeel ook moet leren zien, simpelweg omdat het bij je sport hoort. Basiskennis van harnachement hoort daarbij, net als de stal bijhouden en ontwormen.

Ik leer ook graag bij en luister ook altijd naar wat de dierenarts bijvoorbeeld zegt, of de smid.

Tevens heb ik ook een nieuw zadel:
Tekna S line dressuur met verwisselbaar kopijzer, zit standaard een medium/wijd in. Heb het al gepast op Harley en als het aangesingeld is krijg ik het zadel vanachter niet omhoog wat met het vorige wel ging (te smalle boom), en hij brugt ook niet. Harley reageert ook niet meer als ik aansingel.
Dus denk dat het wel past. Moet even wachten op mening van zadelmaker die volgende week komt.

Volar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 07:49

Ik kocht mijn paard toen hij 3 was en onbeleerd. Ik heb veel op de grond met hem gedaan en ben hem tussen zijn 4 a 5e jaar voorzichtig gaan beleren. Heb toen al vrij snel een zadel op maat laten maken die verstelbaar is met een inbussleutel.

Wees zuinig op de rug van je paard/pony.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:19

Het is niet mijn doel om iemand te veroordelen hoor! En super dat je merkt dat dit zadel het voor jouw paard kan zijn. Luister goed naar je zadelmaker en geniet van je paardje! Ik hoop dat dit inderdaad de oplossing voor jullie is.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:22

Kijk eens naar Thorrowgood zadels, deze heb ik ook. Ieder jaar past de zadelmaker deze weer aan. Niet duur, goed aanpasbaar en rijden prima. Vind ze mooier en degelijker dan Wintec. Helen is erg kundig met deze zadels van Happyhorseadvies.nl